Polttoaineveroa täytyy laskea!
On kulunut neljä kuukautta Venäjän laajan rintaman hyökkäyksestä Ukrainaan. Sota syö kärsivällisyyttä. Kaikista pahiten kärsivät ukrainalaiset. Kymmenet tuhannet sotilaat ja tuhannet siviilit ovat antaneet henkensä. Lisäksi tuhansia siviilejä on haavoittunut.
Kun sota jonain päivänä toivottavasti päättyy, on maan jälleenrakentaminen seuraava pitkä tie kulkea. Jälleenrakennuksen hintalapusta tulee suuri. Kyse on tähtitieteellisistä summista.
Pitkittynyt sota vaikuttaa pidemmän päälle ihmisten asenteisiin sotaa kohtaan. Siinä missä Eurooppa aluksi löysi yksituumaisuuden asiassa, on riskinä nyt, että mielipiteet jossain vaiheessa muuttuvat. Ennen kaikkea silloin, kun sota alkaa tuntua omassa lompakossa. Aika kesästä syksyyn ja syksystä talveen kuluu nopeasti. Talvipakkaset ja energian puute voi äkkiä muuttaa poliittista ympäristöä. Kuluneen viikon tapahtumat antavat syytä huoleen. Emmanuel Macronin häviön jälkeen sunnuntain parlamenttivaaleissa Ranskassa spekuloi nyt kansainvälinen lehdistö Ranskan tulevaa EU-politiikkaa.
Miten Ranska tulee asemoitumaan suurissa, ajankohtaisissa kriiseissä näin jakautuneen ja ennennäkemättömän antieurooppalaisen parlamenttinsa kanssa, kyseli muun muassa belgialaisen Le Soirin päätoimittaja Christophe Berti.
Venäjän presidentti Vladimir Putin käyttää sotilaallisia keinoja kasvattaakseen Venäjän hallitsemaa aluetta ja estääkseen Ukrainaa orientoitumasta länteen. Toistaiseksi EU on esittänyt selvän tukensa Ukrainan hakemukselle tulla hyväksytyksi EU:n ehdokasmaaksi. Kestääkö EU:n valtionjohtajien selkäranka Saksassa, Ranskassa ja Italiassa korkojen noustessa kovaa vauhtia ja inflaation kiihtyessä? Italian velanotto kasvaa. Valtionlainojen korot ovat nousseet huolestuttavan korkeiksi. Kaikkoaako tuki Ukrainalle?
Myös Washington Post näkee ranskalaisen vaalituloksen poliittisena iskuna Emmanuel Macronia kohtaan, joka voi ”vaikeuttaa hänen johtajuuttaan ajassa, jona Eurooppa seisoo syvien, Ukrainan sodan laukaisemien vaikeuksien edessä”. Sodan vaikutukset näkyvät selkeinä myös täällä kotona. Vaikka Suomessa toistaiseksi on muita EU-maita alhaisempi inflaatio, on inflaatio kiihtynyt merkittävästi myös täällä. Sota ajaa energiahintoja entistä ylemmäs ja tuotteiden saatavuus heikkenee. Suomen Pankin ennusteen mukaan kuluttajahintojen arvioidaan nousevan 5,6 % vuoden 2022 aikana.
Suomen tuki Ukrainalle on vahvaa. Meidän on jatkettava vahvan tuen antamista Ukrainalle. Mutta kotimaan kamaralla hallituksen on tartuttava toimeen inflaation hillitsemiseksi. Polttoainehinnat ovat kaikkien aikojen ennätyslukemissa. Se aiheuttaa ongelmia monille kotitalouksille ja yrityksille. Monet muut EU-maat ovat päättäneet polttoaineveron laskusta. Siksi Suomen hallitus voi ja on velvollinen tekemään samoin.
Maamme hallitus korotti viimeksi polttoaineveroa elokuussa 2020. Sen vaikutus oli 7-8 senttiä litralta.
Olisiko tarvetta puuttua syihin seurauksien sijaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus voisi pudottaa polttoaineveroa 50 senttiä litralta!
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai voisi,ja vaikka enemmänkin. Ei se kuitenkaan marinaa muuksi muutaisi. Lisää heivuuta pyydettäisiin,kun kuitenkin muistetaan mitä se maksoi vuosi sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Aja sä vaan fillarilla siellä… Missä nyt oletkin. Eläke ukko ehkä hyvällä eläkkeellä. Mutta toiset joutuu töissä käymään näillä bensan hinnoilla.
Entäs kun nekin heittää hanskat naulaan.? Ai niin voidaan ottaa lisää velkaa!!
Ilmoita asiaton viesti
Olen jo vuosia sanonut,että bensa on halpaa,jos sitä rahalla saa.
Jos kuvitellaan työmatkan olevan päivässä sata kilometriä. niin näilllä hinnoilla 7 litran kulutuksella hinta on noussut kympistä 18,5,een euroon. Dieselillä paljon vähemmän.
Tuskin tuon vajaan kympin takia kukaan pyyhettä kehään heittää,kun hintakin on jatkossa halpumassa.
Ilmoita asiaton viesti
Dieselissä on järjetön käyttövoimavero, mikä on ihan Suomalainen erikoisuus.
Muutenkin moni suomalainen joutuu töitä tekemään nii pienellä palkalla, että sitä pelivaraa ei enää ole!
Jossain kohtaa se selkä kameliltakin katkeaa.
Samaan aikaan otetaan velkaa velan päälle, että voidaan tukea Kreikkaa, Espanjaa, Italiaa, seuraavaksi Ranskaa. Jos joku kotitalous hoitaisi talouttaan samoin, joutuisi äkkiä holhouksen alla!
Ilmoita asiaton viesti
Tietysti voisin kirjoittaa,että meitä suomalaisia hyysätään kohdusta hautaan. Ja se tarkoittaa käytännössä sitä,että syntymästä asti,ja jo ennen sitä yhteiskunta huolehtii hyvinvoinnistamme.
Suuresta osasta työikäisiäkin yhteiskuntamme jo huolehtiikin. Varmasti se pitäisi huolehtia kaikista Piispasen mielestä.
En minä kritisoi sitä,etteikö tuollainen hyysääminen olisi joillekin hyvästä,mutta luojan kiitos edes osa meistä haluaa jatkossakin selvitä omillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän tuo vasemmiston hyysääminen ole pahinta mahdollista, kun ollaan matkalla helvettiin ”mutta ensimmäisessä luokassa” Velkaa otetaan velan päälle ja tulevat sukupolvet maksaa.
Kuitenkin tämän maan on aina pitänyt pystyssä Työssä käyvät ihmiset.
Työssäkäynnin mahdollisuuksia ei saa kaventaa.
Puhut siis väärälle henkilölle hyyssäämisestä.
Kohta vaan on tilanne, että joissain tuloluokissa ei ole järkevää enää tehdä töitä.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkälti noin. Kokemukseni perusteella puhuisin kuitenkin mieluummin työtä tekevistä työssäkäyvien sijaan. Siinä saattaa olla tuottavuudessa valtava ero.
Ilmoita asiaton viesti
”Dieselissä on järjetön käyttövoimavero”
Niin on muissakin kuin bensalla käyvissä autoissa.
”Henkilöautojen käyttövoimaveron määrä vaihtelee käyttövoiman perusteella seuraavasti:
Käyttövoima Snt/pv/100 kg
Diesel 5,5
Sähkö 1,5
Sähkö ja moottoribensiini 0,5
Sähkö ja dieselöljy 4,9
Metaanipolttoaine 3,1
Myös kaasukäyttöiset pakettiautot ovat käyttövoimaveron piirissä (0,9 snt/pv/100 kg).”
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#29700c04
Ilmoita asiaton viesti
Helppo pudottaa miten tarvittaessa takaisin?
Ilmoita asiaton viesti
On tyypillistä ajallemme, että poliitikot huutavat veroja alemmaksi. Se on niin helppoa ja ajatellaan, että äänestäjät tykkäävät kun verot alenee. Östman ei saa irtiotostaan irtopisteitä
Laittakaa poliitikot valtion talous ensin sellaiseen kuntoon, että menot ovat tuloja pienemmät. Sitten kun on ylijäämää, voidaan katsoa, mitä veroa alennettaisiin.
Bensa on kallista ja voi kallistua edelleen. Harmittavan ikävä asia, syy on Venäjän. Jos matkakulut pitemmän päälle ovat liian korkeat, pitää uudestaan arvioida yhdistelmää asuinpaikka ja työmatka. Myönnän, että sekään ei ratkaise kaikkea. Vihreillä on patenttilääke: vaihda sähköautoon, on paikkoja, joissa voi akun ladata jopa ilmaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt viitsi lässyttää…Pa….aa.
Meillä on Suomessa niin paljon autoiluun kohdistuvia veroja ja maksuja, että niissä riittäisi poistettavaa.
Verokertymä autoilijoita tuossa sinun mallissasi pysyisi ennallaan.
Kyse on priorisoinnista. Mihin niitä verotuloja käytetään!
Autoilijoita aina kuopattu järjettömästi 60 luvulta asti. On menty kaiken järjen tuolle puolen.
Se näkyy kyllä myös kaikkien tuotteiden hinnoissa.
Jospa mietittäisiin joku muukin kuvattava kuin se ainainen autoilija.
Ilmoita asiaton viesti