Itä-Suomen hallinto-oikeus organisoi kunnat uudelleen: ylin päätäntävalta kuuluu kunnanjohtajalle.

Sain torstaina 21.5.2021 Itä-Suomen käräjäoikeuden päätöksen kunnallisvalitusasiassani Parikkalassa. Päätöksessä oli kysymys irtisanomisestani Parikkalan elinkeinojohtajan tehtävästä, päätöksentekoprosessista ja päätöksen perusteista. Yhtäkkiä tämä päätös muodostuikin myös kuntavaalin kannalta merkittäväksi. Tämä päätös sai ennakkopäätöksen luonteen Parikkalan Raja Oy:n kohdalla: sen mukaan ylin päätöksentekovalta on kunnanjohtajalla, ei kunnanvaltuustolla. Keskeinen minua koskeva irtisanomisperuste oli Parikkalan Raja Oy:n perustaminen. Jonkinlaisen kuvan tästä yhtiöstä saa googlaamalla ”Lautaa Rajalle”. Yhtiön tehtävänä oli auttaa Parikkalaan tulevia yrityksiä rajan ylitse tapahtuvassa liiketoiminnassa.

Elinkeino- ja elinympäristölautakunta, kunnanhallitus ja kunnanvaltuusto määräsivät elinkeinojohtajan (eli minut) perustamaan tämän yhtiön lokakuuhun 2019 mennessä. Kesäkuussa 2019 kunnanhallitus määräsi myös menettelytavoista, joilla yritys perustetaan (perustetaan ”pöytälaatikkoyhtiönä” ja ryhdytään laatimaan alueen yrittäjien kanssa osakassopimusta ehdoista, joilla itse kukin osallistuu yrityksen toimintaan. Kun tämä osakassopimus on valmis, se hyväksytetään kunnan päättävissä elimissä). Syyskuussa kunnanjohtaja Vesa Huuskonen sai päähänsä, ettei yhtiötä perustetakaan, ja lähetti siitä minulle sähköpostin. Jouduin punnitsemaan kuntahallinnon valtasuhteita: toisessa vaakakupissa kunnan kaikki vaaleilla valitut hallinnolliset esimiehet, toisessa kunnanjohtaja työnjohtoesimiehenä. Totesin, että kuntalain mukaan kunnan ylin päättävä elin on valtuusto, ja toimin sen mukaisesti. Itä-Suomen hallinto-oikeus kuitenkin totesi toisin: kunnanjohtajalla on oikeus päätöksellään kumota valtuuston päätös ja tulkitsi Parikkalan Raja Oy:n perustamisen vastoin kunnanjohtajan sähköpostia olevan irtisanomisen peruste. Parikkalassa jo pitkään ollut käytäntönä kunnanjohtajan laaja valta, ja nyt Itä-Suomen hallinto-oikeus vahvisti menettelyn valiidiksi koko maassa.

Muitakin perusteita irtisanomiselleni oli, esimerkiksi se, että kunnanjohtaja merkitsi tähän perustamishommaan käyttämäni ajan luvattomaksi poissaoloksi ja peri palkastani tätä vastaavan summan rahaa. Olin tuolloin sairauslomalla stressin takia, enkä voinut muuta, kuin todeta tilanteen. Parikkalan valtuutetut eivät olleet asiasta kiinnostuneita, ehkä paria ”änkyrää” lukuun ottamatta. Nyt annankin kaikille kuntien viranhaltijoille neuvon: sivuuttakaa Itä-Suomen hallinto-oikeuden ennakkopäätöksen perusteella luottamushenkilöelinten päätökset, jos esimiehenne näin vaatii.

Aluehallintovirasto tutki toukokuusta 2019 alkaen esimieheni toimintaa liittyen työn johtamisen ristiriitoihin. Kunnanhallitus sai AVI:n raporttiluonnoksen kommentoitavakseen helmikuussa 2020. Lopullisen raporttinsa aluehallintovirasto antoi Parikkalan kunnalle 17.3.2020. Aluehallintovirasto vaati korjaavia toimenpiteitä esimies-alais -suhteeseen. Niitä tulikin nopeasti: irtisanomisprosessi elinkeinojohtaja Pekka Reimania kohtaan käynnistettiin välittömästi, kunnanjohtajan pontevasti valmistelemana.

Asianajajani tutkii huuli pyöreänä tätä hallinto-oikeuden päätöstä. Todennäköisesti korkein hallinto-oikeus joutuu vahvistamaan tämän kuntahallinnon organisaatiomuutoksen. Mikäli korkein hallinto-oikeus hyväksyy tämän päätöksen, kuntahallinto siirtyy demokratiasta (kansan vallasta) byrokratiaan (viranhaltijavaltaan). Jos tämä asia kiinnostaa, ja haluatte vallan lahdessa säilyvän vaalein valituilla elimillä, äänestäkää minua, ehdokas n:o176. Yritän ainakin pitää vallan valtuustolla. Lahdessakin on ollut ”Parikkalamaisia” piirteitä: kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho käytti Liisu-asiassa otto-oikeutta luottamushenkilöiden sijaan Lahden kaupunginhallituksen kumotessa elinkeinolautakunnan pöydälle panon.

Kokoomuksen keskeisiä arvoja on mm. esivallan kunnioittaminen. Minulla on jo kulunut 50 000 € kuntahallinnon esivaltasuhteita selvitellessä.  Henkinen ja miksei kouraantuntuvampikin tuki on tarpeen, jotta saisin nykyisen hallitusmuodon mukaisen päätöksen  esivaltasuhteista korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Minusta kunnassa tulee olla ylin valta valtuustolla, aivan kuten kuntalakimme sanoo. Tieto valtasuhteista turvaisi kuntien viranhaltijoille mahdollisuuden tehdä työtä rauhallisin mielin.

Äänestäjälle voi tästä jäädä kuva, kannattaako äänestää, jos kunnanjohtaja päättää kaikesta. Kannattaa, eihän kukaan lahtelainen halua meille esim. Parikkalan tyyppistä kuntarahoituskäytäntöä http://dynastyjulkaisu.parikkala.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=202137 §12: ”Hups, tuli pikkusen lisämenoa, no määrään valtuuston päättämään 5 000 000 € lainasta. Eihän se ole, kuin tonni kuntalaista kohti” Skaalattuna Lahteen tämä tarkoittaisi pikavalmistelua ”pyytämättä ja yllättäen” 120 000 000 € lainalle satunnaisiin talousarvioylityksiin.

0
PekkaReiman
Kokoomus Lahti
Ehdolla kuntavaaleissa

Työelämässä kokemusta nelisenkymmentä vuotta monenlaisista riennoista, ja kokemus kartuu yhä...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu