Jeesuksen opetukset tekoälyn kautta kootusti!
Chattailin ChatGpt:n kanssa, pyysin sitä kokoamaan mahdollisimman kattavasti Jeesuksen opetukset. Jonkin verran eessun taas jankkaamista tarvittiin, jotta pääsin tähän lopputulokseen, jota arvioisin kohtuullisen kattavaksi ja jäsennykseltään lukijaystävälliseksi. En silti rohkene sanoa luetteloa täydelliseksi, korkeintaan että vahvasti sinnepäin.
Yläkategoria 1: Suhde Jumalaan ja hengellisyys
- Suhde Jumalaan
- Jumala on rakastava Isä, joka huolehtii kaikista luoduistaan (esim. Matteus 6:26, Luukas 12:6-7).
- Jumalan tahto on pyhä ja kaikkein tärkein, ja ihmisen tulisi elää Jumalan tahdon mukaan (esim. Matteus 26:39).
- Jumalan valtakunta on hengellinen todellisuus, joka vaikuttaa ihmisten elämässä jo nyt ja täyttyy lopun aikoina (esim. Luukas 17:21).
- Rukous ja hengellinen elämä
- Rukouksen tulee olla vilpitöntä ja nöyrää, ei näyttämisen haluista (esim. Matteus 6:5-6).
- Jeesus antoi mallin rukoukseen (Isä meidän -rukous), jossa korostuu Jumalan kunnioitus, päivittäiset tarpeet ja anteeksianto (esim. Matteus 6:9-13).
- Rukouksessa on tärkeää uskoa, että Jumala kuulee ja vastaa, vaikka emme aina saisi juuri sitä, mitä pyydämme (esim. Matteus 7:7-11).
- Laki ja hengellisyys
- Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täydensi sen keskittymällä sydämen asenteeseen ja rakkauteen lain kirjaimen sijasta (esim. Matteus 5:17).
- Hän arvosteli uskonnollista tekopyhyyttä, jossa noudatettiin rituaaleja, mutta unohdettiin oikeudenmukaisuus, laupeus ja usko (esim. Matteus 23:23).
- Rakkaus Jumalaan ja lähimmäiseen on kaiken lain ja profeettojen opetusten ydin (esim. Matteus 22:37-40).
- Lepo ja sapatti
- Sapatti oli tehty ihmistä varten, ei toisinpäin, ja hengellinen lepo on tärkeämpää kuin tiukkojen sääntöjen noudattaminen (esim. Mark. 2:27).
- Ihmisen perustarpeet, kuten parantaminen tai nälän tyydyttäminen, voivat mennä sapatin sääntöjen edelle (esim. Matteus 12:1-12).
Yläkategoria 2: Ihmisten väliset suhteet ja oikeudenmukaisuus
- Suhde ihmisiin ja yhteisöön
- Rakkaus lähimmäiseen on Jeesuksen tärkein ohje; rakasta lähimmäistä kuin itseäsi (esim. Matteus 22:39).
- Lähimmäisen rakkaus ulottuu myös vihollisiin: ”Rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vainoavat teitä” (esim. Matteus 5:44).
- Kaikkia ihmisiä tulee kohdella tasa-arvoisesti, riippumatta asemasta tai taustasta. ”Ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja viimeiset ensimmäisiksi” (esim. Matteus 20:16).
- Anteeksianto
- Jeesus korosti anteeksiannon tärkeyttä ja kehotti antamaan anteeksi rajattomasti (esim. Matteus 18:21-22).
- Anteeksianto perustuu siihen, että Jumala antaa anteeksi ihmisille, ja heidän tulisi tehdä samoin toisilleen (esim. Matteus 6:14-15).
- Avioliitto ja perhe
- Avioliitto on Jumalan säätämä liitto miehen ja naisen välillä, ja sen tulisi olla elinikäinen (esim. Matteus 19:4-6).
- Jeesus hyväksyi avioeron tietyissä olosuhteissa, mutta piti sitä poikkeuksena (esim. Matteus 19:8).
- Lapset ovat esimerkki Jumalan valtakunnan kansalaisista; heidän kaltaisensa tulisi päästä siihen (esim. Matteus 19:14).
- Rikkaus ja köyhyys
- Jeesus varoitti, että rakkaus rahaan voi estää pääsemästä Jumalan valtakuntaan: ”Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan” (esim. Matteus 19:24).
- Hän kehotti jakamaan omaisuutta köyhille ja elämään anteliaasti (esim. Luukas 18:22).
- Todellinen rikkaus ei ole materiaalista, vaan henkistä ja hengellistä (esim. Matteus 6:19-21).
- Oikeudenmukaisuus ihmissuhteissa
- Ihmisten tulee kohdella toisiaan oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti. Jeesus opetti, että oikeudenmukaisuus on paitsi laillinen, myös sydämessä tapahtuva valinta (esim. Matteus 7:12).
- Älä tuomitse toisia, vaan tarkastele ensin omia virheitäsi: ”Ota ensin malka omasta silmästäsi” (esim. Matteus 7:1-5).
- Vapaus ja vastuu
- Jeesus korosti vapaan tahdon merkitystä ja vastuun ottamista omista valinnoistaan. ”Kapea on tie, joka vie elämään, ja harvat sen löytävät” (esim. Matteus 7:13-14).
- Ihminen on vastuussa paitsi omista teoistaan myös siitä, miten hän kohtaa toiset ja tukee heitä (esim. Matteus 25:31-46).
Yläkategoria 3: Yhteiskunnalliset näkemykset
- Hallinto ja verotus
- Jeesus ei kapinoinut maallisia auktoriteetteja vastaan, vaan opetti: ”Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on” (esim. Matteus 22:21).
- Hän hyväksyi verojen maksamisen, mutta korosti, että hengelliset asiat ovat tärkeämpiä kuin maalliset valtarakenteet.
- Uskonnollinen auktoriteetti
- Jeesus arvosteli uskonnollisia johtajia, erityisesti fariseuksia ja kirjanoppineita, heidän tekopyhyydestään (esim. Matteus 23:1-4).
- Hänen mukaansa todellinen hengellinen auktoriteetti perustuu nöyryyteen ja palveluun, ei valtaan tai asemaan (esim. Matteus 23:11-12).
- Yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus
- Jeesus opetti, että oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat Jumalan tahdon mukaisia myös yhteiskunnan tasolla. Hän painotti, että vallassa olevien tulee palvella, ei hallita itsekkäästi (esim. Matteus 20:25-28).
- Rauha ja väkivallattomuus
- Jeesus opetti rauhaa ja väkivallattomuutta. Hän kehotti kääntämään toisen posken, jos joku lyö (esim. Matteus 5:39). Jeesuksen mukaan väkivallaton ja rakkauteen perustuva sovinto oli paras tapa ratkaista konflikteja (esim. Matteus 5:9).
- Hän myös opetti, että Jumalan valtakunta ei ole väkivallan kautta saavutettavissa: ”Jokainen, joka miekkaan tarttuu, miekkaan kaatuu” (esim. Matteus 26:52).
Yläkategoria 4: Pelastus ja iankaikkisuus
- Ihmeet ja usko
- Jeesus teki ihmeitä uskon kautta ja opetti, että usko voi mahdollistaa suuria asioita, kuten sairauksien parantumisen (esim. Matteus 17:20).
- Hän varoitti etsimästä ihmeitä pelkästä uteliaisuudesta ja kehotti keskittymään hengellisiin asioihin (esim. Matteus 12:39).
- Kuolema ja ylösnousemus
- Jeesuksen opetuksen mukaan kuolema ei ole loppu, vaan uskovat saavat iankaikkisen elämän ylösnousemuksen kautta (esim. Joh. 11:25-26).
- Jeesus näki oman kuolemansa sovitustyönä ihmisten syntien puolesta (esim. Matteus 20:28).
- Tuomio ja pelastus
- Jeesus puhui tulevasta tuomiosta, jossa kaikki ihmiset arvioidaan heidän tekojensa perusteella (esim. Matteus 25:31-46).
- Pelastus ei tule ihmisen omien ansioiden kautta, vaan Jumalan armosta ja ihmisen uskosta Jeesukseen (esim. Efesolaiskirje 2:8-9).
- Kärsimys ja vaino
- Jeesus opetti, että hänen seuraajansa kohtaavat kärsimystä ja vainoa uskonsa vuoksi, mutta Jumala on heidän kanssaan ja antaa voimaa kestää (esim. Joh. 16:33).
- Kärsimys voi johtaa hengelliseen kasvuun ja lopulliseen palkintoon taivaassa (esim. Matteus 5:10-12).
Raamatulla lähtis hyvin henki, tai vaikka Jeesuksella.
Ilmoita asiaton viesti
Pidän asioiden loogisesta kategorisoinnista, ja huolellisesta tutkimisesta. Mutta mitä uskoon ja teologiaan tulee, en luule itseäni pylväspyhimykseksi eikä kaikkitietäväksi, vaan tiedän todellakin olevani aivan tavallinen, syntinen, keskenäräinen ihmettelijä tämän aiheen suhteen, jolla on vain omanlaisensa epäselvä ja uomaansa etsivä usko. Mutta tekoäly antaa mahdollisuuden tutkia tekstimassoja systemaattisemmin ja nopeammin, kuin mihin ihminen pystyy. Raamatun tutkimiseen tekoäly sopii siis mielestäni aivan loistavasti.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.luterilainen.net/jumalan-kuvaaminen/
Toisen Mooseksen kirjan luvussa 20: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. (2. Moos. 20:2–5a)
Vähän kuin islamin toteutusta, kyseenalaisena. (Boldaus vähän kuin toista ääntä)
Jumalankuva tosiaan käytännössä helposti tehdään, ja vaikkei suoranaisesti, käytännössä siten, että tilanne on tämä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lassilappalainen/libanon-tuhon-tiella/ : (https://www.youtube.com/watch?v=HhiytelX6-A)
Jumala voi olla yhteinen, yhtäläisesti sama kaikille, ilman ketään välittäjiä, jotka helposti sotkevat yhteyttä. Ovat varmasti tarvitsevia, ja mielikuvia muodostavia siitä, mitä on sopivuus.
Vaikka näissä osoittaisi sopivuutta ja sijoittumista sopivasti… tätä ei välttämättä voi yleisesti odottaa toteutuvaksi. Vaatii kypsyyttä.
…
()-lisäys, mitä tuli haettua, mitä oikeasti olikin mukana.
Ilmoita asiaton viesti
En saa kiinni, mitä tarkoitat?
Ilmoita asiaton viesti
Tiivistetysti:
Kirkon ja uskovaksi asettautuvien rikkomusta, itse Raamatun sanomaa kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko ikinä miettinyt ihmiskunnan varhaisen kehityksen vaiheissa tunteiden merkitystä hyvän ja pahan tiedon synnyssä, eli viestinnän kehitystä tunteiden kautta kohti sääntöpohjaista maailmanjärjestystä?
Ilmoita asiaton viesti
En ole, kuulostaa mielenkiintoiselta näkökulmalta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisista jumalaan uskoo enää joka viides, tai korkeintaan joka neljännes.
Kolme-nelikymppisistä kirkon jäseniä on enää joka toinen, eli 50%, koko väestöstä 63,5%, eli paljon on vielä tyhjästä maksavia tapa-ja tekouskovia…?
Jos maallistumisen myötä kirkon jäsenpako jatkuu nykyisellään, niin kirkko edustaisi kansan vähemmistöä n. 2033 ja luultavasti alkaisi meilläkin keskustelu kirkon erottamiseksi valtiosta…ja siitä taas mm. uskonnon opettamisen lopettaminen kouluissa…
…arkkipiispana olisin huolissani ja Räsäsenä,Soinina ja uskovaisena ”kirkkopoliitikkona” paljonkin…?!
Ilmoita asiaton viesti
En usko huolissaan oloon juurikaan missään asiassa. Mieluummin syytä elää ”ilon kautta”. Satunnaisesti olen jostain huolissani, mutta jos voin ja jaksan ko. asialle tehdä jotain, teen jotain. Esim. olen ollut huolissani sähköpotkulautaonnettomuuksien lisääntymisestä. Olen tehnyt asian eteen sen, että tein kuntalaisaloitteen omaan kotikuntaan. Juuri muuta en taida jaksaa tai edes voida asian eteen tehdä, joten päätän, etten ainakaan aio olla erityisesti huolissani.
Ilmoita asiaton viesti
Viitaten tähän kommenttiin: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/perttupulkkinen/jeesuksen-opetukset-tekoalyn-kautta-kootusti/#comment-4226066
Onko kristinusko oikeasti Raamatun mukaista käytännössä?
Entä yleistys, jos ajatellaan muitakin toimijoita.
…
Tässä on tosiaan Raamatussa ilmaistua paradoksiikkaa, jos näin haluaa tämän tulkita:
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. /\ Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa
Mitä tarkoittaa, kun ovat samanaikaisena vaatimuksena?
Johdonmukaista, mutta perusteellislinjaisempana. Aika omituisen ylittävää kerrontaa, jo tuoaikalaisittain, tosin ylitys takaa vain sen, mitä on tavan eläminen pärjäämismahdollisena.
Näinkö?
Ilmoita asiaton viesti
En näkis ristiriitaa, koska uskon että jumalankuvilla viitataan konkreettisiin palvottaviin päjumalaveistoksiin mitä muissa uskonnoissa on. On totta että Jeesuksesta tehdään paljon kuvia, mutta niitä ei pidä palvoa.
Ilmoita asiaton viesti
En tarkoittanut kuvilla niinkään persoonan kaltaisesti kuvattavan mahdollista, vaan sitä kuvaa, joka avautuvasta todellisuudesta on seurattaville kuvaksi laittaa esille.
Siinä missä uskovat kiistävät raamattu tämän kommentin mukaisesti:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/perttupulkkinen/jeesuksen-opetukset-tekoalyn-kautta-kootusti/#comment-4226335
Tässä taas Raamatun voi todeta asettuvan olemaan ristiriitaisesti siihen nähden, mitä on Jumalan todellisuutta kuvaavattavana mahdotonta ja käytännössä vääryyttä tekevää.
Joten päätelmä on, että …
Ilmoita asiaton viesti
Hupsista. Onpa melkoinen samankaltaisuus seuraaviin: Muinaisten kreikkalaisten käyttämät hyvinvoinnin kulmakivet, joille he rakensivat silloiset soteratkaisut. Suhde Jumalaan ja hengellisyys -> Temppeli. Yhteiskunnalliset näkemykset -> gymnasion. Pelastus (tähän liitetty näköjään sairauksista paraneminen ja tekemään lähteminenkin) ja iankaikkisuus -> Stadion. Ihmisten väliset suhteet ja oikeudenmukaisuus -> Teatteri. Sitten on tuo yksi yritys saada nykyisiin hyvinvointiratkaisuihin hyvinvoinnin kulmakivet ELÄMÄNKATSOMUS, RATIONAALINEN TOIMINTA, KEHON KUNTO JA LIIKKUMINEN, IHMISSUHTEET !!!!
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on jumalia vieläkin enemmän. Lähtisitkö mittelöön?
Ilmoita asiaton viesti
Tekoäly on kuin Suuri tietosanakirja varustettu taitavalla sisällysluettelolla ja hakukoneella. Mitään varsinaisesti uutta ja luovaa se ei itse kehitä. Raamattu ja sen monet käännökset ovat monien viisauksien luettelo, jotka elävät useissa filosofioissa.
Ottaisin yhden opetuksen ja ohjeen erilleen: Anteeksianto.
Se on vaikea, mutta hyödyllinen ihmistenvälisissä suhteissa ja vapauttaa myös anteeksiantajan henkisestä taakasta, jota viha ja kauna, toisen syyttäminen aiheuttaa myös itselle.
Laajennettuna Anteeksiannon pitäisi laajennetusti koskea vaikkapa kokonaisia kansoja, jolloin loputon vihan ja kostonkierre päättyisi.
Mit Tekoäly sanoisi tähän? Voiko hyökkäyksen kohteeksi joutunut kansa antaa anteeksi hyökkääjälle kaiken sen tuhon jälkeen, minkä on joutunut kokemaan?
Kysytäänpä chatGPT:ltä.
Vastaus.
”Anteeksiannon laajempaan kansoihin
Kollektiivinen anteeksianto : Tämä tarkoittaa, että joukko ihmisiä, yhteisö tai kansa haluaai antaaan anteeksi toisen kansan tai ryhmän tekoja. Esiin tästä löytyy Etelä-Afrikan totuus- ja sovintokomissiosta, joka yrittää löytää aparthe aikaisten rikosten rikosten merkkejä ja mahdollista anteeksiannon.
Reconciliation-prosessit : Monet maat ovat kokeneet tilanteita, joiden anteeksianto on ollut osa laajempaa sovintoprosessia. Tämä voi mennä pidemmälle kuin ihmisten anteeksianto; se voi sisältää tunnus menneistä vääryyksiä, anteeksipyyntöjä ja yhteisiä muutoksia muutoksia parantaa suhteita.
Viha ja koston kierre : Anteeksianto voi auttaa purkamaan vihaa ja katkeruutta, jotka voivat johtaa jatkuviin konflikteihin. Kun loukatun osapuolen jäsenet hallitsevat anteeksiannon, se voi olla askel rauhan ja yhteistyön suuntaan.
Haasteet
Kuitenkin anteeksi kansojen välillä ei ole aina, ja siitä monia haasteita:
Historia ja traumojen paino : Aiempien konfliktien ja traumoiden muisto voi estää anteeksiantoa.
Oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus : Anteeksiantoa saa pitää ongelmallisena, jos sitä ei seuraa oikeudenmukaisuutta.
Kulttuuriset ja sosiaaliset näkökohdat : Eri kulttuureilla on erilaisia käsityksiä anteeksiannosta, ja tämä voi vaikuttaa siihen, miten se toteutetaan.
Yhteenveto
Jos anteeksianto kansojen välillä on monimutkainen ja haastava prosessi, se voi silti olla voimakas väline rauhan ja harmonian edistämiseksi. Erityisen tärkeää on, anteeksianto ja sovinto tapahtuvat yhdessä oikeudenmukaisuuden kanssa, jotta kaikki osapuolet voivat saada tuntea kuuluvan kuultuja ja kuuluvatyjä.”
Muuten viisas ja selkeä vastaus, vaikka suomenkieli välillä takkuaa.
Ilmoita asiaton viesti
AINUTLAATUISEEN ELÄMÅÅN
ajatuksenvapautta humanismia tiedettä taidetta kulttuuria ihmisoikeuksia eläinoikeuksia iloa huumoria järkeä rationaalisuutta luovuutta luontoa ympäristöä artefakteja kuvia sanoja säveliä taidetta tanssia totuutta hyvyyttä kauneutta ystävyyttä rakkautta erotiikkaa työtä toimeentuloa leikkiä liikuntaa urheilua kamppailua lapsia vanhuksia ihmisiä hoivaa ihmisyyttä eläimiä lemmikkejä huomaavaisuutta kohtuullisuutta sekulaaria tapakulttuuria yhdenvertaisuutta yhteistyötä yhteisöjä myötätuntoa empatiaa vapaa-ajattelua toimintaa
Vapaa-ajattelijat uskonnoista riippumattoman, yhdenvertaisen elämän puolesta
Ilmoita asiaton viesti
Vieroksun tuota sanomaa syntien anteeksiantamisesta syynä Jeesuksen ristiinnaulitsemiseksi.
Miksi Jumala olisi niin verenhimoinen, että hänen poikansa pitäisi kärsiä muiden puolesta?
Lisäksi tunnen paljon ihmisiä, jotka käsitykseni mukaan eivät koskaan ole tehneet syntiä. Tähän kristinuskon dogmi ottaa sitten ”perisynti” -käsitteen – eli jokainen on syntinen jo syntyessään. Varsinainen Catch 22.
Ilmoita asiaton viesti
Vieroksun tuota sanomaa syntien anteeksiantamisesta syynä Jeesuksen ristiinnaulitsemiseksi.
Aidosti Jeesuksen aikoihin liittyvä tulkintavaihto.
Jeesuksen linjaa noudattaisin tässä, enkä löisi ihmistä enempää, koska on niin helposti kaikkeen usutettava, etenkin jos sopivasti sattuu olemaan pohjustusta.
Ihminen jos joku, tarvitsee hyvyyttä, mahdollisuutta tähän. Perinteille nämä selvitykset asettaa selkeää kysymysmerkkiä.
Tapauksessa taitaa olla jotain klassista. Mieleen tulee se ylistys ja gloria, jota pahojen töiden jälkeen alkaa virittyä sen ylle, joka saatu putsattua pois. Omanlaista hyvittelyä se on tämäkin.
Melko näkyvä ja oleellisen vaikuttava ilmiö, jota on todentaa aiemmista vaiheista. Esim alkuperäiskansojen YT-toimintojen yhteyteen, tätä menetelmä on käytetty jonkin varran.
Ilmoita asiaton viesti