Virkamiehen vastuu

12.9.2008
Luin tänään tuota:
http://sanomat24.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=11267&Itemid=176
Ja kuinka huomasinkaan, että muuallakin on kiinnitetty huomiota tähän ihmeelliseen maailmaan, jossa tuomarilla on lähes Jumalaa vastaava valta maan päällä.
”Suomessa virkamies valvoo virkamiestä ja asianajajaliittoon kuuluva asianajaja kollegaansa.”
Tiedättekös, että jos esitetään väite, että tuomari on jäävi, niin tuomari voi itse itseään tutkien päättää että ei ole jäävi. Seuraava porras on että jääviyden käsittelee tämä sama tuomioistuin, jaa-a mitenkähän asian päättelee tämän jäävin työkaveri…
Tässä maassa on pantu pukki kaalimaan vartijaksi monessa asiassa.
Lisää asiasta eduskunnassa:
KK 631/2008 vp
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_631_2008_p.shtml
Kansanedustaja Lahtela toteaa:
”Kyse ei ole siitä, että eduskunnan säätämät lait olisivat epäselviä, vaan siitä, että virkamiehet ovat valvonnan puuttuessa väärällä tavalla riippumattomia ja piittaamattomia laeista.”
Ei mitenkään kevyttä puhetta, ja kaikki vielä täyttä totta. Tuon lauseen olen itsekin joutunut kokemaan karvaasti todenpitäväksi.
Meillä on periaatteessa oikeuskansleri sekä eduskunnan oikeusasiamies, joiden pitäisi viimekädessä puuttua näihin asioihin, tämä illuusio elää monen mielikuvissa. Tosiasia on kuitenkin sellainen, että mm. oikeusasiamies joutuu raskaalla kädellä karsimaan hakemuksia, niitä kun tippuu luukusta joka vuosi vain enemmän ja enemmän. Sitten on sellainenkin tosiasia, että näillä kahdella instanssilla on vähemmän valtuuksia, kuin euroopan ihmisoikeustuomioistuimella. Miksi siis turhaan edes valittaa oikeuskanslerille tai oikeusasiamiehelle, se vie vain aikaa, miksi ei valittaisi suoraan ihmisoikeustuomioistuimeen jolla on sitäpaitsi enemmän valtaakin?

Olen tässä omatoimisesti lukenut satunnaisesti lakia parin vuoden aikana, ja voin sanoakin, että laissa on todella harvoin mitään vikaa, kaikki vika löytyy lain alkuperäistä tarkoitusta vääristävistä tuomareista, asianajajista ja muista virkamiehistä.
Ja mitä tekee virkamies kun jää kiinni lainrikkomuksesta? Olen lukenut netistä montakin tarinaa, missä virkamies käyttää kunnan varoja ja resursseja oikeudenkäynteihin, jossa tosiasiallisesti hän on tehnyt virheen, eikä kunta.
Millä tasolla tämä on Kokkolassa, sitä en tiedä, mutta sen tiedän, että oikeuslaitos on niin mätä, että haisee.

Mielestäni yhteiskuntaopin tunneille kouluun tulisikin ottaa enemmän lakivalistusta. Tämä on välttämätöntä jos haluamme, että lapsemme eivät joudu niin pahasti loukatuksi erinäisiltä virkamiestahoilta vastaisuudessa. Olihan noissa yllämainituissa linkeissä mainittu mm. se 15 vuotias lapsi, jolle oli määrätty ”kohtuulliset” 100 000 euron sakot, ja joka oli joutunut taistelemaan yksin ilman edustajaa, viittäkymmentä virka- ja luottamushenkilöä avustajineen vastaan, vaikka alunperin lakia oltiinkin rikottu häntä vastaan.
Sanottakoon vielä tässä sellainen seikka, että ihmisoikeustuomioistuin ei käytännössä koskaan määrää yli 10 000 euron sakkoa valtiolle tai millekkään muullekaan henkisistä kärsimyksistä, muut kulut kuitteineen on eri asia. Tätä rajaa on sovellettu suomessakin, siis paitsi jos on kyse virkamiesten omista vaatimuksista, kuten näemme…

Agendaani kuuluukin virkamiesvastuun lisäämisen kehittäminen Kokkolassa. Miten se onnistuu, sitä en vielä tarkemmin tiedä, mutta tuskin on laitonta yrittääkään!

0
petripartanen
Sosialidemokraatit Kokkola

Palkansaaja, Teollisuusliiton valtuuston jäsen, SAK Kokkolan seudun paikallisjärjestön ja Pohjanmaan aluetoimikunnan puheenjohtaja, Kokkolan kaupungingvaltuutettu, bloggaaja ja somettaja, Isä.
Kiinnostuksen aiheet: palkansaajien oikeudet eli ihmisoikeudet, turvallisuuspolitiikka, maailmanpolitiikka, valtakunnanpolitiikka, lait ja sopimukset em. asioiden ympärillä, sekä kirjoittaminen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu