Vaalikoneista puuttuu tärkeä kysymys …
….ja se on helsinkiläisehdokkaille, joista minäkin äänestykseni valinnan teen: MITEN ÄÄNESTIT VALTUUSTOSSA MALMIN LENTOKENTÄN KOHTALOSTA?
Olitko jatkamassa kentän toimintaa vaiko puoltamassa sen lopettamista?
Kysyn, koska vastaus vaikuttaa monien muiden seikkojen lisänä myös tämän kerran valintaani eduskuntavaaliehdokkaastani. Minä kun näen Malmin eräänä kaupunkimme historiaan ja kulttuuriperintöön oleellisesti liittyvänä kohteena. Sen tuhoaminen kertoo perinteiden ja kulttuurin arvostuksesta – tai puutteesta. Enkä ole mietteissäni yksin. Tiedän että suuri joukko helsinkiläisäänestäjiä pohtii samoin.
Palautetaanpa mieliin: Kun kenttä vihittiin käyttöön, se oli paitsi merkittävä tapaus sinänsä myös selkeä avaus maamme suhteille länteen. Siellähän Finnairin, silloisen Aeron pääkohteet sijaitsivat. Kun talvisota syttyi ja sai seuraajakseen jatkosodan, pääkaupunki sai kaksi vahvaa suojelijaa, Malmilta toimivat torjuntahävittäjät sekä vahvan ilmatorjuntatykistön, josta kertoo Taivaskalliolle sijoitettu muistomerkki. Kun Suomen Marsalkka Mannerheim tuotiin kuolemansa jälkeen Sveitsistä kotimaahan, häntä kuljettanut kone laskeutui minuutilleen Malmin kentälle ja rullasi odottavan vastaanottajajoukon eteen. Ja ikävämpääkin mutta muistiin merkttävää: Sodan jälkeen silloisen Neuvostoliiton valvontakomissio tuli maahamme Malmin lentokentän kautta. Siinä muutama välähdys historiasta.
Viime vuosikymmenet olivat kentän merkityksen jatkuvaa kasvua. Siellä on koulutettu lentäjiä mm. Finnairille sekä muille kaupallisille toimijoille harrasteilmailusta puhumattakaan. Kentän ympärille on kasvanut merkittävä lentotoimintaan liittyvää ja muutakin pienyritystoimintaa sekä sen luomana satoja uusia työpaikkoja. Entä tulevaisuus? Se on nyt siis tuohottu: Malmi olisi ollut erinomainen sijaintipaikka nopeasti kasvavalle sähköiselle lentotoiminnalle, se yhdistäisi varsinkin Vantaan täyttyessä muun maan keskukset pääkaupunkiseutuun. Mutta meillä on varaa monen muun Euroopan pääkaupungin politiikasta poiketen hävittää citykenttämme, jollaista muualla pidetään tärkeänä.
Historia, viime vuodet ja tulevaisuus olisivat siis puoltaneet Malmin säilyttämistä. Mutta kaupunkipäättäjiemme enemmistö katsoi toisin. Nyt siis Helsinki ihan virallisissa lähteissäkin on alkanut käyttää halveeraavaa ja suorastaan irvokasta nimitystä ”Malmin entinen lentokenttä”.
Olen käynyt nimi nimeltä läpi valtuustokäsittelyn äänestyspöytäkirjan. Nyt joudun etsimmään entisen tilalle itselleni uuden kansanedustajaehdokkaan, jonka uskon Helsingin tulevaisuudessakin voivan kehittyä eri toimin paitsi maan hallintokeskukseksi myös kaupungiksi, jossa sen edustajat Eduskunnassa kunnioittavat historiaa ja ovat luomassa pitkäjänteisiä edellytyksiä talouden kasvulle. Malmin tuhoajasta ei tällaiseksi ole.
Hyvä kirjoitus, mutta puuttuivat ne nimet, jotka olivat mitenkin Hesan valtuustossa äänestäneet. Minua ei kylläkään koske, kun en ole hesalainen.
Ilmoita asiaton viesti
Malmin kentän kohtalo sinetöitiin Helsingin kaupunginvaltuuston ennätyspitkässä kokouksessa jossa äänestettiin ja hyväksyttiin Helsingin uusi yleiskaava joitakin poikkeuksia ja selvityksiä lukuunottamatta. Malmin tuhoamisen puolesta antoivat äänensä seuraavat valtuutetut (56 ääntä, pääasiassa Kokoomus, Vihreät, SDP sekä Vasemmistoliitto) :
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Maija Anttila, Pentti Arajärvi,Paavo Arhinmäki, Harry Bogomoloff, Jussi Chydenius, Matti Enroth,Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Fatbardhe Hetemaj, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Suzan Ikävalko, Sirkku Ingervo,Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Tarja Kantola, Arja Karhuvaara, EmmaKari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Elina Moisio, Terhi Mäki, Lasse Männistö, Matti Niiranen, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Anniina Palm, Erkki Perälä, SirpaPuhakka, Mari Puoskari, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, RistoRautava, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Mirka Vainikka, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki
Seuraavat valtuutetut olivat puolestaan tehtyä esitystä vastaan (22 ääntä, pääasiassa Kristillisdemokraatit, Keskusta, RKP, Perussuomalaiset) :
Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Nina Huru, Seppo Kanerva, Helena Kantola, Laura Kolbe, Kauko Koskinen,Terhi Koulumies, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Maria Landén,Lasse Liemola, Björn Månsson, Sari Mäkimattila, Jarmo Nieminen, Jan D Oker-Blom, Tom Packalén, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, MikaRaatikainen, Marcus Rantala
Tyhjiä 7:
Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Pekka Majuri, Timo Raittinen, Ulla-Marja Urho
Poissa 2:
Sami Muttilainen, Osmo Soininvaara
Nimet poimittu suoraan Helsingin Kaupunginvaltuuston 26.10.2016 (18/2016) kokouksen pöytäkirjasta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos itse antaisin Malmin kentän vaikuttaa eduskuntavaaliehdokkaani valintaan, valitsisin ensimmäisestä listasta. Mutta: kuten Ilaskivelle totesin, menneessä ei ole hyvä kahlata. On katsottava tulevaan ja siksi katselen ehdokasta, jonka katson parhaaksi isänmaallemme jatkossa.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeutesi äänestää mieleistäsi ehdokasta on kiistaton. Näin se on myös kaikilla muillakin äänioikeutetuilla. Oletan että meitä Malmin kentän säilyttämistä puolustaneita ei edustamasi mielipide juuri kiinnosta. Eikä oikein ketään muutakaan. Kommenttisi on siinä mielessä täysin turha.
Ilmoita asiaton viesti
Turhaan kommenttiin esittämäsi kommentti sen turhuudesta oli äärimmäisen tarpeellinen.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö vain ollutkin.
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin hyvä ja ajankohtainen kirjoitus edelleen. Toivottavasti Malmin historiallisen lentokentän tarina ei pääty näihin hulluihin päätöksiin, päätöksiin jotka pitäisi ehdottomasti purkaa. Helsingin uusi yleiskaava pitäisi ainakin Malmin lentokentän osalta palauttaa uuteen käsittelyyn.
On täysin asukasdemokratian vastaista että puolueet tekevät päätöksiä asukkaita kuulematta. Emme me kansalaiset ole mielestämme poliitikoille täysin avointa asianajovaltakirjaa antaneet. Häpeällistä kertakaikkiaan!
Ilmoita asiaton viesti
Gallup riitti avoimeksi asianajovalltakirjaksi NATO- kysymyksessä.
Ilmoita asiaton viesti
No, gallupeista puheen ollen… https://malmiairport.fi/kansalaismielipide
Ilmoita asiaton viesti
Asiasta järjestettiin aikoinaan kansalaisaloite, joka keräsi 31000 allekirjoittajaa.
” Kuntalaisaloitteessa esitettiin kunnallista kansanäänestystä siitä, pitäisikö Malmin lentokenttä säilyttää ilmailukäytössä – kyllä vai ei. Aloite ei ottanut kantaa siihen, tulisiko Malmi säilyttää ilmailukäytössä vai ei. ”
Nimet äänestyksestä löytyvät täältä, puolue nimen perässä
Äänestystulos ”EI kannata kansanäänestysaloitetta”
https://www.malmiairport.fi/helsingin-kaupunginvaltuusto-hylkasi-demokratian-malmin-lentokentan-yksittaistapauksessa-ja-polki-kansanaanestysaloitteen-maahan/
JAA (Ei kannata kansanäänestysaloitetta):
A M (SDP)
O K (Vihreät)
… jne
Eli kaikki Vihreät
Suurin osa SDP ja Vasemmistoliitto
EI (kannattaa kansanäänestysaloitetta):
Kaikki PerusSuomalaiset
Suurin osa Kokoomuslaisista
Liike Nyt
Muutama SDP
Ilmoita asiaton viesti
Totalitaristiset puolueet taistolaisvihreät etunenässä erottuvat listassa totellisen temokratiakäsityksensä keralla.
Ilmoita asiaton viesti
Koijärvi-liikkeestä on tultu pitkä matka siihen, mitä Vihreät edustavat tänä päivänä. Itse asiassa ”käki on muninut pikkulinnun pesään.” Siinä moni entinen äärivasemmistolainen löysi itselleen aikanaan uuden poliittisen kodin. Hyväuskoisille idealisteille on varattu ”hyödyllisen idiootin” osa.
Siinä vähät välitetään aidoista luontoarvoista. Esimerkkinä tästä on Malmin lentokenttä.
Malmin lentokentän ympäristö on tärkeä lintujen suojelualue:
”Malmin lentokenttä on merkittävä alueellinen lintuparatiisi avoimuutensa ja aluetta ympäröivän turva-aidan ansiosta. Kentän niittyalue on äärimmäisen uhanalaisen heinäkurpan merkittävimpiä syyslevähdyspaikkoja Suomessa, ja siellä tavataan useita EU:n lintudirektiivin I liitteessä mainittuja lajeja, joiden suojeluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Riippumattomien asiantuntijoiden kesällä ja syksyllä 2015 toteuttamissa alustavissa kenttätutkimuksissa todettiin Malmin lentokenttäalueen olevan myös useiden Euroopan unionin luontodirektiivin liitteen IV(a) yksilöimien, tiukkaa suojelua edellyttävien nisäkäslajien elinympäristö ja lajirikas perhosniitty” (Wikipedia).
Ilmoita asiaton viesti
Vaalikoneessa asetetaan sama kysymys kansan ja ehdokkaiden vastattavaksi.Blogissa ei ole järjen hiventä.
Ilmoita asiaton viesti
Jotkut osaavat vain lukea, jotkut myös ymmärtävät. Kumpaankohan luokkaan kommentoija kuuluu?
Ilmoita asiaton viesti
Eihän ”lentokenttä” käsitteenä merkitse muuta kuin tiettyä hehtaarimäärää tasaista, yleensä asvaltoitua aluetta. En näe sellaisella kulttuurista arvoa.
PS. En voi äänestää helsinkiläistä eduskuntaehdokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on valitettavan yleinen kuvitelma. Museoviraston ohella maailman johtavat kansainväliset kulttuuriperintöalan asiantuntijat ovat monet kerrat tuoneet julki asian todellisen laidan. https://malmiairport.fi/icomos
Ilmoita asiaton viesti
En muista nähneeni tutkimusta Malmin kentän käytöstä sotilaallisiin
trkoituksiin. Ei pysyvää sotilastoimintaa, mutta esim. jonkinlaiseksi
varakentäksi (alternate airport, kuten pilotit sanovat) se voisi olla
hyvinkin sopiva. Harrastelija lentäjien käytöön se on erinomainen.
Ilmoita asiaton viesti
Malmin lentokentältä lentäneenä ja sinne laskeutuneena on pakko sanoa, että kenttää on todella vaikeaa havaita kauempaa ilmasta, jollei se ole entuudestaan tuttu.
Ilmoita asiaton viesti
Olen useaan otteeseen kommentoinut Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta ja tietysti turhaan. Tässä on kuitenkin yksi kommenteistani lähes viiden vuoden takaa:
Malmin lentokenttäalue näyttäisi olevan nyt siirtymässä asuntorakentamisen alueeksi. Siihen liittyen voisi ottaa käyttöön uuden sanan suomenkieleen ”suoasuntorakentaminen.” Saa nähdä, miten kapillaari-ilmiö tulee vaikuttamaan alueelle rakennettaviin taloihin tulevien vuosikymmenien aikana. Meillähän on tunnetusti taitoa ”homerakentamiseen.” Esimerkkejä löytyy.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapillaari-ilmi%C3%B6
”Suo vastusti rakentajia. Senaikaisilla koneilla ja työkaluilla urakka oli näyttänyt mahdottomalta. Hevoset ja kärrypelit tuntuivat sopivimmilta ja ”rillirata” risteili pitkin ja poikin keinahtelevaa suota. Mies ja lapio nousivat arvoon arvaamattomaan, sillä pohjaton suo tuotti monenlaisia yllätyksiä. Alueen salaojituksesta ja viemäröinnistä muodostui peruskynnys koko hankkeelle.” Lisätietoa löytyy oheisesta linkistä.
http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/matapupu/malmi/lentokentta/malsalmi.htm
Yllä oleva linkki on kadonnut ”bittiavaruuteen.”
Minkä ihmeen takia Suomi-neidon pitää kiivetä melkein asiassa kuin asiassa takapuoli edellä puuhun?
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta oivasta kadonneesta sivusta on onneksi arkistokopio.
https://web.archive.org/web/20190407102718/http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/matapupu/malmi/lentokentta/malsalmi.htm
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran täytyy täsmentää, että Malmia ei suinkaan ole vielä tuhottu. Se voitaisiin palauttaa järkevään käyttöönsä muutamassa päivässä. Suomen pääkaupunkiseudulla ei tällä hetkellä ole yli sadan kilometrin säteellä vastaavaa kansainvälistä infraa kevyelle aikatauluttomalle lentoliikenteelle.
Ruotsissa maan hallitus varautuu sähköiseen ilmailuun, ja pani juuri valtakunnallisen edun nimissä tylyn stopin Tukholman Bromman lentokentän lakkautukselle.
https://www.malmiairport.fi/tukholman-bromman-lentokenttaa-ei-suljeta-ruotsin-hallitus-varautuu-sahkoiseen-ilmailuun/
Ilmoita asiaton viesti
Kaupunkilentokenttä, helikopterilennot, sähkölentokoneet, lentokoulutuskeskus, toimintojen hajautus ovat äärimmäisen tärkeitä pääkaupungille.
On ollut silloisten maanrakennusinsinöörien mestarityönäyte saada johdatettua suolta Tattarisoineen vedet pois ja saada aikaan vieläkin toimiva lentokeskus.
Jakomäen viereen kalliisiin ja vajoaviin asuntoihin kukaan ei muuta kuin pakolla yhteiskunnan varoilla tuettuina.
Ilmoita asiaton viesti
Voi itku ja potku sentään, Raimo! Yritä hyvä mies päästä yli tuosta. Malmin kenttä on historiaa ja muistoja vain. Menneessä kahlaaminen ei ole hyvää politiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa että Ylipormestari Ilaskivi viitsii muistuttaa näin tärkeästä asiasta ennen vaaleja. Malmin historiallinen lentokenttä on yksi uhanalaisimmista kohteista maailman kulttuuriperintökohteiden listalla ja sen kohtalo on saanut paljon julkisuutta ulkomailla. Onhan se ehkä parhaiten säilynyt lentokenttä 30-luvulta Euroopassa joka on vielä pitkälti alkuperäisessä asussaan.
Näköjään kulttuurimarxismi elää edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Malmin entinen lentokenttä poistuu kulttuuriperintökohteiden listalta, kun rakennustyöt saadaan alkuun. Se oli parhaiten säilynyt lentokenttä 30-luvulta. Sinänsä se ei ole yllättävää, kukapa niitä vanhoja lentokenttiä varastoisi. Immolan lentokenttä Imatralla voitanee museoida tarkoitusta varten. Sillä on sellainenkin kulttuuriarvo, että Hitler vieraili siellä.
Ilmoita asiaton viesti
Sinähän voit perustaa Immolan kentän suojeluyhdistyksen. Meille muille riittää Malmin pelastaminen.
Ilmoita asiaton viesti