Kirja kainaloon ja riippumattoon – lukutaidon merkitys
Mikä onkaan mukavampaa kuin istua rannalla, riippumatossa tai laiturin nokassa lukemassa mukaansa tempaavaa kirjaa. Muistan edelleen lapsuuden kesistä sen, kuinka kävimme mummini ja serkkujeni kanssa kirjastoautossa hakemassa luettavaa kesälomaksi. Kirjastoauto jo itsessään oli eksoottista Espoon tytölle, mutta mahtavuutta vasta olikin kahlata kirjan kanssa mummolan rannan onkikivelle lukemaan. Ympärillä liplatteli vesi ja kaislat humisivat tuulessa.
Nykypäivänä kiinnostus lukemiseen on varsinkin nuorten keskuudessa vähentynyt ja lukemiseen käytetty aika on lähes puolittunut 20 vuodessa. Tutkimusten mukaan suomalaisnuorista joka kymmenennellä on heikko lukutaito. Ero tyttöjen ja poikien lukutaidon välillä on Suomessa kasvanut niin, että se on suurempi kuin missään muussa OECD-maassa. Tämä on huolestuttavaa, koska vaarana on, että heikko lukutaito rajoittaa nuorten elämää ja vaikeuttaa menestymistä jatko-opinnoissa ja työelämässä. Hyvä lukutaito vahvistaa sosiaalista identiteettiä ja yhteiskunnallista tasa-arvoa.
Kodin merkitys lapsen lukuinnon synnyttäjänä on merkittävä, mutta yhtälailla siihen vaikuttavat myös kaverit ja opettaja. Opettajan on hyvä muistaa, että hänellä on yhtä suuri merkitys lukuharrastuneisuuden innoittajana kuin kodilla. Koulujen lukutaito-opetuksessa lukuinnon herättäminen onkin avain-asemassa. Kouluissa oppilailla tulee olla itsellään mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisia tekstejä he saavat koulussa luettavakseen. Muistan hyvin omasta kouluajastani, kuinka muutaman kerran opettaja antoi sellaisen opuksen kahlattavaksi, että vaikka rakastin lukemista, niin kirjan lukeminen oli työn ja tuskan takana. Voin vain kuvitella jos nuorta ei lukeminen innosta ja hän saa omasta mielestään maailman pitkäveteisimmän kirjan luettavakseen, niin siihen sammuu se viimeinenkin into.
Lukeminen tulisi aloittaa jo vauvaiässä, eikä lapselleen tai lapsenlapselleen voi lukea koskaan liikaa, vaan on arvokasta lukea lapsille ja puhua heille lukemisesta. Osa lapsista on innokkaita lukijoita, mutta tänä pelien ja älylaitteiden aikana, osa taas ei ole. Monen lapsen vanhemmat ovat ikäpolvea, joka ei itsekkään välttämättä ole lukenut samassa mitassa kirjoja kuin aiemmat sukupolvet ja tulleet sitä kautta siirtäneeksi tapaa omille lapsilleen. Lukemisella on kuitenkin merkitystä lasten kielen kehittymiselle samalla kun se antaa lapsille erilaisia näkökulmia asioihin ja uusia ajattelutapoja. Lukemisen aloittaminen on sinänsä helppoa sen kun ottaa kiinnostavan kirjan käteen tai etsii mielenkiintoista lukemista erilaisista digisisällöistä.
Mieleeni ovat omasta lapsuudestani jääneet erityisesti Neiti Etsivä ja Tiina kirjat, joita raahasin Laajalahden kirjastosta kassikaupalla. Nykyään luen aika laidasta laitaan kirjoja vähän mielialan mukaan, välillä luen enemmän ja välillä taas vähemmän. Pidän elämänkerroista, koska ne luovat ihmisestä kokonaiskuvan, mutta nautin myös rikosdekkareista, mikä johtunee siviiliammatistani syyttäjänä sekä fantasiakirjoista kuten Harry Potterit, jotka veivät niin minut kuin poikani Tylypahkaan noitien ja velhojen kouluun. Harry Potter tarinoita on nuorempi lapsenikin ohimennen kuunnellut, koska hihkuu keppi kädessä olevansa Harryn apuri Hermione.
Lapsille ja nuorille löytyy myös kirjoja aiheesta kuin aiheesta ja kirja löytyy varmasti oman kiinnostuksen mukaan. Oman poikani, joka on kiinnostunut muun muassa tubettamisesta ja bloggaamisesta, sai tubettajien kirjat innostumaan hetkittäin lukemisesta. Itsekin luin poikani kanssa muun muassa Miklun kirjaa. Se synnytti muutamia todella mielenkiintoisia keskusteluja poikani kanssa muun muassa siitä, että elämmekö simulaatiossa tai mikä on elämän tarkoitus. Haastoi äitiäkin miettimään.
Suosittelen, lukemaan juuri sitä, mikä itseä kiinnostaa, ei kaikkien tarvitse lukea romaaniklassikoita. Tärkeintä on, että tarina vie mennessään.
Hyvä kirjoitus.
En itse aikoinaan lukenut kirjoja, mutta vaimon kautta iski luku into.
Lapsille tuli joka ilta luettua kirjoja vaimon kanssa luku kerrallaan.
Lapset odottivat iltaa innolla, koska miettivät päivän aikana miten kirja jatkuisi.
Nykyään lapsilla(teini-iässä) into on vain kasvanut, merkkinä siitä on n.30 kirjan lainaus kuukaudessa kirjastosta.
Koulussa on opettajat viestinyt siitä, että kirjoitus ja lukutaito ovat huomattavan monipuolisia, syy siihen on varmaan suuri monipuolisuus kirjojen aihealueista.(kaunosta tietokirjoihin).
Itse tykkään myös iltaisin istuskella kuistilla ja lukea kirjoja, kahvia nauttien.
Tällä hetkellä kahlaan läpi Elsa Anttilaa, Marxismi Leninismin Perusteet ja Hugon kurjat kirjoja.
Lukemisen aloittamiseen tarvitaan vain yksi kirja, mutta löytääkseen itseään kiinnostan kirjan, täytyy tuntea/tietää vaihtoehtoja.
Koulu voisi tarjota tietoa erillaisista vaihtoehdoista tutustua eri kirja tyyleihin.
Maantieto, biologia, historia tai oikeastaan kaikkiin oppiaineisiin voi tutustua myös tarinakirjallisuuden kautta, joka voisi samalla lisätä lukuintoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tärkeä ja tervetullut kirjoitus. Lukeminen on monikärkiohjus: siinä kehittyy keskittymiskyky, mielikuvitus, empatia, kirjoitustaito, sanavarasto… Toisaalta haluan ajatella niinkin, että kirjojen lukeminen on arvokasta vaikka sitä ei ajattelisikaan hyödyn kautta; kirjallisella kulttuurilla ja lukuelämyksillä on itseisarvo.
Elämä on tavattomasti köyhempää ja kapeampaa jos ei koskaan löydä kirjojen maailmaa.
Varsinkin poikien lukeminen on vähentynyt hurjasti. Nyt tarvittaisiin lisää lukevan miehen malleja. Lätkäveskari Lankinen oli jo mainio esimerkki.
Ilmoita asiaton viesti
Lukeminen on aina ollut iso osa elämääni. Lapsenlapset ovat lukeneet kyllä Harry Potterit, yms, mutta TV ja tietokoneet kiinnostivat enemmän.
Surkuttelin tätä aikanaan ja patistelin heitä lukemaan enemmän. En kuitenkaan saanut heitä sille tasolle, mitä itse ajattelin olevani. Lapset oppivat TVstä ja tietokoneista paljon sellaista, mitä itse en siinä iässä oppinut. Heiltä taas jäi kokematta monta hyvää seikkalua, joista minä lapsena luin viikottain.
En väitä tietäväni onko nykyajan lapset ja nuoret paremmassa vai huonommassa asemassa kuin me, heidän vanhemmat ja isovanhemmat, mutta lukemisessa on jotain mikä stimuloi aivoja ja ajatusta eri tavalla kuin nykyajan eltronikka – ainakin minun mielestäni.
Kiitos kansanedustaja. Hyvä ja tarpeellinen kirjoitus.
Ilmoita asiaton viesti
Muutettuani asumaan Indonesiassa omasin vain välttävän kielitaidon, eikä perheenikään puhunut kovin sujuvaa suomenkieltä.
Pelastukseksi tuli suomenkielisten kirjojen luku joita oli helppo lainata Helsingin seudun kirjastoista sähköisesti. Äitini opetti minut käymään kirjastossa jo 12-vuotiaana ja nopeasti opin lukemaan nuorten kirjoja, joita sain myös merkkipäivä lahjoiksi.
Työssäni jouduin matkustamaan paljon, yli 100 päivää vuodessa. Matkoilla kirjasta tuli hyvä matkakumppani niin lentokentillä kuin kulkuneuvoissa äänikirjojen muodossa.
Suosittelen lämpimästi vanhemmille lasten opettamisessa lukemaan jo 10-vuotiaana. Kirjan lukemisen taito on opeteltava nuorena. Täysi-ikäisen on vaikea oppia kertomusten sujuva lukutaito!
Ilmoita asiaton viesti