Pudotin pommin Kainuun korpimaille – sirpaleet lentelivät silmilleni – sohaisu muurahaispesään tuotti tulosta, odotettua ja odottamatonta

Avoimessa Ylä-Kainuu fb-ryhmässä, jäseniä noin 3 000, käytiin muutamia päiviä sitten useita päiviä kestävä ”keskustelu” poronpidosta. Ryhmää ylläpitää Sami Pihlajamaa.

Laitoin rymään muutamia blogikirjoituksiani ja sitten kuvan, jossa oli poronomistajien toimesta poronrehua levitetty tielle. Saatesanoiksi laitoin viisi kysymystä.

Kuva ja keskusteluavaukset nostivat kauhean äläkän ryhmässä, poromiehet, -pojat, -tyttäret ja heitä tukevat muut rähjäsivät minulle silmittömästi ja vähän ryhmän ylläpitäjällekin. 

En kertaakaan mielestäni provosoitunut, vaan yritin heitä kasvattaa sivistyksen tielle ja puhua lainsäädännön ja faktatietojen pohjalta järkeä.

Siellä oli metsätyönjohtajia ja monen alan ihmisiä poroharrastelijoiden lisäksi minua ja ajatuksiani vastassa. Annoin tulla lunta tupaan, mutta käytin myös heihin päin sivistynyttä terävää kynää.

Toisinaan valitettavasti olin heidän puolesta surullinen ja taas toisella kertaa nauraen ihmettelin, kuinka korpimailla ihmiset saattavat jäädä jälkeen monessa mieleessä.

Kysyin heiltä ja epäilin heillä olevan kahdenlaista sivistystä, ns. porosivistystä ja sitten toista porojen ulkopuolista sivistystä. Minulle jäi vaikutelma, että heissä kaikissa, porosuvuissa ja heitä tukevissa suvuissa, porosivistys kumpusi aina voitolle, jättäen alle sen muun sivistyksen.

Siellä ryhmässä jopa uhkailtiinkin minua ja ryhmän ylläpitäjää, mutta se ei ainakaan minuun vaikuttanut millään tavalla. Moneen otteeseen ryhmän ylläpitäjää vaadittiin rajaamaan ryhmän sisältö niin, ettei siellä saisi enää poroista puhua yhtään mitään, ainakaan tuoda esille porohaittoja. Vaadittiin myös poistamaan porojen tekemien haittojen esille tuonti ja keskustelu.

Tilanteen rauhoituttua, aivan viimeiseksi kommenttivyöryn perään kirjoitin oman loppukommentin, johon taisi tulla enää pari kolme enemmän ja vähemmän siihen porosivistykseen kuuluvaa kommenttia.

Mitä tästä kaikesta pitäisi sitten ajatella?

Ensimmäisenä tulee mieleen 100 vuotta, jona aikana poroharrastamisen on valtiovallan toimesta annettu vajota kehitysmaatasolle, missä käytössä on vain mielivalta. Toisena pahasti jälkeen jäänyt lainsäädäntö poronhoidon kohdalla Suomessa. Kolmantena se, että nyt on jo kiire saada poronhoitolaki yhteiskuntakelpoiselle ja yhteispohjoismaiselle tasolle, missä vain saamelaisilla on oikeus harjoittaa paimentolaisporonhoitoa.

Loppukommenttini Ylä-Kainuu ryhmän postaukseeni:

Minulla oli tuossa postauksessa 5 asiallista kysymystä. Yhteenkään kysymykseen en saanut asiallista enkä epäasiallistakaan vastausta. Sen sijaan tavattoman paljon laajalta rintamalta täysin asiatonta solvaamista, haukkumista ja henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Tämä kaikki kertoo, kuinka jälkeen jääneitä voi vielä Kainuun korpimailla ihmiset olla ja kuinka sivistys yltää korkeintaan pirtin portailta veräjälle. Ennen sanottiin aluetta sisäsiittoiseksi, jos ei omaa veräjää kauemmas päässyt. En sano teitä sellaiseksi, mutta kyllä olen surullinen teidän puolesta, minkälaisen kasvatuksen olette saaneet. Kielenkäyttö ihmisestä kertoo paljon.

Kun puhuin teille, että siellä korpimailla on porosivistystä ja sitten kenties jotakin toista sivistystä, vaikuttaa puheidenne ja kielenkäyttönne perusteella, että monet teistä ovat jääneet pelkän porosivistyksen varaan.

Avaan porosivistystä. Poroharrastaminen on jatkunut monien sukupolvien ajan isältä pojalle. Kun lapsi on oppinut puhumaan, ensimmäinen sana lienee ollut poro? Sitten on jatkunut aivopesua, että porot olivat ennen ihmistä ja ne kuuluu luontoon ja kaikkialle ihmisten pihoille, pelloille ja liikenteen sekaan. Pedot kaikki pitää tappaa, että porot voivat kuljeskella kaikkialla missä haluavat, koska meillä ei niitä syötetä, saavat pärjätä omillaan. Me vain kerran vuodessa kerätään ne aitaan ja pannaan lihoiksi, jos pedoilta ja autojen alta on enää jäänyt.

Tätä kiertokulkua jatketaan vuodesta toiseen ja lapset, sitten teinit, sitten nuoret, sitten kenties harrastuksen jatkajat kasvatetaan ja heille iskostetaan ajatus, että muut ihmiset ovat väärässä emmekä me, kun he moittivat meidän tapaa, joka ei täytä laillisuutta, yhteiskuntavastuita ja velvoitteita huolehtia tuotantoeläimistä.

Siis ne ovat teidän mielestä väärässä, jotka pyrkivät puolustamaan kotirauhaansa ja tasa-arvoista elämää ja lakien noudattamista, jotka on säädetty kaikille.

Siis tein 5 kysymystä, mutta en saanut niihin yhteenkään vastausta. Mutta en vaivaa teitä enempää, koska jo nyt tiedän, että tuskin teillä on ryhtiä ja rohkeutta antaa relevantteja vastauksia päällekäyvän solvaamisenne sijasta.

+3
PekkaSkkinen
Seinäjoki

Insinööri.
Pitkä elämäntyö takana johtavassa asemassa erityisasiantuntijana suunnittelu- ja konsulttialalla.
Erikois- ja päätoimialoja:
- Maan käyttö ja kaavoitus
- Rakennuttamis-, valvonta- ja ylläpitopalvelut
- Geotekniikka
- Tie-, katu- ja aluetekniikka
- Vesihuoltotekniikka
- Vesirakennustekniikka
- Ympäristösuunnittelu

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu