Sakkomaksuhan se on, Nordean ”palvelumaksu!”
Kommentointi Nordeaa koskeneen edellisen blogikirjoitukseni (Miksi Nordea ei kertonut vakavaraisuuttaan?) johdosta pani katselemaan pankin tilaa ja toimia hieman laajemminkin, ja nimenomaan asiakkaan kannalta.Tuli nimittäin muutama vihainen puhelinsoitto sekä sähköpostia niin tutuilta kuin tuntemattomiltakin. Salliiko Nordea asiakkaansa käyttää haluamiaan palveluja vai koettaako johdatella asiakkaan käyttämään pankin haluamia? Onko asiakkaalla siis todellinen palvelujen valinnanvapaus vaiko ei, kyseivät.
Palautunpa mieleen. Jokunen kuukausi sitten nettipankkia käyttävänä asiakaana havaitsin, että tililtä oli aloitettu veloittaa kuukausittainen ”palvelumaksu”, 5 euroa. Kun selvittelin ja luin vanhat tiedotteet, kävi ilmi, että maksun voi välttää siirtymällä mobiiliversioon. Entä jos ei halua – ”vanha” tuntuu turvallisemmalta kuin mukana kuljetettava mobiili ja se täyttää muutoinkin asiakkaan tarpeet. Tässä se tietokone on kirjoituspöydällä.
Pankki siis perii ”palvelumaksun” asiakkaalta, joka ei noudata pankin tahtoa vaan omaansa. Annettakoon tälle maksulle sitten edes oikea nimi: ”Pakkomaksu.” Sillä tällä palvelumaksuksi kutsutullahan on vain yksi keskeinen peruste: Pakottaa asiakas toimimaan pankin – ei asiakkaan itsensä – haluamalla tavalla.
Hieman lievennystäkin: Keskustelun jälkeen aikanaan totesivat, että olemme vaimon kanssa premiumasiakkaita. Siitä palkittiin alentamalla 5 euron maksua 10 prosentilla eli nyt pakkomaksu onkin sitten vain 4,50 euroa. Peritään muuten rintamaveteraanieläkkeestäkin, joka muutoin on verovapaata tuloa – täytyyhän pankin päästä siitäkin osingolle. Meiltäkin pakkomaksua kaikkiaan 108 euroa vuodessa – itsepalvelusta siis. Hurraa …
Miten lie muissa pankeissa. Jos kaikissa samantasoinen, niin miksiköhän tällaista sattumaa kartelliviranomaiset saattaisivat kutsua. Ja jos toisilla erilaiset tai ei ollenkaan, moni saattaa harkita pankin vaihtoa.
Ja sitten positiivista, korvaava ehdotus: Miten olisi, jos Nordea poistaisi ”pakkomaksun” pitkäaikaisilta asiakkailtaan, palkinnoksi kestävästä asiakassuhteesta. Olisiko 10, 20 vaiko useamman vuoden asiakkuuden jälkeen? Tästä hyötyisivät nimenomaan pienasiakkaat, jotka eivät tuolle premiumtasolle yllä. Mielellään ottaisimme tällaisen muutoksen vastaan minä ja vaimonikin, asiakasvuosia kun molemmille on kertynyt sieltä SYP:n alusta lähtien jo seitsemänkymmentä!
Kuka se olikaan joka sanoi että asiakkaat kantavat vain hiekkaa pankin lattialle?
Nämä ovat niitä sellaisten yritysten, joita on pakko käyttää, tulonhankkimiskeinoja.
Kukaanhan ei selviä enää ilman verkkopankkia / pankkikorttia.
Sama on tilanne esim. energialaitoksilla.
On ”perusmaksu, on energiamaksu, joka perustuu ja määräytyy kuukauden käytettyyn hetkelliseen huipputehoon.
Mikä ja kuka seuraavaksi?
Ilmoita asiaton viesti
”Miten olisi, jos Nordea poistaisi ”pakkomaksun” pitkäaikaisilta asiakkailtaan, palkinnoksi kestävästä asiakassuhteesta.”
Itse olen manannut tuota ”palvelumaksua” moneen kertaan.
Hyvä ja kohtuullinen ehdotus esim. 40+ vuotisten asiakkuuksien kunnioittaminen.
Valitettavasti maailman meno on sellainen, että yritys harvoin ja pankki vielä harvemmin arvostaa lojaalia asiakasta. Halutaan pikavoittoja. Lojaalius itsessään ei ole pankille arvo.
Tämä kehitys alkoi samoihin aikoihin kun Wahlroos lausui kuuluisat pilkkasanansa ”vain hiekkaa pankin matoille tuovista” ei-toivotuista asiakkaista.
Sitäpaitsi ruotsalainen Nordea tuskin edes tunnustaa vanhoja KOP-asiakkuuksia omikseen.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä taida paljoa auttaa pankin vaihtaminenkaan. OP:ssä on ”OP-verkkopalvelun kuukausimaksu” Uudenmaan alueella 3 €. Vähän jää epäselväksi, että olisiko luurilla asiointi sitten ilmaista, kun ”OP: Digitaaliset palvelut” on maksuton.
Onhan siinä tietenkin se, että puhelinnumeron omaava laite toimii tunnistusvälineenä, mitä taas pöytätietokone ei tee. Vaan kyllä olisi vähän hontelo olo, jos pankkiyhteys luurin varassa pelkästään.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen pankeissa sai palvelua tiskiltä ja pankeille riitti hyvin otto ja antolainauksen väline ero kattamaan pankin kulut, mutta nykyään ei pankkitiskille ole mitään asiaa ja pankin tarjoamista kömpelöistä automaattisista, tai itsepalvelutoiminnoista veloitetaan härskisti
” palvelumaksua ”
Aika ovelaa.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisin Nordean korkokate on melko tarkkaan saman suuruinen kuin pankin kulut (n. 5 mrd. Euroa). Palvelumaksut puolestaan ovat suuruusluokaltaan saman suuruiset kuin pankin tulos (n. 3,5 mrd.)
Korkokate on noin 1% pankin varoista.
Jos haluaa hoitaa pankkiasiansa ilman kuukausittaista palvelumaksua, onnistunee s-pankin kautta omistaja-asiakkaalta.
https://www.vertaaensin.fi/pankkipalvelut/pankkien-palvelumaksut
Ilmoita asiaton viesti
Kummallista rahastamista, kun pankin käyttö on tehty pakolliseksi kaikille kansalaisille raha-asioiden hoitamista varten, pitäisi pankin käyttö olla ilmaista.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin olen ajautunut Nordean asiakkaaksi automaattisesti, valitsematta pankkia. Olin KOP:n asiakas ja sieltä se asiakkuus on sitten ”valunut” Nordeaan.
Kivijalkapankissa ei ole juuri tullut käytyä – pääsääntöisesti digipalvelut ovat toimineet. Osaavat ottaa automaattisesti palvelumaksut tileiltä, ei sentään tarvitse itse niitä maksaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sama KOP, Merita, Nordea polku, mutta ulkosuomalaisena pakko sanoa että asiakaspalvelu omalla kohdalla ollut moitteetonta, joten menköön palvelumaksu siitä hyvästä.
Ilmoita asiaton viesti
Se on sitä markkinataloutta ja kapitalismiä, mitä Kokoomuskin väittää kannattavansa. Onneksi kyseiseen systeemiin kuuluu valinnanvapaus. Itse olen vaihtanut ahneesta Nordeasta reiluun S-Pankkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö ole upeaa että sinulla on valinnanvapaus? Kannattanet myös itse sitä. Sosialismissa ja autoritäärisissä järjestelmissä vapautta on paljon vähemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Vapaa markkinatalous on paras tapa luoda hyvinvointia ja valinnanvapautta yhteiskuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmaisia palveluja ei ole. Jos haluat käyttää pankkipalveluja, kyllä niistä pitää maksaa. Pankit tarjoavat luotettavan ja turvallisen verkkopalvelun asiakkailleen. Ei tarvitse könytä konttorille.
Tarvitsemme kannattavia, vahvataseisia pankkeja jotka turvaavat varamme ja velkamme.
Juhani oletko huomannut, että S-pankilla on ollut toistuvasti tietoturvaongelmia. Minä en ainakaan halua hoitaa pankkiasioitani kaupan kassalla.
Jotenkin minusta tuntuu siltä, että S-ryhmä perii tuotteistaan ylihintaa. Sitten palauttaa pienen osan ylihinnasta maksamalla bonusrahaa S-pankkiin. S-ryhmä pyrkii hoitamaan pankkinsa päivittäistavarakaupan tietokonejärjestelmällä.
Ilmoita asiaton viesti
Missäs sinä ”pankkiasioitasi” hoidat. Itse en ole ”pankkiasioita” hoitanut vuosiin missään.
Ilmoita asiaton viesti
Pelkän mobiiliversion käyttökään ei säästä Nordean asiakasta palvelumaksulta.
Nordea nimittäin veloittaa mobiiliversion käyttäjältä 4,65 e/kk ”Mobiili Plus” -paketista. Palvelumaksun edellytyksenä on, että käytössä on mobiilipankki, tili ja kortti. Mobiili Plus -pakettiin kuuluu käyttötilit, pankkitunnukset ja 1–2 korttia.
Ilmoita asiaton viesti
Mobiililla eri palveluita käyttäessä on väärinkäytön mahdollisuus suurempi.
Lähiaikoina on ollut uutisia(1), että Omakanta- ja Omavero-palveluita on käytetty hyväksi kalastellessa ihmisten tietoja ja tunnuksia.
Siitä syystä pidän hölmönä tuota 5€ palvelumaksua.
(1) https://www.kanta.fi/tiedote/-/asset_publisher/cf6QCnduV1x6/content/huijausviestej%25C3%25A4-liikkeell%25C3%25A4-kanta-palvelujen-ja-omakannan-nimiss%25C3%25A4
Ilmoita asiaton viesti
Vaihda johonkin suomalaiseen oikeaan pankkiin. Nordea on tytäryhtiökonttori ja tietyllä tapaa pelkkä kuoriyhtiö. Pääkonttorikin tullee myyntiin. Suomalaista Nordeaa johdetaan ja päätökset tehdään Ruotsissa. Omistajina ovat ruotsalaiset finanssilaitokset, joidenka omistus on luonnollisesti ruotsalaisella pankkiirieliitillä.
Ilmoita asiaton viesti
Raimo Ilaskivi, kiitos. On hyvä, että olette tuonut julki Nordean perimät asiakasmaksut. Olen noitunut mielessäni joka kuukausi, kun Nordea on veloittanut tililtäni kuten vaimonikin 4,50 euroa palvelumaksua eli vuodessa yhteensä 108 euroa vaikka hoidan itse perheemme pankkiasiat. Kun summaa vertaa Nordean meille maksamaan talletuskorkoon melko isosta käyttö- ja etutileistä edes yhden kuukauden palvelumaksuja niistä ei ole kertynyt. No, tyhmyydestä sakotetaan ainakin Nordeassa.
Viime viikolla mittani täyttyi ja kuun vaihteessa pankkiasiamme hoituvat paikallisessa pankissa.
Toivottavasti kirjoituksenne lopussa oleva ehdotuksenne tuottaa haluamanne
lopputuloksen, mutta emme kuitenkaan jatka Nordean asiakkaina vaikka ehdotuksenne hyväksyttäisiin Nordeassa pikaisella aikataululla.
Ilmoita asiaton viesti
Vähällä olet päässyt kun vaimosi ei ole velottanut enempää. Joiltakin hän vie koko tilin. 🙁
Syy miksi pankin ei tällaisia maksuja pitäisi periä on nykyaikana yksinkertaisesti se että pankit tekevät ”tiliä” tallettajien rahoilla. Rahoilla joista ei makseta edes korkoa.
Sitten on vielä erikseen maksu jokaisesta ulkomaanmaksusta ainakin HB:llä ja Danskella.
Ilmoita asiaton viesti
Nordea on pörssiyhtiö ja sen tarkoitus on tehdä voittoa omistajilleen. Osake maksoi perjantaina Helsingin pörssissä 11,31€. Jos haluaa päästä yhtiön tuotoista osalliseksi niin kannattaa ostaa osaketta.
Mutta herra Ilaskivi on täysin oikeassa ja yhtiön olisi syytä arvostaa enemmän pitkäaikaisia asiakkaitaan.
Nordea yhtiökokous pidetään 23. maaliskuuta klo 14.00 Helsingin Messukeskuksessa osoitteessa Messuaukio 1, 00520 Helsinki. Siellä voisi ottaa tämän asian esille.
Ilmoita asiaton viesti
Markkinataloudessa kaikista palveluista peritään maksu ja minusta se on ihan luonnollista. Miksi pankkien pitäisi muodostaa poikkeus?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Nordeassa on muutakin arveluttavaa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ingmarforne/tutkimusmatka-korruptiosta/
Ilmoita asiaton viesti
On selvää, ettei pankki halua montaa asiointikanavaa ylläpitää. Nettipankki on oman aikansa tuote. Se oli ensimmäinen askel eikä mobiilisovelluskaan jää viimeiseksi.
On siis syytä seurata aikaa ja siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Toinen vaihtoehto on itkeä ja surkutella asiaa Uuden Suomen blogissa ja nauttia siitä, kuinka moni muukin tuskailee ”pakkomaksuistaan”.
On myös olemassa pankkeja, joissa palvelumaksuja ei peritä korteista, korttimaksuista eikä nettipankkiasioinnista, ainakaan vielä.
Ilmoita asiaton viesti