Valta on valunut vääriin käsiin

Jos joku haluaa nostattaa verenpainettaan, se onnistuu vaikkapa katsomalla tämä DW dokumentti, jossa aiheena neljän suuren tilintarkastusfirman toiminta.

Kansainvälinen tilintarkastustoiminta on keskittynyt neljän suuren firman hoidettavaksi. Nämä neljä ovat Deloitte, EY, KPMG ja PWC. Näiden toiminta on osottautunut vähintäänkin kyseenalaiseksi ja yllä linkattu dokumentti valottaa näitä ongelmia.

Tilitarkastusfirmojen toiminnan väärinkäytökset tulevat suurelle yleisölle ilmi vain silloin, kun jonkun firman kirjanpidon väärinkäytökset lopulta paljastuvat ja kyseinen firma ajautuu konkurssiin. Voi perustellusti kysyä, mikä on tilintarkastusfirman vastuu sellaisessa tilanteessa?

Isojen pörssifirmojen kirjanpidon tarkastamiseen liittyvä asetelma on sellainen, että se on lähestulkoon tuomittu epäonnistumaan. Jos tarkastaja tekee työnsä hyvin ja havaitsee siellä virheitä, ei maksava asiakas – eli tarkastettava firma – ole mitenkään välttämättä tyytyväinen asiaan. Siinä saattaa käydä jopa niin, että ensi vuonna kirjanpidon tarkastaminen annetaankin toisen firman tehtäväksi.

Tilanne on siis vähän vastaava kuin jos talon isäntä teettäisi myyntiä varten talostaan kuntotutkimuksen sanoen tutkimuksen tekijälle, että tarkastappa tämä talo ja anna sen myyntiä tukeva raportti.

Asetelma kirjanpidon tarkastajalle on siis vaikea, kun tarkastettava on se maksava asiakas siinä hommassa. Asian vielä hankalammaksi tekee se, että tilintarkastusfirmalle tarkastustoimintaa suurempi tulon lähde on konsultaatio. Ja asiakkaina niitä samoja firmoja, joiden kirjanpitoa nämä ”tarkastavat”. Itse asiassa, ne videon mukaan monasti jopa tarkastamisen sijaan tekevät tarkastettavan firman kirjanpidon!

Tilintarkastusfirmojen konsultaatiopalveluksiin sisältyy olenaisena osana kansainvälinen verosuunnittelu. Näillä neljällä suurella firmalla on paljon valtaa ja ne lobbaavat päättäjiä saadakseen itselleen ja asiakkailleen suotuista lainsäädäntöä. Tuloksena tästä on se, että länsimaissa suuryritysten ja superrikkaiden ryhmä on lain ja verottamisen yläpuolella. Maksajina tavalliset veromaksajat.

Koko EU:n alueella jokseenkin kaikkien maiden julkiset taloudet ovat valtavien haasteiden edessä. Välttämättömät rakennemuutokset on pitkään jätetty tekemättä kun halpaa velkarahaa on tähän asti saanut lähes rajattomasti. Ne juhlat alkavat olla ohi ja jatkossa on pakko tehdä kivuliaita päätöksiä. Samaan aikaan verotuloja olisi välttämättä saatava jollain tavalla lisää, mutta kuinka se on mahdollista, kun tavallisten veronmaksajien maksukyky on jo viritetty äärimmilleen?

On täysin kestämätöntä se, että normaali suhteellisen hyvän palkkatason työntekijä maksaa ansiotuloistaan veroa enemmän kuin pääomatuloistaan. Varsinkin salin vasemmalla nurkalla varmaankin ajatellaan, että pääomatulojen verotuksen kiristäminen korjaisi tilanteen. Sekin vaan on kaukana oikeudenmukaisuudesta, kun nykyisin pääomatuloista veroja maksavat lähinnä piensijoittajat.

Superrikkaiden ja suuryritysten veroeliitti olisi välttämättä saatava isommalla osuudella laskun maksajiksi. Kuinka se vaan voi mitenkään onnistua, kun ”päättäjät” ovat näiden tahojen talutusnuorassa? Valta on väärissä käsissä.

 

 

Ps. Tilanne meillä koti-Suomessa on aikalailla samankaltainen. Meillä kun on Valtiotalouden Tarkastusvirasto, jolle viime aikoina konsultaatio on ollut tunnetusti kiinnostavampaa kuin tylsä tarkastustyö. Monet (allekirjoittanut mukaanlukien) taisivat hieman naureskella tälle VTV:n videolle, jossa VTV tekee muuttoa Suomen kalleimmalle kadulle. Asia kuitenkin on vakavaakin vakavampi. Tarkastajien tehtävä on tarkastaa.

 

+5

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu