Airbnb-bileet naapurissa, skuuttiröykkiö keskellä katua… Innovaatiot disruptoivat kaupunkien keskustat

Jälkiteollisessa myöhäiskapitalismissa kaikkialle tunkeutunut paskanjauhtantatalous on tuottanut yhden ylittämättömän innovaation. Tämä innovaatio on tietenkin innovaation käsite itsessään.

Jos jotain asiaa tai härpäkettä alkaa kutsua innovaatioksi, sen kritisoiminen käy hyvin vaikeaksi –   eihän kukaan halua näyttää yrmyn brezneviläiseltä menneen maailman hapannaamalta, joka ei syty nuorekkaalle innovaatiohurmokselle.

Innouweizöns rules, jäbä!

Koska innovaatioita pitää syleillä ja rakastaa, on julkinen valta Suomessa nöyrtynyt skuuttifirmojen, wolttien ja airbnbiiden edessä. Niiden toimintaa ei olla uskallettu ruveta rajoittamaan ja sääntelemään, koska uusi uljas alustatalous perustuu mystisiin digitaalisiin innovaatioihin, joita konsulttikieltä puhuva julkinen valta haluaa olla edistämässä yksityisen sektorin dynaamisena partnerina, tai mikä se viimeisin muotisana nyt taas olikaan.

Vaikka olenkin tällainen yrmy menneisyyden mies, ei minulla ole mitään sellaisia keksintöjä vastaan, joiden toiminta- ja ansaintalogiikka ei perustu siihen, että niiden negatiiviset ulkoisvaikutukset kaadetaan tylysti yhteiskunnan ja tavallisten kansalaisten niskaan. Esimerkiksi pysäköintisovellukset helpottavat ja nopeuttavat huomattavasti pysäköinnin maksamista eikä niiden käyttäminen tuota haittaa muille ihmisille.

Mutta miten toimivatkaan Airbnb sekä ruokalähetti- ja skuuttifirmat, nämä uuden vallankumouksellisen alustatalouden airuet? Ne jättävät kaupunkien kaduille sekasorron ja keskittyvät korjaamaan setelit omiin taskuihinsa. Fyrkat mulle, kaaos sulle.

Miltä näyttää elämä vaikkapa Turun keskustassa Herran vuonna 2022? Katuverkosto – siis verovaroin rakennettu ja niillä ylläpidettävä julkishyödyke – täyttyy skuuttien röykkiöistä ja päin persiitä pysäköidyistä ruokalähettien autoista.

Alustatalouden firmat pesevät tietenkin kätensä tästä kaupunkitilan kaaoksesta: ruokakuskit ovat ”itsenäisiä yrittäjiä”, eikä Woltia kiinnosta pätkääkään esimerkiksi parkkitilan vuokraaminen tai ostaminen sen kuskien omaan käyttöön. Sehän maksaisi firmalle rahaa, kun Woltin bisnesideana on nimenomaan kaataa ne riskit ja kustannukset sen alustalla toimivien ”yrittäjien” kannettavaksi.

Skuuttifirmat puolestaan pitävät pyhänä itsestäänselvyytenä, että skuutit voidaan jättää lojumaan mihin tahansa. Skuutin vuokraajan oikeus liikkua missä ja miten haluaa sekä hänen oikeutensa jättää skuuttinsa mihin haluaa painaa bisnesjanarien vaakakupissa enemmän kuin muiden kaduntallaajien oikeus turvalliseen katutilaan.

Urbaaneissa innovaatiokemuissa tavallisen hallintoalamaisen osaksi jää naapurikämpän airbnb-örvellyksen kuunteleminen ja edestä ja takaa ohi viuhuvien skuuttien ja ruokalähettien kulkupelien väisteleminen.

Kysymys kuuluu, että onko tämä poreileva disruptio vääjäämätön asiaintila, vai voisikohan tätä alustatalouttakin kenties hieman säännellä?

 

 

 

+4
pmjamsa
Turku

Epäortodoksisesti jonkin sortin sosialisti. Kotoisin Vantaan suburbiasta, elää kitkuttelee Suomen Turussa. FM 2014.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu