Vientivedottomuutta
Hallitus runnoo vientivetoista malliaan. Yksilötasolla tiedetään, miten tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Yhteisön tasolla pitäisi ymmärtää, että tyhmistä päättäjistä kärsii koko yhteiskunta.
Ei riitä, että tuotteita tehdään halvalla. Ne pitäisi myös myydä ja vieläpä kelvollisella hinnalla.
Toki kaikki maailman sulowilénit ostavat vain halpaa, melkein-kertakäyttöistä, mutta kai riittävän moni nyt hieman parempilaatuistakin ostaa ? Edes kertakäyttöistä ?
Vanhan sanonnan mukaan ”Firma on maksavinaan palkkaa ja työntekijät ovat tekevinään töitä”. Nimikin tuolle on annettu: ”Italialainen lakko”. Jos työnantajat ja hallitus tuota todella haluavat, kannattaisi ainakin yrittää edes arvata mitä se maksaisi. Kalliiksi tuokin Suomelle tulisi. Onko varmaa, että väkisin halvalla teettäminen olisi pelkkää säästöä ?
Maailmassa on jo mitälie 6 MRD luku-ja kirjoitustaidotonta ihmistä tekemässä krääsää tosi halvalla. Siihen porukkaan eivät suomalaiset kuulu. Meillä on edellytykset parempaan.
Kiitos Pekka terävästä kirjoituksesta.
Arvelistko että nyt kyykytetty työntekijäkunta pystyisi halapatuonta parempaan suoritukseen.
Tuotamme vai bulkkituotteita paperia ja selluloosaa, hieman terästä ja konepajatuotteita, joita voi ostaa halvalla Kiinasta.
Yliopistojemme tiedekunnat tuottavat pääosin toimittajia ja sosiogeja tekemään lehdidtön kaipaamiatutkijoita. Lääkäreitäkin valmistuun liian vähän eikä tekniikan tohtorit tai Dipl insinöörit tunnu keksivän mitään uutta,
Vaikka väitetään meillä Suomessa olevan korkeanasteen tietämystä Vihersiirtymästä ja Clean Tech:stä. Metsiemme hoito on kirjoitusten ja tutkimusten perusteella arvioitu olevan retuperällä.
Mitä meillä on myytävänä sellaista jonka tuottamisesta kanattaa maksaa edes nykyistä palkkaa?
Ilmoita asiaton viesti
Samoin siihen liittyvä kuljetustalous on todellisella retuperällä, logististen viherväittämien avulla kuljetustaloutemme on viimeisen 35 vuoden aikana saatettu valtion toimesta kannattamattomaksi ,verrattuna valtiohin jotka huolehtivat sisävesiväylistä EU tuella. Meillä vastoin EU tukia valtio on myöntämiensä kuljetustukien avulla toteuttanut kotimaan kuljetukset hoidettavaksi EU tavoitteista poiketen pelkästään rekoilla ja raiteilla ,vaikka meillä on jopa 8000 km sisävesiväyliä jotka soveltuvat ympärivuotisiin metsäteollisuuden raaka ainekuljetuksiin .https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hesarin-vieraskyna-valtiosopimuksesta-kysymyksia-eu-liikennestrategiasta-poikkeamisesta-ja-poikkeamisesta-johtuvista-kustannuksista/
Ilmoita asiaton viesti
”…Mitä meillä on myytävänä sellaista jonka tuottamisesta kanattaa maksaa edes nykyistä palkkaa?”.
Vain hisseistä olen huomannut puhuttavan. Pakkohan meillä on muutakin oltava. Kaikki Suomessa opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan. Lähtökohdan pitäisi siis olla hyvä. Ainakin rutosti paremmin, kuin halpatuotantomaissa.
”…Tuotamme vai bulkkituotteita…”.
Miksi niin on ? Miksi emme itse jalostaisi pitemmälle. Mistä kiikastaa ? Laiskuudesta vai tyhmyydestä ? On helpompi myydä huonoa halvalla, kuin hyvää kalliilla ? Kiinassa ja sen lähistöllä palkat ovat jotain luokkaa dollari päivässä. Pitäisikö meidän kilpailla sitä vastaan ? Ei taida onnistua. On siis valittava toinen tie, jalostamisen tie. Onhan se tietysti ikävää ja työlästä, mutta mitä muutakaan meillä on.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, mua ihmetyttää kauheesti miksi Ruotsissa kannattaa tehdä jos jonkinlaista kapinetta ja värkkiä, Suomessa taas ei väitetysti kannata tehdä juuri mitään..
Ilmoita asiaton viesti
Koneen hissit ja Metso oy sellutehtaat ovat kilpailukykyisiä samoin Wärtsilä dieselmoottorit, joiden käyttöä halutaan rajoittaa tai kieltää.
Kun keskisuuri yrittäjä ja kehittää mielenkiintoisen tuotteen, joku Keski europpalainen ostaa kannattavan tehtaan ja siirtää sen johonkin halpatyövoima valtioon.
Salolainen TALMU oli tällainen yritys. Henkilökuntaa 180 h ja tuote oli kilpailukykyinen ja vientiä ympäri maailmaa. Yritys valmisti valaisimia ajoneuvoihin. Ostettuan Talmun se siirrettiin romaniaan isomman voittomarginalin toivossa Ostaja oli Hella KGaA Hueck & Co. on saksalainen ajoneuvovarusteiden valmistaja. Suomalaiset työntekijät jäivät työttömiksi ja heidän työsuhdeasuntoja on vuokrattu toisaalle.Esimerkki osoittaa ettei suomalainen yritys ole erityisen kilpailukykyinen nykyisillä palkoilla
Ilmoita asiaton viesti
”…kilpailukykyinen nykyisillä palkoilla”.
Mikä mahtoi olla työntekijöiden palkkakustannus koko tuotannossa…
Ehkä muutamia prosentteja. Jo muutama vuosikymmen sitten puhuttiin liian suurista palkoista. Sitten kerrottiin jostain ranskalaisesta tv-tehtaasta. Sielläkin johto kitisi liian suurista työntekijöiden palkkakustannuksista. Niiden osuus koko tuotannossa oli kuitenkin vain alle prosentti. Edes palkkojen puolittaminen ei siis olisi ratkaissut mitään. Mikä mahtaa olla motivaation ja osaamisen arvo… Johdon mukaan ei mitään ?
Jo pyramidit rakennettiin 4.000 vuotta sitten palkatun työvoiman avulla. Toki seassa oli myös joku määrä orjia. Pelkällä orjatyövoimalla olisivat ehkä jääneet rakentamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Noin tarkkoja tietoja minulla ei ole. Yritys oli myyntihetkellä menestyvä ja teki voittoa omistajilleen. Saksalainen omistaja vain halusi ahneuksissaan tienata enemmän siirtämällä tehtaan Romaniaan.
Siitä ei ole tietoa onnistuiko valtiosta toiseen muutto ja uusien tekijöiden koulutus.
Tornion terästehtaan palkkakustanukset ovat olleet noin 5% liikevaihdosta. Tarkistamaton tieto.
Kun tavara on kallista niin palkkojen osuus jää pieneksi.
Ilmoita asiaton viesti
Euro.Siinä meidän kehityksen jarru.
Ilmoita asiaton viesti