Joko viimein olisi nastarengasveron käyttöönoton aika?
Jännä maa tämä rakas kotimaamme. Täällä itsestään selvästikin tarpeellisten poliittisten päätösten aikaan saaminen kestää ihan tolkuttomasti aikaa. Siis sellaisten päätösten, joita Skandinavian maissa on tehty ajat sitten ja jotka olisivat välttämättömiä Suomessakin. Enkä nyt puhu vientivetoisesta palkkamallista.
En myöskään puhu kohta lopultakin käyttöön otettavasta positiivisesta luottorekisteristä. Sitä on väännetty toistakymmentä vuotta. Todisteena tästä vaikkapa tämä pieni lehtiuutinen 11 vuoden takaa.
En myöskään puhu apteekkitoiminnan vapauttamisesta kilpailulle, joka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten ja josta on kyllä puhuttu todella pitkään.
Julkinen talous on tunnetusti totaalisen kuralla ja valtiovarainministeriön on käännettävä kaikki kivet asioiden raiteilleen saamiseksi. Työn verotuksen kiristäminen ei tule kysymykseen – se on jo aivan liian kireää. Taidamme tulla kevään mittaan kuulemaan monien muiden veromuotojen kiristymisistä sekä uusien verojen käyttöönotosta. Esimerkkinä sokerivero tai makeisvero.
Yksi varmasti agendalla olevista kysymyksistä on: kuinka saisimme sähköautoilijoilta kerättyä enemmän verotuloja. Siihen liittyen annan ilmaisen vinkin: kerätkää jatkossa korotettu ajoneuvovero niiltä autoilta, joissa on nastarenkaat. Tällä tavoin sekä saadaan kerättyä lisää verotuloja, että laskettua nastarenkaiden määrää teillämme.
On yleisesti tiedossa, että nastarenkaat aiheuttavat pääosan teiden kulumisesta sekä katupölystä. Ensi viikolla sään seljetessä pääsemme taas hengittämään tuota katupölyä, joka on paitsi esteettinen ja taloudellinen, myös selvä terveyshaitta. Kuitenkaan niistä kirotuista nastarenkaista ei päästä eroon.
Itse olen ajanut nyt 26 talvea kitkarenkailla ja voin vakuuttaa, että ne ovat ehdottoman oikea ratkaisu Etelä-Suomen talveen ja aivan hyvin niillä pärjää koko Suomessa. Kyllä sapettaa nähdä aivan tarpeetonta teiden kuluttamista ja haittojen aiheuttamista.
Norjan suurimmissa kaupungeissa on ollut nastarenkaiden käyttömaksu jo kauan. Oslossa ei nastarenkaita varmaan tästä syystä juuri näy. Tässä hieman tietoa nastarenkaiden käyttömaksuista Norjassa.
Onhan Suomessakin nastarenkaiden käyttömaksusta keskusteltu jo pitkään. Tässä yksi esimerkki 10 vuoden takaa.
On toki ehkä vähän väärin puhua nastarengasverosta. Oikeampi termi olisi nastarenkaiden käyttömaksu ja se ehkä olisi enempi kaupunkien kuin valtion asia. Mutta kun kaupungit eivät nähtävästi asiaa saa laitettua järjestykseen, ehkä valtion on hoidettava homma. Ajoneuvorekisterin ja ajoneuvoverotuksen kautta se olisi hoidettavissa. Rengasliikkeitä voitaisiin velvoittaa tarkistamaan, onko ajoneuvon osalta suoritettu nastarengasmaksu vai ei.
Kuriositeettina todettakoon, että käynnissä oleva liikenteen sähköistyminen tulee johtamaan ongelmiin teiden päällystämisessä. Asvaltin olennainen ainesosa on bitumi, jota saadaan raakaöljystä. Kun fossiilisten polttoaineiden käyttöä saadaan vähennettyä, tulemme sen seurauksena myös saamaan myös vähemmän bitumia. Liikenteen sähköistymisen johdosta meillä siis on kaksi syytä vähentää nastarenkaiden määrää radikaalisti: 1) nastarenkailla varustetut painavat sähköautot kuluttavat teitä ice autoja enemmän, 2) bitumin tuotanto vähenee.
ps. Blogin alussa sanottuun päätösten pitkään käsittelyaikaan liittyen moni saattaa miettiä: tulihan sentään Nato-jäsenyys nopeasti. Tuli joo, sen jälkeen kun sitä oli vatuloitu 30 vuotta. Toivottavasti nyt työn alla oleva rajalaki saadaan vietyä läpi.
Myös turvavöitä ja turvatyynyjä pitäisi verottaa kovemmin (sarkasmia).
Katupölyä voi lisätä jos hiekotusta ja suolausta joudutaan lisäämään.
Ilmoita asiaton viesti
Autot kuluttavat teitä ja katuja ihan kohtuuttomasti joten esitän, että otetaan käyttöön autovero ja vuosittainen ajoneuvovero, joiden tuotolla hoidetaan tie- ja katuverkosto.
Ilmoita asiaton viesti
Autoilun verotus on jo täysin liioiteltua. Vain pieni osa verotuotoista menee autoilun hyväksi.
Suosittelen terveysveroa. Otetaan vero mm ylipainosta. 100€ vuodessa jokaisesta liikakilosta tai ylimääräisestä sentistä vyötärön mitassa.
Ilmoita asiaton viesti
Sellaisen kaupugin ilmaa ei kannata hengittää, jossa ajellaan paljon nastarenkailla. Jos liikkuu, mieluusti kostean asfaltin aikaan.
Tien ylläpitokulut ovat toinen asia, ja urat suorasti.
Hiekoituksesta ajatellut vähän samalla tapaa ongelmallisesti.
Keskustoissa hiekoitusta tarvitaan, koska huonokuntoisia on enemmän, ja liikkuminen on tarpeen, jos vain mahdollista.
Hiekkamyrskyt ovat minusta toinen ongelma, asfaltti -ja kumi-pölyn lisäksi, eikä vain poistyöstövaiheessa.
Tavan hiekkatiet laita-alueilla, eivät ole samalla tapaa kivenjauhamismyllyjä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös se nastarenkaiden käyttö ole aikoinaan ollut peruste kuolemantapausten, loukkaantumisten, työkyvyttömyyden ja aineellisten vahinkojen estämiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei saa pilata blogistin suurta unelmaa faktoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on aika laittaa tuntuvalle verolle. Samalla neliveto uusiin henkilöautoihin pakolliseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Neliveto ei oikeastaan auta pysähtymiseen.
Jos ei pääse liikkeelle 2-vedolla, kannattaa ehkä mennä bussilla.
Ilmoita asiaton viesti
Blogissa en viitsinyt mainita, että itse ajan nelivetoisella sähköautolla. Liikennevaloissa jäisellä tiellä viereinen etuvetoauto nastarenkain jää taustapeiliin parissa sekunnissa.
Mitä tulee pysähtymiseen: jos tarvitset liikenteessä maksimaalisen hidastuvuuden, olet juuri toiminut väärin. Itse siis toteaisin: jos et osaa hidastaa ajoissa, kannattaa ehkä mennä bussilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tulihan se sieltä. Ihmettelinkin jo, että jätit sähköautojen veron nastarenkaiden alle.
On täysin selvää, että sähköautoja pitää alkaa verottamaan ja mitä pikemmin sen parempi.
Ilmoita asiaton viesti
Itse ajan nelivetoisella 3 litran dieselillä Lappiin 3-4 kertaa vuodessa. Kiihtyy sekin tarvittaessa 4 sekuntiin 100 km.:n vauhtiin. Liikennevaloissa kilpailemista pidän lapsellisena touhuna.Eniten reissuilla harmittaa nämä sähköautot, joita pitää ohittaa jatkuvasti, vaikka niillä pääsisi kovempaankin. Ilmeisesti nämä eivät voi ajaa normaalia reipasta matkavauhtia siksi, että pelkäävät virran loppumista.
Ilmoita asiaton viesti
Petri Seppälä ei oikein tajunnut. Jos ei pääse liikkeelle ei saa myöskään pysäytettyä. Seppälä pääsee siis liikkeelle mutta ei välttämättä saa pysäytettyä.
Liikenneturvallisuutta ei neliveto suinkaan paranna.
Ilmoita asiaton viesti
26 talvea kitkoilla takana ja niistä 2 viimeistä nelivetoautolla. En ole havainnut ongelmia pysähtymisen suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Huomaat siinä vaiheessa kun kaikki ajaa kitkoilla ja tienpinnat kiillottuvat. Nyt nasta-autoilijat rikkovat kiillotettua pintaa.
Onko vaikeaa käsittää että neliveto ei auta pysähtymiseen?
Ilmoita asiaton viesti
Näkyvät hyvin kiillottuvan nastarenkaillakin, ainakin risteysten lähestymisalueet taajamissa. Valtaosa kevyestä liikenteestä kuitenkin vielä kulkee nastarenkailla.
Ilmoita asiaton viesti
En malta olla huomauttamatta, että päivän Hesarissa oli ison takavetoisen sähkö-Voikkarin (ID 7) koeajo. Patteriauto oli jäädä kiinni tasaisella jääpinnalla niillä kitkoilla. Että se siitä, minkäänlaista pikkutietä, joita Keski- ja Pohjois-Suomessa on näihin aikoihin peilijääpinnalla, ei tuollakaan autolla kitkoilla ajella. Eikä tietenkään ole ainoa malli, samat ongelmat ne ovat muissakin.
Tietysti on helppo vaatia, jos asuu stadissa ja ajaa vain hyvin aurattuja ja suojattuja pääväyliä muualla Suomeessa. Täällä periferiassa maailma on toisenlainen.
Nimimerkillä kitkoilla itsekin kiinnijäänyt.
Ilmoita asiaton viesti
En ole koskaan ns. kitkoilla kiinni jäänyt, kuluva talvi on neljästoista nykyisellä p-autollani eikä siinä ole minun ajaessani nastarenkaita ollut. Kahdeksan vuotta sitten hankin varalle lumiketjut. Asensin ne kerran kokeeksi käyttöohjeen suosituksen mukaan, kuva. Todellista tarvetta niiden käyttöön ei ole vielä tullut.
Tänä talvena ei ole kertaakaan omalle kohdalle osunut olosuhteita, joissa olisin voinut kuvitella tieliikennekelpoisista nastoista olevan hyötyä.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta,jos nastarenkaita ei olisi,niin kitkoilla olisi paljon liukkaampaa
ajella,koska nastarenkailijat ”rikkovat” jään pinnan rouheisemmaksi,niin
silloin kitkatkin purevat paremmin.
Ja meillä on kahdessa autossa kitkat.
Välillä etuvetoisella on kusessa,kun on puhdas jää ja siinä päällä vähän lunta.
Ja kaikilla ei ole varaa raskaampiin neliveto sähkäreihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kun on puhdas jää, jonka päällä on vähän lunta, nastarengas ei pidä siinä yhtään paremmin. Tieliikennekelpoisen renkaan nastat eivät ylety jään pintaan. Rallinastat toki ylettyisivät, mutta sellaiset ovat paljaalla kestopäällysteellä vaarallisen liukkaat… Eikä sellaisten käyttö ole sallittua yleisillä liikenneväylillä.
Nastarengasusko näkyy istuvan tiukasti useimpien kommentoijien korvien välissä ;- )
Ilmoita asiaton viesti
Minusta pitäisi saada vero soijanpurijoille 😉
Ilmoita asiaton viesti
Nastarenkaat ehkäisevät paljon onnettomuuksia, vakuutuskorvausten tarvetta ja lisäksi takaavat työelämän toimivuuden talvellakin. Etelärannikolla ne eivät ole samalla tavoin välttämättömiä kuin suuressa osassa muuta maata.
Ilmoita asiaton viesti
Onko näin? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c496e2df-2c10-4887-a74d-63be3ce0a52e
Ilmoita asiaton viesti
En pääse näkemään tutkimusta mutta se nyt on varma, että valtaosa kaikesta ajosuoritteesta tehdään eteläisessä Suomessa ja hyvin usein hoidetuilla ja suolatuilla teillä. Jolloin keliolosuhteet ovat muutenkin vähemmän onnettomuusalttiit. Ja mikä ”vääristää” tulkintaa kitkojen hyväksi, koska siellä missä kelit ovat paremmat, kitkoja käytetään enemmän.
”Nastarengasvero” kannustaisi kitkojen käyttöön myös alueilla, joissa nastat ovat turvallisempi vaihtoehto. Se kaiketi on kiistatonta (?) että nasta puree kitkaa paremmin jäähän ja muodostaa paremman pidon.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin ero nastarenkaan ja hyvän nastattoman talvirenkaan vällillä on nastojen aiheuttama raapiva ääni renkaan luistaessa. Yleisessä käytössä olevilla teillä on hyvin harvoin niin liukasta, että nastallisen ja nastattoman renkaan välillä olisi oleellista eroa.
Ilmoita asiaton viesti
Kummassakin tapauksessa uhreja tulee.
Ja mitäs sitten sanoisit,kun kitkarenkaat olisivat ainoa vaihtoehto,
niin kuolemaan johtavat onnettomuudet olisivat 100%:sti kitkoilla ajavilla?
Ilmoita asiaton viesti
Jos painotetaan tällaista elämänmuotoa, ja tälle rakennetaan…
Parempi, että seuraukset näkyvät suoremmin, eikä tule ilmi hankalasti, ja velkoluontoisemmin.
Mitä on tämän ratkaisulinjan kumulat.
Systeemiset ongelmat ovat juurin näitä kumulatyyppisiä.
Napakan tuntuva mahdollisuus kokea toimitavan seuraukset… on rakentamisessa elinarvoisen tärkeää.
Aihe liittyy mm lakkoihin. Kirjoitin aiheesta systeemisemmin täällä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/hjallis-harkimo/ainoastaan-kasvu-pelastaa-meidat/#comment-4100800
Tajunnallisesti nämä ovat vaikeita, ja tämän takia juuri ongelmia on tosi helppo puskea läpitte. Helppous vaikka selkeää ja helpon arveltavaa, kattava-analyyttinen kuvaus tästä ongelmien peruslähtökohtavalmiudesta vaikea nostaa tajuttavaksi.
Hämäryys on hämärähommien perusedellytys.
Ilmoita asiaton viesti
Nastarenkaiden onnettomuuksia ehkäisevä vaikutus on erittäin kyseenalainen. Syynä on, että jos pito paranee, vauhtia liukkaissa olosuhteissa nostetaan. Silloin nastat eivät paranna onnettomuusriskiä ja mikä pahinta seuraukset pahenevat nopeutta jyrkemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Omituinen logiikka sinulla. Tuollaisen logiikan mukaan myös kitkarenkaat pitäisi kieltää.
Ilmoita asiaton viesti
En ottanut kantaa kieltämiseen, vaan toin esille riippuvuuksia, jotka ovat faktoja.
Ilmoita asiaton viesti
Esittämäsi näkökohdan korostaminen (tai esilletuominen) implikoi kieltämisen puoltamista.
Jos on olemassa vastuuttomia kuljettajia, jotka hyödyntävät lisääntynyttä turvallisuutta tahallista riskinottoa lisäämään, niin ei ole syytä estää normikuljettajia hyödyntämästä turvallisuuteen selkeän positiivisesti vaikuttavaa valintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kalevi Salosen mukaan paras liikenneturvallisuus saavutetaan kuluneilla kesärenkailla. Nopeudet ei todellakaan nouse kovin suuriksi.
Ilmoita asiaton viesti
Näsäviisastelu ei kätke ymmärtämättömyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos 8 miljardia yksityisautoilusta vuodessa ei riitä, niin jotain on keksittävä. Eihän se taas mitään veroja lisäisi, jos nastarenkaat kiellettäisiin. Toki en sitäkään kannata enkä nastarengasveroakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ajoin 25 vuotta kitkoilla, kunnes viime talvena jäisellä tiellä aiheutin kolarin, minkä jälkeen vaihdoin nastoihin.
Olin aikaisin aamulla ajamassa maaliskuun alussa vaellusreissulle lappiin, kun ennen Kemiä tietyö -alueella 30 km/h -nopeusrajoitusalueella tuli eteen oikealle jyrkästi kääntyvä kiertotie. Lisäksi tie hiukan kallisti vasemmalle siinä kohtaa. Nopeuteni oli alle nopeusrajoituksen, ehkä n. 25 km/h, koska tie oli peilijäässä, mutta kääntyessäni kiertotielle, auto lähti sivuluisuun vasen kylki edellä, ja samaan aikaan tietenkin tuli vastakkaisesta suunnasta pakettiauto, jonka keulaan vasen kylki edellä törmäsin. Takanani muutama sata metriä taaempana ajanut auto meinasi vielä tulla samaan kasaan, mutta ajautui vain vasen kylki edellä penkkaan ja väliä autoni takakulmaan jäi ehkä noin kymmenen senttiä.
Tästä edespäin aina nastat.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinki on kyllä ollut niin jäinen, että jos ei täällä tarvitse nastarenkaita, niin missä sitten?
Ilmoita asiaton viesti
Ähh…ei tuossa verossa olisi mitään järkeä, ei jatkoon. Vaikka olenkin nyt ajanut kolme talvea kitkoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän hallituksen mielikuvitus joutuu koetukselle, kun veropohjaa aletaan laajentamaan, että vajeet saadaan hanskaan. Toi nastarengasvero on hyvä alku ja voisi olla 50 ekee / rengas / vuosi ja sitten tämä huima vaje sähköpelien suosimisesta voisi olla euro / auton painokilo jne.
Minä en ole koskaan ajanut nastarenkailla ja kortti ollut 62 vuotta 🥳
Ilmoita asiaton viesti
Keuhkokaloille kiitos:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jailla-nakyvalle-tummalle-monjalle-loytyi-selkea-selitys-jokakevainen-ilmio/8899794
Ilmoita asiaton viesti