Kaukojuniin tarvitaan fillaripaikkoja lisää PALJON

Koronakesän aikana varmasti moni on havainnut, että kotimaan matkailu on oikeastaan hyvä vaihtoehto lomanviettoon. Koko Suomi on silloin parhaimmillaan ja mökkeilyn lisäksi vierailu monissa kaupungeissa on mukavaa.

Erinomainen ratkaisu kaupungista toiseen liikkumiseen on kaukojuna. On kätevää, jos junaan voi ottaa polkupyörän mukaan – sitten on määränpäässä hyödyllinen kulkuväline valmiina. Onhan nimittäin niin, että oikeastaan kaikki Suomen kaupungit ovat niin pieniä, että fillarilla pääsee melkein mihin vaan kaupungin alueella helposti.

On vaan kirotun surullista, kun homma kaatuu siihen, että polkupyörien kuljetuskapasiteetti kaukojunissa vaihtelee nollan ja olemattoman välillä! Polkupyörille on paikkoja InterCity-junissa. Pendolinoissa ei ole pyöräpaikkoja lainkaan!

Vielä kun tähän lisätään pyöräpaikan varaamisen vaikeus VR:n nettikaupassa, niin soppa on valmis. VR:n nettisivulla oleva ohje sanoo mm.: ”Fatbiken, eli leveärenkaisen maastopyörän, saa kuljettaa IC-junan palveluvaunun (vaunu nro 4) pyöräpaikalla.”. Ikävää vaan, että polkupyöräpaikkaa varatessa VR:n nettisivulla ei anneta mahdollisuutta valita paikkaa vaunusta 1 tai 4. Vaunun 1 pyöräpaikat ovat paremmat kaikille muille fillareille paitsi fatbikelle, jollaista siis vaunussa 1 ei saa edes kuljettaa. Vaunun 4 fillaripaikat, jossa fillari tulisi nostaa pystyyn, taas ovat jonkun ihmisvihaajan suunnittelemat – niiden käyttäminen tarkoitetulla tavalla lähentelee mahdottomuutta.

Todettakoon siis, että InterCity-junissa fillaripikkoja on vaunuissa 1 ja 4 yhteensä kokonaiset viisi kappaletta ja Pendolinoissa nolla kappaletta.

Kaikkiin kaukojuniin tulisi lisätä yksi tavaravaunu, johon mahtuu fillareita tai vaikkapa laskettelusuksia niin paljon, ettei matkaajan tarvi pohtia saanko kamani mukaan. Jos tavaravaunu olisi, niin se johtaisi varmasti  VR:n myynnin lisääntymiseen. Sekä piristyvään kotimaan kaupunkimatkailuun.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu