Tasa-arvoa myös mainontaan!

Mielestäni mainonta on silloin tasa-arvoista, jos mainoksen miesoletetut ja naisoletetut henkilöt voi vaihtaa keskenään mainoksen muuttumatta ihmisten silmissä.

Esimerkki 1:  Näitte varmaan viime vuonna Instrumentariumin mainoksen, missä mainostettiin, että silmälasien ostaja saa toiset lasit kaupan päälle. Nainen kävi Instrussa ja osti uudet lasit itselle ja toi kotiin toiset lasit miehelle. Mies heitti vanhat lasit pois, pisti uudet lasit päähänsä, katsoi naiseen ja totesi mielessään, että tuonko näköisen huuhkajan kanssa minä olen elänyt, oli tyytymätön näkemäänsä, nousi ylös, pakkasi matkalaukkunsa ja poistui ulko-ovesta ikuisiksi ajoiksi itse ammutun hirven pää kainalossa.

https://

Esimerkki 2: Oikotien "Kun aika on" -mainos tältä vuodelta. Nainen tulee kotiin, yrittää avata ulko-oven, mutta huomaa, että avain ei sovi enää lukkoon. Hän astuu taaksepäin ja näkee miehen ikkunassa. Mies hakee naisen vaatteet ja heittää ne ulos pihalle ikkunasta. Naisen "aika on" etsiä uusi kämppä.

https://

Jos ette ole nähneet kuvaamiani mainoksia, vaan alkuperäiset mainokset, jossa sukupuolet olivat toisinpäin, pitää ajatella, myykö mainos, jossa nainen "pahoinpitelee" miestä  paremmin kuin sellainen mainos, missä mies "pahoinpitelee" naista. Onhan se psyykinen pahoinpitelykin väärin, joidenkin tutkijoiden mielestä jopa pahempaa kuin fyysinen pahoinpitely. Miestä voi kohdella mainoksessa kaltoin. Voiko naista tasapuolisesti? Nämä mainokset haiskahtavat kiihottamiselta kansanryhmää kohtaan piilotajuisesti.

Odotelenkohan turhaan Instrumentariumilta ja Oikotieltä heidän mainoksilleen meille miesoletettuille suunnattuja käänteismainoksia?

paulisumanen

Työaika- ja palkkatutkija. Myyttien murtaja. Miehen biologisessa ruumiissa. Gender oli aluksi "nainen", kunnes petyin feminismiin ja vaihdoin genderikseni "mies". “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Stephen Hawking - "Menschen, die recht haben, stehen meistens allein" & "Je mehr Leute es sind, die eine Sache glauben, desto größer ist die Wahrscheinlichkeit, dass die Ansicht falsch ist" - Kierkegaard - "On parempi laskea summittain oikein kuin tarkasti väärin" - Eino Saarinen (1932-2014), kolmessa eri yrityksessä esimieheni.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu