Suomi on eurooppalaisissa otsikoissa – kuka lähtee torille tuulettamaan?
Suomi on onnistunut muutamia kertoja historiansa aikana ylittämään uutiskynnyksen keski-Eurooppalaisessa mediassa: Paavo Nurmi juoksi Suomen maailmankartalle. Erityisesti Matti Nykänen ja Janne Ahonen ovat pitäneet Suomen siellä. Jääkiekon MM-voitot huomattiin Ruotsissa. Lordi voitti euroviisut ja suomalaiset kuuluvat maailman onnellisimpiin ihmisiin. Pisa-kuningattarena Suomi on eurooppalaisten kasvatustieteilijöiden mielissä mallioppilas ja joskus Suomea on kutsuttu jopa EU:n mallioppilaaksi.
Nyt Suomella on tuhannen taalan paikka jäädä kaikkien EU-maiden kansalaisten mieliin maana, joka kaatoi EU:n koronatukipaketin. Erityisesti kiittävät Kiina ja Venäjä, jos paketti jää ratifioimatta: Vaikka on selvää, ettei EU:n koronatukipaketin avulla yksinään turvata EU:n talouskasvua – siihen tarvitaan suuria toimia, erityisesti taloutta tervehdyttäviä rakennemuutoksia, kaikissa jäsenvaltioissa – hidastaisi paketin ansiosta tehtyjen suunnitelmien kariutuminen EU:n toipumista niin paljon, että EU:n kilpailijamaissa oltaisiin tyytyväisiä.
Eikä siinä kaikki. Koska EU:n koronatukipaketin varojen saanti on sidottu tiettyjen sääntöjen noudattamiseen (jäsenvaltion on esimerkiksi osoitettava, että saatavista varoista 37% käytetään vihreän siirtymän tukemiseen ja 20% digitalisaation edistämiseen) ja komissio on vihdoin kunnostautunut pitämään sääntöjen noudattamisesta kiinni – jopa Ranska on joutunut tekemään myönnytyksiä – tulisi Suomi paketin kaatajana jäämään kaikkien jäsenvaltioiden mieliin maana, joka torppasi velkaantuneiden maiden pyrkimykset saada aikaan rakennemuutoksia talouksiensa tervehdyttämiseksi. Erityisesti Kreikkaa ja Italiaa on kiitelty kunnianhimoisten ja lupaavien uudistusohjelmiensa tasosta. Ei toki ole varmaa, että eri maissa suunniteltujen uudistusten avulla maiden velkaantumiskelkka saataisiin kääntymään, mutta ainakin epäonnistumiselle löytyisi tässä tilanteessa uutta sormella osoitettavaa: Suomi.
Ironiasta asiaan: Mielestäni kaikkien, jotka vielä tänään ajattelevat rinta röyhöllä pelastavansa Suomen tulevaisuuden, jos EU:n koronatukipaketti saadaan kaadettua, tulee ajatella, mitä vaihtoehtoja Suomelle jää tulevaisuudessa, jos se kaataa paketin.
Jos Suomi kaataa paketin, tulee muille EU-maille kiire laatia vastaavankaltainen mutta jäsenvaltioiden välisiin sopimuksiin perustuva, EU:n budjetin ja perussopimusten ulkopuolinen rakennelma, hieman samaan tyyliin kuin Euroopan Vakausmekanismi (EVM) luotiin finanssikriisin jälkeen. Myös pitkät ja vaikeat neuvottelut monivuotisesta talousarviosta menevät uusiksi. Koronatukipaketin rahojen saanti maissa, joissa niitä kipeästi tarvitaan, viivästyy entisestään.
Mietin myös, ajattelevatko tahot, joiden mielestä EU:n koronatukipakettiin sisältyy “valuvikoja”, että Suomi olisi mukana uudessa neuvottelupöydässä vääntäen itselleen aikaisempaa paremmat edut? Kuvittelevatko he, että Suomi, joka koronatukipaketin ohessa kaataisi myös EU:n monivuotisen budjetin, pystyisi neuvottelemaan itselleen esimerkiksi yhtä hyvät alue- ja maataloustuet, kuin Suomelle nyt oli saatu osana monivuotista budjettia, jossa Suomen nettomaksuosuus pieneni? Mikä jäsenvaltio luottaisi Suomeen tulevaisuudessa? Olisiko millään EU-maalla, joka uskoo Euroopan solidaarisuusajatukseen, kiinnostusta jatkossa tehdä yhteistyötä tai kuunnella maata, joka kaatoi EU:n koronatukipaketin?
Ehkä pakettia vastustavien perimmäinen ajatus onkin johtaa Suomea kohti Fixitiä?
Loppuun vielä kommenti Saksan perustuslakituomioistuimen päätöksestä hylätä kanne, jolla pyrittiin estämään Saksan mahdollisuus ratifioida EU:n omien varojen päätös. Tuomioistuin ei tehnyt ratkaisua varsinaisessa pääasiassa eli siinä, olisiko koronatukipakettijärjestelyä pidettävä EU-oikeuden vastaisena, ja menettäisikö Saksan eduskunta perustuslain vastaisesti budjettisuvereniteettinsa, jos Saksa sitoutuu tukipakettiin. Pääasia tulee käsittelyyn vasta myöhemmin ja tulee kestämään kauan.
Koska tuomioistuin ei summittaisessa arviossaan pitänyt EU-oikeuden ja budjettisuvereniteetin vastaisuutta niin todennäköisenä, että ratifiointi olisi tullut estää, kohdistui harkinta siihen, kumpi aiheuttaa suuremman haitan: se, että Saksa ei nyt voisi ratifioida EU:n tukipakettia vai se, että Saksa ratifioisi paketin, mutta sen todettaisiiin myöhemmin olevan EU-oikeuden ja Saksan budjettisuvereniteetin vastainen. Tuomioistuin totesi paketin ratifioimatta jättämisestä aiheutuvien haittojen olevan mittavasti suurempia ja myönsi luvan.
Tuomioistuimen mukaan ratifioinnin estämisellä tulisi olemaan erittäin negatiiviset vaikutukset talouspolitiikan tavoitteiden saavuttamiselle. Negatiiviset vaikutukset saattaisivat olla peruuttamattomia ja estää tukipaketin tarkoituksen toteutumisen täysin ottaen erityisesti huomioon pandemian aiheuttama talouden dynamiikan ja sen, että koronatukien tarkoituksena on puuttua COVID-19 aiheuttamiin seurauksiin ja kohdistua suhteellisen lyhyellä aikavälillä toteutettaviin toimiin. Lisäksi tuomioistuin korosti ratifioimisen estämisestä Saksalle koituvia ulko- ja eurooppapoliittisia pidemmän aikavälin haittoja.
Katsotaan, minkä painoarvon Suomessa kansanedustajat antavat tämän kaltaisille seikoille, kun paketista ensi viikolla äänestetään.
Heh, just luin ylemmästä blogista alustan säännöt, älä otsikoi pelkillä isoilla kirjaimilla siellä ainakin luki. Mitä kysymykseen tulee, niin otsikon perusteella en ole lähdössä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä ainakin tuuletan jos tämä idioottimainen sopimus kaadetaan.6,4 miljardia taivaan tuuliin ja nyt riidellään muutamista miljoonista tutkimukseen ja koulutukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen blogi, kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
On aivan selvää, että jos Suomi kaataa EU:n 7-vuotisen budjetin, niin alta viikossa jäljelle jääneet maat ovat tehneet keskenään sopimuksen, joka ei ole EU-sääntöjen vastainen. Nimittäin, jos heillä on vielä yhteinen poliittinen tahtotila. Jos tahtoa on, niin ratkaisu löytyy ilman Suomeakin. Lopputulos on, että Suomi saa jatkossa enemmän painoarvoa ja sitä kuunnellaan herkemmällä korvalla.
EU:ssa on edelleen paljon asioita, joissa tarvitaan yksimielisiä päätöksiä. Takavuosina vaikka Espanja ja Italia olivat kanveesissa, niin ne vielä sieltäkin kiristivät itselleen etuja uhkaamalla kaataa jonkin muun pöydällä olleen sopimuksen. Ja onnistuivat myös. EU:ssa kiltit pannaan maksumiehiksi ja härskit korjaavat rahat.
Suomen EU-asioita ovat hoitaneet poliitikot, joilla on ollut henkilökohtainen tavoite päästä korkeisiin EU-virkoihin. Silloin auttaa ruskeakielisyys ja myöntyväisyyspolitiikka. Ja ovat onnistuneet myös.
Ilmoita asiaton viesti
Itse budjettiin tarvitaan Suomen hyväksyntä niin kauan kuin Suomi on EU:ssa mukana, mutta olemassa oleviin sääntöihin kuuluu järjestely, jonka mukaan alkaneella uudella kaudella sovelletaan edellisen vuoden laskennallista budjettia kunnes uusi talouskehys on voimassa. Tämä ratkaisu ei ole kuitenkaan Suomelle edullinen.
EU:ssa ei tahtotilasta riippumatta mitään synny alle viikossa.
Ei Suomi saisi enemmän painoarvoa jatkossa. Kun luottamus on mennyt (kuten tässä kävisi, jos Suomi ei virallisesti hyväksyisi sitä, mihin on periaatetasolla sitouduttu heinäkuussa 2020), on luottamusta vaikea saada takaisin. Painoarvoa ei ainakaan anneta taholle, johon luottamus on mennyt.
Härskikään ei pärjää ilman suhteellisuuden tajua. Se on hukassa mielestäni niillä, jotka tässä tilanteessa vastustavat omien varojen päätöksen ratifiointia.
Minulta puuttuvat faktat kommentoida viimeisen kappaleen kommenttiasi.
Ilmoita asiaton viesti
”Ehkä pakettia vastustavien perimmäinen ajatus onkin johtaa Suomea kohti Fixitiä?” Varmasti joillakin on,mutta se on tietenkin ihmisten oikeus demokratiassa. Toisaalta en usko eu kaatumiseen ja kai sitten mukana pysyy. Natoon pitäisi kaikissa tapauksissa liittyä välittömästi.
Toisaalta meille paskaa. Siksi tarvitaan pelottelua. Mikäli nauttisimme eu tuomasta talouskasvusta. Matallammista veroista, korkeasta työllisyydesta, hyvästä ostovoimasta, jolla voisimme helposti ratkaista itsellemme tulevia ongelmia kestävästä siirtymästä. Luulen ettei silloin tarvitsisi myydä paskaa ja peloitella.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo oli oikea arvio tilanteesta. Ne, jotka rahaa haluavat ja muita velkavastuuseen kyllä jatkavat ruinaamista edelleen.
Yhteisvastuu on menettelynä järjetön. Se on suora kopio vasemmistolaosesta verotuspolitiikasta siirrettynä valtiotasolta valtioiden väliseen käyttöön.
Tämä solidaarisuusajattelu on tismalleen sama. Minä möhlin toiset minut pelastaa. Se jatkuu niin, että minä möhlin vuodesta toiseen ja toiset ovat solidaarisia vuodesta toiseen, vaikka ottamalla velkaa saadakseen minut kuiville.
EUn ongelmavaltiot ovat vuosien välinpitämättömyydellä talousongelmansa itse aiheuttaneet. Nyt Suomi menee perässä, kun lainarahaa saa korotta eikä lainoja tarvitse oikeasti lyhentää. Kansa tekee samaa perässä kuin valtio.
Koko Petran jutussa ei ollut yhtään asiallista perustetta yhteisvastuille. Kaikki oli tuota höttöä mitä meistä ajatellaan ja miltä näyttää ja kuinka käy meille. Meille ei käy kuinkaan, jos kieltäydymme yhteisvastuukeräyksistä.
Ilmoita asiaton viesti
Ne, jotka näkevät EU:n omien varojen päätöksen (=koronatukipaketti + monivuotinen budjetti) ainoastaan yhteisvastuun näkökulmasta, etsivät luonnollisesti perusteluja yhteisvastuulle. Minun kirjoitukseni ei ole ’yhteisvastuun puolesta’ vaan EU:n omien varojen päätöksen puolesta, johon koronapakettikin kuuluu. Ei siis ihme, ettei löydy puolusteluja yhteisvastuulle 🙂
Ilmoita asiaton viesti
En ole aivan varma, mihin viittaat, mutta ei EU toki siihen kaadu, jos Suomi sieltä lähtee, mitä en luonnollisestikaan toivo.
Suomen BKT on noussut EU-jäsenyyden aikana (finanssikriisin vuosia lukuunottamatta) jopa nopeammin kuin Ruotsin. Viimeisten 10 vuoden ajan kasvu on ollut heikkoa.
Verotus ja työllisyys ovat kansallisen toimivallan asioita – eivät EU:n – mutta jos EU-maiden talous tökkii, näkyy se epäsuorasti meilläkin (viennin vähenemisenä). En ymmärrä tuota pa@kanmyynti- ja pelottelukommenttia.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa blogisti,
Onko nyt niin että tuomioistuin on se oikea paikka jossa arvioidaan valtavia taloudellisia kokonaisuuksia, kokonaisuuksia jotka käytännössä vaikuttavat koko maailman talouteen?
”Koska tuomioistuin ei summittaisessa arviossaan pitänyt EU-oikeuden ja budjettisuvereniteetin vastaisuutta niin todennäköisenä, että ratifiointi olisi tullut estää, kohdistui harkinta siihen, kumpi aiheuttaa suuremman haitan: se, että Saksa ei nyt voisi ratifioida EU:n tukipakettia vai se, että Saksa ratifioisi paketin, mutta sen todettaisiiin myöhemmin olevan EU-oikeuden ja Saksan budjettisuvereniteetin vastainen.”
”Ei summittaisessa arviossaan”, ”niin todennäköisenä”, ”mutta sen todettaisiin myöhemmin”, ”tulisi olemaan”, ”saattaisivat olla peruuttamattomia” jne.
Epämääräisiä oletuksia ja ehdollisia väitteitä.
Ja tällaisilla argumenteilla meitä yritetään saada uskomaan että rahan lahjoittaminen suurimmille ja rikkaimmille EU:n valtiolle olisi ”hyvä juttu meille”.
Ilmoita asiaton viesti
Saksan perustuslakituomioistuin on EU:n tuomioistuimen ohella ehkä Euroopan vaikutusvaltaisin laitos. Ja – kyllä – tuomioistuin joutuu arvioimaan myös valtavia taloudellisia kokonaisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Et sitten huomioinut millään lailla noita epämääräisiä ja ehdollisia väitteitä?
Ovatko ne jokin peruste joillekin suurille taloudellisille päätöksille?
Ilmoita asiaton viesti
Sellainen epämääräisyys tavallaan kuuluu sen tyyppisen ratkaisun, josta tässä oli kyse. Tuomioistuin ei käsitellyt varsinaista pääasiaa, vaan teki nopeassa menettelyssä arvion siitä, onko kanne niin perusteeton, että se on hylättävä tai onko oikeudenvastaisuus niin ilmeistä, että ratifiointilupaa ei anneta. Koska kummastakaan ei ollut kyse (kantaja pystyi osoittamaan, että tuomioistuimen on ainakin otettava asia käsittelyyn, mutta toisaalta oikeudenvastaisuuden todennäköisyys oli pieni). Sen jälkeen intressivertailu, josta kirjoitin (eli kummasta aiheutuu enemmän haittaa: siitä, että Saksa ei saa ratifioida omien varojen päätöstä, vaan joutuu odottamaan tuomioistuimen ratkaisua pääasiassa (tällöinhän paketti olisi käytännössä kaatunut), vai siitä, että Saksa voi ratifioida (eli ei kaada pakettia), ja JOS myöhemmin todetaan, että päätös olikin oikeudenvastainen…. silloin tulisi selviteltäväksi, mitä voidaan tehdä tilanteen korjaamiseksi. Tähän päätöstyyppiin Saksan oikeuden mukaan voi kuulua mainitsemaasi epämääräisyyttä. Pääasiassa tulee sitten tarkkuuta, mutta saamme tosiaan varmasti odottaa sitä päätöstä pari kolme vuotta…..
Ilmoita asiaton viesti
Kun tehdään päätöksiä suurista taloudellisista asioista joista tässä on kyse, eiuvät nuo päätökset voi perustua mihinkään epämääräisiin olettamuuksiin ja arviointeihin.
Ja varsinkin tuo ”ja JOS myöhemmin todetaan, että päätös olikin oikeudenvastainen…. silloin tulisi selviteltäväksi, mitä voidaan tehdä tilanteen korjaamiseksi.” kertoo kaiken.
Tapahtuneelle tosiasialle eiu voida tehdä yhtään mitään jälkeenpäin. Mehän emme voi muuttaa historiaa.
Talouelliset päätökset tulee perustua faktaan, ei epämääräisiin arveluihin ym. kuten tässä aivan ilmeisesti on kyse.
Käytännössä voidaan sanoa että tässä mennään ideologia edellä tai että on ennakkoon päätetty mit’ä tehdään ja vain selitellään tekemisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä tietää mitä pitää kannattaa? No siitä, että mitä enemmän kommenttipalstalla on älä-mölöä, sitä järkevämmästä asiasta on aina kyse.
Paketti hyödyttää Suomea 10 mrd. vuosittain vientituloina, joten paketti kannattaa hyväksyä.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä tuo 10 mrd. tulee?
Kuka sen on laskenut ja onko siitä peräti takautuksetkin jo olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteismarkkina ei millään tavoin edellytä yhteisiä velkoja. Sotket käsitteet. Yhteismarkkina ei myöskään edellytä yhteistä valuuttaa. Se ei tehnyt sitä aiemminkaan.
Täällä on vähän liikaa ihmisiä, jotka luulevat, että EU on jokin helvetin taloyhtiö. Ei se ole.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Suomi mitään koronatukipakettia kaada, sillä venkoiluun erikoistuneet komissaarit kehittävät paketin käyttöönottoon kiertotien.
Ilmoita asiaton viesti
Jos omien varojen päätöksen ratifiointia ei tueta ensi viikolla eduskunnassa, niin sillä kaadetaan paketti. Tietenkin sen jälkeen yritettäisiin keksiä uusi vaihtoehto (ehkä valtioiden välisenä järjestelynä, ilman Suomea) ja monivuotinen talouskehyskin pitäisi neuvotella uusiksi. Molemmat olisivat aikaavieviä, eikä Suomelle nähdäkseni hyviä ratkaisuja.
Ilmoita asiaton viesti
Brexit was just the start! Finnish MEP (Huhtasaari) says her country needs to quit ‘imperial’ EU – Persut ajavat ihan avoimesti Fixitiä, tämä luetun brittiläisen roskatabloidin uutinen eiliseltä. Puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho kertoi julkisuudessa jo ennen 2019 eduskuntavaaleja, että persut haluavat ulos eurosta.
https://www.express.co.uk/news/politics/1431958/brexit-news-finland-exit-eu-Laura-Huhtasaari-covid19-emmanuel-macron
Ilmoita asiaton viesti
Mietin joskus onko Porin jääprinsessa, euro(?)parlamentaarikko Laura Huhtasaari Suomen tyhmin poliitikko. Vai onko se sittenkin hänen renkinsä Olli? Mietin sitä itse asiassa jo viime vuonna. ”Rasistinen ja poliittinen hyökkäys.” (Europarlamentaarikko Laura Huhtasaari (ps) perussuomalaisten Pekka Katajan pahoinpitelystä, Twitter 17.7.)
”Olikohan Pekka Katajan murhan yritys EU-eliitin tai EU:n tiedustelupalvelun tilaustyö?” (Laura Huhtasaaren avustaja Olli Kotro (ps), Twitter 18.7.)
”Tilanne herättää hämmästystä puolueen sisällä.” (Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio (ps) poliisin pidätettyä kaksi äärioikeistolaista, HS 11.9.)
Hämmästystä herätti ainakin puolueen ulkopuolella sekin että uhri luonnehti ensin hyökkääjiä arabin näköisiksi. Arabin näköisiähän nuo on jos persulaseilla katsoo. Ja jos oikein tarkkaan katsoo niin kommunisteja kaiken lisäksi. Olihan aseena ainakin vasara ja ehkä myös sirppi.
Ilmoita asiaton viesti
Moscow using far right to infiltrate EU parliament – EUobserver. Arvaa onko kyseessä persujen ryhmä.
https://euobserver.com/investigations/151679
Ilmoita asiaton viesti
Etenkin tämän vuoksi, koska nämä asiat eivät ole edes kiistattomia, saati koronaan liittyviä:
”jäsenvaltion on esimerkiksi osoitettava, että saatavista varoista 37% käytetään vihreän siirtymän tukemiseen ja 20% digitalisaation edistämiseen.”
Ilmoita asiaton viesti
Ai, tää olikin sarkasmia. Komissio pitää sopimuksista kiinni, heh heh….
Ilmoita asiaton viesti
Rammsteinin sanoin: Stein um Stein mauern wir euch ein eli kivi kiveltä muuraamme teidät sisään.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kommentista. Siitä päätellen ette tosin lukeneet tekstiäni. Tekstissäni ei ole yhtään lausetta liittovaltioajatuksesta (vielä vähemmän, että haluaisin EU:sta sellaisen). Kirjoituksessani ei ole mitään lukuja. Kirjoitukseni tarkoitus on korostaa EU:n omien varojen paketin hyväksymistä nimenomaan poliittisena tekoja. Se on nähtävä ikäänkuin helikopterin ikkunasta – mikä on Suomen asema ja vaikutusmahdollisuudet EU:ssa jos pakettia ei hyväksytä – eikä matemaattisena harjoituksena 2-6. Kyse on paljon enemmästä kuin tuosta laskutoimituksesta. Kirjoitin niistä vaikutuksista, jotka Suomelle seuraavat, jos pakettia ei nyt hyväksytä. Ja siitä tässä asiassa on TÄSSÄ VAIHEESSA JA TÄSSÄ TILANTEESSA ainoastaan kyse. Kaikesta siitä, mitä tulee tämän paketin jälkeen tulee, kirjoitan kyllä omalla ajallaan, myöhemmin. (Enkä puolusta velkaunionia – sen voi tehdä selväksi jo nyt.) Toivon, että omien varojen päätöksen vastustajatkin pystyisivät hahmottamaan isoa kuvaa ja ymmärtämään tilanteen.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tuosta vaikutuksesta tasan toista mieltä.
Kun teemme ja kerromme kuinka haluamme asioiden olevan niin meitä kunnioitetaan ja meitä ja meidän mielipiteitämme kuunnellaan ja ne otetaan huomioon.
Ja juuri siksi että me, toistaiseksi vielä, voimme vaikuttaa kaatamalla tämän paketin.
Muualla Euroopassa ja maailmalla ymmärretään silloin että myös pienillä valtioilla on oma tahto.
Ne jotka ajavat EU:a liittovaltiota keinolla millä hyvänsä ovat väkeä joka on valmis hyväksymään kaiken kunhan se vain tulee ”ylhäältä”. Ja ilman mitään kritiikkiä.
Muu maailma ja EU:n jäsenvaltiot katsovat silloin pientä Suomea kuin kumileimasinta jolla voi huitaista leiman paperiin kuin paperiin, tyyliin kyllä ne tämän hyväksyvät, ei niillä’ ole rohkeutta eikä omaa tahtoa sanoa omia mielipiteitään.
Kirjoitatte että TÄSSÄ TILANTEESSA… on ainoastaan kyse. Näinhän se on. Nyt on kysmys tästä paketista. Sitten tulee seuraava ja viitataan vain tähän pakettiin että hyväksyttiinhän se jo silloin.
Sama koskee liittovaltiokehitystä. Tottakai kyse on liittovaltion muodostamisesta. Mistä muustakaan. Tämän on niin moni jo todennut.
Kuka liittovaltion kannattaja sanoisi suoraan että siitä on kyse? Sehän olkisi ns. poliittinen itsemurha.
Ilmoita asiaton viesti
Helikopterista ei ole muuta hyötyä ollut kuin katteettoman väärennetyn rahan levittämisessä markkinoille.
Esikoululainenkin ymmärtää, ettei parin prosentin äänivallalla vaikuteta mitään EUssa eikä missään yhteisössä.
Ilmoita asiaton viesti
EU:ssa tehdään paljon päätöksiä, joissa ei äänestetä millään ’prosenteilla’. Kyllä Suomen tai muiden pienten maiden ääni kuuluu jos on asiansa osaavia edustajia viemässä viestiä eteenpäin. Tämän tiedän tasan omasta kokemuksestani.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän suomalaisille opetetaan. Ajatus elpymisrahoista lähti Saksan ja Ranskan poliitikoilta. Ketkä ammensivat hyötyä itselleen tästä tukipaketista? Espanja ja Italia. Puola, Unkari, Kroatia, Bulgaria ja Kreikka. Myös Portugali ja Romania ja Viro (8,3 mrd €) sekä Latvia (2,5 mrd €). Nuuka Nelikko sai neuvotteluissa hankittua alennuksia jäsenmaksuihinsa. Ruotsi yli miljardi euroa.
Onko Suomi ainoa valtio, joka ei saanut paketista mitään muuta kuin rahoittajan roolin? Suomi neuvotteli itselleen myös tärkeän jäsenmaksun korotuksen. Ne nousevat meille EU:n kuluvalla budjettikaudella 2021-2027 maltilliset n.100 milj.€/v.
Ilmoita asiaton viesti
Se oli muuten Hannes Kolehmainen, joka juoksi Suomen maailmankartalle.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi nimität elpymispakettia koronatukipaketiksi? Eihän sillä ole koronan kanssa mitään tekemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Oliko tuo jotain käänteismystiikkaa? Totta kai elvytyspaketilla pyritään elvyttämään koronan runtelemaa taloutta. Yhteys siis on olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista on että kun EK, suomalaiset yritykset johtajineen, yrittäjät, palkansaajat, valtaosa ekonomisteistä, pankit, vakuutusyhtiöt, jne. kannattavat ”koronatukipakettia”, persuilla ja heidän ”taustajoukoillaan” on nähtävästi sellaista ymmärrystä taloudesta ja EUsta jota muilla ei ole.
Kun tolkunihmisenä katselee ajatuksella persujen kansanedustaja materiaalia, puolueen tausta vaikuttajia, saati meppi materiaalia, väkisin häivähtää mielessä että persujen ajatukset ovat suppean piirin ulkoa ohjattuja ajatuksia.
Kiistaton tosiasia on että nuo ajatukset tukevat voimakkaasti Venäjän pyrkimyksiä hajoittaa ja sotkea EU:ta. Eli yksinkertaisesti suuri turvallisuusriski Suomelle.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ongelmana on se, että ylivelkaantuneet maat eivät saa lainaa elvytykseen yhtä edullisesti kuin asiansa paremmin hoitaneet, niin miksei tehdä kompromissia, jossa kukin maa maksaa täsmälleen yhtä paljon kuin saa?
Ilmoita asiaton viesti