Pohjoismainen työllisyysmalli ei ratkaise mitään

Odotuksena oli uusi palvelumalli joka ratkaisee jotain.

Puhutteluista ei ole koskaan ollut juuri minkäänlaista hyötyä, joten entistä tiheämmät puhuttelut ovat suorastaan ajan hukkaa.

Yhä ratkaisematta on tämä:

Työttömät kokevat oikeaksi velvollisuuden toimia sen eteen, että työllistyisivät, mutta ristiriitana se, että päätösvalta ja resurssit eivät ole heillä, vaan TE-toimistolla.
(Työttömien näkökulma elinikäiseen oppimiseen, SITRA, 2020, s.66)

  • Odotuksena oli siis palvelumalli jolla voidaan velvoittaa työllisyyssuunnitelmassa työvoimaviranomaisia tuottamaan työnhakijan tarvitsemia palveluja sekä määrätä viranomaisille tuntuvia karensseja mikäli eivät toimi työnhakijan odotusten mukaisesti eli odotuksena oli palauta päätösvalta asiakkaalle.
  • Odotuksena oli palvelumalli jossa ”Ei mikään näistä, joku muu, mikä” on aina kelpo vastaus joka sitoo viranomaisia toteuttamaan sen ”joku muu” eli malli jossa resurssit toimivat aina asiakkaan tueksi, eikä jonkun kaavamaisen yhdenmukaisen työvoimapoliittisen linjauksen toteutuksena.
  • Odotuksena oli luopua kädestä pitämisestä ja työnhakijan suunnitelmien hyväksyttämisestä viranomaisilla. Tilalle toivottiin työllisyyspalveluiden verkkokauppaa jossa työnhakija voi ilmoittautua häntä kiinnostaviin työllisyyspalveluihin ilman viranomaisten harkintaa.
  • Odotuksena oli luopua työvoimaviranomaisten työttömyysturvalausunnoista ja palauttaa heidät työllisyyspalvelujen tuotannon pariin. Jos eivät kykene tuottamaan palveluja joille on karenssittomassakin maailmassa vielä kysyntää, vahvana odotuksena on poistaa heidät kokonaan työllisyydenhoidosta.
  • Odotuksena oli luopua asiointipakosta ja pistää TE-toimisto, kunnat ja kolmas sektori kilpailemaan keskenään asiakkaista tarjoamalla työnhakijalähtöisiä palveluja. Kenellä on eniten halutut palvelut voittakoon, muut ajettakoon alas kannattamattomina.
  • Odotuksena oli malli jossa työllisyydenhoidon keinot (palkkatuki, työkokeilu, jne.) korvattaisiin järkevillä aidosti toimivilla keinoilla, kenties niputtamalla nämä korkeakouluharjoittelutukeen.
  • Odotuksena oli malli jossa työttömyysturva maksetaan aina korotettuna koko toiminnan ajaksi silloin kun suoritetaan työllisyyssuunnitelmassa sovittua toimintaa kuten omaehtoisia opiskeluja. Odotuksena oli äskeisen lisäksi malli jossa maksetaan aina pitokorvauksia koko toiminnan ajaksi.
  • Odotuksena oli malli jossa kaikki työvoimaviranomaisten päätökset ovat sekä valitus- että oikaisuvaatimuskelpoisia.

Uusi palvelumalli ei ratkaise sitäkään, että tiettyjä työnhakijaryhmiä (yms. 50+ vuotiaita, pitkäaikaistyöttömiä, ulkomaalaisoletettuja) syrjitään ennakkoon työmarkkinoilla, eikä se velvoita työnantajia muuttamaan sanktioiden uhalla rekrytointitottumuksiaan tämän syrjinnän ennaltaehkäisemiseksi.

Tämä uusi palvelumalli ei siis ratkaise yhtään mitään. Se ei poista syrjintää työmarkkinoilta, eikä velvoita työllisyyspalveluita tuottamaan työnhakijoiden tarvitsemia palveluja.


Aiemmin samasta aiheesta:

+1
perkelix
Sitoutumaton Helsinki

► Vuonna 1998 Suomeen muuttanut quebeciläinen.
► Suomen kansalainen vuodesta 2010.
► Yksi IHME-teos 2014 "True Finn – Tosi Suomalainen" -elokuvan päähenkilöistä.
► 140944 kansalaisen kannattaman kansalaisaloitteen tekijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu