Ruokalähettipalveluiden eettinen kestävyys?

Työneuvosto linjasi 15.10., että Woltin ja Foodoran ruokalähetit eivät ole yrittäjiä, vaan työsuhteessa. Työsuhteessa olevalle työnantajan tulee mm. maksaa eläkemaksut, järjestää työterveyshuolto ja huolehtia työturvallisuudesta.

Työneuvoston päätös ei ole sinänsä poikkeuksellinen, koska vastaavanlaisia päätöksiä on tehty ympäri maailmaa aiemmin Woltin lisäksi myös Uberin kohdalla. Niin sanottu alustatyö on luonut epäreilun kilpailuasetelman muihin yrittäjiin nähden, koska työn teettäjän ei ole tarvinnut maksaa työn sivukuluja. Nämä sivukulut ovat jääneet alustatyöntekijän itsensä maksettavaksi, mutta hän ei ole pystynyt hinnoittelemaan omaa työtänsä yhtä vapaasti, kuin itsenäinen yrittäjä. Päätös auttaakin alustatyöntekijöiden lisäksi myös kaikkia samalla alalla toimivia yksinyrittäjiä ja pienyrittäjiä.

Kysynkin Woltilta, että mihin toimenpiteisiin se aikoo ryhtyä uusimman työneuvoston päätöksen johdosta, sekä aikooko se soveltaa työntekijöihinsä jonkin alan työehtosopimuksen mukaista palkkatasoa? Ilman näitä tietoja en voi olla varma voinko hyvällä omallatunnolla käyttää teidän palveluitanne.

 

edit: korjattu työtuomioistuin työneuvostoksi

petripartanen

Päätoiminen pääluottamusmies, Teollisuusliiton valtuuston jäsen, SAK Kokkolan seudun paikallisjärjestön ja Pohjanmaan aluetoimikunnan puheenjohtaja, Kokkolan kaupungingvaltuutettu, bloggaaja ja somettaja, Isä. Kiinnostuksen aiheet: palkansaajien oikeudet eli ihmisoikeudet, turvallisuuspolitiikka, maailmanpolitiikka, valtakunnanpolitiikka, lait ja sopimukset em. asioiden ympärillä, sekä kirjoittaminen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu