Lentohäpeä ei pysäytä ilmastonmuutosta
Politiikan on vallannut ajattelu, jossa ilmastotoimien vaatiminen on tärkeämpää kuin niiden tehokkuuden miettiminen ja harkinta. Tunnemme Ruotsista käsitteen flygskam, eli lentohäpeän. Lentämisestä tehdään kovaa vauhtia 2020-luvun syntiä, vaikka lentäminen on elintärkeää modernin yhteiskunnan toimivuudelle. Monet poliitikot tarjoavat uusia veroja lentämistä, lentoyhtiöitä tai lentokenttiä kohtaan. Ilmastonmuutos on valjastettu verotuksen korottamisen välineeksi. Kun kävelee ympäriinsä vasara kädessä, näkee nauloja kaikkialla.
Lentohäpeä perustuu uskomuksiin, ei laskelmiin todellisuudesta. Suhteellisuudentaju puuttuu kokonaan. Euroopan parlamentin tutkimuspalvelun ja Euroopan unionin komission mukaan lentoteollisuus aiheuttaa noin 2% maailman kokonaishiilidioksidipäästöistä. Toisin sanoen, edes lentämisen täyskielto ei olisi voitto ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Itseään voi ampua jalkaan, ja ilmastonmuutos ei siltikään pysähdy.
Eivät ihmiset lennä pahaa pahuuttaan. Moni kuluttaja valitsee lentämisen, koska se on kustannustehokkain tapa matkustaa pitkiä matkoja. Varsinkin Suomen näkökulmasta lentämisen edellytykset ovat tärkeitä, sillä olemme maantieteellisesti Eurooppaan nähden saaren asemassa. Jos lentäminen hankaloituisi, jäljelle ei jäisi käteviä liikenneyhteyksiä muuhun Eurooppaan. Rautatieyhteyksien kehittäminen on toki osa ratkaisua. Esimerkiksi eurooppalainen Rail Baltica -ratahanke toisi nopean junayhteyden Tallinnasta Berliiniin. Tämä ei kuitenkaan korvaa lentoliikenteen tarvetta.
Nykyisin pelkästään jo Bryssel-Helsinki -väli kestää yhteen suuntaan matkustaen noin 36 tuntia, jos lentäminen ei olisi vaihtoehto. Juna Brysselistä Tukholmaan kestää 24 tuntia. Lauttamatka Tukholman ja Helsingin välillä vie yli 12 tuntia. Suora lento Helsinki-Vantaalta Brysselin lentokentälle kestää noin kaksi ja puoli tuntia. Kumman sinä valitsisit?
Lentovero on kauniilta kuulostava ajatus, jonka toteuttaminen olisi suunnattoman monimutkaista järkevällä ja tasapuolisella tavalla. Jälleen kerran suurimpina kärsijöinä olisivat tavalliset pienituloiset ihmiset ympäri Euroopan, jotka joutuisivat veron myötä miettimään, voivatko tehdä edes sen yhden lomamatkan kerran vuodessa tai jopa yhden kerran 2-3 vuodessa. Samalla kampittaisimme EU:n matkailuteollisuutta ja taloutta. Lentoliikenteen tekeminen kalliimmaksi osuisi kipeästi myös Suomen talouteen, sillä Aasian lentoreitit ovat merkittävässä roolissa Helsingin saavutettavuudessa. Jos lentäminen Suomeen kallistuu, siirtyvät lentoyhtiöt muihin kohteisiin. Ei ole mitään viitteitä siitä, että vaurastuva ihmiskunta matkustelisi tulevaisuudessa ainakaan nykyistä vähemmän.
Lentoliikenne on jo nyt mukana Euroopan talousalueen päästökaupassa, minkä vuoksi uusi lentovero olisi päällekkäinen ratkaisu. Järkevin keino lentoliikenneyhtiöille vähentää hiilidioksidipäästöjään nyt ja tulevaisuudessa on päivittää vanhat laivueet uusiin polttoainetehokkaampiin lentokonemalleihin ja kehittää esimerkiksi uusiutuvia, biopohjaisia polttoaineita. Tässä kehitystyössä Finnair onkin jo edennyt. Näillä keinoilla päästään myös todennäköisesti vaikuttavampiin tuloksiin ympäristönäkökulmasta. Lentovero sen sijaan heikentäisi lentoyhtiöiden taloudellista mahdollisuutta tehdä uusia pääomainvestointeja ympäristöystävällisempiin lentokoneisiin ja teknologioihin.
En usko tällaisen ”veroa veron päälle” -politiikan ratkaisevan yhtään maailman ongelmaa. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta keskeistä on keskittyä energiasektorin päästöihin ja fossiilisista raaka-aineista luopumiseen energiantuotannossa, mikä tuottaa yli 70% maailman päästöistä. Verohaaveet lentämisen kaltaisista lillukanvarsista vievät keskustelun väärille raiteille ja ohjaavat huonoihin ratkaisuihin.
Sitähän se ilmastonmuutoksen nimessä veroja vain paisutellaan ja näissä asioissa täytyy olla tolkku mukana. Luonnollista sykliä ei voi väittää ilmastonmuutokseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Luonnollinen sykli CO2-kaasujen päästölisäyksissä jne.?
Ilmoita asiaton viesti
Juhani, eihän kokonaisuudesta puutukaan enää kuin selitys siihen, miten ilmastoon vähäisesti vaikuttava kaasu muuttaisi ilmastoa.
Tähän asti annetut selitykset ontuvat, etten sanoisi nilkuttavat.
Hiilidioksidi toimii vain kapealla aaltoalueella ja siksi sen teho on vähäinen. Kasvava pitoisuus ei nosta lämpötilaa merkittävästi koska tehon lisäys on logaritminen, ts. mitä suuremmaksi pitoisuus kasvaa, sitä vähäisempi on vaikutus. Po. aaltoalue on täynnä, mm. sen tähden että vesihöyry toimii osittain samalla aaltoalueella ja sitä on moninverroin enemmän, merien yllä esim. 50-kertaisesti enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä ihmeen ilmastonmuutos?
Maailman ilmasto on aina muuttunut j a tulee aina muuttumaan. Siihen ei ihminen pysty vaikuttamaan, ei suuntaan eikä toiseen.
Kannattaisi keskittyä saasteisiin ja vastaaviin elinympäristön haittoihin.
Ne vain ovat käsin kosketeltavia ja niin lähellä että niitä ei edes huomaa.
”Ilmastonmuutos” sen sijaan on jotain eksoottista ja hienoa jota kannattaa vastustaa koska ”kaikki muutkin”.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni on hienoa, että Kokoomuskin on herännyt ilmastohuuhaasta ja pannut asialle arvostetun miehen.
Orpohan se ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Sarvamaa ei ole herännyt imastohuuhaasta ja on eurovaalikoneissa vastauksissaan äärivihreä.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi lause olisi riittänyt.
Yksilön ei kannata vaivautua ilmastonmuutoksen takia,.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisten hiilijalanjäljestä lentämisen osuus on 6 %. Ainakin jos uskomme Sitraa.
https://www.sitra.fi/artikkelit/keskivertosuomalaisen-hiilijalanjalki/
Lisäksi tiedämme, että lentomatkailun päästöjen ilmakehää lämmittävä vaikutus on kaksinkertainen verrattuna vastaavaan päästöön maan pinnalla.
Lentohäpeää ei tarvita, mutta jotain tolkkua joutavaan lentelyyn. Nythän lentopolttoaine on verovapaata, toisin kuin maan pinnalla kulkevien liikennemuotojen polttoaineet.
Ilmastopäästöistään huolestunut kansalainen voi lentojaan järkeistämällä helposti pienentää omaa hiilijälkeään. Esimerkiksi sen sijaan, että lentää kerran vuodessa viikoksi Kanarian saarille, lentää joka toinen vuosi kahdeksi viikoksi. Elämänlaatu siitä tuskin mihinkään laskee.
Ilmoita asiaton viesti
Katsoin tuon SITRAn julkaisun ja totean, että se on todella kaukana omasta ja tuttavieni profiilistani liikkumisen osalta ja paljon muussakin.
Monet tuttavistani eivät esim. ole koskaan lentäneet yhtään matkaa minnekkään. Eräs ystäväni on lentänyt satoja kertoja, osan työn puolesta, osan ns. lomalle katsomaan tytärtään Atlantin toiselle puolelle (1-2krt/vuosi).
Tuttavapiirini käsittää kuitenkin huomattavasti enemmän, kuin 10 perhettä.
Omat vanhempani ovat lentäneet tasan kerran koko +70-vuotisen elämänsä aikana. Tämäkin lento tapahtui siksi, että kaikista maailman paikoista isäni halusi nähdä Rooman ennen kuolemaansa, joten vein hänet Roomaan 70-vuotis syntymäpäivälahjana.
Laivallakin heidän matkansa jäävät muutamiin kymmeniin.
Itse olen matkustanut laivalla kerran viroon viimeisen 20 vuoden aikana. Koko oman elämäni aikana laivamatkat lasketaan liki pitäen sormilla ja varpailla.
Junamatkoja vanhempani ovat tehneet alle 10kpl viimeisen 40 vuoden aikana. Minulla ne taas lasketaan sadoissa.
Vanhempani ovat kyllä matkustaneet pitkin ja poikin suomea ja skandinaviaa useita satoja kertoja, tosin asuntoautolla.
Itselläni liikkumisen muodon määrittää tarkoituksenmukaisuus, oli kyse sitten työ- tai muusta syystä tehtävästä matkasta.
Pääasiallinen liikkumiseni tapahtuu etanolikäyttöiselllä henkilöautolla, seuraavaksi eniten matkustan junalla ja kolmanneksi lennän.
Mutta alle 1% liikkumisestani tapahtuu jollakin muulla tavalla kuin hlö-autolla.
Joten hitusen kyseenalaistan tuota ”keskivertokansalaisen” määritelmää SITRAn julkaisussa. Sanoisin omasta näkökulmasta sen olevan aikamoisen probagandista!
Jos määritelmä olisi ”keskiverto” helsinkiläinen, se voisi sopiakkin, ehkä……
Ilmoita asiaton viesti
Jotain muuta kuin henkilökohtainen kokemus tarvitaan jos nuo luvut haluaa osoittaa vääriksi.
Mistä tulee mieleen, että olin jokunen vuosi sitten kurssilla, jossa laskettiin henkilökohtainen hiilijalanjälki. Työparini tulos oli 50 000 kg vuodessa, josta yli 40 000 kg tuli hänen lentomatkailustaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kovasti on poika lennellyt.
Jos vaikka yksi reissu polttaa 50 tonnia kerosiinia niin siitä tulee enintään saman verran CO2:a, en viitsi alkaa laskemaan.
Koneessa on 200 ukkoa jolloin tuon 50 tonnin tuottamiseen tarvitaan 200 lentoa. sillee joka toinen päivä keikka.
Ilmoita asiaton viesti
Vuodessa pari kolme kaukomatkaa ja tämän tästä Euroopan sisäisiä matkoja, niin siitä se tulee. ps. ei ollut poika.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollainen matkustusprofiili on jotakin muuta kuin ”normaali”.
Jos ”kaverisi” on finnair plus jäsen, hänen jäsenluokkansa lienen vähintään Gold tai Platinium. Tuskin vielä sentään Platinium lumo?
Tavallinen kansalainen ei tee paria-kolmea kaukoidän matkaa lomalle tms. vuosittain ja lennä alvariinsa euroopassa. Työmatkoina tuo on hyvin mahdollista.
Tavallinen kansalainen on korkeintaan Finnair plus basic jäsen, tuskin edes Silver tasolla, ellei omaa itämaista puolisoa ja matkusta hänen kotikonnuilleen aina kun mahdollista.
Minun matkustusprofiilini on huomattavasti ”tavallisempi” (=normaalimpi), vaikka lentelenkin pitkin EU:ta duunin takia joitakin kertoja vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
En ole väittänytkään hänen matkusteluaan ’normaaliksi’. Mutta hänen lisäkseen tarvitaan yli puoli sataa sellaista, jotka eivät lennä lainkaan, jotta päästäsiin tuohon suomalaisen keskiarvoon. Ja tästä tullaan siihen mitä sanoin henkilökohtaisesta kokemuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, ei lentovero vähennä ilmastosaastetta, son pelkkää höntitystä, jolla ihmisten päät sekotethaan. Veroja muutenki jo ihan tarpheeksi ja niitä käytethään miten sattuu.
Ilmoita asiaton viesti