Kruunusiltojen raitiovaunukalustotarpeita arvioitava uudelleen
Jätän Helsingin kaupunginvaltuustossa tänään seuraavan aloitteen:
Kruunusiltojen raitiovaunukalustotarpeiden uudelleenarviointi
Kaupunkistrategiaan on kirjattu, että Vartiosaaren ja Stansvikinkallion rakentamisesta luovutaan. Päätöksen vuoksi nykyinen tilanne poikkeaa huomattavasti sillan rakentamispäätöksen taustalla alun perin olleesta tilanteesta. Koska Vartiosaaren osayleiskaavassa laskettiin saarelle tulevan 5000-7000 asukasta ja Stansvikinkallioon 2000 asukasta, alueiden rakentamatta jättämisen myötä Kruunusiltojen raitioyhteyden arvioitu käyttäjämäärä vähenee merkittävästi.
Käyttäjämääräennusteen pienentyessä myös Kruunusiltojen kalustohankintaa pitäisi harkita uudelleen. Kruunuvuorenrannan/Yliskylän raitioliikenne olisi todennäköisesti järkevämpää hoitaa 35 metrin pikaraitiovaunuja pienemmällä kalustolla, sillä matkustajamäärä mahtuisi hyvin lyhyempiinkin vaunuihin ja hoituisi nykyisellä nivelraitiovaunujen kalustomitoituksella. Mikäli pitkät vaunut on jo tilattu, niitä voidaan käyttää esim. Raide-Jokerin ja myöhemmin toteutettavien muiden pikaraitiolinjojen liikennöinnissä.
Lyhyempien vaunujen käyttämisen ansiosta Kaisaniemen liikenneympyrän ja Kaivokadun pysäkkejä ei tarvitsi rakentaa uudelleen eikä Kruunuvuorenrannan/Yliskylän raitioyhteyden jatkaminen mahdollisesti Länsisatamaan edellyttäisi myöskään mittavia pysäkkien uudistamisia muuallakaan keskustassa.
Asialla on merkittäviä kustannusvaikutuksia. Kaupunkiratikoiden vanhat pysäkit on juuri muutama vuosi sitten korotettu ja pidennetty vastaamaan uusien Artic-vaunujen mitoitusta, mutta 35 tai jopa 45 metriä pitkät pikaraitiovaunut edellyttäisivät paitsi pysäkkien uudelleen pidentämistä, myös esim. Bulevardilla ja muilla vanhoilla keskustan kaduilla raitiokiskojen alueella kunnallisteknisiä töitä. Monilla kaduilla putket ja kaapelit sijaitsevat raitiokiskojen alla, eikä niitä ole rakennettu siten, että ne kestäisivät suurten pikaraitiovaunujen painon.
Me allekirjoittaneet valtuutetut edellytämme, että Kruunusilloilla käytettäväksi suunnitellun uuden kaluston aiheuttamien pysäkkien ja katujen uudelleenrakentamisinvestointien kustannukset arvioidaan, myös Kruunusiltojen raitioyhteyden keskustaosuuden osalta, ja päätöksentekoon tuodaan vaunuvaihtoehto, joka on taloudellisesti järkevä sillan käyttäjämäärään nähden.
Onko apinaa taas koijattu?
Ilmoita asiaton viesti
Se juna taisi jo mennä, missä siltojen rakentamisesta päätettiin. Aivan hullu oko projekti, mutta ”viisas” valtuusto päättää mitä haluaa.
Ilmoita asiaton viesti
Se juna saattoi mennä, mutta junan vaunut eivät. Kun Kruunusiltojen rakentamisesta päätettiin, puhuttiin liki 10 000 suuremmasta asukasmäärästä ja lisäksi yhteydestä Vartiosaaren kautta Vuosaareen. Se kokonaisuus olisi ollut järkevä. Nyt kun puhutaankin olennaisesti pienemmästä asukasmäärästä, pitää ainakin pohtia tämä kalustoasia. Kuten aloitteessa totean, isot vaunut aiheuttavat isoja muutoksia myös Helsingin keskustassa, ja siitä aiheutuvat kustannukset ovat täysin ylimitoitettuja.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän nyt olisi se hetki miettiä koko sillan järkevyyttä. Business casea tässä ei kyllä ole enää lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kalustotarpeen uudelleenarviointi on välttämätöntä. Ylimitoitettu kalustokoko tuottaa vain ongelmia ja valtavan ja turhan rahanmenon.
Ilmoita asiaton viesti