”Leikkausten suuruus voi yllättää”
Otsikko ei ole omani, lainasin sen päivän Helsingin Sanomista ja siksi lainausmerkeissä. Aika hyvin se kuvastaa valtiotaloutemme tilaa: menot paisuvat, tulot eivät riitä,jopa valtiovarainministeriön virkamiehet epäilevä, riittävätkö edes hallituksene kaavailemat mittavat leikkaukset. Nyt saadaan kokea edellisen, maailmaa parhaillaan kiertävän ja velanotolla selvineen Sanna Marinin talouspolitiikan tuloksista. On tullut ”veljenpojan aika,” nyt on hankittava rahat, millä maksaa. Toivotaaan sen onnistuvan ennen kuin kansainväliset luottoluokittajat puuttuvat peliin vaikeuttaen lainansaantiamme, jota sitäkin vielä tarvitaan.
Nyt puhutaan ennen muuta menojen leikkauksista, huolettomasti lisättyjen tukien pois raivaamisesta, on tuotu esiin sekin vanha ja turmiollinen ajatus, että turvauduttaisiin ”juustohöylään”, samalla prosentilla kaikista menoista. Se nyt vielä puuttuisi. Eivätkö vanhat kokemukset varoita? Eikö vieläkään ymmärretä, että menotarpeilla on erilaiset tärkeysjärjestyksensä? Peruskorjausta epäonnistuneen ja kalliiksi tulevan soteuudistuksen jälkeen vaatii ensimmäisenä terveydenhuoltojärjestelmämme, koko kansaa koskeva, kun sen sijaan vaikkapa tunnin junaprojektista hyötyvät vain muutamat sadat tai tuhannet. Palaisimmeko Pisa-asetelmassa takaisin kansainvälisen oppimisen huipulle, jos siihen, esimerkiksi opettajien palkkoihin, käytettäisiin euroja sen sijaan että asuntotukea jaetaan nyt jo omistusasuntoihinkin, yhden veroja toisen omaisuuden kasvattamiseen?
Eivätkä vain menot vaan myös tulopuoli kaipaa kriittistä harkintaa. Maslowin vanha ja kuuluisa tarvehierarkiateoria on sovellettavissa tällekin budjettipuolelle, kulloiseenkin suhdannetilaan sovitettuna. Loistava esimerkki on jälleen pinnalle nostettu iänikuinen ajatus eläkkeittenkin leikkaamisesta. Eivätkö ne ole osanneet tehdä eroa työeläkkeitten, työeläkeyhtiöiden maksamien ja siis valtiontaloutta rasittamattomien sekä valtion maksamien eläkkeitten välillä? Jos työeläkkeisiin kosketaan, kaventaa tämä samalla verotettavien eläketulojen sekä julkisen vallan saamien verojen määrää, joita pitäisi päinvastoin saada lisää? Näinhän helpotettaisiin heikoimassa asemassa olevien, pienten valtioneläkkeitten saajien tilannetta eli oltaisiin solidaarisia. Päättäjien joukossako siis tymyys tiivistyy? Vai onko peliiin nousemassa jälleen vanha ”kalat vedestäkin vievä kateus”? Ei anneta sen häiritä raskasta ja vaikeaa talouspolitiikan nykyiatä päätöksentekoa!
Kukapa nyt hallituksen riveissä haluaisi saneeraustoimista päättää, se vaatii taitoa ja vaatii rohkeutta. Ei tilannetta helpota sekään, että osa ammattiyhdistysjohtoa näyttää käyttäytyvän kuten kapinapäälliköt: Eduskuntavaalien jälkeinen hallituspohja ei tyydytä, kansan ilmaisemaan tahtoon ei alistuta vaan pannaan ne vähiten harkintakykyä omaavat massat kaduille ja toreille protestoimaan ikäänkuin eivät ymmärtäisi vaalituloksen merkitystä ja antamaa oikeutusta demokraattiselle päätöksenteolle valtiontalouttakin koskevissa asioissa.
En nyt kokonaan unohtaisi myöskään juustohöylää. Sen käytölle kun on vahvat taloustieteelliset perusteet: käytetyn rahan laskeva rajahyöty.
Kun jokainen ministeriö ja muu budjettitalouden alainen yksikkö joutuu miettimään, miten pärjätä hieman pienemmällä, rahat kohdentuvat automaattisesti tehokkaammin yksikön sisällä.
Juustohöylän LISÄKSI tarvitaan kohdennettuja leikkauksia ja ennen kaikkea kasvua vahvistavia toimia.
Ilmoita asiaton viesti
Juustohöylän voi ja se pitää unohtaa. Ei toimi. On vain keino olla tekemättä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Miten yritystuet,joko niistä voisi leikata?.
Kitinäähän sekin varmaan aiheuttaa,mutta jos ei firma pyöri ilman veronmaksajia niin supistakoot toimintaa.Tai kaatukoot!.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedoksesi voin todeta, etten ole oikeastaan tavannut ketään, joka ei olisi valmis leikkaamaan yritystuista. Uskon, että Ilaskivikin pitää sitä hyvänä askelena.
Ilmoita asiaton viesti
Parlamentaarisen sopimuksen mukaan tutkimus- ja tuotekehittelymenot pyritään nostamaan 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tämä edellyttää lisäpanostuksia myös valtiolta.
Talouskasvun ja T&K-menojen korrelaatio on selvä. Esimerkiksi Suomessa menot aleniva 12% vuodesta 2013 lähtien kun Ruotsissa ne nousivat hieman.
Mm. VATT on pitkään kehottanut alentamaan säilyttäviä yritystukia ja kasvattamaan uudistavia yritystukia (kuten T&K-menoja)
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163709/VN_2021_95.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Kannattava yritystoiminta tuottaa automaattisesti tarvittavat varat tuotekehitykseen.
Tiedän tämän tarkalleen, koska olen ollut jakamassa yritystukia ja tehnyt tuotekehitystä useissa yrityksissä.
Ilmoita asiaton viesti
T&K toimintaa tehdään yritysten lisäksi myös mm. yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa.
Ilmoita asiaton viesti
Tutkimuslaitosten ja yliopistojen rahoitus ei ole yritystukea.
Ilmoita asiaton viesti
Leikkausten suuruus ei yllätä ketään muita kuin niitä, jotka äänestivät hallituspuolueita. Saitte kauhukabinettinne, joka typerällä politiikallaan räjäyttää Suomen kahtia ja juuri silloin, kun tarvittaisiin yhtenäisyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitatko että meidän on yhdessä innostuttava vasemmiston kehittelemistä aatteista ja äänestettävä vasemmalta seuraavissa vaaleissa.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko, että sen ”yhtenäisyyden” nimissä pitäisi jatkaa yltiömäistä velan paisuttamista?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä eroa on esim. Lipposen I hallituksen leikkauslistalla (linkki) ja Orpon sopeutustoimilla valtion talouden tasapainottamiseksi? Oliko tuolloin 1995-1999 poliittisia lakkoja vähemmän, kun pääministeri oli demari?
https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/369643/lipposen-hallitus-hallitusohjelman-lisapoytakirja.pdf/64a5aa32-8ba8-480c-93c6-5bc27def3c44/lipposen-hallitus-hallitusohjelman-lisapoytakirja.pdf?t=1414597237000
Ilmoita asiaton viesti
”Mitä eroa on esim. Lipposen I hallituksen leikkauslistalla”
Siinä on se megaluokan ero, ettei Lipposen hallituksen sen enempää kuin kokoomushallitusten aikana kajottu lakko-oikeuteen eikä puututtu muutenkaan työehtoihin, vaan asiat hoituivat liittojen kautta.
Lipposen aikana sai lakkoilla niin kauan kuin persukset kestivät, myös poliittisesti, kuten esim. Ranskassa on edelleen tapana. Suomi on menossa Venäjän mallin mukaan. Venäjällä ei lakkoilla. Eikä Kiinassa.
Ilmoita asiaton viesti
Jo edellisen demaripääministerin aikana kajottiin lakko-oikeuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Lipposen kaudella poliittisia lakkoja Suomessa?
Anna mun kaikki valheet kestää.
Ilmoita asiaton viesti
Todellinen vuosialijäämä liikkuu 15-17 miljardin tasolla.
Edellinen hallitus ei suinkaan jättänyt seuraajalleen 10,4 mrd:n (2023 budjettiesitys) alijäämäistä budjettia, vaan todellisuudessa ainakin 15-17 mrd:n alijäämäisen (jopa suuremmman) budjetin.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäiskö yritystuet ehdollistaa,jos investoinnit työllistäminen ei ala maistumaan niin tuet pois?.
Ilmoita asiaton viesti
Pari keinoa jotka olisi syytäö ottaa heti käyttöön:Sairaan kallispalkkainen tunarien suojatyöpaikka Shitra lihoiksi(melkein miljardi) ja säätiöiden verolle laitto.
Ilmoita asiaton viesti
Sitran tase on 708 miljoonaa ja vuoden 2022 tappio oli 67 miljoonaa. Edellisen vuoden ylijäämä oli 65 miljoonaa ja kumulatiivinen ylijäämä 530 miljoonaa.
Suurin selittäjä vuoden 2022 alijäämälle oli heikko sijoitusten tuotto (-5%, edellisenä vuonna +15%) ja 66 miljoonan kertapanostus yliopistojen rahoitukseen.
Ylijäämiä voisi hyvinkin käyttää talouskasvun piristämiseen nykyistä tehokkaammin.
https://www.sitra.fi/julkaisut/toimintakertomus-ja-tilinpaatos-2022/
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs jos pidettäisiinkin uudet vaalit… alkaa oleen varteenotettava vaihtoehto.
Itseasiassa toivoisin vihervasemmistolaista valtionvarainministeriä, olisi kiinnostavaa seurata.
Ilmoita asiaton viesti
Ei hitollakaan, kiitos. On jo kokeiltu ja pahaksi todettu.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä ottaisin esille myös valtion- ja muun julkisen velan.
Mehän saimme velkaa ”nollakorolla” melkein. Saimmeko?
Eikä velkaa tarvitse maksaa pois, sanotaan.
Velat ovat käsittääkseni kymmenvuotisia, lyhyempiä ja pitempiä lainoja.
Velka maksetaan pois uudella velalla.
Nyt velkaa on 150 mrd. ja uusien lainojen korot ovat kai 2-4 %. Turhaa lienee näkyvissä olevan tulevaisuuden aikana kuvitella että palattaisiin nollakorkoihin. ( Melkein nolla)
Tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa korkomenot saattavat olla jopa 6 mrd./vuosi nykyisellä velkamäärällä.
Ja jos maailmantilanne kiristyy nykyisestä Venäjän ym. johdosta ja kun velkamäärä vain kasvaa, 200 mrd vuoteen 2030 mennessä niin 4 % korolla korkoment ovat jo 8 mrd. Jos lainaa on yleensä saatavilla.
Korot siis about 10 % valtion menoista.
Jotain todellista on pakko tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt saadaan kokea edellisen, maailmaa parhaillaan kiertävän ja velanotolla selvineen Sanna Marinin talouspolitiikan tuloksista.”
Ääni on persun, mutta nimi on Raimo Ilaskivi.
En olisi uskonut kymmenen vuotta sitten. Ilaskivi oli niitä harvoja, joita kokoomuksessa arvostin.
Ilmoita asiaton viesti
Järkipuhe ei vassariin uppoa.
Ilmoita asiaton viesti
Liberaalipuolueen 2023 varjobudjetti osoittaa edelleen, että nykyiselle tuhlauspolitiikalle ja valtion holtittomalle velanotolle on olemassa vaihtoehto. Miksi tämä ei ole kaikkien pöydällä!?–> https://liberaalipuolue.fi/leikattavaaloytyy/
Ilmoita asiaton viesti