Koululaitoksella ei tietojen mukaan mene hyvin, mitä tekee opetusministeri Henriksson?
Opetusministeri metsästää rasisteja sieltä täältä, lähinnä perussuomalaisten joukosta. Vaatii ministerikollegoitaan suorastaan polvillaan katumaan ja anteeksipyytämään vuosien takaisia kirjoituksiaan ja sanomisiaan!? Koittaa ilmiselvästi kaataa näillä esiintuloillaan hallituksen. Luultavasti sen rasismi keppihevosenaan tekeekin. Hänellä näyttää olevan kova hinku oppositioon, ja vanhastaan auvoiseen yhdessäoloon vasemmiston naisjohtajien kylkeen. Ministeriön varsinaiset asiat eivät Henrikssonia näemmä kiinnosta.
Luulisi olevan työsarkaa riittämiin koittaa laittaa koululaitoksen toiminta kuntoon. Sen epäkohdistahan uutisoidaan tämän tästä. Lasten oppimistulokset heikkenevät.
En ole huomannut ministeri Henrikssonilta ainoatakaan kommentointia viranhoitoonsa kuuluvalta alalta. Viekö ”rasistien” jahtaaminen niin paljon ministerin työaikaa?
Vaikka rasismi itsessään on kielteinen asia, sen jankuttamisessa on menty yli kaiken kohtuuden. Katsotaan mitä hallitus alkaa saamaan aikaiseksi, arvostellaan sitä sitten jos on tarvetta – varmasti sitäkin ilmenee – ja palataan tarvittaessa rasismiasiaan pienemmällä vouhkeella.
Ei jää aikaa viranhoitoon, kun pitää etsiä vaikkapa yli 10 vuotta vanhoja persujen kirjoituksia.
Ilmoita asiaton viesti
Henriksson kitkee seuraavaksi rasismin koululaitoksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Olisihan se jotain sekin!
Taitaa vaan aika tähän loppua lyhyeen.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä opetusministeri Henriksson ryhtyy toimiin, joilla varmistetaan kansalaisten luku- ja kirjoitustaito.
p.s. Ministerillä ei ole työaikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsin lukutaito?
Ilmoita asiaton viesti
Alkuun voisi keskittyä johonkin helpompaan, kuten vaikka nimiin.
Ilmoita asiaton viesti
Korjasin otsikon nimen. Pahoittelut!
Ilmoita asiaton viesti
Niin tietysti.
Ilmoita asiaton viesti
Kai ministeri välillä lepääkin? Hoitaa lopun aikaa sitten tointaan, vaikka yöllä, jos ei ole varsinaista virka-aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Koululaitoksella ei ole toiminnallisia ongelmia, verrataanpa sitten oman maan historiaan tai kansainväliseen tilanteeseen. Minulla on 1930-luvulta 2010-luvulle kaikilla vuosikymmenillä syntyneitä sukulaisia asiasta kertomassa.
Kirjaimellisesti rakenteellisia ongelmia tietysti on, koska niin monin paikoin tarvitaan väistötiloja. Katseet kääntyvät valtiovarainministeriin ja rakennustoiminnan investointeihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ovatpa koululaitoksen ongelmat rakenteellisia tai tominnallisia, niin kyllä niihin opetusministeri voisi ottaa kantaa, eikä keskittyä pelkästään epäolennaisuuksiin.
Oletko huomannut Jari-Pekka, tai tiedätkö, mihin epäkohtaan koululaitoksella Henriksson on kiinnittänyt toimessaan huomionsa?
Et huomioinut maahan muuton synnyttämiä ongelmia kouluihin. Eivätköhän ne ole juurikin toiminnallisia?
Ilmoita asiaton viesti
Suomen koululaitos on kärsinyt täydellisen romahduksen!
Tässä esimerkkejä:
1) OECD:n PISA-tutkimuksessa suomalaisten 15-vuotiaitten matematiikka-osaaminen on romahtanut vuoden 2000 sijalta 6 sijalle 16. Ja ennen olimme IT:ssä mailman ykkösiä, mutta nyt Meksikon jälkeen jossain sijalla 40!
2) Ystäväni on opettanut tuleville sairaanhoitajille vuosikausia lääkelaskentaa. Nykyisin kuulemma oppilaat eivät tiedä eroa lukujen 0,8 ja 8,0 välillä! Minkähänlaisia lääkkeitä he sitten tulevat jakamaan potilaille?
3) Koulusta valmistuneet eivät osaa kirjoittaa kunnollista kirjettä, eivätkä lue juuri ollenkaan kirjoja.
4) Nykyinen koulujärjestelmämme pyrkii tasapäistämään oppilaat ja tavoitteet on laskettu heikoimpien oppilaitten tasolle, eikä luokalle jättämistä juurikaan tapahdu. (Itse jäin oppikoulun 2. luokalle lukihäiriöni takia)
5) Lahjakkaammat oppilaat on hylätty / jätetty hunnigolle, joten he useinkin mieluummin jäävät kotiin näpyttelemään läppäriä kuin tulemaan ”nukkumaan” luokkahuoneeseen. Heitä jopa käytetään ”apuopettajina” huonommin pärjääville oppilaille…
5) Opettajilta on viety mahdollisuus / oikeus pitää kuria ja vaatia oppilailta tekemään läksyt ja ottamaan opiskelu tosissaan.
Tulee mieleen presidentti Kekkosen lausahdus: ”Saatanan tunarit!”
Nyt meidän on pakko pikaisesti tehdä ”kaikkien koulutus-reformien äiti”!
Minulla itselläni oli luki-häiriöstäni huolimatta mahdollisuus käydä upeat suomalaiset koulut alkaen 1956, kirjoittaa laudatur-ylioppilaaksi ja saada diplomi huipputasoisesta korkeakoulusta.
Olen asunut ja tehnyt töitä 6 eri maassa ja voinut siten verrata Suomessa saamaani koulutusta muihin maihin. Saamani opetus on osoittautunut kerrassaan erinomaiseksi!
Suomi on nyt ajautunut mega-kriisiin, josta voimme nousta vain erinomaisella koulutuksella, työtä tekemällä ja saamalla taloutemme taas rajuun nousuun armottomassa globaalissa kilpailussa.
Seppo Korppoo, isänmaansa tulevaisuudesta huolestunut DI, palvellut 48 vuotta 24/7 Suomen teknologiaviennin eturintamalla. Nykyisin 4 yhtiön toimitusjohtaja mm. uusien asioiden koulutuksessa (10 000 kurssilaista vuodessa), sekä teköäly-tuotteitten, mikrobiologian ja ympäristötekniikan aloilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon lääkelaskujuttuun sen verran, että miksi suomessa ei vanha laskentojärjestelmä ole yhtälölaskujen rinnalla – kun minä opiskellessa lähihoitajan tutkintoa, niin asian ymmärsin, mutta en osannut sitä paperille kirjata – tosin siihen vaikutti myös ehkä se ( vaikka jotkut maallikot eivät sitä allekirjoita ), että kun nuorin poikani oli kuollut, usein aloin tukiopetustunnilla itkemään, kun tuli paniikki = minä ymmärrän, mutta en osaa sitä asiaa oikein asettaa.
Kun opiskelin tekstiiliartesaanin tutkintoa, sielläkin oli matematiikka ja opettaja sanoi, että voitte laskea siten miten asian parhaiten ymmärrätte ja kun meitä oli vanhan matikan ihmisiä, osasin oikein laskea, vaikka puhuimme ajo kilometreistä / polttoaineen kulutuksesta jne. niin sammalla tavoin laskettiin loimien pituus jne. oletettu kulutus, niin hämmästelen sitä – miksi vanhat hyvät toimet heti poistetaan uuden tieltä ja kun työkkäri kortistossa on edelleen niitä, jotka ymmärtää vanhoja toimia paremmin, niin ei muuta kuin tehdään silleenkin ihmisille paineita – en opi niin nopeasti uutta, olen huono jne.
Ilmoita asiaton viesti
Niin se rasistien metsästys,,,,,,,,,, uskon kuitenkin että nyt on autiopaikka lisätä ruotsinkielen ”pakko-opintoja”, niin ehkä siellä ”työpajoissakin” sitä aletaan opettaa, joka ei kuitenkaan ole ”pakkona millään taholla turvavapaikan hakijoille” ja jos se vaikka jossain ammattioppilaitoksessa kuuluu opintokokonaisuuteen, niin johan ”anteeksi annetaan, kun ihminen on kokenut sitä sun tätä suomeen tullessaan”.
Ammattikoulutuksien linjat ei ehdottomasti lyhennetä 2 vuotiseen, kun johan opettajien täytyy saada eläkekertymää kasvattaa ja vielä vähemmän oppisomuskoulutusta, kun ei suoraa väylää haluta ”kantaväestöön kuuluville, jossa heille eläkekertyä alkaisi kertyä.
Tai toisaalta uskon – että Henriksonilla on ”pulma”, kun valtaväestön oppilasaines on enemmistönä, niin miten hän järjestelmää oikeudenmukaisesti kehittää, kun ei se ehkä ”kovin toimiva” ollut oikeusministerin tehtävässäkään?
Ilmoita asiaton viesti
Muistaako vielä joku lupaukset ”Koulutuksesta ei leikata” ja mitä tekikään Sipilän porvarihallitus, Kohtuutonta on Henrikssonia tikun nokkaan tästä tilanteesta nostaa. Suomalainen koululaitos ei koskaan ole ollut Kokoomuksen prioriteetissä kärkipaikalla.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa pelkästään vaalitulos huononsi noita oppimistuloksia kuvaavia lukuja.
Vasemmisto hallitus on täysin syytön noihin kovin keskinkertaisiin tuloksiin ja teki parhaansa koko neljän vuoden ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän astisten näyttöjen perusteella arvioisin, että opetusministeri on kaikkien aikojen heikoin, riidan kylväjä, riidankylväjä, pahimmasta päästä.
Kirjoitti systeemitieteen tohtori.
Ilmoita asiaton viesti
Opetusministeri Henriksson ”keskustelee”. Pääministeri Orpo on opettanut, että aina ”keskustellaan”.
Ilmoita asiaton viesti
En nyt kerkiä kommentoimaan Eva soittaa.
Ilmoita asiaton viesti