No Panic, Mänttä-Vilppula!

Yle uutisoi (https://yle.fi/uutiset/3-12487631) aluehallintoviraston työsuojelutarkastuksesta Mänttä-Vilppulassa. Tämä ei anna kuitenkaan aihetta minkäänlaiseen paniikkiin. Vaikka AVI kirjoittikin ”Tarkastusraportin mukaan työnantaja ei ollut kuitenkaan toteuttanut tarvittavia ja välttämättömiä toimenpiteitä häirintään liittyvien haitta- ja vaaratekijöiden välttämiseksi ja vähentämiseksi.” ja vaati toimenpiteitä, KHO on hyväksynyt kunnalle tämän kaltaisessa tapauksessa seuraavat toimenpiteet (Dnro 22174/03.04.04.04.10/2021): 1. jätetään AVI:n ukaasi kirjaamatta saapuneeksi 2. sanotaan työpaikkakiusatut irti tehtävistään 3. arkistoidaan AVI:n paperi ö-mappiin, kun työpaikkakiusattuja ei enää ole palveluksessa.

Erääseen Itä-suomalaiseen kuntaan tuli samankaltainen AVI:n tarkastusraportti (Dnro ESAVI/16975/2019), kuin Mänttä-Vilppulaan. AVI vaati: ”Työnantajan on huolehdittava, että esitetyt kokemukset häirinnästä selvitetään… Työntekijälle ja työsuojeluvaltuutetulle on kerrottava, mihin toimenpiteisiin työnantaja on asiassa ryhtynyt, tai aikoo ryhtyä”. Tämän Itä-suomalaisen kunnan kunnanjohtaja tekaisi irtisanomispykälän kunnanhallitukseen. Mänttä-Vilppulakin kaupunginjohtaja voi tekaista kaupunginhallituksen kokoukseen irtisanomispykälän kiusaamisesta raportoineille.

Irtisanomisperustekin on helposti tekaistavissa, KHO:n hyväksymä malli sisältää keinona työaikojen perusteettomat kirjaukset: kaupunginjohtaja voi kirjata työntekijöiden työaikakirjanpitoon esimerkiksi perusteettomia poissaoloja. Vaikka työntekijä jättäisi rikosilmoituksen väärän asiakirjan laatimisesta, tämä ei ylitä poliisin tutkintakynnystä (poliisin tutkinta 5620/S/7095/19) ”Työaikarikoksen osalta tunnusmerkistö voisi täyttyä jos työnantaja olisi X:n kertomuksen mukaisesti muokannut… virhe työajassa ei ole erityisen vakava rikkomus…” Joidenkin satasten perusteeton palkanpidätys ei kunnassa ole ”erityisen vakava rikkomus”, joka pitäisi poliisin tutkia. Tämä ”mitätön” kirjausvirhe kuitenkin kelpaa irtisanomisen perusteeksi (HO, Dnrot: 01072/20/2207 ja 01156/20/2207), vaikka käsittelyssä usea todistaja toteaisi henkilön olleen töissä, ja vaikka tuolloin olisi järjestetty ja dokumentoitu palavereita, joissa työntekijä oli läsnä.

Mikäli työaikoihin perustuvaa irtisanomisperuste katsotaan riittämättömäksi, voidaan vielä kehittää ”virkavirhe”. Se onnistuu esimerkiksi siten, että kunnanjohtaja lähettää sähköpostin viranhaltijalle, jossa hän kieltää viranhaltijaa toteuttamasta kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen lainvoimaista päätöstä. Jotta tilanne olisi viranhaltijalle täysin mahdoton, on syytä valita asia, joka on vielä hallintosäännöllä määrätty kunnanjohtajan vallan ulkopuolelle. Mikäli viranhaltija noudattaa kunnanjohtajan sähköpostia, hänet voidaan irtisanoa tehtäviensä laiminlyömisestä, toinen vaihtoehto esitetään hallinto-oikeuden päätöksessä (Dnrot: 01072/20/2207 ja 01156/20/2207). Hallinto-oikeus on todennut, että kunnanjohtajan sähköposti kumoaa niin valtuuston kuin kunnanhallituksen päätökset sekä hallintosäännön. Kun asiasta huomautettiin KHO:lle, se totesi päätöksen olevan asianmukainen (Dnro 22174/03.04.04.04.10/2021).

Eli Mänttä-Vilppula ei tarvitse muuta, kuin vireän ja aktiivisen kaupunginjohtajan hoitamaan asiat. Hän voi ö-mapittaa AVI:n nillitykset, ja ”poistaa pöydältä heikot kortit”, jotka valittavat. Jos jotakin ongelmia syntyy, hallinto-oikeus hoitaa loput, vaikka sen työmäärä onkin karmea, kuten kerroin Uuden Suomen blogissani ”Karu Raportti”.

Sujuva viranomaisyhteistyö takaa sujuvan hallinnon myös Mänttä-Vilppulan kaupungissa.

+1
PekkaReiman
Kokoomus Lahti

Työelämässä kokemusta nelisenkymmentä vuotta monenlaisista riennoista, ja kokemus kartuu yhä...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu