Ohisalo Etelä-Karjalassa: hiilijalanjäljestä ei tarvitse välittää hidun tippaa…Eikä myöskään suomalaisesta vientiteollisuudesta.

Sisäministeri Ohisalo otti Etelä-Karjalan kierroksellaan kantaa Parikkalan rajanylityspaikkaan. Asiaa ei viedä eteenpäin, koska se toisi muutaman tuottavan työpaikan Parikkalaan rajavartiostoon valtion kustannuksella ja muualle Suomeen todennäköisesti tuhansia tuottaavia työpaikkoja vientiyrityksiin.

Jos Parikkalan rajanylityspaikkaa tarkastelee rajavartioston tuloslaskelman,ulkopuolelta, huomaa että:

1. Venäjän sahatavaraa ja haketta voisi käyttää turvaamaan suurten puun jatkojalostuksen ja massateollisuuden laitosten raaka-ainetarpeita…ja tämä vielä pääosin vähäpäästöisen vesiliikenteen turvin Venäjän kanavia pitkin. Tämä reitistö oli yksi Nobelin perheen rikkauksien lähde noin sata vuotta sitten.

2. Keski-Euroopan vihreät voisivat kerrankin tehdä jotakin vaikuttavaa puhtaamman ilman puolesta omilla takapihoillaan. Vuotuiset pari miljoonaa Parikkalan rajanylityspaikalle käynnistää Suomen vientireitin Jäämeren rannalle. Tämä taas mahdollistaa venäläisten kulutustavarakonttien rantautumisen Rotterdamin sijaan pohjoisiin satamiin (konttilaivahan voi liikkua merellä vain lastattuna, tyhjänä se ei ole merikelpoinen). Kun kulutustavaroita ei tarvitse rahdata rekoilla Saksan ja Puolan lävitse, Venäjän rekkojen hiukkaspäästöt putoavat lähes nollaan Keski-Euroopassa. Keski-Euroopan vihreille tämä on taatusti edullisempi ja vaikuttavampi ilman laadun parannustoimi, kuin mikään paikallisviritys: saa aika monta työsuhdesähköpyörää tulla, jotta edes yhden rekan päästöt kuitataan.

3. Parikkalan kautta mahdollistuva Koillisväylän vientireitin käyttöönotto vähentää rakenteellisesti kaukoidän ja Yhdysvaltojen kaupan merimaileja kolmannekseen. Vastaavasti hiilijalanjälki ja kustannukset pienenevät.

4. Uusi vientiyhteys pudottaa kaukoidän ja Yhdysvaltojen länsirannikon kaupan logistiikkakustannukset lähes puoleen.

On tärkeämpää säästää rajavartioston palkkakustannuksissa pari miljoonaa, kuin estää tulevat Jämsät ja muut teollisuuden alasajot. Keväällä 2019 Imatran kaupungin edustaja otti eräässä valtiovarainministeriön tilaisuudessa esiin juuri tapahtuneen paperikoneen sulkemisen. Imatralla asiat oli puhuttu halki, ja alasajon syynä oli liian suuret logistiikkakustannukset. Ministeri Ohisalo ei halua vaikuttaa logistiikkakustannuksiin vaan tavoittelee miljoonan parin säästöä, kun teollisuus laskeskelee satojen miljoonien alasajoja.

Itärajan takana on monenlaista rahanpesijää ja muuta koijaria. Se ei kuitenkaan ole ministereille syy jättää selvittämättä todellisia kehittämisen kohteita esimerkiksi Venäjän federaation ja Karjalan tasavallan hallinnon kanssa.

PekkaReiman

Työelämässä nelisenkymmentä vuotta kokemusta monenlaisista riennoista, ja kokemus kartuu yhä...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu