Likaista vihreää energiaa

Me ihmiset emme ole kovin rationaalisia emmekä kovin älykkäitä. Niinpä meille voi myydä melkein mitä tahansa. Jotkut menevät vipuun nigerialaiskirjeisiin, jotkut hybrideihin ja sähköautoihin. Tunne vie ja järki sammuu kun markkinointiosastot ja poliitikot asialle pääsevät. Autoteollisuus kiittää ja kumartaa, jos kohta salaa hymyillen.

Markkinoinnissa ja politiikassa hyödynnetään sanojen ja termien väärinkäyttöä. Etenkin kaiken sähköistämisen puolella hämärtäminen on uponnut vastuulliseen kansaan kuin kuuma naskali sulaan voihin. Sähköauto pelastaa maailman, eikö niin?

Tuskin pelastaa. Aloitetaan muutamalla faktalla. Ilmanlaatu, ilmasto ja ympäristö eivät ole sama asia. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin bensiinimoottorin hyötysuhde. Dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat siksi alhaisemmat kuin bensiinimoottorin. Siksi juuri dieselmoottori oli ilmaston pelastaja vielä reilut kymmenen vuota sitten. Niitä suosivat innolla myös vihreät.

Dieselmoottorin CO ja CO2 päästöt ovat tukuisasti alhaisemmat kuin bensiinimoottorin. Fakta mikä fakta. Ei sille mitään voi.

Mutta mitä sitten tapahtui? Joku huomasi noxit. Kirjainyhdistelmä NOX romautti dieselmoottorien suosion. Dieseleistä tuli syntiä. Ilmaston kanssa asialla ei ole juuri mitään tekemistä. Siirtyminen innolla bensiinimoottoreihin tietysti kasvatti autoilun CO2 päästöjä.

Nykyisin dieselien NOX-päästöt ovat lähellä nollaa ja usein tieliikenteessä jopa nolla. Sillä ei enää kuitenkaan ole mitään merkitystä, koska tunnepitoisen väen keskuudessa ilmanlaatu ja ilmasto menivät keskenään sekaisin.

Ei hätää. Autoteollisuus ja poliitikot kuuntelivat korvat höröllä mitä rahvas huutelee. Kiristettiin vaatimuksia ja autoteollisuus ryhtyi valmistamaan hybridejä, joista iso osa oli ja on likaista huijausta. Kun hybridejä oli riittävästi markkinoille tungettu paljastettiin että ei ihan mennyt nappiin.

Täyssähköisiä autojen olla pitää. Perustakaa akkutehtaita ja kuljettaakaa autoissanne isoa akkuläjää! Näin pelastatte maailman. Jos pelastatte. Autoteollisuuden te toki pelastatte. Autoteollisuutta taas maailman pelastaminen ei kiinnosta pätkän vertaa. Ken ei tätä ymmärrä hän menköön palkatta autotehtaaseen töihin, maailmaa, ilmastoa, ympäristöä ja ilmanlaatua parantamaan.

Massan liikuttamiseen tarvitaan energiaa. Mitä enemmän massaa, sitä enemmän se energiaa liikkuessaan vaatii. Siinä sivussa on hyvä muistaa, että mitä enemmän massaa tuotteessa on  niin sitä enemmän siihen on luonnonvaroja käytetty. Mutta väliäkö tulla, sähkö tulee töpselistä ja harvinaiset raaka-aineet jostain mistä nyt sitten tulevatkin.

Täällä on ylen kiihkotonta asiaa aiheesta:

https://areena.yle.fi/1-50482461

Teslalta on tulossa markkinoille täyssähköinen nollasta sataan 1,1 sekunnissa kiihtyvä auto. Sellaisiahan me tarvitsemme? Ei kai maailma muuten pelastu? Missään tapauksessa emme tietenkää suostu ajamaan hitaammin. Vaikka se alentaisi päästöjä enemmän kuin siirtymine hybrideihin.  Eiks niin?

Toivotan kaikille leppoisaa viikonloppua, ja samassa yhteydessä kerron äänestäneeni kuntavaaleissa tänä vuonna vihreitä. Joten ei kannata heti ensimmäisessä kommentissa syyttää minua persuksi.

Kiihtykää!

 

 

 

+10
pekkasiikala1
Orimattila

1948 syntynyt yhä työelämässä puurtava monen sortin entinen. Täällä blogistina ensimmäisen kerran 2008.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu