Tesla on ruma ja jokseenkin vastuuton ökypirssi
Sähkö tulee töpselistä ja on halpaa, laulavat patteriautoilijat joka paikassa. Muistavat myös syyttää meitä köyhiä palomoottoreilla ajavia ilmaston pilaamisesta. Suurin synti on ajaa dieselillä, vaikka se vielä 2000-luvun alussa oli melkein ekoteko, jota vihreät kannattivat yhtä suurella innolla kuin ydinvoimaa vastustivat.
Mutta ei se mitään. Patteriautojen kunkku Tesla on ruma, kallis ja perin vastuuttomasti valmistettu, mutta kyllä sellainen olla pitää, että naapurit näkevät. Korostan rakkineen rumuutta; se on minun makuuni niin ruma etten ajaisi sillä vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin ja valtio maksaisi sähkön. En halua pilata naapureitteni maisemia.
Ai niin, se ympäristöystävällisyys ja vastuullisuus? Kovin noloja sijoituksia Teslalla. Ameriikan meininkiä:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009833578.html
Onneksi olen niin vähävarainen etten yllä Tesla-huuman uhriksi. Köröttelen edelleenkin oikein näyttävällä tyylikkäällä 1800 kg painavalla dieselautollani, jolla yleensä pitemmässä reissussa selviän tankillisella ainakin 1500 kilomeetteriä. Ja on kuulkaa kyyti mukavaa, eikä niitä hiilidioksidipäästöjäkään paljoa synny, ja typen oksideja sitäkin vähemmän.
Autoteollisuus nähkääs vie kuluttajia kuin litran mittaa tai pässiä narusta, mitä nuo ilmaisut sitten tarkoittavatkin. Patteriautoilijat ovat uhreja.
Vakavasti puhuen yllä linkittämäni artikkeli olisi jokaisen ympäristöstä ja vastuullisuudesta kiinnostuneen syytä lukea. Himmenisi se sädekehä niin Teslan kuin kuljettajansakin kohdalla.
Loppuun vielä piikki patteriautoilijoille: Kun te perustelette sähköisyyttäänne niillä epäuskottavilla autoteollisuuden mainoksilla, joiden mukaan tämä ja tuo valmistaja lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen, niin uskotteko te ihan oikeasti niihin juttuihin?
Vetyautoja ne koijarit salaa kehittävät teille kertomatta. Ja kappas, yhtenä päivänä patteriautojen valmistus lopetetaan ja teidän pitää ostaa vetypirssi. Toivottavasti se ei ole yhtä kallis ja ruma kuin Tesla.
Eikä yhtä vastuuttomasti valmistettu.
En koskaan ole ehdoton. Jos Renault Zoe (patteriauto) maksaisi 18 000 euroa nykyistä vähemmän, ja siitä karsitaisiin kaikki älyttömät digitaaliset sun muut lelut pois, ja minulla olisi 20 000 euroa rahaa, niin saattaisin moisen sähköauton hankkia.
Se näet ei ole ruma. Sen ulkonäkö ei tuo mieleen 1900-luvun alkupuolen amerikkalaisia gangsterielokuvia. Kuljettajasta en sano mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Ostin Mustangin vuodelta -67.
Se on nätti ja kun sen käynnistää niin ympäristöön leviää semmonen bensankatku että tulee nuoruus mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Tesla on tosiaan autona ruma ja monessa mielessä saanut nostetta, jota tuote ei oikeasti ansaitse. Mutta en nyt vetyautoihinkaan jaksa uskoa, niiden kehittely kun tuntuu olevan aika lailla vaatimatonta puuhastelua.
Mitä tuossa nyt tuttavapiiriä kuuntelee, niin ei kovin monella ole tavoitteena sähköauton hankkiminen, vaikka niiden myynti tuntuu nousevan kohisten. Taitaa olla, että täällä syvällä maaseudulla luotetaan polttomoottorikinnereihin melkoisen lujasti.
Ilmoita asiaton viesti
Vetyauto on sinänsä hyvin vanha keksintö, ja niitä voi (on voinut jo aika kauan) autoliikkeistä ostaa, vaan ei Suomessa.
Ymmärrettävistä syistä autotehtaat eivät kovin suurta melua pidä tuotekehittelystään, niin kauan kuin akkuautot käyvät kaupaksi.
En jaksa uskoa että Saksassa koko maan kattava ja koko ajan laajeneva vedyn jakeluverkosto on syntynyt ilman autoteollisuuden panosta. Ei verkostoa turhaan Saksa ole rakentanut, oletan.
Epäilemättä vetyautojen polttokennoissa on vielä runsaasti kehittämisen varaa, lähinnä valmistuksen nopeuttamisessa ja hinnan painamisessa selvästi nykyistä edullisemmaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Vetyauto on sähköauto, vedyn tekeminen sähköstä ja sitten takaisin sähköksi ei vain ole järkevää.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta se voi olla erittäin järkevää (jos ajattelee muuta kuin autoaan) sillä sähkön varastoiminen vedyksi on aika helppoa.
Vetyä voidaan valmistaa silloin kun sähköä on tarjolla runsaasti ja sen hinta on käytännössä negatiivinen. Vety on siis erittäin sopiva tuulivoiman hyödyntäjä.
Auton suhteen vedyllä on etuna lyhyt tankkausaika ja pitkä tomintasäde sekä epäilemättä myös keveys.
Kelpaa Saksalaisille ja monille muillekin. Suomessa toki harataan vastaan viimeiseen asti, koska patteriauto. Meillä ajatellaan vain omaa napaa; jos on mukava talo ja oma latauspiste niin mikäs siinä. Muita ei tarvitse ajatella.
Mutta entä sitten, kun kaikki Suomen henkilöautot ovat patteriautoja? Kas siinäpä kysymys, johon yleensä kukaan ei vastaa kestävästi. Missä autoja yön yli ladataan?
Ilmoita asiaton viesti
Jos kaikki autot Suomessa on sähköautoja se lisää sähkön kulutusta alle 10 %.
Kaikille autoille on talvella lämmityspistokkeet olemassa, niiden varustaminen 16 ampeerin virralle maksaa pari tankillista pensaa.
Sähköautojen lataaminen ei ole näillä leveysasteilla ongelma kun parkkipaikat on pakkasiin varautunut ja sähkötolpat valmiina.
No voi olla että pääsulakkeita tai uus sähköliittymä pitää ottaa mutta ei sekään monta tankillista maksa, puolessa vuodessa säästetty.
Ilmoita asiaton viesti
Muistaakseni 163 vedyn tankkauasemaa jo käytössä Saksassa ja sen naapurimaissa. Lähes 50 rakenteilla, ja lisää suunnitellaan.
https://h2.live
Ilmoita asiaton viesti
Polttomoottorit vs. Sähkömoottorit. Jos kokeilee patteriautoa, voi olla ettei polttomoottoreita tule ikävä. 10 vuoden päästä väitän, kukaan ei osta enää polttomoottoria.
Zoe tai ID3 maksaa 10 vuoden päästä 15 000 uutena ja kestää 500 000 km. Maksaa osaajien maassa Kiinassa jo nyt tuon verran.
Ilmoita asiaton viesti