Kasvatus ja koulukiusaaminen

Lasten syntyessä tähän meidän maailmaamme, niin heillä kaikilla on kaikki tarpeellinen jo olemassa, mutta ne valmiudet eivät ole vielä kasvaneet täyteen mittaansa tai potentiaaliinsa. Lapsi tarvitsee siis aikaa, ravintoa ja huolenpitoa, jotta lapset voisivat kasvaa siksi hyvinvoiviksi aikuisiksi fyysisiltä ja hengellisiltä kyvyiltään ja ominaisuuksiltaan, vaikka ympäristö voi asettaa kaikenlaisia vaikeitakin haasteita sen toteutumisen estämiseksi. Hyvää tarkoittavat lait ja asetukset eivät kykene auttamaan siinä pyrkimyksessä kuitenkaan aina. Tämän vuoksi vanhemmilla ja muilla ympärillä olevilla aikuisilla on suuri merkitys lasten suotuisalle aikuistumiselle. Lapsi pitää totuttaa kulkemaan tietänsä kasvattamalla meidän maailmamme kurinalaisuuteen, että meidän tulee huomioida myös kanssaihmiset, eikä pelkästään omia tarpeita ja niiden täyttämistä. Kasvatus auttaa väistämään turhia ja tarpeettomia elämän kolhuja ja murheita. Joidenkin mielestä lasten pitäisi kasvaa vapaassa kasvatuksessa tai yhteiskunnan luonnollisin voimin kasvattamana, siihen ei kuulu lainkaan kasvatus kotona, eli jätetään oman onnensa nojaan.

Meillä kaikilla on omakohtaisis kokemuksia oltuamme kasvatettavina ja toisia kasvattajina kotona ja kouluissa. Meillä on siis kokemuspohjaista tietoa luettavissa olevan teoriatiedon lisäksi. Myös minulla on tällaista kokemusperäistä tietoa jonkun verran. Isäni oli äärivasemmistolainen ja oli sitä mieltä vallalla olleiden oppiensa mukaan, että yhteiskunnan kuuluu hoitaa lapsien kasvatus ja koulutus, eikä vanhempien kannattaisi puuttua siihen. Isänikin huomasi kotona ettei se ollut kuin teoriaa, sillä me lapset olimme luonnostaan tottelemattomia ja halukkaita tekemään kepposia ja kaikenlaista pahaa hänenkin mielestään. Isäni huomattua, ettei koulukasvatus ollut toiminut ja hän joutui ottamaa ruumiillisen kurituksen käyttöön palauttaakseen järjestyksen kotiinsa. Silloisessa koulussakin oli vielä ruumiillinen kuritus kasvatusmielessä käytössä. Vasta nyt myöhemmin on ruumiillinen kuritus kielletty kokonaan kaikissa muodoissaan. Tämä on asettanut haasteita löytää uusia keinoja kasvattaa lapsia ilman kuritusperinnettä.

Koulukiusaaminen oli jo minunkin lapsuudessani valitettavan yleistä ja todellista, josta ei vaan voinut päästä eroon, sillä kaikkia jotka poikkeavat jollain lailla enemmistöstä ja taviksesta joutuivat kiusatuiksi kateellisuuden tai ylemmyyden tuntemuksien myötä. Yksi syy siihen, että minua kiusattiin oli äärivasemmistolainen isäni, joten me olimme outoja siinä asuinympäristössä. Toinen syy oli, kun minua kiusattiin oli minuun tarttunut Ilomantsin murre, vaikka olen syntynyt Helsingissä. Minulta ekalla luokalla kysyttiin mistä kaukaa olen tullut, kun puhun kummallista murretta. Sanoin syntyneeni Helsingissä, jolloin minua pidettiin kunnon valehtelijana ja maalaiseksi. Tämä minuun tarttunut puheenparsi johtui siitä, että vanhempani lähettivät lapsensa noin puolesta vuodesa aina neljän vuoden ajaksi isovanhempien hoiviin Ilomantsiin. Minut palautettiin takaisin Helsinkiin juuri kun koulu alkoi. Kokemani kaltoinkohtelun seurauksena katsottiin etten ole koulukypsä, vaan aloittaisin koulun vuoden kuluttua uudelleen. Siirryttyäni kansakoulusta kansalaiskouluun, niin kansalaiskoulussa olevat oppilaat ottivat ikävällä tavalla vastaan tulokkaat näyttämällä meille kuka määrää pahoinpitelemällä minutkin. Työpaikoillakin on taas työpaikkakiusaamista, jota olen myös kokenut, josta valitin, mutta sitäkään ei otettu vakavasti, joten jäin eläkkeelle heti kun se oli mahdollista.

Nicky Cruz ”Juokse henkesi edestä” (Kuva ja Sana 1990), josta lainaus sivulta 25: ”Itse asiassa rupesin vähitellen inhoamaan vanhempieni ammattia. Syytin sitä tavasta, jolla opettajat kohtelivat minua koulussa – kuin olisin ollut jonkinlainen vaarallinen rikollinen. Minusta oli ällöttävää nähdä, miten kavereitteni vanhemmat näyttivät pelkäävän minua ja veljiäni. Ja inhosin tapaa, millä lapset ivailivat minua leikkipaikalla. ’Hänen äitinsä on bruja! Hänen äitinsä on bruja!’ he saattoivat ivailla julmalla lasten nuotilla kuten lapsilla on tapana. Ja minä olin puolustuskyvytön, koska oli hyödytöntä kieltää sitä minkä kaikki tiesivät. Äitini oli bruja – noita… olin jo ehtinyt luoda itselleni nimeä koulussa. Olin tapellut ja nahistellut koko lukukauden – haastanut riitaa jokaisen kanssa huumeita välittävästä vahtimestarista vihaiseen rehtoriin, joka piiloutui kansliaansa. Hän oli erottanut minut koulusta – mielestäni epäoikeudenmukaisesti – kun estin raiskauksen eräällä oppitunnilla. En välittänyt. Koulu oli ollut pelkkää pelleilyä – huumeiden, väkivallan ja seksuaalisen uhkailun helvetinluola. Siellä opittiin hyvin vähän. Jengit hallitsivat . ja huomasin, että halusin olla osa todellista valtaa kaduilla ja luokassa, kaikkein pelätyintä jengiä, murhanhimoista Mau Mauta.”

Kirjallisuutta:

Jari Sinkkonen ”Onnellinen lapsi” (WSOY 2020)
Jari Sinkkonen, Laura Korhonen ”Pulassa lapsen kanssa” (Duodecim 2016)
Jari Sinkkonen ”Isäksi ensi kertaa” (WSOY 2012)

Opinnäytetöitä:

Heidi Mäntylä ”Kiusaamisen ehkäiseminen alakoulussa ryhmäyttämisen keinoin” (Satakunnan ammattikorkeakoulu, opinnäytetyö 2021)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/496664/Mantyla_Heidi.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Jonna Fagerström & Verneri Pietilä ”Sosiaalisen median yhteys koulukiusaamiseen RAUMANMEREN PERUSKOULUN OPPILAIDEN KOKEMUKSIA SOSIAALISESSA MEDIASSA TAPAHTUVASTA KIUSAAMISESTA” (Satakunnan ammattikorkeakoulu, opinnäytetyö 2023)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/793833/Fagerstrom_Pietila.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Elina Väisänen ” Kiusaamiseen puuttuminen on jokaisen tehtävä! – Koulukiusaaminen toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa” (Humanistinen ammattikorkeakoulu 2015)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/98578/Vaisanen_Elina.pdf?sequence=1&isAllowed=y

penttijuhani
Helsinki

Olen syntynyt Helsingissä 1950 luvulla, kun vanhempani muuttivat Oulusta ja Ilomantsista Helsinkiin työn perässä. Toimin ammattikoulun opettajana 28 vuotta. Olen eläkeläinen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu