Joudumme tarpomaan digisuossa

Digitalisaatio on ollut päivän sana jo pitkään. Tämä käsite esitetään usein ensimmäisenä, kun pohditaan talouden kasvumahdollisuuksia ja vaikkapa julkisen talouden tervehdyttämistä. Eipä siinä mitään, digitalisaatiokehitys onkin tuonut meille kaikille monia hienoja asioita, joista hyödymme elämän helpottumisen ja rikastumisen kautta.

Kuten kaikki tiedämme, digitalisaatiolla on kuitenkin monia varjopuolia. En tässä lainkaan paneudu sellaisiin digitalisaation varjopuoliin kuin yksityisyyden menetys, verkkorikollisuus, vallan vaivihkainen keskittyminen vääriin käsiin tai hybridisodankäynti. Tyydyn toteamaan sen, että nykyihmisen elämästä on pikku hiljaa tullut niin sanoakseni digisuossa tarpomista. Erityisesti työelämässä.

Digisuo tuli itselleni jälleen kerran konkreettisesti esiin, kun työssäni ison firman palveluksessa jouduin tekemään ohjelmistolisenssitilauksen käyttämällä erästä sitä varten kehitettyä tietojärjestelmää. Luulin pääseväni helpolla – olinhan tehnyt saman tilauksen viimeeksi vuosi sitten, joten ajattelin vain uusia tilauksen kopioimalla vanhan tilauksen. Vaan eipä se tietenkään mennyt niin helposti. Törmäsin virheilmoitukseen, joka oli minulle täyttä hepreaa. Tarvitsin siis apua. Avun saaminen ei nykymaailmassa olekaan ihan yksinkertainen tehtävä. Avuksi tarjotaan lukemattomia määriä dokumenttejaa, nettisivuja ja chattibottia.

Lopulta sain kuin sainkin kaivettua langan päähän ihmisen, jonka kanssa pääsin asiasta keskustelemaan ja pohtimaan ratkaisua tilanteeseen Teams- yhteydellä ja näytön jakamisella. Avustava henkilö oli luonnollisesti toisessa maassa. Ongelmani ratkesi, mutta siinä kuitenkin tuhraantui aikaa aivan turhaan. Turhaan kuluneen työajan lisäksi tapaus söi henkisiä voimavarojani siltä työltä, johon niitä tarvitsisin.

Luulenpa ymmärtäväni lääkäreitä, jotka valittavat siitä, että eivät voi keskittyä työhönsä kun joutuvat käyttämään ajastaan ja voimavaroistaan niin suuren osan potilastietojärjestelmien kanssa taistelemiseen.

Nähdäkseni ongelmien jurisyy on siinä, että tietojärjestelmät kehitetään vääristä lähtökohdista. Niitä ei kehitetä ensisijaisesti palvelemaan käyttäjiä – kuten tietysti pitäisi. Ne kehitetään sillä periaatteella, että käyttäjät pannaan palvelemaan järjestelmää. Seurauksena digisuo, joka kuluttaa voimavaroja ja vie sitä pois siitä työstä, mitä kunkin ihmisten olisi tarkoitus tehdä.

Tietojärjestelmät varmaankin kaupataan isoille organisaatioille myyntipuheilla, joissa luvataan toimintojen automatisoituan, asioiden tapahtuvan itsestään ilman inhimillisiä virheitä ja vaikkapa kirjanpidon hoituvan helposti parilla hiiren klikkauksella. Siis sen jälkeen, kun organisaation tuhannet tai kymmenet tuhannet ihmiset ovat kuluttaneet poskettomasti aikaansa järjestelmien kanssa taistelemiseen.

Tietojärjestelmien ongelmien aiheuttamia välillisiä kustannuksia ei tietenkään oteta huomioon. Huomioidaan vain hyötypuoli ja maksetaan tietojärjestelmistä poskettomia hintoja.

Kokonaan oma lukunsa ovat nuo chattibotit. Niitäkin on varmaan helppo myydä sanomalla niiden olevan käyttäjien apuna 24/7. Ne palvelevat käyttäjiä väsymättömästi ilman mitään taukoja ja sairaslomia ym. Todellisuus vaan on se, että ne chattibotit ovat lähes aina jokseenkin hyödyttömiä ja lähinnä ärsyttävät käyttäjiä. Paras kysymys, jonka chattibotille voi esittää on: kuinka saisin jonkun ihmisen palvelemaan minua?

On tietysti helppo arvostella lopputulosta. Tietojärjestelmien kehittäminen ei tosiaankaan ole helppoa. Näiden järjestelmien kehittäjät ovatkin paljon vartijoina. Emme kai voi muuta kuin toivoa viisautta tietojärjestelmien kehittäjille. Toivon heidän pitävän aina mielessään sen, miltä kukin asia vaikuttaa sellaisen käyttäjän silmissä, joka ei tiedä siitä järjestelmästä ja sen arkkitehtuurista mitään, vaan jonka vaan tarvitsisi saada oma asiansa hoidettua. Heille ei esimerkiksi saa antaa virheilmoituksia, jollaisen itse juuri sain: ”Child validity check: this type of posting is not allowed from…” Pitää pystyä antamaan ymmärrettäviä virheilmoituksia. Toki vielä parempaa olisi, jos järjestelmä olisi niin selkeä, että virheilmoituksia ei edes tulisi.

+4

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu