Arvopolitiikan perusteita

Jos olisin diktaattori olisin erittäin vihainen. Vihainen siksi, että joku toisenlaisen arvomaailman omaava ryhtyisi tyrkyttämään minulle omia arvojaan. Arvoja, jotka ovat peräisin aivan muunlaisesta systeemistä kuin omastani. En ehkä kokisi niin suurta raivoa, jos keskustelu arvoista olisi asiallista ja hyvin argumentoitua, mutta se, että suu vaahdossa kiljutaan päivästä toiseen, nimitellään ja keksitään ilkeyksiä, niin en ihmettele, vaikka diktaattori lopulta päätyisi yllättäviinkin ratkaisuihin.

Keskeistä edellisessä oli käsite systeemi. Yksinkertaisesti systeemi on kokonaisuus, joka koostuu osista. Systeemejä puolestaan on monenlaisia, on eläviä syteemejä, dynaamisia systeemejä, staattisia systeemejä jne. Myös yhteiskunnat ovat systeemejä. Kukin yhteiskunta omanlaisensa. Kaikki yhteiskunnat eivät ole niin kutsuttuja läntisiä yhteiskunta, koska yhteiskuntia on myös idässä, etelässä ja pohjoisessa. Siltä väliltäkin löytyy vaikka ja mitä.

Sitä kukaan ei tiedä mitä varten systeemi lopultakin on olemassa, kenties filosoifia lukuun ottamatta, mutta joka tapauksessa systeemi on olemassa oleva tosiasia, sanoipa intersektionaali mitä tahansa, kuten sanookin puhuessaan konstruktiivisesta maailmankäsityksestä.  Lähtökohtana kuitenkin voidaan pitää sitä, että systeemin pyrkii säilyttämään itsensä, koska jos ei näin olisi, ei olisi koko systeemiä.

Jotta systeemi säilyisi sillä pitää olla jokin ohjaava elementti, joka säätelee sitä, miten systeemi reagoi muuttuviin tiloihin ympäristössä, siis muissa systeemeissä. Tästä säätelevästä yksiköstä voidaan käyttää useita termejä sen mukaan millaisesta systeemistä on kysymys. Yksinkertaisimmillaan säätelevä yksikkö on termostaatti. Se pitää lämpötilan vakiona, jotta systeemi säilyy sellaisena kuin sen pitääkin olla.

Vastaavasti ihmisyhteisössä termostaattia vastaa käsite arvo. Ei arvo ole sen kummallisempi käsite kuin termostaattikaan. Ei siitäkään huolimatta, että aktivisti ääntään yli soveliaisuuden rajojen kiljuu, että arvot ovat universaaleja ja jakamattomia. Arvot ovat aina sidoksissa systeemiin ja määrittelevät sen miten oikeita valintoja kuuluu tehdä jotta systeemi toimii siten kuin sen pitääkin, eli säilyy ympäristössään ja menestyy. 

Tästä näkökulmasta toisen systeemin huutelu toiseen systeemiin, että sen pitäisi muuttaa termostaattinsa lukemia toiseksi on käsittämätön. Sehän merkitsisi toisen järjestelmän ajautumista kaaokseen. Mikä ilmeisesti useissa tapauksessa on tarkoituskin. Sitä en kiellä, etteikö olisi myös sellaisia systeemejä, jotka pyrkivät tuhoamaan paitsi ympäristöään myös muita systeemejä.

Systeeminen näkökulma arvoon luo lähtökohdan myös etiikalle. Niille määrittelyille, jotka kertovat mikä on oikein ja mikä väärin. Näin ollen yksilön moraalia tai tekoja pitää arvioida sen perusteella, mikä merkitys näillä on systeemin toiminnan kannalta. Toisin sanoen moraali määrittyy termostaatin korkeamman katsantokannan mukaisesti.

 

Pertti

TTK Jyväskylän yliopistosta.
Entinen kotikunta Korpilahti.
Harrastukset: lukeminen, shakki, liikunta.
Alat: tutkimus, opetus.
Ei aktiivipalveluksessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu