Atlantin satamalla turvataan huoltovarmuus
Suomi sijaitsee Euroopan periferiassa Itämeren kulkuyhteyden rajoittamana ja Venäjän naapurina, ja näiden muuttomattomien geopoliittisten tosiasioiden parantamiseksi olennaisella tavalla ehdotan, että Suomi ryhtyisi neuvottelemaan Norjan kanssa maan vuokraamiseksi Norjalta 100 vuodeksi Suomesta Jäämerelle maantie- ja rautatieyhteyksien rakentamiseksi sekä ympäri vuoden avoinna olevan Atlantin sataman saamiseksi Suomen käyttöön.
Maanvuokraus Norjalta 100 vuodeksi Suomesta Jäämerelle maantie- ja rautatieyhteyksien rakentamiseksi sekä ympärivuoden avoinna olevan Atlantin sataman saamiseksi Suomen käyttöön.
Suomi on ”saarivaltio”, jonka vienti ja tuonti tapahtuu 80–90 % meritse Itämeren kautta, jossa merenkulku hyvin rajoitettua vakavissa kriisitilanteissa. Atlantin satama parantaisi Suomen huoltovarmuutta ja sen rakentaminen elvyttäisi talouttamme. Ratayhteys palvelisi myös osaltaan Pohjois-Suomen logistiikkaa ja elinkeinoelämää.
Pohjanlahden satamien väyliä ei tarvitsisi pitää avoinna talvisin, sillä Atlantin satama korvaisi ne. Jäämurtajakaluston tarve vähenisi ja se siirtyisi osittain Katajanokalta Jäämerelle.
Alue varmistaisi luonnonoloista ja työmarkkinaselkkauksista tms. riippumattoman logistiikan meritse tapahtuvalle vienti- ja tuontitoiminnalle. Atlantin satama mahdollistaisi myös yhteyden Koillisväylän kautta Aasian kuljetuksiin Venäjän poliittisen niin salliessa.
Hanke voitaisiin toteuttaa myös ei-EU-maa Norjan sekä EU-maiden Suomen ja Ruotsin yhteisenä vapaa satama -hankkeena, ns. Pohjoismaisena yhteistyönä.
Vapaa satama olisi erillinen Norjan tullialueesta, ja siellä maahantuotuja tavaroita voitaisiin purkaa, lastata ja varastoida sekä kuljettaa edelleen Suomeen ja Ruotsiin ilman Norjan tullikäsittelyä. Tällä hetkellä Suomessa toimii ainoastaan Hanko ns. vapaa satamana.
Jos Sinä turvata Suomen huoltovarmuuden, äänestä Petri Pulkkanen 144 Eduskuntaan.
www.petripulkkanen.fi
Jäsenyys Natossa poistaa Pulkkasen huolen.
Elekää äänestäkö.
Ilmoita asiaton viesti
NATO on puolustusliitto, eikä sen pääasiallinen tehtävä ole mahdollistaa kaupallisia merikuljetuksia. Suomen NATO-jäsenyys voisi kyllä ohjata Norjan tekemään myönteisen päätöksen maanvuokrauksesta. Huoltovarmuuden kannalta on järkevää, ettei Suomeen olisi vain yhtä ainoaa meritietä, kuten nyt on asianlaita. Atlantin sataman rakennushanke elvyttäisi myös tehokkaasti talouttamme, ja sen kustannuksiin voisi hankkia EU:lta rahoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
On kovin suureelliset myyntipuheet, jobista kansanedustajaksi blogistilla, vaikka koko valtakunta on kaatumassa velkavuoreen ja edustajiemme ahneuteen. Pistin edelliseen kirjoituksen ” meriklusterin ” kokonaismuutoksen, blogisti kertoo olevansa merikapteeni, eikä noteerannut lain, vaikka aiheen parissa olen työskennellyt kauemmin, kuin blogistilla on elinvuosia, joten satutasoista ovat tarinat.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta Eduskuntavaalien ehdokkaalla tulee olla itsenäisiä ja omia ajatuksia, ideoita ja tavoitteita muitakin kuin vain esittää potentiaalisille äänestäjille ”pidän joogaamisesta, ratsastuksesta ja olen lapsiperheiden asialla jne…”. Risto Sandstedtin viittaamassa meriklusterissa ei liene yksikään hanke jäänyt elämään, eikä aiheutunut muuta kuin kustannuksia. Nyt aika uusille asioille, ja siinä Suomen ja Norjan välinen maanvuokra on realistinen toteutettavissa oleva asia, sillä maanvuokria on ollut ja tulee olemaan valtioiden välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Kun Suomi on saari, niin yhteys ”manterelle” saadaan esim. tunnelilla Tallinnaan. Metron pituus on 43 Km ja samaa suuruusluokkaa olisi tunneli Viroon. Jos se tehtäisiin riittävän syvälle, putken räjäyttäminen ei olisi yhtä helppoa kuin kaasuputkien. Suurinpiirtein sama pituus tunnelille olisi Ahvenanmaalta Ruotsiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse vuokrata Norjalta satamaa, kun vaaditaan Venäjältä Tarton rauhan rajat takaisin. Silloin saamme Petsamon ympäri vuoden sulana pysyvän satamamme takaisin – eikä tarvitse maksaa vuokraa.
Toki sinne Petsamoon pitää rakentaa kunnolliset tieyhteys ja rautatieyhteys, mutta niin pitäisi rakentaa myös Norjan rannikolle.
Kaupantekijäisinä saamme myös mm. Vuoksen vesivoimalaitoksemme takaisin miehittäjältä.
Ilmoita asiaton viesti
Juhani Putkinen: Sinun kanssasi ei voi olla liikaa samaa mieltä Tarton rauhan rajojen palauttamisen oikeudenmukaisuudesta mutta pelkään pahoin, ettei se ole toteuttamiskelpoinen ja että helpompi olisi saada Norjalta maanvuokrasopimus. Sinun mainitsemasi Tarton rauhan sopimuksen purkamisesta saatava ”oma läänitys” Atlantin/Jäämeren rannalla olisi enemmän kuin toivottua, sillä se mahdollistaisi logistiikan lisäksi valtamerikalastuksen. Tämä olisi tuskin mahdollista minun ehdottamassa Norjan maanvuokrasopimuksessa, jossa Norja todennäköisesti kieltäisi ainakin kalastuksen. Oma läänitys antaisi oikeuden Jäämeren mannerjalustan öljy-, kaasu- ja mineraalivaroihin, jota ei myöskään saataisi pelkästään Norjan maanvuokrasopimuksella.
Ilmoita asiaton viesti
”NATO on puolustusliitto, eikä sen pääasiallinen tehtävä ole mahdollistaa kaupallisia merikuljetuksia.”
Mikähän tuossa on sitä ”kaupallista merikuljetusta” , jossa rahtiliikenne ohjattaisiin Norjan rannikolle ja siltä jollakin raideleveydellä Haaparanta – Tornioon ja sieltä edelleen …. niin mihinkä Suomen kautta Eurooppaan ? Kukahan lähtisi tuota logistista reittiä käyttämään, jos vähääkään laskee logistisia kustannuksia ? Puhumattakaan, että joku investoisi suomalaiseen raideleveyteen Norjan – Ruotsin – Suomen välille tai siirtokuormaus terminaaliin Haaparannan ja Tornion alueelle ja sitten taas siirtokuormauspaikkaan Etelä-Suomessa. Näitähän on 1970 -90 -luvuilla Suomessa yritetty, mutta yksikään ei ole kannattanut.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvältä kuulostava ehdotus ehdokkaalta. Siinä on valtakunnallista ulottuvuutta.
Kirkkoniemessähän näyttäisi olevan satama, mutta Suomelta puuttuu sinne rata. Tiedä sitten, miten sen vuokraaminen onnistuisi.
”Jos Sinä turvata Suomen huoltovarmuuden”
Tuossa saattaisi olla vielä tilaa yhdelle sanalle, kuten ”haluat”.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on taas näitä ideoita. Ne Pohjanlahden satamat ovat olemassa siksi, että niiden kautta kulkeville volyymeille olisi aivan liian kallista kiskoa ne maata pitkin etelän satamiin. Sama kustannusetäisyys olisi normioloissa myös ehdottamaasi satamaan Norjassa.
Ilmoita asiaton viesti
Arktinen merenkulku Suomesta- vaihtoehto on mielenkiintoinen aihe.
Sitä ovat edistäneet ja tutkimuksia kansainvälisiä konferensseja ja jopa tutkimuskeskuksen ovat kyenneet perustamaan Rovaniemelle , pääministerit Aho ja Lipponen touhutessaan asian tiimoilla aina 90 luvulta saakka
Esko Aho ja Paavo Lipponen HS:n mielipidesivulla: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005581104.html
Tuloksista päätellen valtiovalta ei ole tietoinen, että sisävesiliikenteen kehittämistä vaikeuttaneet myytit ovat murretut kansainvälisesti jo viisitoista vuotta sitten
https://e-lass.eu/media/2016/08/05-Arctic-logistics-Shipdesign-and-Energy-efficience-in.pdf
+++
Myyttien seassa olemme tulokseksi on saanet -Venäjän hieman auttaen – puhtaan Suomi on Saari liikennejärjestelmän , jossa huoltovarmuudesta viennin ja tuonnin sisämaan kuljetukset – niin Itämeren kauppakumppaneille kuin valtameriliikenteisiin – hoidetaan raiteilla ja rekoilla rannikkosatamista.
Sisämaan ollessa kokonaisuudessaan rannikkosatamien takamaa alueita.
Tarkoittaen viimeisten voimassa olevien tutkimus päätösten mukaan, että pohjoista rata yhteyttä Norjaan ja/tai Ruotsiin tai Ruotsin kautta Norjaan ei sitten ole näköpiirissä.
Näillä kaikilla tutkimuksilla , kun niihin vielä lisää Rail Balticiin laitetut panostukset on saatu kaikki huomio pidetyksi rannikkosatamien kehittämisissä -ja sisävesiliikenteen mahdollisuuksien jäädyttämisistä viimeiset kolmekymmentä vuotta.
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf
ja
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/eu-liikennestrategian-toteuttaminen-ja-alueellinen-saavutettavuus-suomessa-poliittisesti-mahdoton-yhtalo-ollut-jo-30-vuotta/
Ja on kyetty luomaan järjestelmä ja liikennesuunnitelma ”Liikenne 12 ” jossa kaikki puolueet ovat sitoutuneet mielettömän suuriin ja vaihtoehdottomasti , yksipuolisesti perusteltuihin raideliikenne investointeihin, jotka rajoittavat taloudellisesti kaikkea muuta logistista -infra kehittämistä, seuraavat 100-150 vuotta. jossa MKH n viimeisen sisävesiraportin mukaan oli suurikin potentiaali olemassa
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.2-Sis%C3%A4vesiliikenne-ja-v%C3%A4yl%C3%A4t.pdf
+++
Mutta toisin kävi:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/aho-lipponen-tyopari-vv-1997-2019-avasi-vahvisti-ja-mahdollisti-bernerin-pyoroovisiirtyman-sebbiin/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/aho-lipponen-tuppurainen-huoltovarmuus-liikenne-ja-eu-tavoitteet-myos-turpeen-kuljetuksissa-2000-luvulla/
Virkamiehet kysyvät lobbareilta miten logistiikka hoidetaan
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/lvm-kysyy-jalleen-lobbareilta-merenkulun-tuista-missa-eussa-vuonna-2011-sovitun-liikenteen-rakennemuutoksen-tutkiminen/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hesari-ampuu-vanhoilla-aseilla-mielipide-sivu-29-1-2023-liikenne-infran-kehittaminen/
Siinä jää vihreät arvot ilman mitään painoarvoa kun rekka liikenne volyymeja kasvatetaan laivaliikennettä rajoittamalla. Aloitus tälle linjalle tehtiin 1990 jota jopa vihreät arvostelivat
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/professori-kansanedustaja-susi-pulliainen-saimaan-liikennerajoituksista-1990-siperian-tiikerin-rauhoitus-suomessa/
jolle saavutetulle tulokselle valtion virkamiesjohto ja lobbarit ovat vv 1985-2021 tietoisesti rajatuilla faktoilla perustelluilla tutkimuksilla tuottaneet
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/uolevi-raade-ja-saimaan-kanava/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/metsateollisuus-logistiikka-ja-hesari/
kaikki puolueet ovat täysillä mukana siinä että merenkulkua kotimaan liikenne logistiikan tehokkainta vähäpäästöisintä vaihtoehtoa ,sen noin 8000 km – ei oteta mukaan suomen liikenneinfraa ja logistiikka kehittämään -ei edes tutkimusvaihtoehtona . vaikka on täysin selvää että sisävesillä liikenne on kannattavaa
– niin taloudellisesti https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/
– valtion infran ulkoisten kustannusten osalta http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf sivut 6-7
– kuin toteutuneiden väylien ylläpito ja kehittämiskustannuksissa kilometrejä kohden LVM budjettivertailua sisävesinäkökulmasta
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.9-lvm-budjettivertailu-2016.pdf
vain arvioit ja päätökset korjausvelan määrästä puuttuvat, kun niitä ei muun liikenneinfran tavoin huomioida.
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/14.1-korjausvelka-m%C3%A4%C3%A4rittely-ja-mit%C3%A4-sis%C3%A4vesiv%C3%A4ylien-suhteen-ei-ole-tehty-.pdf
+++
Lapin ja Norjan kautta järjestettävä huoltovarmuus edellyttäisi lisäraiteiden rakentamista.
Euroopan kauppaan menevä ja tuleva liikenne ei ohjautuisi pohjoisen kautta koska on olemassa jo lyhemmät reitit . Niiden kautta ilmasto ja energia tavoitteisesti on ainoastaan yksi mahdollisuus kehittää niitä kilpailukykyisesti. Siirtää EU liikennestrategian mukaisesti rannikko satamien ja sisämaan välisiä rekka volyymejä suoraan laivaliikenteeseen Euroopan rannikko ja jokiliikenne alueille.
Valtameri liikenne edellyttää tänään 20 000 – 30 000 kontin volyymejä / laiva. Niitä ei tule pohjois norjaan nyt eikä ihan kohta.
Joten laivaliikenne olisi yksittäistä ja epäedullista ja epävarmaa kuin Inkoon LNG laiva.
+++
Parhaiten turvaamme huoltovarmuuttamme pitämällä Järvi Suomen ja Itä Suomen teollisuuden tuotannon tuonnin ja viennin elinkelpoisena,
Ja se elinkelpoisena pitäminen alkaa hyvistä liikenneyhteyksistä ,joilla voidaan taloudellisesti olla Euroopan sisällä alueellisissa tavaraliikenne vaihdoissa.
Tästä mallista on sovittu EU tasolla alkaen 1997 TEN_T järjestelmässä infra kehittämisen osalta. Sitä Suomi ei ole vieläkään aloittanut toteuttamaan viidellä liikennemuodolla direktiivissä sovitun mukaisesti .
Eikä sitä mitä ilmeisimmin tee Harkimon jättämä kokoomuskaan ,vaikka se pääsisi hallitusvastuuseen.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/orpon-kokoomus-liikenne-tiede-ja-tutkimus-seka-niiden-merkitys-suomen-talouteen/
Tässä vaihtoehto maakuntien liikenne kehittämisiin ,Lappi mukaan luettuna
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/maakuntien-liitot-ja-liikenne-12/
Ja vielä kansainvälisiä linkkejä aiheeseen huoltovarmuuden lisäämiseen käyttämällä tulevaisuuden vesiliikennettä korvaamaan ylisuuret rekka kuljetukset Suomessa, Lapin lisäradan Norjaan sijaan….
+++
https://1library.net/document/y94jg7vq-results-martec-ulives-project-arctic-inland-navigation-shipdesign.html
https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/14034/isbn9789526058726.pdf?sequence=1
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/9.4-Aalto-university-30.09.2014.pdf
https://www.ffg.at/sites/default/files/allgemeine_downloads/thematische%20programme/Mobilitaet/martec_ii_2013_02_03_beispielprojekte.pdf
taustalla Martec 1 / bioship suunnittelu tuki EUlta 0,8 miljoonaa euroa Martec I :ltä ja kyseiseen Martec II kakkoseen valtio ei antanut Aalto ja Lappeenrannan yliopistoille tukea. Vaan tuki infuture hanketta jolla kehitettiin Venäjän jokiliikenne mallia ja sille sisävesilaivaa….
https://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-waterways/
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliitto väkivalloin ryöväsi Suomelta toisen käsivarren, ja yhteyden jäämerelle.
Suomella pitäisi ehdottomasti olla yhteys jäämerelle.
Ilmoita asiaton viesti
Mieluummin sitten vaikka Narvikin satama. Sinne kun on jo kohtuullisen hyväkuntoinen tie, lukuunottamatta Bjørnfjelletin ympäristöä ja kiskotkin menee jo ainakin Kiirunasta asti. Laivoille ei myöskään ole mitään syvyysrajoituksia. https://www.narvikhavn.no/maritim/
Ilmoita asiaton viesti