Lasten ja nuorten hyvinvointi tulee ottaa tosissaan. Väkivallasta ei saa tulla ”uusi normaali”.

Nuoret puukottavat, nuoria puukotetaan, on koulukusaamista, oli kouluampuminen vasta hiljattain… ei hyvä ole näin.

Sosiaalinen hyvinvointi on olennainen osa lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä. Se kattaa monia elämänalueita, kuten turvalliset ihmissuhteet, osallisuuden tunteen, henkisen hyvinvoinnin ja tasapainoisen kasvuympäristön. Suomessa on pitkät perinteet hyvinvointivaltion tukemisessa, mutta viime vuosina monet haasteet ovat nostaneet esiin tarpeen lisätoimille lasten ja nuorten sosiaalisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Lasten ja nuorten rikollisuus

Vuosina 2020–2024 Suomessa on havaittu huolestuttavaa kehitystä lasten ja nuorten tekemissä vakavissa rikoksissa, erityisesti väkivaltarikoksissa. Alaikäisten väkivaltarikosten määrä on kasvanut merkittävästi, ja suurin kasvu on ollut alle 15-vuotiaiden keskuudessa. Rikokset kohdistuvat usein toisiin alaikäisiin, ja vakavimmissa tapauksissa nämä rikoskierteet voivat jatkua ilman riittävää puuttumista. Etenkin tietyillä alueilla, kuten Oulussa ja Lahdessa, nuorten väkivaltarikollisuus on kasvanut huomattavasti. Alaikäisten rikoskierteiden katkaiseminen on erityisen haastavaa, ja poliisi on tuonut esille tarpeen viranomaisten tiiviimmälle yhteistyölle ja uusille keinoille puuttua tähän ongelmaan​.

Lasten ja nuorten itsemurhat

Lasten ja nuorten tekemien itsemurhien osalta tilanne on vakava, vaikka kokonaismäärä on vähentynyt viime vuosina. Vuonna 2020 Suomessa tehtiin 85 nuoren itsemurhaa, mikä on noin 12 % kaikista kyseisenä vuonna tehdyistä itsemurhista. Itsemurhat ovat keskeinen kuolemansyy nuorten 15–24-vuotiaiden ikäryhmässä, ja Suomen nuorten itsemurhakuolleisuus on eurooppalaisittain korkea.

Hyvinvointierot ja niiden kaventaminen

Viime vuosina on keskusteltu yhä enemmän siitä, miten sosioekonomiset erot vaikuttavat lasten ja nuorten hyvinvointiin. Yhteiskunnan jakautuminen näkyy esimerkiksi koulumenestyksessä, harrastusmahdollisuuksissa ja terveydessä. Köyhyyden vaikutukset voivat heijastua lapsen elämään pitkälle tulevaisuuteen. Suomessa pyritään kaventamaan näitä eroja muun muassa parantamalla varhaiskasvatuksen saavutettavuutta, tarjoamalla maksuttomia harrastusmahdollisuuksia ja tukemalla perheitä erilaisin tukimuodoin.

Koulun merkitys sosiaalisen hyvinvoinnin tukena

Kouluilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten sosiaalisen hyvinvoinnin edistäjänä. Koulut eivät ole vain oppimisympäristöjä, vaan myös paikkoja, joissa lapset voivat luoda merkityksellisiä ihmissuhteita, saada tukea ja osallistua sosiaaliseen toimintaan. Erilaiset koulun hyvinvointiohjelmat, kuten kiusaamisen vastaiset kampanjat ja mielenterveyden edistämiseen tähtäävät ohjelmat, ovat tärkeitä työkaluja sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisessa. Opettajien rooli hyvinvoinnin tukemisessa on myös merkittävä, sillä he voivat tunnistaa ja puuttua mahdollisiin ongelmiin ajoissa.

Mielenterveyspalvelut ja niiden saavutettavuus

Mielenterveys on noussut viime vuosina yhä keskeisemmäksi teemaksi, kun puhutaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Erityisesti nuorten ahdistus, masennus ja yksinäisyys ovat kasvaneet huolestuttavasti. Suomessa on panostettu mielenterveyspalveluiden saavutettavuuden parantamiseen, mutta palveluissa on edelleen puutteita, erityisesti syrjäseuduilla. Matalan kynnyksen palveluiden, kuten koulupsykologien ja -kuraattorien, merkitys korostuu entisestään, kun pyritään varhaiseen tukeen ja ongelmien ehkäisyyn.

Yhteisöllisyys ja osallisuus

Yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukeminen ovat tärkeitä elementtejä sosiaalisen hyvinvoinnin rakentamisessa. Nuorten tulee tuntea, että he ovat osa yhteisöään ja että heidän äänensä kuuluu. Suomessa on lukuisia järjestöjä ja nuorisotoimia, jotka tarjoavat nuorille mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa. Nuorten kuuleminen ja mukaan ottaminen päätöksentekoon ovat myös tärkeitä osia osallisuuden tunteen rakentamisessa.

Digitalisaation vaikutus sosiaaliseen hyvinvointiin

Digitalisaatio ja sosiaalinen media tuovat uusia haasteita lasten ja nuorten sosiaaliselle hyvinvoinnille. Vaikka digitaaliset alustat tarjoavat mahdollisuuksia yhteydenpitoon ja uuden oppimiseen, ne voivat myös lisätä ahdistusta, yksinäisyyttä ja altistaa kiusaamiselle. Suomessa on pyritty lisäämään tietoisuutta näistä riskeistä ja kehittämään keinoja, joilla lapsia ja nuoria voidaan suojella verkon haittavaikutuksilta. Tietoisuuden lisääminen ja nuorten digitaalisten taitojen kehittäminen ovat keskeisiä keinoja näiden haasteiden hallitsemiseksi.

Yhteenveto

Lasten ja nuorten sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen on monialainen tehtävä, joka vaatii yhteistyötä perheiden, koulujen, järjestöjen ja yhteiskunnan eri toimijoiden välillä. Vaikka Suomessa on tehty paljon töitä tämän tavoitteen eteen, uusia haasteita nousee jatkuvasti esiin. Jatkuva panostaminen koulutukseen, mielenterveyspalveluihin ja sosiaaliseen osallisuuteen on avainasemassa, jotta jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus kasvaa hyvinvoivassa ympäristössä.

Lisätietoa
perttupulkkinen
Sitoutumaton Järvenpää

En edusta minkään muun tahon mielipiteitä, vain omiani.

Kestävänä pitämieni perusarvojen puolesta, yleensä myönteisessä sävyssä - silti joskus roiskaistenkin. Lähellä sielua "tarsolainen trilogia" usko, toivo ja rakkaus, sekä tahto, maalaisjärki ja huumori. Tunnistan riskin syyllistyä tekopyhyyteen tietyissä aiheissa, vaikka yritän välttää sitä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu