Mistä julmuus on peräisin?
Hesari kirjoitti 21.2.2021 pääkirjoitussivulla otsikolla Koskelan murhenäytelmä pakottaa perusasioiden äärelle:
”(…) Filosofit ja kirjailijat ovat kuluttaneet paljon aikaa todistellakseen, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä tai perusluonteeltaan paha. Molempien ajatustapojen puolesta on esitetty painavia perusteluja. Ihmisissä on selvästi kyky niin käsittämättömään julmuuteen kuin suunnattomaan epäitsekkyyteenkin – joskus samassakin ihmisessä. Siksi on tärkeää, että yhteiskunta on rakennettu tukemaan sitä, mikä ihmisissä on hyvää ja hillitsemään ihmisen tuhoisia taipumuksia. Koskelan murhenäytelmän kohdalla ne tukirakenteet selvästikin pettivät.”
Näin tosiaan on. Ihmiset ovat sanattomia tämän ja muiden sellaisten tekojen edessä, joissa viattomaan uhriin kohdistetaan sadistista väkivaltaa. Miten sellainen ylipäätään on selitettävissä? Miten selittää se, että sama ihminen voi olla jossain yhteyksissä hyvä ja reilu, ja toissa yhteyksissä julma ja sadistinen? Ja miten tämän murhenäytelmän kohdalla selittää se, että uhri oli toistuvasti lähtenyt pahoinpitelijöidensä mukaan?
Yhteiskunnilla on olemassa rakenteet ja valtioilla lait, jotka on tehty hallitsemaan ja hillitsemään ihmisluonnon pahuudesta kumpuavaa käytöstä, mutta ne eivät ulotu ja ehdi aina ja kaikkialle. Jotta voitaisiin edes yrittää estää ääriteot, tarvitaan ehkä syvällisempää ymmärrystä siitä, mitkä ovat pahuuden perimmäiset sosiaalipsykologiset syyt.
Mitään yhtä ja helppo vastausta ei tietysti ole, mutta on näkökulma, jonka pohjalta sitä voi lähteä pohtimaan.
Ihmisten yksilö- ja ryhmäkäyttäytymistä säätelee geeniperimämme, joka alkoi muotoutua 2,5 miljoonaa vuotta sitten. Noihin aikoihin ihmis- eli homo-sukuun kuuluvat apinaihmiset elivät laumoissa, joissa työn- ja ravinnonjako edellytti jonkinlaisia kaikkia koskevia sääntöjä. Tuo geeniperimä sisältyy yhä meihin kaikkiin ja vaikuttaa käyttäytymiseemme. Siitä kumpuaa pyrkimys alistaa muita väkivaltaisesti, mutta se mahdollistaa myös sopeutumisen lakeihin ja yhdessä sovittuihin sääntöihin ja jopa kyvyn puolustaa henkensä uhalla oikeudenmukaisuutta. Ihminen on läpikotaisin sosiaalinen olento, ja ”laumaan” kuuluminen on meille elinehto – vaikka se lauma kohtelisi meitä kuinka julmasti.
Ihmisyhteiskunta ja inhimillinen tietoisuus syntyi paljon myöhemmin, noin 100 000 – 60 000 vuotta sitten, kun metsästäjä-keräilijäheimojen toimeentulostrategia edellytti uudenlaista järjestäytymistapaa. Ihmisten oli opittava tulemaan toimeen ”kaikkien kanssa”, ei vain oman lähiyhteisön parissa. Ihmisten ja ihmisryhmien väliset väkivaltaiset yhteenotot ovat riski koko yhteisölle. Yhteiskunta tarvittiin kahlitsemaan apinaihmisen luontoa.
Ihminen ei synny vaan kasvaa ihmiseksi ihmisyhteiskunnassa, jossa hänet sosiaalistetaan, inhimillistetään. Ehkä yhteiskunnan tukirakenteet pettäisivät harvemmin, jos ymmärrystä, tietoa ja keskustelua ihmislajin synnystä ja ihmisluonnosta olisi laajemmin tarjolla.
”mahdollistaa myös sopeutumisen lakeihin ja yhdessä sovittuihin sääntöihin ja jopa kyvyn puolustaa henkensä uhalla oikeudenmukaisuutta.”
Ikävä kyllä ei kaikille. Jostain syystä jotkut kokevat joskus oikeudekseen rikkoa sääntöjä, tahallaan, suunnitelmallisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Noin on. Tarkoitin tuossa ihmisen lajikäyttäytymistä. Se luo vain raamit yksilöiden käyttäytymiselle.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni Krisnamurti selittää väkivallan hyvin:
Jokainen ihminen, joka uskoo että hänen jumalansa, isänmaansa tai puolueensa on ehdottomasti oikeassa, on väkivaltainen. Jos uskoo että oma jumala on ainoa oikea, silloin on oikeus lyödä väärässä olijoita.
Ilmoita asiaton viesti
Entä ne henkilöt joilla ei ole jumalaa?
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka ei uskoisi jumalaan mutta uskoo vuorenvarmasti puolueeseen, vaikkapa persuihin:)
Ilmoita asiaton viesti
”Ehkä yhteiskunnan tukirakenteet pettäisivät harvemmin, jos ymmärrystä, tietoa ja keskustelu ihmislajin synnystä ja ihmisluonnosta olisi laajemmin tarjolla.” Tarjolla on tietoa, mutta filosofinen keskustelu ja filosofinen taso käsitellä asioita ei ole kirjallista pikaruokaa. Kestää aikansa löytää sellainen tahtotila, jossa tietoa on mahdollista omaksua ja hyväksyä.
Ilmoita asiaton viesti
Otsikko kysyy, mistä julmuus on kotoisin?
Pääsyy on syntiinlankeemuksessa
Room 7:21-24. Paavali sanoo: huomaan itsessäni, minä joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni
Sisällisen ihmisen puolesta ilolla yhdyn Jumalan lakiin
Mutta jäsenissäni näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa joka minun jäsenissäni on
Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista”
Kristityllä on kaksi luontoa. Luonto joka ilolla yhtyy Jumalan lakiin . Mutta jäsenissä on toinen synnin laki
On sanottu se luonto jota ihminen ruokkii pääsee voitolle
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hienosti sanottu Paavalilta, samaa ihmisen hyvyyden ja pahuuden pohdiskelua ja ihmettelyä. Se on keskeinen kysymys myös uskonnoissa. Itse haen vastausta kuitenkin ihmissuvun esihistoriasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä Paavalin toteamus, soveltuu jokaiseen ihmiseen yksilönä
Oli hän mistäpäin kotoisin tahansa ja oli hänen uskontonsa mikä tahansa
Ilmoita asiaton viesti
Yksi julmuuden lähde on Vanha Testamentti. Siinähän israelin heimon sodanjumala Jahve neuvoo yksityiskohtaisesti miten pitää naapuriheimot tuhota julmasti. Pitää tappaa miehet ja naiset sekä lapset, palvelijat, kotieläimet, tuhota kaikki omaisuus. Mikään muu usko ei ole ollut niin julma. Natsit tappoivat juutalaiset miehet, naiset ja lapset. Mutta eivät tuhonneet heidän omaisuuttaan.
Mielestäni fanaattinen USKO on julmuuden perusta.
Ilmoita asiaton viesti
”Yksi julmuuden lähde on Vanha Testamentti”
Nyt vain eletään uuden eikä Vanhantestamentin aikaa
Ilmoita asiaton viesti
Nyt sinä Erkki vääristelet.
Kysyin kerran Vuosaaren papilta että onko Vanhakin Testamentti Jumalan sanaa. Vastasi että on.
Tosin on Uudessakin julmuutta. Kaikkivaltias Isä tapattaa poikansa roomalaisilla, muka meidän syntiemme tähden. Miksei Kaikkivaltias syntiasioita ratkaissut toisella tavalla? Pystyyhän hän nykyisinkin anteeksiantamaan miljardien synnit niin halutessaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt sinä Erkki vääristelet.
Kysyin kerran Vuosaaren papilta että onko Vanhakin Testamentti Jumalan sanaa. Vastasi että on.”
Koko Raamattu on Jumalan sanaa
Mutta VT oli lakiliiton aikaa. UT:ssa liitto muuttui armoliitoksi. Mutta armo pitää ottaa vastaan ettei se jäisi kohdallamme turhaksi. Kuten sana sen ilmoittaa
Ilmoita asiaton viesti
Hebrealaiskirje ilmoittaa asian tällä tavoin 8:13
8:13 Sanoessaan ”uuden” hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään
Ilmoita asiaton viesti
Siis kymmenen käskyäkin on käynyt iälliseksi? (2 Moos. 20:1–17)
Ilmoita asiaton viesti
”Siis kymmenen käskyäkin on käynyt iälliseksi? (2 Moos. 20:1–17”
Jos jokin asia toistuu VT.n puolelta Uuteentestamenttiin niin kyllä on voimassa
10 käskystä 9 toistuu UT.n puolella paitsi sapattikäsky
Ilmoita asiaton viesti