Kypäräpakko / polkupyöräilijöille kypärä verovaroista kustannettava / potkulaudat
Huomenta lukijoille!
Sälekaihtimet avatessa tilanne oli päällä lähettyvillä, johon moottoripyörä poliisikin tuli.
En arvuuttele mitä tapahtui: osallisena auton kuljettaja + polkupyöräilijä, vaan että miksi niin vähän pyöräilijöillä on kypärä käytössä, kun henkensä voi menettää hitaamallakin vauhdilla?
Paljon perheitä pyöräilee, jossa kenelläkään ei ole kypärää, tai pienillä polkijoilla on – mutta ei vanhemmilla, niin miksi he eivät huoltajina ajattele sitä, et kuka heidän lapsistaan huolehtii, jos he itse menehtyy tai pahasti loukkaantuu?
Minun mielestäni jokaiselle pyöräilijälle pitäisi kypärä kustantaa verorahoista, joita jaetaan turhempiinki kohteisiin = ohjekirjoilla, miten liikenteessä käyttäydytään,,,,,,,,,,,, vaikka ensimmäiset oppitunnit vois antaa ihan bullean julkisen toiminnan henkilökunnilla – kun heitä väestöön suhteutettuna uskoisin olevan aika vähillä työtehtävillä, niin kerkiäisivät koko suomen väestölle eka tunnit antamaan.
Niin ja kun kovakallosta porukkaa suomessa kuulostaa olevan – pakko on ainut keino saada liikennekäyttäytyminen turvallisemmaksi, ja kun niitä pakkoja suomessa on muutenki varmaan kilometrin mittainen lista – niin kypäräpakko on varmaan paras Pakko siinä listassa.
Niin ja potkulaudat suomessa käyttökieltoon.
Sitten mikä on tärkein asia tuonkin asian edessä, niin promilleraja – joka ei tarvitse suurta älykkyyttä, niin tottakai nolla % alkoholista + huumeista, kuten kaikissa muissakin kulkuvälineissä, joita ihminen kuljettaa, ettei siitä pitäisi edes vuosikausia vääntää poliittisessa kentässä.
Jahas, ei muokkaus toiminut – kun tekstiä yritin väljentää,,,,,
Ilmoita asiaton viesti
Aikoinaan kun kypärät ilmestyivät pyöräilijöille joskus 70/80-lukujen taitteessa niin se oli aika outoa. Eihän niitä joskus 60-luvulla käyttänyt moottoripyöräilijätkään. Kilpapyöräilijöillä kyllä oli joku päänsuojus jo tuolloinkin.
Niin silloin vuonna -80 tunsin yhden mukavan papparaisen joka verkalleen hitaasti polki naisten pyörällä kauppamatkojaan Helsingin esikaupungissa. Hänellä oli selvä peruste miksi ei ala kypärää käyttämään. Hän sanoi: ”En mä kypärää ota kun sodassa sain käyttää sitä viisi vuotta, se riitti”.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, mutta kun ajatellaan tätä aikaa, niin kyllä tuokin asia pitää päivittää tähän hetkeen – ihmetellen, et miksi vakuutusyhtiöt eivät ole heränneet ihmisten turvallisuuden kehittämiseen paremmalla otteella ja ihan yhteiskunnan päättäjät?
Ilmoita asiaton viesti
60-luvulla useimmat käyttivät kypärää moottoripyörällä ajaessaan. Nahkaiset päänsuojukset jäivät suurimmalta osalta 50-luvulle. Pelkästään ajoviiman tähden kypärä on kohtalaisen hyödyllinen ja jo varhaisissa kypärissä korvia suojasi ajoviimalta nahkaosa.
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla..en muista mutta tuolla korvessa jossa vietin kesiäni niin ukot ajoivat Jawalla ym. savottaan ilman kypärää.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä lausahdus papparaiselta … toisaalta; nykypäivin en lähtisi ilman kypärää liikenteeseen, en edes tuonne kevyeen liikenteeseen ja sen väylille.
Ajelen mielestäni rauhallisesti mutta se muukin liikenne, varmasti huomioonotettavaa.
Ajonopeuteni tällä s-scootterillani kyllä on vain n 15-20 kmh (näkyy mittaristosta) mutta omaltakin kohdaltani arveluttavat nuo vimmattua nopeutta viilettävät scuutit. Törmäys sellaisen kanssa ja asvaltin suudelma; ei kiehdo. Siis kypärä päähän.
Ilmoita asiaton viesti
Jos on varaa hankkia polkupyörä, on varaa hankkia myös pyöräilykypärä.
Varsinkin skuuteille pitäisi määrätä pakollinen kypärä. Ehkä myös jalankulkijoille sillä useinhan skuutin uhrina on jalankulkija.
Tämä on varsin merkillistä että pyöräilykypärä on jäänyt suositukseksi vaikka sen käyttö vähentää vakavia loukkaantumisia selvästi.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän tuon: Jos on varaa hankkia polkupyörä, on varaa hankkia myös pyöräilykypärä.
Sehän ei suomessa monissa tapauksissa ole mahdollista, kuten ei ole mahdollista pitää sitä vanhaa pirssiä – että pääsisi mahdolliseen työhönsä johon työnhaku velvoittaa.
Puhutaan ihmisoikeuksista – suomessa viimeisen kymmenen vuoden sisällä ei kovin kädenojennuksia ole ”valtaväestöön kuuluville ihmisille – puhuttaessa ajokortin hankinnoista / autojen hankinnoista / harrastuksista, joita jossain taistelulajien kursseja tarjottiin nimenomaan vierasperäisille / olihan jossain polkupyöriä annetun, jotka sitten netissä myytiin, joista toimista valtaväestöön kuuluvat saisivat kunnon rapsut, mutta ei vierasperäinen ihminen”.
Et miten se tasa-arvo menikään ja kaikki asiat liittyvät toisiinsa jossain kohtaa, kun verorahoista puhutaan?
Ilmoita asiaton viesti
Kypärää tai kypärättömyyttä ei voi ihan seesteisesti agentoida eikä implementoida, ainakaan miten sattu.
Itse en käytä kypärää pyöräillessä, mutta rullaluistellessa kyllä, ts kummatkin tuntuisi vaaralliselta, ilman sopivuuden tuntemusta, jonka ylikävely olisi riski.
On toimia, joissa tilanne on kohtalaisen selkeä.
Keissi ei ole maailman suurin, mutta langanpääjuttuna hyvä, kun konkretiaa saa mukaa, muuhunkin.
Pyöräkypärä jne, ja voisi ajaa huolettomammin, tai rakentaa muuta vapaammin… tämä riski on olemassa, ja varmasti myös toteutuu.
Rakentamisen voisi mainita, jossa esim näkyvyys kriittisilä paikoilla voi olla out. Tätä ei voi korvata millään kypärällä, ja kyse ihan nykyrakentelusta, jatkuva-aikaisesti ilmeten (onnettomuutta kalastellen).
Eräs rakenteellinen seikka on liikkujien sekoittaminen selkeän kyborgisiin, verrattuna selkeän haavoittuviin kulkijoihin. Jälkimmäisen turva on se heikkous, ts haavoittuvuus, eikä tätä voi kompensoida sellaisella toimijuudella, jonka perusasema on konepainotuksellinen.
Tasojen sotkemista jos haluaa tuoda esille, voi mainita tosiaan kontrastin ja rajapinnat, ts kuilut ja haverimahdollisuudet myös ihan suoraan tien pintoja koskien.
Kun kovarakennetta… sen on oltava sileää. Mikään pieni esine tai kova kohtaus matalanakaan, ei voi aiheuttaa isoa ongelmaa, jos tällainen toteutuu ympäristössä, joka joustaa siten, että erottuva ei tosiaan ole kuin sitä mitä tienoo muutenkin.
Yksinkertaista, mutta ei käy selväksi norsunluuvälineistä. Niissä tosiaan tarvitaan mm vilkut, eikä tähyilypainotusta muualle sieltä, kun tähyily on luontevampaa ja mahdollisempaa tavan luontoliikkujana (haavoittuvuusvinkkeli, suora-aistit, aisti-toimijuus-ennakointi-ketju).
Kommentti on systeemisyyttä inklusoiva, mutta problematiikkaa on vaikea nostaa esiin ilman laajempaa yhteyttä, jonka tekijöitä toisaalta on suoraan meissä elävänä.
…
Yleisellä tasolla, liikkuminen on jatkuvaa, jatkumoa… vastakohtaa diskertismille, töksismille, … ja sotkulle. Dilemma tulee suoraan todellisuuden tasolta, ja otettava huomioon.
Sotkuun (kompleksiikkaan) pätee samat ympäristöön liittyvät sopivuudet, joihin viittasin kuilujen yhteydessä.
Metsä voi olla kompleksinen, ja osin eteen tulevat tilanteet diskreettejä, mutta näissä ei tarvitse arvailla toimijaperäistä mielikuvituksellisuutta, vaan luontoyhteys riittää perusennakointiin ja pärjäämiseen.
Ihmisrakenteissa ei rajaa sillä, mikä muuten helppo ja luonteva… voidaan päätyä tekemään hankalasti otettavaksi.
Tarvitaan hienovaraisuutta ja kompleksiikkaa, paljon, muttei välinpitämättömän töryttämällä, extremelaajasti. Näin säilyy toiminnan perus-perustaa, jolle voi rakentaa muutaki.
Ilmoita asiaton viesti
BTW
EU (ja esim kauppa/hallinto/… -alueet) kärsii hallintovälineen kautta tapahtuvasta sabotaasin omaisesti otettavasta toiminnasta, joka samalla aiheuttaa tuottamuksellisesti anarkismia.
Toimitaso on hyvä, ja yhteisessä maailmassa must, joten tämä vaikka pitää sisällään asiaa, ei kailta osin totta:
https://www.youtube.com/watch?v=ix73F11jYVc
Yhteinen maailma (YM) ei ole näissä käsite, vaikka konkreettisesti eletään tätä, näkemyksistä huolimatta (YT-teemastoa).
Kun törmää esim tällaiseen: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/perttupulkkinen/ymmarratko-meidan-kaikkien-ponnistelut-ovat-valttamattomia-suomen-nostamiseksi-velkasuosta/#comment-4199246 …
Ei voi olla tulematta mieleen vapaa tahto (VT), jota olemassaolevana mitä todennäköisemmin on (riittävästi, tms), mutta jotta käytännössä myös toteutuisi,… tulisi myöntää katkokset, ts se että on se VT, niin on myös este, ja tilanne, joka huomioitava, jotta se tärkeksi sanottu VT, jolle sovelmat, koska varsinaisista sovetamisista ei voida puhua usein (soveltuma != soveltaminen).
Tasosekoilua ilmenee näissä paljon (kommunismin ongelma, investoinnit, … rakenteet yleensä (päivittymättömästi! (de facto))).
Ilmoita asiaton viesti
Kaksi viimeistä kommenttia; kyllä vain huomasin, en sitten liene ns sivistynyt ihminen, edellinen meni sinne tasa-arvoisuuteen ja siten minulle ei liene noin henkeviä käsityksiä siitä.
Tämä sivusto joskus näkyy menevän sinne mielestäni käsittämättömyyksiin lähestulkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittelytaso järkevyyttä tavoittaen, oli tosiaan minimiä.
En hoksaa, miten esitettyä voisi alittaa, mutta ainahan näissä voi kehittyä. Ehkä tämä ei ole niinkään se ongelma.
Pirstales, kun (pseudo)piruiluttaa. Liekkö tämä nyt sitä taktista maskausta vai mitä.
Näissä toisan menee helposti överiksi, jos tiettyä odotustoa pitää yllä. Tällä alueella on ne haasteet, mihin viittaan. Ilmenee vähän kaikessa.
Tasa-arvon käsitettä ei tule käytettyä. En tiedä miksi. Näitä sanoja on jonkin verran muitakin.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys oli kypärän hankkimisesta yhteiskunnan laskuun polkupyöräilijoille. Ei mistään muusta hölympölystä.
A. Uusien polkupyörien ostajille myydään vain paketti, jossa on ns.hyväksytty kypärä mukana.kypärättä ajaville annetaan ”virhemaksu” , vaikkapa 60 €. Tämä maksu koskisi kaikkia polkupyöriä, skuutteja ja mitä niitä lieneekään. Samaan malliin kuin autoilijoille tulee ”virhemaksu”, jos puhuu kannykkään tai ei käytä turvavyötä tai ajaa lievää ylinopeutta. Itse olen sitä mieltä, että kaikki skuutit pois liikenteestä.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy olla linjaa toiminnoissa. Muuten maailma hukkuu pas… EU:n, tai ihan sisä-Suomeen. Mikähän on epidemia.
Kyllä on asiat toisaalta ihan suhteellisuudessaan.
Väitteet totta, mihin kohtaan vain päättelyketju saadaan ylettymään, tai mihinkä syytä jättää.
Tällainen on tosiaan perusmielivaltaa.
Perusteluttomuus on paljon, mutta ei ihan kaikkeen käy.
Ilmoita asiaton viesti
Perustele täällä nyt tuo perustelumattomuus!
Minun perustelu on ihmisten turvallisuuden parantaminen. Vai kuuluuko kypärättömyys niihin kuuluisiin ihmisoikeuksiin ja kansainvälisiin lakeihin ???
Ilmoita asiaton viesti
Perustelemattomuutta on occam, ts suora intuition mukainen ratk.. päät.. ajautuma, siis vailla hoksaamista, että jotain valintaa on tehty.
Kun tuollaisen mahdollistaa yhteisötuki saman tasoisesti, menee asiat tökkäämättä.
Tuossa on tosiaan jotain esteetöntä, ja jatkuvaa, ts liikkeelle hyvin ominaista, kun taas anti-occam on jotain pysähdyksellisempää.
En tosiaan kannata vain jompaa-kumpaa, vaikka esim autoilu esteväylineen on vähän kuin juupas-eipäs jne, ja fiksu voisi todeta, että voi olla suoraan ilman hölmöyttäkin, ja sen ilmentämistä, vaikka toki auto potentiaalisena voi herättää tutkailuun ja sovittamiseen. Jossain vaiheessa tulee tehdä sitä tarkistusta.
Kypäräpakko ideana on jees, jos siltä vaikuttaa.
Jos joku ei ole ihan samoilla linjoilla… EM kulkuväylä on silti ihan hyvä käydä mielessä loppuun, koska on myös mahdollinen, tietyissä oloissa, ja toisaalta jotta voi vaihtaa parempaan, hyvä tajuta se, että itsestä on lupa pitää huolta, ja lähellä olevista, ja occam on tätä, ihan täyskattavasti. Vaikea sanoa, mitä tämän piiriin ei kuuluisi.
Vastaus on vähän pitkä, eikä mene edes purkkiin tältä räpellykseltä.
Viimeaikasempia suhtautumisia jos ajattelee, ja niiden vinksahteluja … näitä tosiaan voi olla, mutta ajastaan voi melkein odottaa sitä, josko jotkin asiat olivat jo siinä, ja parempi jättää omaan arvoonsa, ja sopivuuteen.
Eräs suhtautumisellinen, ja keskinäisvälisyyden voimakkaalle alueelle kuuluvana on se, millä tavoin suhtaudutaan erimaailmallisuuteen, ja jakoa kun on mielipiteissäkin asti, näkyy myös asiankäynnin yhteydessä, vaikka hiljaisesti ihmiset osaisivat perustella vastapuolta tosi pitkällekin.
Mitä piti sanoa, on tosiaan löydöstyyppinen, ja tällaiset tärkeitä.
Kyseessä siis suhtautuminen siihen, että miten otetaan suhtautumista voittoihin, myönnytyksiin ja tappioihin, sekä tilanteisiin yleensä.
On sanottu mm sotien yhteydessä, että sotaa voisi jatkaa paljon, jotta neuvotteluasemat olisivat paremmat, kun jotain sovitaan.
Vähän on suuntaa antavaa mukana, mutta parempi suoraocc… occam olisi kertoa se, miten ei haluta olla väärässä sen suhteen, mikä on oikeasti oikeaa jollekin, joka tislattuna on tosiaan kultaa, vaikka ei joka yhteydessä.
Nostan pointin esiin, koska on arveltavissa jo tässä vaiheessa ainakin jollekin se, että perinnehokemisto suhtautumisia säilyttävänä, menee kyseenalaisesti, ja voi olla selkeä osa ongelman ylläpitoa.
Ihmisten ei tarvitse olla samoilla linjoilla, eikä pyrkiä jotenkin konsensukseen ja yhteisempään hyvään. Riittää kun ei aiheuta ongelmia muille, ja voi löytää sen neutraaliuden ja kestävyyden, jota itse viimein vaatii elääkseen.
Eri linjoilla voi olla, ja on tosi tervemennyttä,… mutta että tekee tyhjästä erimielisyyttä, vieläpä turhan takia.
Okei. Ehkä ei sitten ole turhaa se, mitä jokainen vähän viestii. Käy selväksi se, millaista kokemusta itse kukin jakaa, ja vaikkei aina näkyvän ja suoran törkyisesti, niin vähän toisin.
On hyvä, on varmasti parempi, ja kun vie, eikä muuta ole näihin liittää… tämähän on suorastaan parempi toimitapa, kun vielä automaattinen. Vielä kun Jeesus pelastas, ja Buddha jaksais olla tukena.
Primaarisuus on suoratukea, sekundäärisyys jotain soviteltavan arvoista, olkoonkin, että rajapinta voi olla elävämpi kuin mitä osataan ajatella.
Perustelemattomuuden perustelu on juurissa, ja lähisellaisissa, vaikka ympäristö olisikin kehto, joka härättää ulottumaan.
On toisaalta niin, että se kauempi kun on myös suuntaa, on juurimahdollista jotenkin, vaikka kierolla tavalla voi näkyä niin, että luodaan tilanne, jossa occam leikkaa, kuin mitä tekee salama, kun toimittaa jännitteen jakamisen tehtävää, kahden samanlaisen välillä.
On ajateltu niinkin, että humala-hakuisuuden kautta ei voisi tehdä rikoksia, koska mitä vain voisi perustella primariikalla. Tämän kautta asioita tosiaan viedään, ja populismi on suoraan primariikan triggeröintiä.
Näistä voi tosiaan ajatella rakenteellisuuden kautta, ja ihminen sopii hyvin tähän.
Mitä on soveltaa näistä… tätä ei välttämättä voi eikä kannata heti tuoda esiin. Osallistumistapa on siten anti-occamia. Nostamasi aihe on minusta erittäin vaikea analysoitava, ja kokoonkelattava.
Päätöksiä koskevasti, näissä on substanssia, ts käsittelytapaa voi pitää substantiikkana, vaikka kyseistä s-sanaa ei tietääkseni ole tapana käyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä olisi hyvinkin kannatettava esitys. Siis kaikille kv-liikenteen ajajille kypäräpakko.
Valtiolle kertyisi maksuja mielestäni jopa mukavastikkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdottaisin myös promillerajaa kaikille 2-3 pyöräisille kv- kulkuvälineille ja se olisi sama kuin autoilijoilla. Rangaistukset myös samat. Alle 15 v. Vanhemmat maksaa sakot yms.kulut. Sehän oppia ikä kaikki.
Ilmoita asiaton viesti
Pyöräilyssä on se hyvä puoli, että pyörä on mahdollista nivoa liikkumiseen samalla tapaa kuin mitä vaatteet tekevät.
Vaikka pyörä on kyborgismia, sitä ovat vaatteetkin, tosin hukkaamatta liikeliittymisen mahdollisuutta, ihmisen perusvalmiuksista päin lähtien.
Osa kyborgismista rikkoo aisti-toiminta-… -ketjun, osa jopa vahvistaa tätä.
Voi toki opettaa elimistön osaksi esim kännykkää, jne, ja tätä lähestymistapaa on esiintynyt paljon tuotannossa. Itse puhunut suoraan marsittamisesta.
Avaruudelliset sopeutumat ovat hyviä, mutta peruskamaraakin tulisi arvostaa.
…
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/turvallista-pyorailya-onko-kyparan-kaytto-turhaa/
Näissä toteutuu jotain klassista. Tällaisen selvitykseen tulisi laittaa paukkuja. Ilmiö on nimittäin yleinen, ja liittyy mm rasismiin ja sosioturbulentiikkaan, ja sosiohävitykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä niin, vaikka en asiaa propagandana näe – vaan oikeasti se suurimmassa osassa onnettomuuksia suojaa ihmisten päätä,,,,,,,, tosin nyrkkeilyä harrastava altistaa itsensä ehkä tuleviin sairauksiin, kun eihän aivotkaan loputtomiin hakkaamista kestä – vaikka kallon sisällä ovatkin.
No ehkä tuokin on tulevaisuudessa suunta, jotta jalankulkijat kävelee kypärä päässä,,,,,,,,,,,,,, autoilijat,,,,,
Ilmoita asiaton viesti