Lääke yhteiskunnalliseen radikalisoitumiseen on olemassa: psykedeeliterapia

Viimeiset pari viikkoa ovat taas antaneet syytä huoleen radikalisoitumisen kasvusta Suomessa. Vuodesta 2008 alkanut Suomen taloudellinen hiipuminen ja toivottomuus on odotetusti alkanut lisätä kansalaisten onnettomuutta ja epätoivoa. Vielä 2000-luvun puolessa välissä maahanmuuttokriittisyys ja muu radikalisoituminen oli Suomen mediataivaalla vähäistä. Nyt soppaan on tullut mukaan maahanmuuttokriittisten lisäksi Lähi-idän konfliktien henkiin puhaltama ISIS, joka värvää nuoria miehiä ympäri Eurooppaa taistelemaan riveissään ääri-islamilaisen valtion puolesta. 

Kun ihminen on onneton, hän alkaa etsiä onnettomuudelleen syytä ja merkitystä, jota varten uhrata oma onnellisuutensa. Muussa tapauksessa elämänhalu katoaa. Suurella osalla ihmisistä onnellisuus perustuu riittävään määrään nautintoja ja riittävän vähäiseen määrään kärsimystä. Nautinnon lähteitä ovat ihmisille mm. ruoka, juoma, viihde, ihmissuhteet, seksi, parisuhde, itsetunto ja status. Onnellisuus onkin monesti pinnallista, mutta toisaalta tekee ihmisen levolliseksi. Monet eurooppalaiset ja Euroopan maahanmuuttajataustaiset miehet ovat viime vuosina joutuneet jäämään vaille seksiä, parisuhdetta, perhettä, itsetuntoa ja statusta. Eristäytyneisyys on luonut yksinäisyyttä. Internet monista hyödyistään huolimatta on antanut kanavat onnetomille miehille löytää mitä erilaisempia aatteita ja yhteisöjä, jotka tarjoavat selitystä maailman rakenteellisesta pahuudesta. Monet miehet ovat löytäneet niistä merkityksen ja syyn kärsimykselleen, oman onnellisuutensa uhraamiselle jonkin suuremman asian puolesta. Ja niin he valitsevat liittyä ideologiseen joukkoon.

Kärsimyksestä ja merkityksellisyyden merkityksestä voi lukea syvällisiä kuvauksia mm. Viktor Franklinin holokaustin keskitysleireistä kertovassa omaelämänkerrallisesta teoksesta Ihmisyyden rajalla. Äärimmäisissä pelon ja kivun ympäröimissä olosuhteissa suuri osa ihmisistä menetti toivonsa, lamaantui, apatisoitui, mutta osa kuitenkin löysi kärsimykselleen merkityksen sisältään, osana elämän prosessia. Kirjan yksi opetus on, että ihminen voi löytää merkityksen kärsimykselleen myös sisältään, eikä ainoastaan ulkoisista aatteista.

Yhteiskunnan radikalisoitumisen estämiseksi on ainakin kaksi tietä. Toinen on perinteinen nautintojen lisääntymisestä seuraava onnellisuuden kasvu, joka on toki luonteeltaan pinnallista. Kun miehet pääsevät kouluttautumaan, tekemään töitä ja sitä kautta mahdollisesti pariutumaan ja saamaan seksiä, heidän itsetuntonsa kasvaa, heistä tulee levollisia ja radikaalien aatteiden vetovoima heikkenee. Toinen on puolestaan uudenlaisen merkityksellisyyden löytäminen elämässä. Perinteisesti perheen perustaminen on ollut yksi tie miehelle merkityksellisyyteen ja mielenrauhaan, mutta viime vuosina ihmisten standardit parisuhteelle ovat nousseet niin korkealle, että sinkkuuntuminen ja perheettömyys ovat lisääntyneet. Tämänkään varaan ei voida siis laskea nykykehitystä tarkasteltaessa.

Lääke merkityksellisyyden löytymiseen voi näissäkin olosuhteissa kuitenkin olla olemassa. Se on terapia. Tarkalleen otten psykedeeliterapia. Psykedeeliterapiassa yhdistetään perinteinen pitkäkestoinen psykoterapia psykedeeliterapiasessioihin, joissa käydään terapeutin ohjauksessa läpi ihmisen alitajunnan kipukohtia psykedeelisten aineiden kuten LSD:n, psilosybiinin tai MDMA:n avittamana. Nämä aineet laskevat vaikutuksen aikana tietoisen mielen ja alitajunnan raja-aitoja, jolloin syvempien psyykkisten solmukohtien avaaminen tulee mahdolliseksi. Viime vuosina psykedeeliterapia on alkanut nostaa päätään jälleen vuosikymmenten lainsäädännöllisten esteiden jälkeen. Mm. Sveitsissä terminaalivaiheessa olevien syöpäpotilaiden on mahdollista saada palliatiivisen hoidon yhteydessä psykedeeliterapiasessioita, jonka avulla on onnistuttu laskemaan heidän väistämättömästä kuolemasta johtuvaa ahdistusta. LSD:llä on myös saatu 1960-luvulla hyviä hoitotuloksia alkoholismin hoidossa. Hoitojen tehokkuuden taustalla on ollut potilaiden kyky päästä kiinni syvempään sisäiseen merkityksellisyyteen elämäänsä kohtaan. USA:ssa on saatu myös aikaan hyviä hoitotuloksia MDMA:n hyödyntämisestä terapiasessiossa sodasta palanneiden yhdysvaltalaissotilaiden post-traumaattisten oireiden hoidossa. Aineen avulla terapeutti on voinut ohjata potilasta käsittelemään traumaattisia muistoja objektiivisesti ilman, että potilas kokee ajattelua rajoittavaa ahdistusta.

Mikäli psykedeeliterapia todella tarjoaa mahdollisuuden ihmisille myönteisen merkityksellisyyden löytymisessä negatiivisen, radikaaliin aatteeseen perustuvan merkityksellisyyden sijaan, olisi niiden käyttö ammattilaisten käsissä pikaisesti sallittava. Lähestulkoon jokaisella ihmisellä on alitajunnassaan rajoittavia rakenteita ja solmukohtia, jotka oireilevat elämämme eri vaiheissa. Ne voivat olla syntyneet varhaisessa lapsuudessa, kouluaikana tai aikuiselämässä tapahtuneiden pettymysten tai traumaattisten kokemusten seurauksena. Henkilökohtaisesti näen mielenterveyden, merkityksellisyyden ja mielenrauhan niin arvokkaiksi asioiksi, että voisin olla valmis maksamaan jopa kymmeniä tuhansia euroja ammattitaitoisen ja luotettavan psykatrin toteuttamasta psykedeeliterapiasta, vaikka minulla onkin nk. terveen paperit. Psykedeeliterapian yhteiskunnalliset mahdollisuudet alkoholismin hoidosta masennuksen parantamiseen ja elämänhalun lisäämisestä väkivaltaisen radikalisoitumisen estämiseen ovat niin mittavat, että asia ansaitsee laajempaa kansallista keskustelua. 

 

Linkkejä aiheeseen:

Helsingin sanomien uutinen LSD:n mahdollisuuksista alkoholismin hoitossa: http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305557505167

YLE:n dokumentti LSD:stä: https://

Luento psykedeeliterapian protokollasta ja mahdollisuuksista: https://

Miltä MDMA-avusteinen terapiasessio näyttää: https://

 

 

pekkalampelto
Helsinki

Kotoisin Joensuusta, opiskellut Tampereella, nyt yrittäjänä Helsingissä. Keskustelen yksityishenkilönä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu