Helsingin kuntapolitiikan viikko 23/2024
Kaupunginhallitus lakkauttaa työterveysliikelaitoksen, antaa ohjeistusta HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen ja ottaa ensikosketuksen vuoden 2025 talousarvioon. Garden Helsingin osalta tehdään tonttikauppoja. Kunnan jäsenten aloitteet myös käsittelyssä. Kaupunkiympäristölautakunnan listalla on mm. sähköautojen latausinfran toimenpidekokonaisuus, Hernesaaren asemakaava ja asema-aukion taksiaseman kilpailutuksen periaatteet. Kaupunginvaltuuston kokous peruutettiin asioiden liian vähäisen määrän vuoksi.
Maanantai 3.6.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto
Tiistai 4.6.
Sosiaali- terveys- ja pelastuslautakunta
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto
Torstai 6.6.
Kaupunginhallituksen aamukoulu
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
Perjantai 7.6.
Kaupunginhallitus päättää työterveysliikelaitoksen lakkauttamisesta. Kaupungin työterveyspalvelut on tarkoitus hankkia kilpailutuksen perusteella jatkossa Mehiläiseltä. Päätöksen mukaisesti työterveyspalveluiden ulkoistamisen yhteydessä työterveysliikelaitoksen henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella Mehiläinen Oy:n palvelukseen.
Terveysasioihin vihkiytyneitä kiinnostanee myös HUS-yhtymän yhtymäkokous. HUS-yhtymän talousarvion kehykseksi muodostuu HUSin ehdotuksen mukaan 2 444 881 000 euroa. HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvion tulee kattaa vuosilta 2022 ja 2023 kertyneet alijäämät, yhteensä -111 243 000 euroa. HUSin esittämä kehys sisältää myös 55 miljoonaa euroa talouden tasapainottamista. Pakettiin kuuluu myös Apotin omistus- ja takausjärjestelyt, jotka ovat myös esityslistalla.
Vuoden 2025 talousarvion raamikin on jo ensi käynnillä kaupunginhallituksessa. Lopullinen talousarvio muotoutuu vasta syksyllä.
Garden Helsinki -hankkeeseen liittyen listalla on 21 miljoonan euron tonttikauppa Projekti GH Oy:n kanssa. Toivottavasti tämä ikuisuusprojekti saadaan vihdoin päätökseen.
Kunnan jäsenten aloitteita käsitellään kahdesti vuodessa. Aloitteita on tällä kertaa 7: Kuntaosuuden lisääminen HSL:lle ikäihmisten joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi, Arhinmäen erottaminen apulaispormestarin tehtävästä (!), Koko Helsingin empirekeskustan suojelu on säilytettävä asemakaavassa, Kustaankartanon seniorikeskuksen alueen suojeluehdotus, Helsinkiin uusi lentokenttä, Aloite kansallisen kaupunkipuiston perustamisprosessin nopeuttamiseksi ja Lintuystävällinen rakentaminen, erityisesti lintuystävällinen lasirakentaminen.
Kaupunginhallituksella on myös torstaiaamuna aamukoulu, joka todennäköisesti liittyy talousarvion raamiin, mutta esityslistaa ei ole vielä julkaistu.
Kaupunginvaltuuston kokous peruutettiin asioiden liian vähäisen määrän vuoksi. Joskus näinkin.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy sähköautojen latausinfran toimenpidekokonaisuuden. Asia jäi viimeksi pöydälle. Helmikuussa 2024 Helsingissä oli noin 1 930 julkista latauspistettä, joista noin 250 kaduilla ja yleisillä alueilla. Oletuksena on, että vuonna 2030 Helsingin henkilö- ja pakettiautoista olisi täyssähköisiä 33 % ja ladattavia hybridejä 11 %. Kaupunki tavoittelee toteuttavansa kaduille ja yleisille alueille noin 600 uutta julkista latauspistettä vuoteen 2030 mennessä.
Hernesaaren asemakaava on tarkoitus asettaa nähtäville. Tavoitteena on mahdollistaa asumisen, työpaikkojen, satama- ja puistoalueiden sijoittaminen alueelle. Aluetta suunnitellaan noin 7 500 asukkaalle ja 3 000 työpaikalle. Hernesaaren itärantaan suunnitellaan Merisataman jatkeeksi rantapuistoa, jossa on uimaranta, lähiliikuntapalveluita ja vesiurheilukeskus. Cafe Birgitan ja Löylyn yhteyteen suunnitellaan vierasvenesatama. Aluetta suunnitellaan autoriippumattomana ja siten vähäautoisena tiiviin kaupunkirakenteen alueena, jossa liikenne tukeutuu pääosin kävelyyn, pyöräilyyn ja raidejoukkoliikenteeseen. Toivottavasti alueelle muuttavat ottavat tämän huomioon.
Asema-aukion taksiaseman kilpailutuksen periaatteet ovat myös käsittelyssä. Kilpailutuksen tavoitteena on parantaa päärautatieaseman Asema-aukion taksiliikennöinnin koettua laatua, luotettavuutta ja turvallisuutta niin kaupunkilaisten, matkailijoiden kuin palveluntuottajienkin näkökulmasta. Haittoja aiheutuu tällä hetkellä muun muassa taksiautojen suuren lukumäärän, koettujen laatutekijöiden vaihteluiden sekä ajoittaisten järjestyshäiriöiden ja jonoutumisen vuoksi. Kaupunki on aikaisemmin pyrkinyt ratkaisemaan ongelmatilanteet liikenteen ohjausjärjestelyillä. Näiden valmistelussa ja valvonnan järjestämiseksi kaupunki on tehnyt yhteistyötä mm. poliisin kanssa. Nykyiset järjestelyt ovat kuitenkin osoittautuneet riittämättömiksi.
Listalla on myös luonnonhoidon periaatteet metsien osalta.
Aurinkoista uutta viikkoa!
https://www.theclimatebrink.com/p/is-renewable-energy-cheaper-than
Ilmoita asiaton viesti