Koillis-Helsingin bussilinjastot pelastettava – linjastouudistus saatava jäihin
Koillis-Helsingin asukkaana olen ollut viime aikoina todella huolestunut alueemme liikennesuunnitelmista. HSL aikoo vähentää ja harventaa alueen bussilinjastoa ilman kunnon perusteita. Asukkaita ei kuulla eikä muutoksia tehdä, jotka olisivat välttämättömiä alueen asukkaiden jokapäiväisen liikkumisen kannalta. Otan tarkasteluun tähän artikkeliin vain yhden asumalähiön, jotta pystyn paremmin selventämään asiaa. Koillis-Helsingissä sijaitsee yksi keskisuuri ns. nukkumalähiö: Siltamäki-Suutarila-Tapanilan alue. Aluetta koskee useiden bussilinjojen vähennykset ja poistot ilman sen kummempaa julkista keskustelua. Keskustelua käydään lähinnä busseissa ja bussipysäkeillä, kun ihmiset puhuvat keskenään asiasta. Uutiskynnystä asia ei toistaiseksi ole vielä ylittänyt.
Siltamäki-Suutarila-Tapanila-aluetta koskee kaiken kaikkiaan kuuden bussi-linjan poistaminen. Osan näistä tulee korvaava vuoro tilalle, mutta reitti on muuttumassa kaikissa. 70t lopettaa ja tilalle tulee 70 joka ei enää kulje Suutarilaan, 72 lopettaa ja tilalle tulee 61 jonka päätepysäkki siirtyy Erätieltä Siltamäkeen. Tiedän useiden lasten kulkevan Erätien suunnalta Pukinmäkeen kouluun sillä. 75A, 76a, 76b, 77a lopettavat, ja nämä kaikki kulkevat Siltamäki-Suutarila-Tapanila alueella. Monien matka lähimmälle bussipysäkille uhkaa kasvaa nyt jopa kilometrin mittaiseksi ja se on paljon Helsingissä, jossa pitäisi olla toimivat kulkuyhteydet joka paikkaan.
Siltamäessä sijaitsee myös vammaisten asuntola, ja nyt siellä asuvat vammaiset uhkaavat jäädä varsinkin viikonloppuisin täydelliseen katvealueeseen, koska siellä asuvat vammaiset ihmiset joutuisivat liikkumaan kilometrin päähän lähimmälle bussipysäkille. Tällä hetkellä pysäkki sijaitsee 200 metrin päässä. Lopettavan 77a:n tilalle on suunniteltu bussi numero 611B:tä, mutta se liikkuu vain arkipäivisin. Oliko HSL:n liikennesuunnittelussa ajateltu, että vammaisille riittää liikkuminen vain arkipäivisin?
Minua ihmetyttää, miten vihreiden ja kokoomuksen johtamassa kaupungissa ollaan heikentämässä näin rajusti julkista liikennettä? Koko suunnitelman toimeenpano pitäisi tuoda poliittiseen päätöksentekoon. Ei voi olla oikein, että tuhansien ihmisten lähiö koetaan niin mitättömäksi, että se pitää väkisin tuhota, romuttaa ja ghettouttaa vähentämällä julkista liikennetttä ja samalla sen vetovoimaisuutta. Vaikuttaako koko asian toimeenpanoon se, että alueella asuu kenties paljon vähävaraisia Siltamäen suurella vuokratalo-alueella? Vai ajatellaanko kenties, että alueen suuri ikäihmisten määrä ei haittaa – ”eivät ne kuitenkaan ymmärrä valittaa”?
Miksi ylipäätään lähdetään vähentämään alueelta, kun sinne jatkuvasti rakennetaan uusia taloja ja viimeksi viime viikolla tuli uusi Siltamäki-peli, jolla asukkaat voivat suunnitella alueen mahdollista uutta ostoskeskusta ja kerrostaloja? Vai oliko Siltamäki-peli kaupungilta silmänkääntötemppu, jolla ostettiin lisäaikaa asukkaiden liikenneahdistukselta, joka on kumuloitumassa piakkoin. Nyt on jo virinnyt adressi asian puolesta, ja se tuskin siihen jää.
Koillis-Helsingin bussilinjastot pelastettava adressi: https://www.adressit.com/koillis-helsingin_bussilinjastot_pelastettava
HSL:n Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma: https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/koillis-helsingin-linjastosuunni…
Kommentit (0)