Tosiasioita polttoaineveropopulistisiin keskusteluihin
Polttoaineveroista on käyty viimepäivät ”kuumaa” keskustelua. Kyseessä ei ole mikään uusi ilmiö, sillä polttoaineveroa on nostettu useampaakin otteeseen tällä vuosituhannella. Tämä johtuu siitä, että polttoaineista perittävä vero on senttimääräinen, eikä prosenttimääräinen. Toisin sanoen, jos tuottaja nostaa hintaa, niin senttimääräistä veroakin pitää tarkastella uudelleen koska veroa ei peritä prosentteina, kuten veroa yleensä muuten peritään. Toistan, polttoainevero on laissa senttimääräinen, eikä prosenttimääräinen.
Tässä kirjoituksessa tarkastellaan polttoaineista vain bensiiniä ja dieseliä, ei muita polttoaineita jotka on listattu täällä: https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/valmisteverotus/nestemaiset_polttoaineet/nestemaisten_polttoaineiden_verotaulukk/
Kuvassa 1. näette Bensiinistä ja Dieselistä perittävän veron määrän, sekä mikä on kulloisenakin vuonna ollut näiden polttoaineiden keskiarvo (Helsinki, Mikkeli, Oulu, Rovaniemi, Seinäjoki ja Turku 15. päivän hintojen painotettu keskiarvo: https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ene__ehi/statfin_ehi_pxt_003_fi.px/).
Polttoaineveron määrät kulloisellekin vuodelle on tarkistettu Finlex-lakitietokannasta. Kahtena vuotena veron tarkastusajankohta ei ole ollut vuoden alussa, ja nämä vuodet ovat 2004 ja 2020.

Kuvasta 1. näemme miten bensiinin ja dieselin senttimääräinen polttoainevero on noussut ja miten vuosittainen keskimääräinen myyntihinta on vaihdellut. Keskiarvosuuntaviivoista voimme päätellä, että dieselistä perittävä polttoainevero on noussut nopeammin, kuin bensiinistä perittävä polttoainevero. Taulukko ei siis kerro bensiinin ja dieselin verotuotoista, vaan pelkästään miten niitä verotetaan.
Polttoainevero on koostunut vuodesta 2011 lähtien kolmesta eri elementistä. Nämä ovat energiasisältövero, hiilidioksidivero, sekä huoltovarmuusmaksu. Vaikka Bensiinissä ja Dieselissä on lähes sama määrä energiaa kiloa kohden, niin keskimäärin dieselmoottori puolestaan voi olla jopa lähes kaksi kertaa energiatehokkaampi, kuin bensiinimoottori. Toisin sanoen, moderni dieselmoottori voi saada siirrettyä polttoaineen energiasta kymmenen prosenttia enemmän liikkumiseen, kuin bensiinimoottoriauton moottori. Vaikka energiasisältö kiloa kohden on bensiinillä ja dieselillä sama, niin litraa, eli tilavuutta kohden, se ei ole. Dieselin tiheys on 11,6% suurempi, kuin bensiinin, sisältäen käytännössä saman verran enemmän energiaa litraa kohden, kuin bensiini. Kun tähän lisätään moottorin parempi hyötysuhde, niin pääsemme (ehkä) selville miksi verottaja on halunnut viimevuosina nostaa dieselin polttoaineveroa. Toisaalta viimeaikoina on ollut testejä, joissa on todettu että diesel tuottaa enemmän CO2 kaasua, kuin vastaavan tehoinen bensiinimoottori. Näin siis vaikka diesel kuluttaakin litroina vähemmän polttoainetta.
Toisaalta, edellisellä hallituskaudella käytiin keskustelua ja perustettiin työryhmä pohtimaan yritystukien vähentämistä. Silloin keskusteluun nousi dieselin positiivinen verokohtelu. Todellakin, dieseliä kohdellaan verotuksessa positiivisemmin, kuin bensiiniä. Bensiinin energiasisältövero on 1.8.2020 alkaen 0,5379€/litra, kun taas dieselin vastaava on vain 0,3457€/litra. Edellisen hallituksen aikana pystöön pantu yritystukityöryhmä arvioi, että dieseliä tuetaan tuetaan noin 770 miljoonalla eurolla vuodessa. Koska energiasisältö kiloa kohden on bensiinillä ja dieselillä lähes sama, tarkoittaa se sitä, että ”yritystukea” on jokaisessa litrassa dieseliä noin 0,20€. Luonnollisesti dieseliä käyttävä yritysmaailma nostaa äläkän aina kun dieselin verotuetu pienenee.
Tähän ja CO2 päästöihin nähden dieselin yritystukimaiseen verokohteluun tulee varmasti tulevaisuudessa painetta monestakin suunnasta. Realistimaailmassa kun otetaan muutkin osatekijät huomioon dieselmoottorin ja bensiinimoottorin välillä, vaikuttaisi kehityksessä taaksepäin menemiseltä alkaa suunnittelemaan suuriin rekkoihin bensiinimoottoreita dieselmoottoreiden sijaan. Ellei suuria teknologisia läpimurtoja tule, niin on vaikea nähdä raskaan liikenteen siirtymistä pois dieselmoottorista vielä kymmeniin vuosiin. Todennäköisesti diesel säilyy vielä pitkään erilaisina bio-versioina raskaan kaluston polttoaineena, mutta on myös mahdollsita, että kuljetuskalusto siirtyy käyttämään CNG ja LNG kaasua.
Polttoaineiden vero ei noussut keskimääräisesti tarkasteluajanjaksolla yhtä jyrkästi, kuin polttoaineen kokonaishinta. Myyjälle ja tuottajalle siis jää enemmän käteen rahaa. Kun otetaan huomioon liikenteen hiljattaisen sähköistymisen ja autojen hybriditekniikan polttoainetta vähentävän vaikutuksen, on vääjäämättä edessä polttoaineen kulutuksen lasku. Koska öljy ei sitten kuitenkaan koskaan loppunutkaan, niin ylitarjonta tulee pitämään sen hinnan matalana todennäköisemmin kuin korkeana. Polttoainevero ei ole tarkasteluajanjaksolla laskenut, vaan keskimäärin säntillisesti seurannut kokonaishintaa. Polttoaine on pidemmällä aikavälillä aina vaihdellut suuresti ja mm. 1980-luvulla se pomppasi nykyisen kaltaisiin hintoihin öljyalan keskusliiton historiatietojen mukaan: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001716506.html eikä viimekädessä suurta vaihtelua hinnassa ole ollut tätäkään pidemmällä aikavälillä vaikka ostovoima on parantunut https://yle.fi/uutiset/3-5169598.
Kuva 2.
Murros käynnissä
Itse öljyala elää maailman lisäksi myös Suomessa suuren murroksen vaiheessa. Tämä on nähtävissä mm. siitä, että öljy ja biopolttoaineala ry. lakkautti toimintansa erimielisyyksien vuoksi 2019 https://talotekniikka-lehti.fi/oljy-ja-biopolttoaineala-ryn-toiminta-paattyy/
Tulevaisuudessa kun polttoaineiden osuus liikenteen liikuttamisessa vähenee, aiheuttaa se myös verottajalle ongelmia, koska veroja ei enää kerry. Nämä verot pitää joko kerätä muualta, tai sitten kehittää liikenteelle uusia veroluonteisia maksuja. Elinkeinoelämän oma tutkimuslaitos on itse esittänyt tiemaksuja ja kiinteistöveron nostamista. Autoalan toimijoiden yhteisraportissa puolestaan esitetään useita keinoja päästöjen vähentämiseksi, joista työssäkäyvän kannalta ikävimmältä kuulostaa ajatus ”kehittää” kilometrikorvausta niin, että sitä ei saisi enää alle 30km ja yli 80km matkojen osalta: http://www.aut.fi/files/2196/Liikenteen_tiekartta_Tiivistelmaraportti_2020.pdf.
Epäilemättä muutoksia liikenneverotukseen tulevaisuudessa tulee, koska verokertymä polttoaineista pienenee, mutta nähtäväksi jää minkälaisia muutoksia. Muutosten tulee olla sosiaalisesti oikeudenmukaisia, eikä lähtökohtaisesti vain nostaa elämisen kustannuksia.
Muutosta vastaan purnaamisessa ei puolestaan ole mitään hyötyä, sillä päästöjen vähentämisestä on sovittu jo EU:ssa maiden kesken, jolloin eri maiden tehtävä on lähinnä toteuttaa se itsellensä sopivimmalla tavalla. Autonvalmistajia puolestaan ohjaa päästöjen vähentämisen pakko, jos he haluavat jatkossa myydä autoja EU:n alueella. Tältä osin päästöt vähenevät väkisinkin.
Lopuksi
Mitä tulee sitten meneillään olevaan keskusteluun polttoaineveron noususta, niin se vaikuttaa teennäiseltä, koska verottajan tukea ei koskaan kaivata polttoaineen hinnan normaaliin vaihteluun jota viimeisen kymmenen vuoden aikana on kyllä riittänyt. Joo, veron osuus polttoaineista nousee, mutta niin on autojen keskikulutuskin laskenut myös viimeisimpinä vuosina, ja verottajahan tunnetusti katsoo keskiarvoja. Itsekin olen tässä ”häviäjänä” jos sellaisia pitää löytää, mutta suurempia häviöitä tulee muissa verotuksellisissa asioissa. Polttoaineen verotuksen nousun aiheuttamiin kustannuksiin voi kuitenkin teoriassa itse vaikuttaa ajamalla vähemmän tai käyttämällä kimppakyytejä, kun taas esim. kiinteistöveron tai palkasta perittävien veroluonteisten maksujen (tulovero, eläkemaksu, kunnallisvero) kasvuun ei voi itse vaikuttaa, jos ylipäätänsä haluaa katon päänsä päälle ja olla työelämässä mukana.
Näidenkin noususta huolimatta verotuksen paino tuntuu siirtyvän kuluttamisen verottamiseen. Jos tämä on suunta, niin silloin vähätuloisen ostovoima siis laskee ja hyvätuloisen nousee. Kaikista reiluinta olisi maksaa kaikista ansiotuloista ja pääomatuloista yhtenäinen veroprosentti, ja laskea kulutukseen liittyvää verotusta. Näin kaikki osallistuisivat nykyistä enemmän maksukykynsä mukaan yhteiskunnan ylläpitämiseen.
Kun tähän vielä yhdistettäisi verosuunnittelemisen estäminen ja jo lähes jokaiselle alalle kaikkialle levinnyt työntekijöiden hyväksikäytön estäminen, niin veropohja olisi tiiviimpi ja reilumpi meille jokaiselle.
Outoa.
Miksi verotus täytyy pitää samalla tasolla? Eikö verotus pitäisi kaiken järjen mukaan olla niin alhaista kuin mahdollista?
Onko siis verotuksesta jo tullut itsetarkoitus?
Eikö veroja kannetakaan tarpeeseen vaan siksi että kansalta täytyy ottaa veroja?
Pitäisikö siis kansalaisille annettuja mm. etuisuuksia, eläkkeitä, työttömysskorvauksia, lapsilisiä ym. korottaa prosenteissa eikä numeerisina? Kuten ”vappusatanen”, josta tosin prosentit taisivat syödä suurimman osan pois. Jäljelle jäi ”vappukymppi”, prosentuaalisten verojen jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
”Onko siis verotuksesta jo tullut itsetarkoitus?”
Miten muuten ylläpidät valtiota, kuin keräämällä veroja?
Ilmoita asiaton viesti
Valtion ylläpitäminen on aivan eri asia kuin verotus itsetarkoituksena.
Ilmoita asiaton viesti
Minä ajattelen niin, että valtion itsetarkoitus on nimenomaan verottaa, jotta se voi pitää itseään yllä ja tarjota alueensa asukkaille palveluita.
Miten muuten valtio voisi pitää itseään yllä, pitää alueellaan asukkaita ja varsinkin pysyä itsenäisenä?
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma on ensinnä siinä, että moneltakin osin niillä kerätyillä veroilla tehdään nyt kaikkea muuta kuin tarjotaan ihmisille palveluja.
Toisaalta valtion ei edes pidä tarjota kaikkia palveluja, kun voihan ihmiset myös ostaa palveluja toisiltaan, omilla rahoillaan eikä sitä varten tarvitse kerätä veroja. Tällä ei tosin olekaan mitään tekemistä sen kanssa, pysyykö valtio itsenäisenä vai ei.
Ilmoita asiaton viesti
”Työvoiman hyväksikäytön estäminen”. Todellinen ongelma taitaa tulla siitä, että se hyväksikäyttö ei kiinnosta, tai että niitä hyväksikäyttäjiksi haluavia ei ole likikään tarpeeksi.
Jokseenkin järkevää pohdintaa polttonesteiden verotuksesta, jos ei ota huomioon sitä että polttonesteiden käyttö ei vaikuta maapallon ilmastoon sitä eikä tätä. Ja vielä vähemmän suomalaisten polttamiset siihen vaikuttavat. Biopolttoaineet paremminkin tuhoavat luontoa, varsinkin tropiikissa, sokeriruokoa etanolipolttoaineeksi kasvatettaessa ja öljypalmupeltoja luotaessa dieselin saamiseksi.
Verotuksen suhteen olisi hyvä muistaa että pääomatuloina verotetaan Suomessa sellaista mitä muualla maailmassa ei pidetä tuloina. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden myynti ei ole esim. Saksassa verotettavaa, mutta Suomessapa on. Petrillekin voi tulla joskus eteen kesämökin myynti tai vaihto, silloinpa huomaat mitä tarkoitin. Pääomaverosäännöt kangistavat taloutta myös pörssin puolella tavallisten ihmisten osalta.
Mitäpä mieltä Petri olet siitä, että jos pääomat ja työtulot verotetaan yhdessä, niin eikö silloin tappiotkin pitäisi olla sallittua vähentää kokonaisverotuksesta? Nythän on paljon raja-aitoja joissa eri tulolähteessä tehty tappio ei ole vähennyskelpoinen toisen tulolähteen voitosta.
Ilmoita asiaton viesti
”polttonesteiden käyttö ei vaikuta maapallon ilmastoon sitä eikä tätä”
Jos maan päällä olevasta 50 vuotiaasta puusta esimerkiksi tehdään polttoainetta, niin palaahan se polton jälkeen siinä samassa ajassa takaisin toiseen puun kasvuun, olettaen että puita on yhtä monta ennen ja jälkeen tapahtuman.
Mutta väitätkö, että kun maan alta pumpataan vähintäänkin miljoonia vuosia vanhoja hiilipohjaisia polttoaineita ja päästetään ne ilmaan, etteikö siinä ilmakehässä jokin lisääntyisi jota siinä ei sillä hetkellä ole?
Ilmoita asiaton viesti
Ilmakehässä lisääntyminen jatkuu viiden vuoden ajan (viipymä on viisi vuotta). Monimutkaisen jälleensyntymisen kautta voi väittää että tuo aine tupsahtelee neljänkymmenen – 200:n vuoden ajan aina takaisin ilmakehään viideksi vuodeksi kerrallaan. Tästä on tosiaan eri näkemyksiä.
Se, millä todella on väliä, on se. että mainitulla lisäyksellä ei ole merkittävää vaikutusta maapallon lämpenemiseen, Nääs kun hiilidioksidi ei ole tehokas kasvihuonekaasu. Varsinkin lisäpitoisuus ei ole tehokasta, tehokäyrä kun ei ole lineaarinen.
Ilmu-ajattelu on lyhyesti sanoen aikalaishulluutta. Toivon että palattaisiin takaisin haihatteluista maan pinnalle.
Ilmoita asiaton viesti
”Puiden kiertoaika taimista uudistuskypsäksi metsäksi kestää Etelä-Suomessa noin 50–90 vuotta riippuen puulajista, kasvupaikasta ja metsän hoidosta.”
Lähde: https://www.upmmetsa.fi/siteassets/tiedostot/oppaat/upmopas_uudelle_metsanomistajalle.pdf
Viisi vuotta on satua. Sata vuotta on oikea mittaluokka.
”Nääs kun hiilidioksidi ei ole tehokas kasvihuonekaasu.”
Mutta se kun kiertää noin luokkaa 10000x pidempään kuin vesihöyry niin ehtiihän se sinä aikana vaikuttaa. On vain hitaampi.
Ilmoita asiaton viesti
Jos suomen talous seuraisi maailman markkinahintaa esim. öljyn kohdalla.
Suomessa kansalaisille jäisi enemmän rahaa kulutukseen ja yrityksillä esim. investointiin tai säästöihin turvatakseen rahoitusta tulevaisuudessa. Öljyä tarvitaan muutenkin kuin vain liikenteessä ja verotuksen nostaminen aina silloin kuin öljyn markkinahinta laskee käytännössä pitää hintatasoa ylempänä suomessa verrattuna niihin maihin missä verotus on tasaista ja hinnat elää markkina hinnan mukana ylös/alas.
Yritys voi tehdä suunnitelmia öljyn hintaa seuraamalla, varsinkin kun voi luottaa ettei verotus tee yllätyksiä suunnitelmiin.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa vain olla bensiinin ja dieselin hinta suunnilleen sama kaikkialla Euroopassa. USA on oma lukunsa.
Ilmoita asiaton viesti
No, jos 20- 30 sentin hinta erolla ei ole väliä euroopassa.
Yhdysvallat on oma alueensa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei sikäli että myös palkkataso vaihtelee, enemmänkin.
Bensiinin ostohinta jakelijalle on ehkä luokkaa 30-40 centtiä/litra. Ja se on suunnilleen sama kaikkialla koska sen määrää maailmanmarkkinat.
Ilmoita asiaton viesti
Hiilivetypohjaisista polttoaineista pitää vain päästä eroon tai ainakin vähentää rajusti, jos halutaan hidastaa hiilidioksidin määrää ilmakehässä.
Verotus on ehkä valtioiden ja EU:n ainoa keino ohjata käyttämään muita energiamuotoja. Todellisuus vain on sellainen, että aina mennään sieltä, mistä halvimmalla päästään.
Miten ajattelisit että syntyisi riittävän suuri tarve kehittää vähempipäästöisempiä energiantuotanto- ja kuljetustapoja, ellei esim. bensiinille ja dieselille asetettaisi entistäkin suurempia veroja? Mikä silloin ajaisi kehittämään toisia polttoaineita, jos ne sattuisivat vielä olemaan kaiken lisäksi kalliimpia ja miksi niitä kukaan käyttäisi?
Ensivuonna tulee myös vero kierrätykseeen kelpaamattomalle muoville. Kun jostain asiasta tulee kallista, niin aina löytyy joku ”pellepeloton”, joka keksii miten ongelmasta pääsee eroon. Kukaan ei halua halvoista asioista eroon, eikä keksiä niille kalliimpia korvaajia, se on mielestäni se ongelma.
Ilmoita asiaton viesti
Tuiosta olemme samaa mieltä. Ylipäätään polttoaineen käytöstä energialähteenä sopisi päästä eroon.
Syistä emme ole yksimielisiä.
Mitä noihin veroihin tulee niin olisihan se mahdollista ohjata toisellakin tavalla. Alennetaan esim. sähkön verotusta kun se tuotetaan muulla kuin polttamalla. Esim. hiilivoimayhtiö joutuisi maksamaan hiiliveroa.
Meillähän on sinänsä jo nyt subventoitu tuulivoiman tuotantoa, jotkut sanovat että rajustikin. Siitä huolimatta tuulella tuotetusta sähköstä maksetaan samat verot kuin muulla tavalla tuotetusta.
Kierrätykseen kelpaamattoman muovin käyttö voitaisiin kieltää. Ei kestäisi kauaa kun se olisi korvattu. Eikä kansan tarvitsisi maksaa veroja. Voisi käyttää palkkansa muuhun joka tuottaa työtä ja lisää palkkaa ihmisille.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat:
”jos tuottaja nostaa hintaa, niin senttimääräistä veroakin pitää tarkastella uudelleen koska veroa ei peritä prosentteina”
-Miksi pitää? Vanhallakin verotasolla valtion tulot pysyisi samana. Juuri koska se on senttimääräinen. Se pysyy samana vaikka raaka-aineiden maailmanmarkkinahinta laskisikin. Mikä sekään ei ole mitenkään outoa.
Outoa sen sijaan on se, ettei verotaso jousta alaspäin koskaan, vaikka muu olosuhdeympäristö keventyisikin. Sen sijaan olosuhdeympäristön muuttuessa kalliimpaan vaaditaan verojen nostoa.
Kirjoitat kovasti myös Dieselistä ja etenkin kuljetusalasta. Ilmeisimmin et ole alalla tai edes lähellä alaa, sen verran epärealistisen kuuloisia juttusi on. Polttoaine-populistisia oikeastaan.
Sen enempää ottamatta kantaa puheisiin, se asia jota tässä yhteydessä ET ottanut esiin, on kokonaisarvio, mitä tapahtuu jo ennestään kalliin maan hintatasolle jos korotukset jatkuvat ehdotetulla tahdilla ml. päästökauppa-skeema. Polttoaineiden hinta kun vaikuttaa ihan_joka-sektorille tässä maassa. Usein kuljetusten hinnan vuoksi, mutta myös lämmityksen ja osin vielä tehtaitakin on joissa palaa raskasta PÖ:ä
Ja vielä pidemmälle, mitä sellainen hintataso mahtaakaan vaikuttaa kipeästi kaivatuihin ulkomaisiin investointeihin tähän maahan?
Polttoaineen hinnat on se suo johon meitä taloudellisesti ajetaan kiihtyvää tahtia. Perusteluja toki on milloin minkäkinlaisia, pääosin moraaliposeerauksia tosin. Tosiasaia on se, että verokohtelulla voidaan vaikuttaa haluttuun asiaan, mutta sen vaikutuksen hinta ilmenee usein toisaalla.
Talouden kontekstissa käyttäisin vanhaa sanontaa: Kumarra yhdelle, pyllistät toiselle.
Autoilijalle on pyllistelty jo kauan. Liian kauan. Moottoriliikenteeseen liittyvä kokonaisverotaakka on kestämätön ja ennenkaikkea pohjaltaan uskomattoman epäreilulla tavalla muodostettu historiaakin ajateltuna. Ml. ”tilapäisiä” veronkeräyksiä jotka on vaivihkaa uitettu pysyviksi. Ts. jos vastaavan tekisi siviili, se olisi petos tahi kavallus.. valtiolta se onkin ihan ok..
Ilmoita asiaton viesti