Käsitteitä muuttamalla talous kuntoon

Oheinen kirjoitus esittää, miten yhden käsitteen uudelleen määrittely voi muuttaa jopa liiketoiminnan käytäntöjä. Tässä se tapahtuu siten, että yrityksen voitto määritellään rahan kiertonopeutena. Taloudelliset tosiasiat eivät siis ole varsinaisia tosiasioita, vaan kysymys on siitä, miten eri asiat määritellään.

Kun voitto määritellään yrityksen toiminnassa rahan kiertonopeutena, se vaikuttaaa merkittävästi siihen, miten yrityksiä johdetaan ja millaisia strategioita ne toteuttavat. Ohessa on joitakin keskeisiä muutoksia, joita voisi tapahtua:

Perinteisesti yritykset keskittyvät voiton maksimointiin, mutta jos voitto mitattaisiin rahan kiertonopeuden kautta, yritysten olisi keskityttävä nopeampaan transaktiosykliin. Tämä tarkoittaisi suurempaa panostusta tuotteiden nopeaan valmistamiseen, toimitukseen ja myyntiin. Varastot pyrittäisiin minimoimaan, jotta rahaa ei sidotuisi liikaa odottamaan tuotteen loppukulutusta.

Pitkien investointien ja kehityshankkeiden sijaan yritykset keskittyisivät hankkeisiin, jotka kiihdyttävät rahan kiertoa nopeammin. Pitkän aikavälin kasvu jäisi toissijaiseksi, jos se merkitsee rahan kiertonopeuden hidastumista.

Yritykset kehittäisivät tuotteitaan ja palveluitaan sen näkökulman mukaan, että asiakkaat tekisivät sekä ostopäätöksiään nopeammin että maksaisivat nopeammin. Tämä johtaisi uusiin liiketoimintamalleihin, joissa esimerkiksi tilauspohjaisuus ja jatkuvat maksusopimukset olisivat keskeisiä asioita.

Liikevaihdon määrän sijaan tärkeintä olisi se, kuinka nopeasti yritys saa rahan kiertämään taloudessa. Tämä johtaisi hinnoittelumallien ja kassavirtojen optimointiin.

Yritykset valitsisivat kumppaninsa ja investointinsa sen perusteella, miten ne vaikuttavat rahan kiertonopeuteen. Strateginen yhteistyö keskittyisi siihen, että rahaa liikkuu nopeasti sekä yrityksen sisällä että sen ympäristössä.

Koska rahan kierto on keskeistä, asiakassuhteiden hallinta painottuisi siihen, että ostotapahtumat ovat nopeita ja toistuvia. Tällöin asiakastyytyväisyys, reklamaatioiden välttäminen ja toimitusketjun tehokkuus nousevat avainasemaan.

Tällainen ajattelutapa johtaisi todennäköisesti uudenlaisiin liiketoimintamalleihin, joissa tehokkuus, nopeat syklit ja kassavirtojen optimointi korostuvat nykyistä enemmän.

 

Pertti

TTK Jyväskylän yliopistosta.
Entinen kotikunta Korpilahti.
Harrastukset: lukeminen, shakki, liikunta.
Alat: tutkimus, opetus.
Ei aktiivipalveluksessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu