Mitä sinun ei haluta tietää SOTE:sta (2/2)

SOTE:n kipukohtia

Vaikuttaa siltä, että tämän hetkinen ongelma ei niinkään ole lääkärille pääseminen, vaan nimenomaan ERIKOISlääkärille pääseminen. On selvää, että jos kunnan asukaspohja on alle 20 000, voi erikoislääkärin palvelutarjonta olla kustannuksien vuoksi hankalaa. On siis selvää, että pienissä kunnissa SOTE-palveluita on järjestettävä laajemmilla hartioilla. Kokkolassa sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluita järjestetään SOITE:n sateenvarjon alla. SOITE:lla on tällä hetkellä jonkinlaista yhteistyötä oman alueensa, Keski-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Keskisuomessa olevien kuntien kanssa. Nykyinen lainsäädäntö ei siis ole minkäänlainen este järjestää leveämpiä SOTE-hartioita kuntayhtymän pohjalta. Kun hallituksen kaavailema kankeasti maakuntarajoihin perustuva SOTE-uudistus tulee, tarkoittaa se enemmän tai vähemmän kaiken tähän mennessä rakennetun yhteistyön rikkomista ja aloittamista alusta. Maakuntarajat jos jotkin soisi jäävän historiaan muinaisena jäänteenä, koska jos tarkoitus on parantaa ihmisten hoitoon pääsyä, tulee palveluiden olla lähellä eikä sidottuna maantieteellisiin rajoihin. Jos hätä iskee vaikkapa kotipaikkakunnan ulkopuolella, menee ihminen jo nykyisinkin voimassa olevan valinnanvapauden mahdollistamana minkä tahansa alueen julkisiin terveyspalveluihin Suomessa jo tälläkin hetkellä. Ei tähän tarvita mitään uutta valinnanvapautta, olemassa oleva riittää vallan mainiosti.

Voiton tavoittelu

Suomalaiset on opetettu arvostamaan kotimaista koulutusjärjestelmää. Koulutusjärjestelmä mielletään kiinteäksi osaksi valtiota. Perusopetuslaissa kielletäänkin opetuksen järjestäminen taloudellisen voiton tavoittelemiseksi. Tämmöistä kirjausta ei ole toistaiseksi ollut tulossa mihinkään SOTE-lain osaan tai kokonaisuuteen. Minulle sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen on valtion tehtävä, koska valtion on sen kansalaisten hyvinvointia varten, ei ihmisten terveydellä tehtävää voiton tavoittelua varten. SOTE-uudistuksessa on kyse linjanvedossa siitä, että onko SOTE-palvelut valtion vai yksityisen sektorin järjestämiä palveluita. Yhdysvallat on esimerkki valtiosta, jossa SOTE-palvelut tuotetaan yksityisen sektorin toimesta. Siellä tämä rajoittamaton voiton tavoittelu ihmisten terveydellä on johtanutkin inhimillisiin tragedioihin ja kustannusten karkaamiseen pilviin, jopa kaksinkertaiselle tasolle Suomeen verrattuna.

Työntekijän asema

Jos asiakkaat vaeltavat suurestikin eri SOTE-palveluntuottajien välillä, voi se aiheuttaa suuriakin muutoksia työvoiman tarpeeseen. Tämä tarkoittaa väistämättä satunnaisia massairtisanomisia, vedoten niihin kuuluisiin ”tuotannollisiin ja taloudellisiin perusteisiin”. Tästä näkökulmasta uudistus olisi huono terveydenhuollon ammattilaisille, riippumatta siitä ovatko he töissä yksityisellä sektorilla vai julkisella sektorilla.

Kuluttajansuoja

Oletko tottunut jonkinlaiseen kuluttajan suojaan kun ostat jonkun tuotteen kaupasta? Tämän hetkisessä SOTE-mallissa sitä ei ole, eikä todennäköisesti ole edes tulossakaan. Asiakassuunnitelman noudattamista ei toistaiseksi velvoiteta. Jos uudistuksen jälkeen haluaisit valita palveluntuottajan sinulle etukäteen karsitusta valikoimasta, ei heillä olisi mikään pakko sinua ottaa vastaan, vaikka hoitosuunnitelmassa näin lukisikin. Perusteeksi riittää ”kiire”. Näin ollen voiton tavoittelun maksimoimisesta aiheutuvat hoitovirheiden jäljet jäisivät julkiselle sektorille, kuten ne valitettavasti jäävät tälläkin hetkellä. Terveiden potilaiden seulonta on jo meneillään, sillä yksityisillä palveluntuottajilla on jo terveimmästä väestönosasta, työssäkäyvistä, kattavat rekisterit heiltä ostetun työterveyshuollon kautta. Työkyvyttömän on siis turha yksityisestä hoidosta haaveilla, ei sen puoleen, eihän hänellä siihen tälläkään hetkellä varaa ole. Käsittelemättä on myös se kokonaisuus, että nyt yksityishammaslääkäripalveluita tällä hetkellä omatoimisesti omalla rahalla ostavat tulisivat julkisten kustannusten piiriin. Tämä yksistään tarkoittaa jo muutaman sadan miljoonan kustannuskasvua.

Kustannuskasvu

Näiden kustannuskasvujen hillitsemiseksi onkin asetettu hatusta vedetty tavoite säästää kolme miljardia. Tämä ei perustu mihinkään faktaan, mutta rahana tämä hatusta vedetty kani tarkoitti ainakin vielä kesällä olevien laskelmien mukaan esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla jopa viidesosan leikkausta SOTE-rahoituksesta. Myöhemmin on esitetty arvioita, että summa ei olisi niin suuri, mutta leikkaustarve on edelleen niin suuri, että erikoissairaanhoidosta tai kiinteistöistä olisi todennäköisesti pakko leikata. Saatavuus ja hoitoonpääsy siis heikkenisivät rahoituksen puutteessa, johon kunnat eivät voisi vaikuttaa enää mitenkään.

EU-kilailulaki

Jos jokin palvelu altistetaan kilpailulle, tulevat sitä jatkossa koskemaan EU:n kilpailulait. Näin on käymässä SOTE-palveluille, koska ne nyt aiotaan laittaa tarjouskilpailujen piiriin. Hallitus ei halua EU-notifiointia tälle lakikokonaisuudelle, koska siellä kävisi ilmi, että koko juttu olisi kilpailulainsäädännön vastainen. Tämä johtuu siitä, että maakunta palveluiden järjestäjänä ei voi mennä konkurssiin, kuten yksityinen yritys voi mennä. Tässä piileekin suuri vaaran paikka, sillä yksityinen voi yksinkertaisesti todeta, että bisnes ei kannata, ja panna lapun luukulle. Mutta kuka siinä tapauksessa sairaat potilaat hoitaa, jos esimerkiksi koko maakunnan SOTE-palvelut on ulkoistettu? Ei sellaisessa tilanteessa enää tyhjästä voida tuosta vain perustaa maakuntaan julkisia SOTE-palveluita kiinteistöineen! Tämmöisessä kuvitteellisessa painajaismaisessa tilanteessa vastuun joutuisivatkin kantaa muut maakunnat, heidän tai valtion rahoilla.

Mitä tapahtuu jatkossa?

Avoinna olevat kysymykset taitavat olla niin suuria, että sosiaali- ja terveysvaliokunta tuskin ehtii tuhansia sivuja käsittelemään sellaisessa aikataulussa, että SOTE tulisi valmistumaan tällä hallituskaudella. Hallituspuolueiden huuto koko hässäkän ympärillä alkaakin entistä enemmän vaikuttamaan teatterilta, joka voitaisi luokitella joko draamaksi tai kauhuksi – riippuen istuuko eduskunnassa hallituksessa vai oppositiossa. Huumoria tästä ei enää millään saa revittyä, ei edes sellaista vahingoniloista huumoria.

 

P.S.
SOTE:en liittyvät lait ovat olleet vuoden sisällä niin suuressa jatkuvassa muutoksessa, että osa tässäkin kirjoituksessa mainituista asioista voi olla vanhentuneita jo muutaman kuukauden sisällä.

P.S.2
Hyvä valittaja esittää vaihtoehtoja nykymenolle. Yli puoluerajojen kannatusta on palvelusetelille, miksi olemassa olevaa, kenties maailman parasta järjestelmää, ei tarkastella palvelusetelijärjestelmää laajentamalla? Tästä on puhunut viimeksi mm. Paula Risikko.

 

0
petripartanen
Sosialidemokraatit Kokkola

Palkansaaja, Teollisuusliiton valtuuston jäsen, SAK Kokkolan seudun paikallisjärjestön ja Pohjanmaan aluetoimikunnan puheenjohtaja, Kokkolan kaupungingvaltuutettu, bloggaaja ja somettaja, Isä.
Kiinnostuksen aiheet: palkansaajien oikeudet eli ihmisoikeudet, turvallisuuspolitiikka, maailmanpolitiikka, valtakunnanpolitiikka, lait ja sopimukset em. asioiden ympärillä, sekä kirjoittaminen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu