Uutuudenviehätys on kapitalistin löytämä kultakimpale

Tässä sosiologian kirjaa lukiessa tuli pohdittua, mihin nykyaika on oikein menossa. Mihin suuntaan ihmisten arvot ovat oikein muuttumassa ja ovat jo muuttuneet.

Entisaikaan perinteiselle hedonistille riitti, kunhan hän sai syödäkseen, juodakseen ja naidakseen tarpeeksi. Mutta nykyään modernin hedonistin lisä-ominaisuudeksi on tullut uutuudenkokemisen tunnehakuisuus.

Se tuo mukanaan mm. tämän muodin vaihtumisen ties kuinka monta kertaa vuoden aikana, on kevät-, kesä-, syksy- ja talvimallistoja, silti ne kaikki on vain vaatteita. Autoista tulee uusia korimalleja, tehokkaampia ja isompia ja vähemmän kuluttavia, silti ne edelleen kulkevat neljällä pyörällä ja kulkevat paikasta A paikkaan B. Kännyköistä tulee joka vuosi uusia malleja, silti sillä minunkin hyllyssä olevalla wanhalla Mokia 1611lla voi tänäkin päivänä soittaa ja kirjoittaa uusia tekstiviestejä, siis kaikkea sitä mitä ihmiset tänäkin päivänä kännykällänsä 99% tekevät.
Meille kerrotaan miksi juuri SINÄ tarvitset tätä tuotetta, tämä uutuuden viehätys saa meidät ostamaan näitä tuotteita, vaikka ne eivät olisi oleellisesti sen kummempia kuin edellisetkään tuotteet. Vai tarvitsisimmeko me sitä tuotetta alunperinkään. Tottahan me tietokonetta tarvitsemme että voimme täällä bloggailla ;D mutta voisihan tämänkin tehdä aivan yhtä hyvin sillä 10 vuotta wanhallakin tietokoneella niinkuin sen pankin laskujenkin maksamisen.

Mihin muuhun tämmöinen mediankin ylläpitämä uutuudenhakuisuus johtaa? TosiTVt joissa tehdään mukajänniä mukajokanuorelletärkeitä juttuja, sisustusohjelmat stereotyyppisine juontajineen ”ja kaikki nyt VAIN MEILTÄ ostetussa ja valmiiksipureskellussa jenkkiformaatissa”…. No, kun tavaraa pitää vaihtaa uuteen ja hakea sitä uutuudenviehätystä, mutta koska se ei ole ihmiselle biologisesti ominainen juttu, vaan vain kulttuurin, tarkemmin sanoen kapitalismin luoma juttu, niin sille ei myöskään ole ihmisessä sisään rakennettua tyydyttymisen täyttymyksen tunnetta. Toisin sanoen vaikka kuinka ostat uutta, niin et tule kylläiseksi, sinulle jää sellainen tyhjä olo. Näin ei käy syömisen, juomisen ja naimisen osalta, kaikkea näitä voi saada tarpeekseen, koska ne ovat ihmiselle biologisesti enemmän tai vähemmän välttämättömiä ominaisuuksia.

Kun olet ostanut kaikki muumimukit, kaikki iittalat, jokaisen uuden audimallin, jokaisen uusimman (median luoman paska)hittiCDlevyn ja rakentanut uudemman talon kuin muut, sinulla ei ole vieläkään hyvä olla etkä ole kylläinen uutuuden viehätyksestä, niin enää jää jäljelle elämän kumppanin pihalle lemppaaminen. Ukko/akka pellolle ja uutta kehiin, niinhän ne hulluwood-tähdetkin tekevät. Uusia kumppaneita, uusia kokemuksia, uusiosinkkuutta.. ja jäljelle jää vain lisää tyhjyyttä… Jossain vaiheessa on vain pysähdyttävä katsomaan mitä itse kukin elämässään oikein arvostaa.
Mitä me oikeastaan elämältämme haluamme. Luulemme olevamme onnellisia koska meillä on varaa ostaa tavaroita, mutta viimekädessä tavaralla ei ole mitään arvoa. Vain meidän ajallamme on viimekädessä jotain arvoa, miten me sen ajan vietämme, työssä vai rakkaitten kanssa. Jokaisen on pakko tehdä työtä, hyvinvointiyhteiskunta kun pysyy pystyssä vain verovaroilla.

Ihmisten pitäisi alkaa rohkeammin tuomaan omaa itseään ja tunteitaan ilmi, muuten on uhkana, että tämä kulttuuriteollisuus tosiTVineen määrittää mitä meidän tulee tuntea ja kokea. Muiden meille tuomat tunteet ja kokemukset muuttuvat tavaran kaltaisiksi tunteettomiksi kaupattaviksi objekteiksi joita TVyhtiöt kaupittelevat toisilleen.

Uutuudenviehätys on kapitalistin löytämä kultakimpale, se nopeuttaa tavaran kiertoa oravanpyörän tavoin. Saman oravanpyörän tavoin, mikä kapitalismi jo itsessäänkin on. Uutuuden viehätys ei sinällään ole mikään uusi keksintö, se alkoi tehdä tuloaan jo joskus silloin kun keksittiin muoti.

Sitävastoin elämällä on ainakin varmuudella biologinen tarkoitus. Biologinen tarkoitus elämällähän on jatkaa elämää ja omia geenejään eteenpäin. Uskonto tuo elämään henkisen ulottuvuuden. Ihminen ei tule tavaroista onnelliseksi, ei se ole elämän tarkoitus vaikka kuluttamisesta kapitalismi on tekemässä ihmiselle elämän tarkoitusta. Synny, kuluta ja kuole, sitä meille tyrkytetään.
Että semmosta Vapaata ajatuksenjuoksua… jatkakaa pohdintaa
Ja kotiläksyksi jokainen voi pohtia mitä asioita olisi voinut jättää ostamatta 🙂

petripartanen

Palkansaaja, Teollisuusliiton valtuuston jäsen, SAK Kokkolan seudun paikallisjärjestön ja Pohjanmaan aluetoimikunnan puheenjohtaja, Kokkolan kaupungingvaltuutettu, bloggaaja ja somettaja, Isä. Kiinnostuksen aiheet: palkansaajien oikeudet eli ihmisoikeudet, turvallisuuspolitiikka, maailmanpolitiikka, valtakunnanpolitiikka, lait ja sopimukset em. asioiden ympärillä, sekä kirjoittaminen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu