Taksin käyttäminen on kohtuuttoman kallista

Itse lukeudun heihin, jotka käyttävät taksia ainoastaan silloin, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei käytännössä ole. Siis hyvin harvoin. Yksinkertainen syy tähän on se, että en halua tuhlata poskettomasti rahaa liikkumiseen paikasta A paikkaan B. Takseja käyttävätkin luultavasti pääasiassa he, jotka eivät kyytejään itse maksa.

Tässä kohtaa monet ehkä ajattelevat, että oman auton käyttöhän se vasta kallista on ja kustannustehokas vaihtoehto oman auton käyttämiselle on julkisen liikenteen ja taksin käytön yhdistelmä. Se voikin olla ihan totta, mutta sen seurauksena elämä olisi huomattavasti rajoitetumpaa eikä tässä ole tarkoituksena verrata oman auton kustannuksia satunnaisiin taksimatkoihin.

Taksihelsinki-palvelun antaman hinta-arvion mukaan taksimatka kotoani Vantaalta Helsingin keskustaan maksaisi 46-58 euroa matkan kestoajan ollessa 22-28 minuuttia. Vajaan puolen tunnin matka siis kustantaisi noin 50 euroa. Palkansaajien mediaaniansio on noin 3000 euroa, josta käteen jäävä osuus on noin 15 euroa tunnissa. Mediaanipalkansaajalle tuo vajaan puolen tunnin taksikyyti maksaisi siis runsaan kolmen tunnin nettoansion verran. Jos mietitään mikä tulisi ansiotason olla, jotta kyydin hinta olisi sama mitä kyyditettävä nettona ansaitsee, niin nettoansion tulisi olla 4125 euroa (50*0.5*7.5*22) kuussa. Tämä tarkoittaa noin 7 000 euron bruttokuukausiansiota.

Taksin käyttäminen on siis kallista jopa suurituloisille. Iso tekijä ongelmassa on taksiyrittäjän ja kyyditettävän välissä oleva valtava verokiila. Taksiyrittäjän täytyy saada bruttoansionsa kyyditettävän nettoansiosta. Tilannetta vielä pahentaa se, että taksiyrittäjä joutuu odottelemaan kyytikeikkoja. Itse otin eräänä sunnuntaina taksin Kuopiossa. Kuski sanoi olleensa työvuorossa kaksi tuntia ja minun kyyti oli hänelle päivän ensimmäinen.

Pohjimmiltaan siis verotus on pääsyy sille, että taksin käyttäminen on kallista ja kun näin on, takseja käytetään vähän ja tilanne taksiyrittäjän kannalta pahenee entisestään kun kyytimarkkinat eivät käytännössä toimi. Taksiyrittäjät joutuvat suuren osan päivästä odottelemaan.

En suoraan sanottuna tiedä, mikä olisi ratkaisu taksiongelmaan. Olisi kaikkien etu, jos hinnat olisivat kohtuullisempia ja kyytejä otettaisiin tällöin enemmän. Taksiyrittäjät vaan eivät oikein voi laske hintojaan. Kun markkinat toimivat niin huonosti, ei hintojen laskeminen johtaisi kyytien lisääntymiseen riittävässä määrin. Tilanne siis jatkuu ennallaan. Taksiyrittäjät odottelevat autoissaan ja itse liikun pääasiassa omalla autolla ja käyn esimerkiksi hakemassa vaimoni Onnibussin pysäkiltä sen sijaan, että hän käyttäisi taksia päästäkseen kaukoliikenteen bussipysäkiltä kotiin.

Vallitseva taksiongelma tulisi nähdä varoittavana esimerkkinä mikäli verojen korottamista ryhdyttäisiin suunnittelemaan. Verojen korottaminen kun johtaa vain markkinoiden toiminnan huonontumiseen ja sitä kautta lopulta työn ja verotulojen vähenemiseen.

+1
petrioseppala
Liike Nyt Vantaa
Ehdolla kuntavaaleissa

Kunnallisvaaliehdokas 2021 Vantaalla

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu