Elokapina vaatii hallitukselta toimia

Olipa sitten minkälaisia Wannabe Gretoja tahansa leiriytymässä Mannerheimintiellä, heillä on joku syy toimintaansa. Ottamatta mitenkään kantaa heidän toimintansa oikeutukseen, ehkä vaikuttimena on aito ilmastoahdistus. Kuka voi Suomessa helpottaa heidän ahdistustaan? Kuka Suomessa vaikuttaa ilmastoasioihin? Hallitus.

Hallituksen näkyvät toimet hiilijalanjäljen kuriin saattamiseksi ovat olleet lähinnä kurittamista. Autoilijoiden kurittamista. Rakentavia toimia ei ole tehty, esimerkiksi E85 -jakelua, joka pienentäisi fossiilisten osuuden normaalissa bensa-autoilussa minimiin, ei ole mitenkään tehostettu. Eipä tietenkään, koska kuka tahansa normiautoilija investoisi muutaman satasen, jotta ei tarvitsisi maksaa bensaveroja ja pienentäisi samalla hiilijalanjälkeään. Tämä positiivinen näkökulma on mahdoton tälle hallinnolle. Annetaan vain kahden ketjun kartellisoida E85 – hinnoittelua: on outoa, että E85:n hinta seuraa tarkasti 95 E10 hintaa tarjoten vain minimaalisen hyödyn suhteessa fossiilisilla ajeluun. Verojen ja maailmanmarkkinoiden vaihtelun hyöty menee kilpailun puutteessa jakelijan, ei autoilijan pussiin.

Usein teatraaliset toimet, kuten sähköautoilun tukeminen, johtavat absurdeihin tilanteisiin: on todettu, että akkuteknologia aiheuttaa suuria ympäristövaikutuksia. Eipä sen väliä, ne eivät näy kehittyneissä maissa, show must go on. Sähköauton syömä energia on usein kivihiilellä tuotettua: vaikka auto sinänsä tankkaa “vihreää sähköä”, sitä ei riitä välttämättömiin tarpeisiin. Välttämättömät sähköä tarvitsevat toiminnot käyttävät sitä energiaa, joka saatavilla, oli se sitten vihreän energian puutteessa vaikka ydinvoimaa tai hiilivoimaa. Eipä sen väliä, sähköautoilijat “vihertävät” ja show must go on.

Onpa hallituksella ollut hyviäkin päätöksiä – tosin tuskin itse laskelmoituna – liikenteen hiilijalanjäljen pienentämiseksi: Parikkalan rajanylityspaikan avaaminen mahdollistaa venäläisten rekkojen poistamisen Saksan ja Puolan teiltä. Ylityspaikan avautuessa on kannattavaa toimittaa suomalaiset vientituotteet Jäämeren rannalle, jolloin tuontitavaroita Venäjälle tuovat konttilaivat voivat ajaa Rotterdamin sijasta vaikkapa Belomorskiin, nykyiseen hiilisatamaan, Parikkalan avautuessa syntyvään konttisatamaan – ei tarvita enää rekkoja Rotterdam – Moskova -välille. Parikkalan rajanylityspaikan kautta nimittäin pystytään tuottamaan konttilaivoille välttämättömät paluukyydit. Se edellyttää vain, että ministeri Ohisalo käynnistää nootinvaihdon Parikkalan osalta. Hallituksen demarit, keskustalaiset ja muut ovat jo varanneet Ohisalolle rahoituksen tätä varten.

Käytä nyt mahdollisuutesi, sisäministeri Ohisalo, älä itketä wannabe Gretoja Mannerheimintiellä.

+4
PekkaReiman
Kokoomus Lahti

Työelämässä kokemusta nelisenkymmentä vuotta monenlaisista riennoista, ja kokemus kartuu yhä...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu