EU:n elvytyspaketista vänkääminen on älytöntä ajanhukkaa
Enää ei olla 90-luvulla. Silloisen geopolitiikan valossa ajattelin, ettei Suomen pitäisi lähteä mukaan järjestelmään, joka annettaessa pikkusormen vie koko käden.
Tämän päivän tietojeni ja tämän päivän geopolitiikan valossa puolustan Suomen EU jäsenyyttä siitäkin huolimatta, että se jossain vaiheessa voi vielä viedä koko käden.
Eduskunnassa keskustellaan nyt EU-elvytyspaketin hyväksymisestä. Se on ota tai jätä kysymys. Viime kädessä kysymys siitä, haluammeko rakentaa Euroopan ja Suomen hyvinvointia vaiko emme.
On hyvä, että EU:sta keskustellaan. EU:n elvytyspaketin osalta keskustelu näyttää kuitenkin nyt junnaavan paikoillaan. Samat argumentit puolesta ja vastaan toistuvat. Valitellaan sitä, että paketti ei ole riittävän hyvä; sitä, että jotkut maat hyötyvät siitä enemmän kuin Suomi; että autamme kilpailijoitamme; ja että kyse olisi federalistien piilojuonesta ja että EU saisi verotusoikeuden.
Paketti ei ole täydellinen, mutta sen sisältöön vaikuttaminen on tässä vaiheessa mahdotonta ja edellä mainitun kaltainen valittelu ajan hukkaa. Voimme vain pysäyttää tai hidastaa paketin hyväksymisen eikä kummastakaan olisi Suomelle hyötyä. Suomen talous on riippuvainen viennistä. Koska viennistämme valtaosa menee EU-maihin, on EU:n talouden elpyminen Suomen etu. Joka vastustaa paketin hyväksymistä, vastustaa Euroopan jälleenrakentamista ja Euroopan talouden elpymistä. Joka vastustaa paketin hyväksymistä, puoltaa viime kädessä Suomen eristäytymistä muusta Euroopasta.
Valittamisen sijaan on hyvä keskustella siitä, kuinka elvytyspaketista saatavat edut parhaiten käytetään Suomessa hyödyksi siitä huolimatta, että jokin toinen maa saa enemmän. Elvytyspaketti on kertaluontoinen ja mitä nopeammin se saadaan toimimaan, sitä parempi on talouden elpymisen mahdollisuus, ja mitä paremmin Euroopan talous elpyy, sitä pienempi on riski, että keskustelut jouduttaisiin aloittamaan uusista elvyspaketin kaltaisista toimista. Paketin hyväksyminen ei tee EU:sta liittovaltiota. Jokainen EU:n omia varoja ja monivuotista budjettia koskeva päätös edellyttää edelleenkin jäsenvaltioiden yksimielisyyttä. Ei EU:n perustamissopimusta ole muutettu.
Tietenkin taustalla kaihertelee perinteinen etelä-pohjoinen vastakkainasettelu ja mieleen saattaa jopa nousta kysymys, onko puhdasta yhteensattumaa, että pandemia on osunut rajusti juuri moneen sellaiseen maahan, jonka talous on ollut vaikeuksissa jo aikaisemmin, ja jotka nyt saavat enemmän elvytysrahoista kuin maat, jotka ovat hoitaneet talouttaan paremmin. Tällaista korrelaatiota ei ole osoitettu eivätkä mitään koronatuet pysty korvaamaan pandemian aiheuttamia vahinkoja kansalaisten terveydelle ja taloudelle.
Olisin silti toivonut, että tukirahojen myöntämisen ehdoksi olisi selkeämmin asetettu sitoutuminen taloutta pidemmällä aikavälillä vakauttavien rakennemuutosten tekoon. Tämä olisi ollut askel maiden ylivelkaantumisen katkaisemiselle ja vähentänyt muiden maiden riskiä joutua vastaamaan jonkin toisen maan maksuosuuksista EU:n budjettiin. Tähän ei menty, sillä ehdollisuutta olisi pidetty maiden taloudellista suvereniteettia loukkaavana. Jäsenmaiden on kuitenkin laadittava rahojen käytöstä elvytyssuunnitelmat, jotka Komissio tarkastaa. Koska hyväksyttyjen suunnitelmien noudattaminen on edellytys rahojen maksamiselle, voidaan komission toimivallan ajatella hieman kasvaneen, mutta kyse ei kuitenkaan ole mistään toimivallan siirrosta.
Komissiolla on nyt näytön paikka. Jos sen onnistumista korona-rokotteiden hankinnassa pidetään esimerkkinä sen valmiudesta ottaa vastaan uusia tehtäviä, ei hyvältä näytä.
Ensimmäinen suuri ottelu olisi ollut edessä, ellei Italia olisi omien sisäpoliittisten muutostensa johdosta kääntänyt kelkkaa. Kaksi vuotta sitten valtaan nousseet populistipuolueet syyttivät “EU:n eliittiä” ongelmistaan, jättivät noudattamatta EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen säännöt ja lupasivat nostaa Italian velkakuopasta omin – muunlaisten kuin Brysselin sanelemien – keinojen avulla. Näitä vaalilupauksista ei pystytty pitämään ja Italian kroonisesti ylivelkaantunut talous on romahduksen partaalla.
Tilanteen valoisahko puoli on se, että rakennemuutosten välttämättömyys huomattiin kriisistä selviämisen edellytykseksi ja Italian juuri nimitetty uusi pääministeri, EKP:n entinen pääjohtaja Mario Draghi on ilmoittanut sijoittavansa EU:n elvytyspaketista saatavat varat mm. koulutukseen ja tutkimukseen, terveydenhuoltoon, digi- ja ympäristöteknologiaan ja sanonut uudistavansa maansa julkishallintoa, oikeuslaitosta ja verotusjärjestelmää.
Minulle Draghin valinta ja hänen yli puoluerajojen nauttimansa kannatus osoittavat, että tilanteen vakavuus ja vaikeus on ymmärretty. Elvytyspaketti yksinään ei pysty pelastamaan EU-maita koronapandemian taloudellisilta seurauksilta. Oleellista on se, kuinka rahat käytetään, ja kuinka hyvin niillä saadaan rakennettua tulevaisuutta. Tässä on kaikilla EU-mailla näytön paikka ja samalla mahdollisuus. Kiinajuna etenee vauhdilla ja pian takavalot häviävät kulman taakse.
> Joka vastustaa paketin hyväksymistä, vastustaa Euroopan
> jälleenrakentamista ja Euroopan talouden elpymistä.
Ei pidä paikkaansa. Unkarille ja Puolalle ehdittiin jo tarjota vaihtoehtoa jättäytyä paketin ulkopuolelle. Paketti olisi toteutunut ilman niitä. Jos Suomi hylkäisi paketin, sitten paketti toteutuisi ilman Suomea, ja huomioiden Suomen pieni osuus kokonaisuudesta, paketin vaikutukset Euroopan jälleenrakentamiselle ja Euroopan talouden elpymiselle olisivat 99% samat kuin jos Suomi osallistuisi siihen.
Niinpä on totuuden vastainen väite, että Suomen osallistumisen vastustaminen olisi jollain tavalla katastrofaalisten seuraamusten kannattamista missään muualla Suomen rajojen ulkopuolella. Suomen jättäytyminen pois ei vaikuttaisi mitään rajojemme ulkopuolella.
Ilmoita asiaton viesti
Vänkääminen ei ole koskaan turhaa.
EU on kompastumassa samanlaiseen virheeseen, kuin tuhatvuotisen valtakunnan luomista kehitellyt Adolf Hitler vuosina 1939-1945.
Adolf Hitler halusi pommikoneita. Pommikoneita pommikoneen perään. Jo vuosia sitten vanhentuneita Heinkel He 111 ja Junkers Ju-88 koneita valmistui liukuhihnoilta vielä vuoden 1944 lopulla, kun kaikki tuotanto olisi pitänyt panostaa hävittäjäkoneisiin. Eläisimme erilaisessa maailmassa, jos vänkääjät olisivat voittaneet Hitlerin mielipuolisen tahdon.
Euroopan keskuspankki rakentaa edelleen pommikoneita ja komissio suoltaa rahaa niiden valmistamiseen, vaikka nyt olisi viimeinen hetki vaihtaa offensiivisestä rahapolitiikasta defensiiviseen.
Jokaisen valtion tulee pitää huolta omasta taloudestaan.
Näinhän se alunperin sovittiin EU:n kabineteissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Eurooppa ja Euroopan hyvinvointi kaadu siihen, että Saksa ja Ranska pakotetaan pääomittamaan itse omat pankkinsa. Sen sijaan, että se tehdään yhteisistä varoista. Tulee muutama vaikea turbulentti viikko, mutta siitä alkaa paraneminen.
Eihän Suomi näitä koskaan kaada, mutta Ruotsi joskus sen tekee. Sitten nähdään, että ei maailmanloppu tullutkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Elvytyspaketissa ei ole kyse pankkien pääomittamisesta. Se on toinen, mielenkiintoinen aihe. Sanon tässä kuitenkin, mitä mieltä olen pankkiunionista: loppujen lopuksi pankkiunionin viimeisen pilarin viimeistely, eli EU-tason yhteinen sijoittajansuoja on Suomenkin etu, mutta siihen ei pidä mennä ennen kuin niissä maissa, joissa pankkien taseissa on paljon järjestämättömiä luottoja (esim. Italia, Kreikka, Portugali, Espanja), pankit siistivät taseitaan ja riskit saadaan alemmalle tasolle.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo pankkiunioni on sangen vaarallinen viritelmä, toivottavasti siihen paperiin ei suomalaisten nimiä kirjoiteta. Yhteinen talletussuoja vie sitten suomalaistenkin säästöt etelä eurooppaan. Ja mitä tulee tuohon tukipakettiin, se on parhaimmillaankin haitallinen Suomen taloudelle. Suomen suurimmat vientimaat ovat maksajina paketissa, siispä ne joutuvat korottamaan verojaan, se taas vähentää kansalaisten ostovoimaa ja samalla Suomen vientiä. Yhden ainoaa järkevää perustetta en paketille keksi, uutta pakettia pukkaa taatusti ennen vuoden vaihtumista uuteen. Ja siihen vielä eu:n verotusoikeus.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki Euroalueen maat (Suomi mukaanlukien) ovat jo mukana pankkiunionissa. Sen ansiosta pankkisektorimme on voimakkaampi ja kestävämpi kuin se oli 2008 alkaneen finanssikriisin aikana, jonka seuraukset kaikki tiedämmä. Tällä hetkellä pankit ovat pystyneet myöntämään lainoja yrityksille ja antamaan lyhennysvapaita jne. Yksi osa pankkiunioni on kuitenkin vielä viimestelemättä. Se on yhteinen talletussuoja. Kuten jo kirjoitin, uskon senkin olevan Suomen etu KUITENKIN SILLÄ EDELLYTYKSELLÄ, että pankkien riskejä saadaan ensin vähennettyä.
Kaikki EU-maat ovat joutuneet ottamaan lainaa selvitäkseen koronasta (erilaiset kansalliset tuet). Jopa Saksalle, joka maksaa elvytyspaketista suuren osa, kansallinen lainanotto on ollut korkeampaa. Ei mahdollinen verojenkorotus (joka ei ole ensimmäinen vaihtoehto), ole elvyspaketin syytä. Viittaat EU:n verotusoikeuteen. Tässä lienee väärinkäsitys. EU:ssa komissio on ehdottanut erilaisia veronluonteisia maksuja, joiden tarkoitus on estää, että suuret monikansalliset Googlen tai Amazonin kaltaiset yritykset voivat kiertää verotusta. Maksut, joita kerättäisiin, eivät olisi pois jäsenvaltioilta, vaan pienentäisivät jäsenvaltioiden jäsenmaksuja. En pidä tällaisia järjestelyjä ongelmallisina.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista tässä keskustelussa EU-tukipaketista on se, että taho joka parhaiten on perillä sen vaikutuksesta Suomen vientiin on varsin vaitonainen ja ymmärrän sen kyllä on vaikeaa keskustella fakta-pohjaisista asioista tahojen kanssa joilla ei ole mitään ymmärrystä siitä miten ja miksi Suomen vientiteollisuus hyötyy siitä, että EU-alue toipuu ja myös uudistuu mahdollisemman nopeasti korona-kriisistä.
Ilmoita asiaton viesti
Miten muiden maiden subventointi lisää Suomen vientiponnisteluja ? Subventoinnin avulla esim. valmistava teollisuus voi lisätä oman tuotantonsa hintajoustoa ja parantaa kilpailuasemaansa.
Subventointi siis vääristää härskisti EU n sisäistä kilpailua, ollen myös täysin vapaan markkinatalouden perusteiden vastaista. Kaikki EU n tavaran toimittajat ovat saman markkina-alueen sisällä.
Vastaava yksittäinen tilanne oli 2012 STX n Turun telakan menettäessä jo sovitun risteilijän valmistuksen Ranskan Nantèn telakalle. Suomi kieltäytyi subventoimasta takauksilla telakkaa, ranskalaiset kyllä subventoivat ja kiittivät työpaikoista.
Reilua ?
Ilmoita asiaton viesti
Vänkäsit elvytyspaketista 998 sanan verran ja hetii otsikossa toteat, että ”vänkääminen on älytöntä ajanhukkaa”.
Kyseessä on vuoden 1993 jälkeen Suomen tärkein poliittinen päätös. Aihetta kannattaa pohtia ja siitä keskustella ennen päätöstä, koska asia pysyy pinnalla seuravvat 40 vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä paketista vänkääminen on ajanhukkaa. Isoja kysymyksiä on vielä tulossa. Meidän on tosissaan mietittävä, mitä EU ja euroopan hyvinvointi meille merkitsee. Haluammeko ja pystymmekö eristäytymään?
Ilmoita asiaton viesti
Asiasta on hyvä keskustella, todenmukaisin argumentein. Ei poleemisesti vääristellen, mikä on ajanhukkaa ja saattaa johtaa Brexit kaltaiseen tilanteeseen, jossa ihmiset äänestivät UK:n EU-eron puolesta väärin argumentein, tai ymmärtämättä sitä, mitä EU-jäsenyys tai ero loppujen lopuksi tarkoittavat.
Ilmoita asiaton viesti
Koita arvata kumman arvioita asiassa arvostan enemmän?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/eija-riitta-korhola/voiko-suomi-kaataa-paketin-yksin/
Ilmoita asiaton viesti
Linkkaamassasi jutussa oletetaan, että elvytspaketti on tulonsiirtounioni. Minä sanon, että TUO paketti ei tarkoita tulonsiirtounionia. Minulle olennaista on, että Euroopan talous saadaan kuntoon. Jos näin on – ja erityisesti, jos niissä maissa, kuten pahimmasta päästä ylivelkaantuneessa Italiassa – tehdään rakennemuutoksia, jotka pidemmällä tähtäimellä tervehdyttävät taloutta – ei tulevaisuudessa ole tarpeen käydä keskusteluja uusista paketeista.
Ilmoita asiaton viesti
Naurattaisi tuo naiivius, jos ei naurattaisi yhtään.
Euroopassa keskustellaan jo täyttä päätä ei vain seuraavasta paketista, vaan yhteisestä budjetista. Seuraatko sinä ollenkaan ulkomaista mediaa ? On siitä Mario Draghin osalta ollut jo tässäkin aviisissa, jos ei muut kielet taivu.
Voin hakea yhtä osuvan kommentin (vastaava mantra, kuin mitä vasemmistohallituksen apupuolue Kepu nyt epätoivoisesti jauhaa) Kokoomukselta vuodelta 2011.
Pohjoismaiden neuvostostosta:
”Kreikan apupaketin jälkeen niin Kreikassa kuin muuallakin Euroopassa asiat ovat kunnossa. Joka muuta väittää on pölhöpopulisti.”
Kreikan ensimmäisen tukipaketin jälkeen 2011.
[A. Stubb]
Ja tästä keskusteleminen on turhaa?
Ilmoita asiaton viesti
On hyvä, että EU:sta keskustellaan, mutta paikallaan jauhaminen ei mielestäni johda mihinkään. Mario Draghi on minulle EKP:läisenä toki ’jonkin verran’ tuttu. Toivon hänen onnistuvan tavoittelemissaan rakennemuutoksissa Italiassa. Mediassa on viitattu hänen mahdollisiin pyrkimyksiinsä saada aikaan Euromaiden yhteinen budjetti. JOS kaikkien euromaiden taloudet olisivat samanlaisessa kunnossa, ei ajatus sinänsä olisi mahdoton. Tästä ollaan kuitenkin vielä todella kaukana, enkä usko yhteiseen budjettiin. Se on joka tapauksessa eri asia, kuin nyt keskustelun alla oleva elvytyspaketti. Tämä on hyvä ymmärtää. Paketti sellaisenaan on kertaluontoinen! Tällä en tarkoita, etteikö joku jossain vaiheessa tuo esille ajatusta kopioida paketti ja ottaa uutta lainaa. Tämä olisi – jos sellaista keskustelua herätellään – kuitenkin uusi kysymys, johon Suomi ja mikä tahansa muu EU-maa voi edelleenkin sanoa EI. Vertaus tuohon 2011 keskusteluun ontuu. Ainakin minun mielestäni. En olisi sanonut aikanaan, että Kreikan apupaketin jälkeen asiat ovat kunnossa. Enkä nyt sano (!), että elvytypaketin avulla saadaan Euroopan talous kuntoon. Päinvastoin, kirjoitan, että paketti yksin ei riitä. On oleellista, kuinka rahat käytetään. Mitä nopeammin paketti saadaan toimintaan, sitä suuremmat ovat mahdollisuudet, että uusia keskusteluja ei avata, ja että maat saavat itse taloutensa kuriin. Takeita ei ole. Mutta mahdollisuudet ovat niin päin paremmat, kuin ilman pakettia. Koronasta johtuvat talousvaikeudet ovat toisenlaisia, kuin 2008 alkanut finanssikriisi, joka levisi eurokriisiksi. Silloin pankkisektorin ongelmat levisivät realitalouteen. Nyt ongelmat ovat realitaloudessa (ja toivon, että tilanne korjaantuu, ennen kuin se leviää pankkisektorille).
Naiviudesta yksi kommentti: kaikki ajatukset, että Suomen olisi EU:n ulkopuolella parempi kuin EU:ssa mukana ovat naiveja, sillä emme ole enää 1990-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
> Eduskunnassa keskustellaan nyt EU-elvytyspaketin hyväksymisestä. Se on ota tai jätä kysymys. Viime kädessä kysymys siitä, haluammeko rakentaa Euroopan ja Suomen hyvinvointia vaiko emme.
Voisiko ajatella niinkin, että paketista kieltäytyminen olisi Suomen ja Euroopan/EU:n hyvinvoinnin rakentamista? Suomessa etu olisi ehkä suoraan rahallinen, EU:ssa ehkä järjestön ohjaaminen uusille, aiempaa toimivammille ja rakentavammille urille.
Ja jos jotkut maat ovat ihan oikeasti kaatumispisteessä, voisiko Suomi antaa niille suoraan perinteistä kahdenvälistä kehitysapua, nyt ehdotetun, monien mielestä poliittisesti täysin vääränlaisen ja sääntöjen vastaisen paketin sijaan?
Ilmoita asiaton viesti
Ajattelen asiaa nykyään pidemmän aikajänteen kysymyksenä. Yksikään EU-maa ei tule yksin pärjäämään talousmahdille, jolla Kiina tulee meitä vielä kyykyttämään. EU ei ole nykymuodossaan täydellinen. Sitä tulee pyrkiä uudistamaan. EU-maiden tulisi käyttää EU:n potentiaali hyväksi.
Ei EU-maiden kesken ole mahdollista puhua mistään kahdenvälisista kehitysavuista.
Minun mielestäni paketti ei ole lainvastainen. Se on melkoinen häkkyrä niissä rajoissa, jotka EU;n perustamissopimus mahdollistaa.
Minun nähdäkseni kaikki ajatukset, jotka viittaavat siihen, että Suomi tai Suomen kokoinen maa pärjäisi YKSIN tämän päivän globalisoituneessa maailmassa, ovat vanhentuneita. Aloitin kirjoitukseni lauseella, että enää ei olla 1990-luvulla. Suhtautuminen EU:hunkin on nähtävä mielestäni tästä vinkkelistä.
Lopuksi vielä: koko EU on valtavien taloudellisten haasteiden edessä. Mitä nopeammin paketti saadaan toimimaan, sitä paremmat ovat mahdollisuudet onnistua.
Ilmoita asiaton viesti
Ajattelen niin, että hyvä EU ei ole sellainen, joka joutuu pakottavissa tunnelmissa kasaamaan avustuspaketteja vähän väliä, joka rikkoo monien mielestä jatkuvasti joko sääntöjään tai niiden henkeä vastaan, jonka sisällä oppositio koko EU:ta tai sen nykyisiä linjauksia vastaan nousee, ja josta joku uusikin maa saattaa haluta ulos. Hyvä EU olisi sellainen EU, jonka tavoitteet kaikki jäsenmaat ja kaikki puolueet allekirjoittaisivat, jonka poliittinen tila olisi vakaa, jossa ei olisi epäilyjä keskusjohdon piilotetuista tavoitteista, ja jonka talous olisi terve. Kiinan ja Yhdysvaltojen kanssa toimimista helpottaisi enemmän toimiva talous ja hyvä yhteishenki, kuin taloussotkut ja sisäiset ristiriidat.
Suomen ei tarvitse pärjätä yksin. Se voisi pärjätä esimerkiksi sellaisen EU:n kanssa, joka ei sekoile edellä kuvatulla tavalla. Voi ajatella, että olisi kaikkien EU-maiden etu, jos jotkut jäsenmaat päättäisivät viheltää nykyisen pelin poikki. Jossain vaiheessa ongelmamaiden talousongelmat tulee korjata, eikä jatkaa tätä nykyistä ongelmien maton alle lakaisemista ja pelastuspakettilinjaa ikuisuuksiin.
> Lopuksi vielä: koko EU on valtavien taloudellisten haasteiden edessä. Mitä nopeammin paketti saadaan toimimaan, sitä paremmat ovat mahdollisuudet onnistua.
Voi olla, että paras lääke ei ole se, mitä keskusjohto ja Saksa+Ranska ovat jo pitkään muille väkisin tuputtaneet. EU:n nykyinen tila ja suunta eivät ole selvästikään hyviä.
Ilmoita asiaton viesti