Ruuhkamaksut tulevat – oletko valmis?
Suomen hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan yhdeksi tavoitteekseen päästöjen vähentämisen ruuhkamaksuilla. Tämä on kirjattu osioon ”Kestävän Kehityksen verouudistus”. Nyt asia nousi jälleen esiin, kun hallituksen ”Fossiilittoman liikenteen suunnitelma” -lausuntokierros päättyi, ja siihen vastasi ennätykselliset 330 järjestöä ja yksityishenkilöä. Suunnitelmassa yhtenä ratkaisuna esitetään ruuhkamaksujen käyttöönottoa kaupungeissa. Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) kannattaa kiihkeästi ruuhkamaksun käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla. Hän otti asiassa yhteen melko voimakkain sanankääntein Kirkkonummen kunnanhallituksen pj. Timo Haapaniemen kanssa MTV3 Uutisaamussa (5.10.2020).
HSL on teettänyt kolme esiselvitystä ruuhkamaksuista valtioneuvoston linjauksen vuoksi. Selvityksessä todetaan ruuhkamaksujen heikentävän työvoiman saavutettavuutta, ja todetaan autoilun kustannusten hieman kasvavan. Ruuhkamaksuja kannattavat piirit vertaavat Helsinkiä mielellään Tukholmaan. No mitä ruuhkamaksu siellä todellisuudessa maksaa? Laskelmien mukaan ruuhkamaksut nostavat yksityisautoilijoiden kustannuksia merkittävästi.
Jos ajat henkilöautolla Tukholman keskusta-alueille aamuruuhkassa klo 7.30-8.30 välillä, pulitat 3,34 euroa. Jos sinun täytyy ajaa sieltä pois klo 16-17.30 välillä, maksat 3,24 euroa. Päivässä tämä tekee 6,48 euroa. Jos sinun täytyy ajaa viikossa esimerkiksi viisi kertaa keskustaan, neljän viikon jaksolla tästä tulee kuluja noin 131 euroa ja vuodessa 1717 euroa. Esimerkkimaksut olivat Tukholman vuoden 2016 hinnastosta.
Suomessa on jo nyt Euroopan 4. kallein bensiinivero. Lisäksi autoilun kustannuksia ovat: ajoneuvovero, katsastusmaksut, renkaat, pysäköintimaksut, vakuutukset, huollot ja auton arvon alenema. Hallituksen ja Helsingin vihervasemmistolaisen johdon tavoitteena on siis tuoda lisämaksu autoilijoille eli haittavero niille, jotka esimerkiksi työnsä puolesta joutuvat henkilöautolla ajamaan.
On olemassa erilaisia elämäntilanteita ja työpaikkoja, joissa oman auton käyttö on välttämätöntä. On epäoikeudenmukaista lyödä lisämaksuja autoiluun heitä kohtaan ja myös niitä kohtaan, jotka näitä palveluita tarvitsevat. Esimerkiksi puhevammainen, autistinen ja vaikeavammainen veljeni tarvitsee niin puhetulkkausta kuin henkilökohtaista apua. Suurin osa tulkeista tarvitsee työn luonteen vuoksi omaa autoa. Työt vaihtelevat ja sijaitsevat eri puolilla pääkaupunkiseutua. Asiakkaan luokse on päästävä nopeasti ja joskus lyhyelläkin varoitusajalla.
Toinen työntekijäryhmä on henkilökohtaiset avustajat. Olen havainnut, että varsinkin yritysten kautta tulevat avustajat käyttävät usein omaa autoa, koska työt sijaitsevat ympäri pääkaupunkiseutua ja joskus päivä saattaa koostua useasta muutaman tunnin rupeamasta. Kyse ei siis ole mistään rikkaasta, etuoikeutetusta porukasta vaan tavallisesta, osin matalapalkkaisistakin työntekijöistä. Onko hallituksen ja Sinnemäen tavoitteena tunkea nämä ihmiset kortistoon ja hankaloittaa vammaisten ja vanhusten saamaa apua, koska yksityisautoilun hinta tulee nousemaan jo yli kipurajan Suomessa, jos tämä kaavailtu ruuhkamaksu menee läpi.
Vielä on aikaa vaikuttaa
Nämä vaalit ovat myös liikennevaalit. Vielä on mahdollisuus vaikuttaa ketkä päättävät asioistamme Helsingin valtuustossa. Jos sama meininki jatkuu, punavihervasemmisto tulee saamaan Tukholman tyylillä ruuhkamaksun läpi. Siellä asia naamioitiin ensin kokeiluna. Sen jälkeen asiasta järjestettiin Tukholmassa oma ”kansanäänestys”, jossa ruuhkamaksun kannattajat voittivat niukalla enemmistöllä (53 %) kaikkien lähikuntien asukkaiden vastustaessa sitä. Jälkeenpäin sitten voivoteltiin, että eihän tämä reilua ollut, kun vain tukholmalaisten äänet vaikuttivat.
Me emme ole Tukholma. Meillä on puolet vähemmän asukkaita pääkaupunkiseudulla. Me emme tarvitse koronan rokottamaan kaupunkiin sen enempää yritysten toimintaa kuin tavallisten työssäkäyvien ihmisten ja perheellisten kotitaloutta heikentäviä lisämaksuja. Me tarvitsemme elinvoimaisen pääkaupunkiseudun, missä on hyvä asua, liikkua, elää ja olla. Me tarvitsemme kaikenlaista liikennettä. Tehdään se kannustimin – ei lisäveroin eikä lisämaksuin, jollainen ruuhkamaksu on.
Lähteet:
”https://yle.fi/uutiset/3-11799159”
”https://www.autoliitto.fi/tiedote/autoliiton-lausunto-fossiilittoman-liikenteen-tiekarttaluonnoksesta”
”https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e59f24b-9495-4224-9001-e0c2cb3fd0a0”
”https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bc163c48-4b4a-426e-b9e9-a4c99f3df2a7”
”https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM050:00/2019”
”https://moottori.fi/liikenne/jutut/autoliitto-uusia-veroja-ei-tarvita-liikenteeseen/”
”https://www.suomenuutiset.fi/koponen-vastustaa-hallituksen-kaavailemia-ruuhkamaksuja-tyossakayva-autoilija-verotetaan-hengilta/”
”https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keskustelu-helsingin-ruuhkamaksuista-kuumensi-tunteet-uutisaamussa-katso-apulaispormestarin-ja-kunnanjohtajan-kiivas-vaittely-videolta/7944184”
”https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_congestion_tax”
”https://www.youtube.com/watch?v=yrGcUXBhth4”
”https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liite2_mal_2019_vaikutusten_arviointiselostus_liitteineen.pdf”
Kyllä ne tulevat – ruuhkamaksut siis. Mutta eri tavalla kuin väität.
Täydennys 16:13…
Ei minua haittaa. Asun keskustassa, pääsen kaikkialle kävellen, en ole töissä vaan ”hullu”.
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko etätyöstä antaa jonkinlaisen verovähennyksen, sillä se vähentäisi ruuhkia ja liikenteen päästöjä?
Ilmoita asiaton viesti
Kannatettava idea. Kaikkea työtä ei etätyönä voi tehdä, mutta mitkä voi, niin jonkinlainen porkkana työnantajalle voisi olla paikallaan. Joskus etätyöhön siirtymiseen esteenä on asenteet. Kannustin voisi auttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Todella fiksu ehdotus.
Ilmoita asiaton viesti
Etätyö itsessään jo alentaa työntekijä(n)kustannuksia, jos kotona on valmiina työantajan hyväksymät vermeet.
Ilmoita asiaton viesti
Perustelusi henkilökohtaisen avustajan ja tulkin kohdalla ei liene oikein toimiva, kun nuo maksut tulisivat varmasti olemaan verotuksessa vähennyskelpoisia mikäli auton käyttö on niiden kohdalla välttämätöntä.
Ja saadaanhan nykyäänkin työmatkoista kulukorvaus, ruuhkamaksujen tullessa ne sisällytettäisiin korvauksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Auto tarvitaan ohan normaaliin elämään, jos ei satu olemaan virkamies, jolla on lyhyet päivät ja joka päivä samanlainen.
Toisekseen autojen päästöt on mitätön peruste ruihkamaksuille. Autojen päästöt ovat nykyään pienet ja uuden autokannan myötä ne ovat pian nollilla.
Viherpunikkien ilmadtokouhotus on sairasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on toimiva perustelu. Kyse on suorittavasta työstä, jota ei voida tehdä etänä. Uuden lisämaksun kerääminen autoilijoilta tuo myöskin lisää byrokratiaa, kun sitä rahaa aletaan hakemaan valtiolta tai kunnalta verovähennysten muodossa takaisin. Verovähennykset ilmoitetaan takautuvasti, joten välittömät kulut, kuten ruuhkamaksu, tulisi maksettavaksi heti tai seuraavassa kuussa, niin kuin tässä Tukholman mallissa.
Useinkaan työmatkojen kulu- tai kilometrikorvaukset eivät riitä lähimainkaan kattamaan työstä aiheutuvia auton käyttökuluja.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä mikä vihreiden todellinen agenda Helsingin suhteen on, mutta ruuhkamaksut eivät edistä työpaikkojen syntymistä Helsinkiin.
Jo nyt on havaittavissa yrityspakoa kehyskuntiin, joissa yrityksen toiminta tulee usein monella tapaa edullisemmaksi.
Uskaltaisin jopa sanoa, että ruuhkamaksujen käyttöönoton jälkeen virta vie kiihtyvällä tahdilla Vantaalle.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä minäkään, mutta huolestuttavia puheita on ilmassa, jos Ylen uutisissa eilen parhaimpaan katseluaikaan nuori ilmastodelegaatti puhui ”lihasvoimasta” autoilun sijaan. Väläytellään siis autotonta yhteiskuntaa, joka ei mun mielestä ole mikään tavoiteltava yhteiskunta maassa, jossa on pitkät välimatkat.
Yrityksille ja muulle taloudelliselle toimeliaisuudelle ruuhkamaksut ja muu autoilun himoverotus on myrkkyä. Yrityspaot Vantaalle on ihan todellisuutta. Riippuen minne mahdolliset ruuhkamaksut tulevat (jos tälle kehitykselle ei nyt saada stoppia) voi yritykset paeta vieläkin kauemmas. Ei hyvältä näytä nyt tämä tilanne.
Ilmoita asiaton viesti
Viherpunikkien tapa kohdella ylivoimaisesti parhaita veronmaksajia on härski ja typerä. Ilman autoa monen työ muuttuu mahdottomaksi hoitaa ja työn sovittamisen perheen elämään mahdottomaksi.
Pistäkää hanttiin kunnolla.
Itse en edes käy enää keskustassa Hesassa. Paikka on niin hankala liikkua ja parkkeerata eikä siellä ole mitään käynnin arvoista. Jätin stadin väliin vähän kuudenkympin jälkeen, vaikka olen syntyperäinen hesalainen.
Mieluummin lennän vaikka Euroopan muihin kaupunkeihin, joissa vielä viihtyy. Niihin pääsee yhtä nopeasti kuin Hesasta Tampereelle ja perillä on ihmismyönteisempää elämää.
Ilmoita asiaton viesti
No niin on. On lukuisia ammatteja, joissa auto välttämättömyys. On lukuisia elämäntilanteita, joissa oma auto on ehdoton. Itse olen myös syntyperäinen stadilainen. Ei täällä ole edes mitään ruuhkia. Nyt vielä kun korona on rokottanut todenteolla taloutta ja ihmisiä kehoitetaan pysymään kodeissaan, niin hiljaisempaa paikkaa saa etsiä kuin stadin ydin. 🙂
Autoton keskusta-hankkeen jäljet oli jo nähtävissä ennen koronaa, eikä keskusta ruuhkia ollut nimeksikään. Kalliit parkkimaksut ja tietyömailla tukitut väylät tehneet tehtävänsä. Ihmettelen miksi joka-asiassa on pakko apinoida Ruotsia? Ei ruuhkamaksuja Helsinkiin, ei ruuhkamaksuja minnekkään!
Ilmoita asiaton viesti