Töpseli Teslalle

Hallitus on suuressa viisaudessaan päättänyt, että taloyhtiöiden on rakennettava sähköautoille latauspisteet käynnistäessään suuremman remontin. Aika hienoa. Edellyttäen, että omistat Teslan. Miksi taloyhtiöille pantu velvoitetta järjestää Dieselin tankkauspiste seuraavassa suuremmassa remontissa, nythän on todettu, että dieselliikenteen hiilijalanjälki on pienempi, kuin sähköauton. Tai E85 tankkauspiste. Tyypillisen taloyhtiön asukkaista 90% omistaa auton, jonka voi muuntaa n. 400 € hinnalla etanolikäyttöiseksi, mikä muuntaa tavallisen bensa-auton kilometrin suunnilleen yhtä ympäristöystävälliseksi, kuin Teslakilometrin. Asunto-osakeyhtiön toiminta-ajatuksesta puheen ollen, en tiedä yhtäkään asunto-osakeyhtiötä, jonka yhtiöjärjestyksessä lukisi jotakin liikennepolttoaineiden jakelusta.

Onko tässä pääteltävissä jotakin hallituksen asenteesta ihmisiin: ihmisarvon mitta on Teslan omistaminen. Vain Tesla antaa oikeuden asua asunto-osakeyhtiössä. Mikäli et omista Teslaa, ei sinun tarvitse lukea kahtakymmentä katolista Ave-Mariaa katumusharjoituksena, vaan kulkea likaisena ja hikisenä. Uudet kylppärikamppeet saat vain, mikäli ostat naapurin isännälle sen Teslan töpselin.

Tavallisten kansalaisten syyllistäminen on saavuttanut uuden sfäärin tämän hallituksen toimissa. Vihreä sisäministeri itse ei pane tikkua ristiin isoissa asioissa, jotka vähentäisivät hiilijalanjälkeä ja samalla turvaisivat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa (https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pekkareiman/ohisalo-etela-karjalassa-hiilijalanjaljesta-ei-tarvitse-valittaa-hidun-tippaaeika-myoskaan-suomalaisesta-vientiteollisuudesta/). Sehän ei syyllistäisi suomalaista äänestäjää, eikä se näy dramaattisesti suomalaisen asunto-osakeyhtiön pihamaalla. Parempi heittää tuhkaa äänestäjien päälle, ja pitäytyä Linkolalaisessa raamatussa: tavallisella kansalaisella ei ole oikeutta olemassaoloon. Ainakaan nykyhyvinvoinnin tasolla.

Hallituksen älyn jättiläiset ristivät koronan takia kädet kyynärpäitä myöden ristiin, ettei vetyteknologian maailmanvalloitus käynnistynytkään Tokion olympialaisista: polttokennot ja niiden polttoainetalous on kehittynyt pisteeseen, jossa massavalmistus alkaa välittömästi, kun teknologialle saadaan riittävä julkisuus. Tämä markkinoille tulo olisi kyseenalaistanut nykyisen linjan. Japani panosti eräitä satoja miljoonia dollareita vetyteknologian julkaisuun kesällä 2020. Tämä näkyy vuonna 2021 järjestettävän Tokion olympialaisten talousarviosta. Sieltä puuttuu tämän teknologian julkistamissponsorointi, koska vuonna 2021 on myöhäistä: ei ole varaa seisottaa tuotantoteknologiaa yhtä vuotta. Sen sijaan mm. Toyota on siirtynyt hajautetun julkistamisen strategiaan: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/toyota-aikoo-tuoda-mirai-vetyautot-suomeen-luvataan-olevan-vastaavia-sahkoautoja-edullisempia/a10819e1-c71c-444f-8ec2-8cda188ac323. Tässä on selkeät perusteet olla puuttumatta asunto-osakeyhtiöiden toiminta-ajatukseen. Eiköhän asunto-osakeyhtiöt ole asumista varten ja bensa-asemat polttoaineen jakelua varten.

PekkaReiman

Työelämässä nelisenkymmentä vuotta kokemusta monenlaisista riennoista, ja kokemus kartuu yhä...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu