Järkevää tukemista?
Vallitsevan taloudellisen taantuman aikana etsitään uutta talouskasvua tukemalla valtion varoilla jotakin työllistävää alaa. Yksi tämmöisistä tukemisen muodosta on liikenne ja viestintäministeriön juuri julkaisema 1000€ €uron valtion tuki, jos vaihtaa vanhan auton uuteen. Wanhan vaihdokkiauton ei tarvitse edes olla katsastettu tai tieliikennekelpoinen.
Ennustan että kaikille takapihojen ja romuttamojen vanhoille autoille löytyy uusia omistajia. Nämä parin sadan euron mihinkään kelpaamattomat Suomalaiset autot nimittäin menevät nyt kuin kuumille kiville, kun uusien autojen omistajat havittelevat niitä alennuksen tuoma rahankiilto silmissään.
Ne joilla jo entuudestaankin on varojensa puolesta mahdollista ostaa uusi auto, saavat nyt pienellä vaivannäöllä sen hieman halvemmalla. 1000-1500 euroa ei ole varmaankaan useimmalle uuden auton ostajalle kynnyskysymys sille, että ostaako hän uuden auton, vai ei.
Tämmöistä tukimuotoa uusien autojen ostoon on ulkomailla käytetty tukemaan omaa autoteollisuutta. Koska tukea ei ole sidottu Suomessa valmistettaviin autoihin, niin todellisesti tällä tuella tuetaan ulkomaalaista vientiteollisuutta.
Jos haluamme tukea Suomalaista teollisuutta, niin sitten pitäisi olla esim. pieni tukiavustus jos ostat vanhan polkupyörän tai potkukelkan tilalle uuden Suomalaisen vastaavan. Tämä tukisi Suomalaista työllisyyttä merkittävästi enemmän, kuin ulkomaalaisen auton ostaminen. Kun kalliin yksittäisen auton tukeminen jaetaan vaikkapa 50 euron pyöräkelkkatukeen, niin saisimme helposti 20 kertaisen määrän ihmisiä tuen piiriin. Lisäksi huomattavasti useampi ihminen voisi käyttää tätä tukea, koska useammalla ihmisellä on varaa uuteen potkukelkkaan tai pyörään, kuin uuteen autoon. Tämmöisenään uuden auton ostotuki valuu varakkaille ihmisille, joilla todennäköisesti on varaa ilman tätäkin tukea ostaa uusi auto.
Jos pitää tukea valtion varoista, niin tehdään se järkevästi!
Kommentit (0)