Ruuhkamaksut tulevat – oletko valmis?

Tukholman ruuhkamaksuhinnasto vuodelta 2016 (lähde: Wikipedia).

Suomen hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan yhdeksi tavoitteekseen päästöjen vähentämisen ruuhkamaksuilla. Tämä on kirjattu osioon ”Kestävän Kehityksen verouudistus”. Nyt asia nousi jälleen esiin, kun hallituksen ”Fossiilittoman liikenteen suunnitelma” -lausuntokierros päättyi, ja siihen vastasi ennätykselliset 330 järjestöä ja yksityishenkilöä. Suunnitelmassa yhtenä ratkaisuna esitetään ruuhkamaksujen käyttöönottoa kaupungeissa. Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) kannattaa kiihkeästi ruuhkamaksun käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla. Hän otti asiassa yhteen melko voimakkain sanankääntein Kirkkonummen kunnanhallituksen pj. Timo Haapaniemen kanssa MTV3 Uutisaamussa (5.10.2020).

HSL on teettänyt kolme esiselvitystä ruuhkamaksuista valtioneuvoston linjauksen vuoksi. Selvityksessä todetaan ruuhkamaksujen heikentävän työvoiman saavutettavuutta, ja todetaan autoilun kustannusten hieman kasvavan. Ruuhkamaksuja kannattavat piirit vertaavat Helsinkiä mielellään Tukholmaan. No mitä ruuhkamaksu siellä todellisuudessa maksaa? Laskelmien mukaan ruuhkamaksut nostavat yksityisautoilijoiden kustannuksia merkittävästi.

Jos ajat henkilöautolla Tukholman keskusta-alueille aamuruuhkassa klo 7.30-8.30 välillä, pulitat 3,34 euroa. Jos sinun täytyy ajaa sieltä pois klo 16-17.30 välillä, maksat 3,24 euroa. Päivässä tämä tekee 6,48 euroa. Jos sinun täytyy ajaa viikossa esimerkiksi viisi kertaa keskustaan, neljän viikon jaksolla tästä tulee kuluja noin 131 euroa ja vuodessa 1717 euroa. Esimerkkimaksut olivat Tukholman vuoden 2016 hinnastosta.

Suomessa on jo nyt Euroopan 4. kallein bensiinivero. Lisäksi autoilun kustannuksia ovat: ajoneuvovero, katsastusmaksut, renkaat, pysäköintimaksut, vakuutukset, huollot ja auton arvon alenema. Hallituksen ja Helsingin vihervasemmistolaisen johdon tavoitteena on siis tuoda lisämaksu autoilijoille eli haittavero niille, jotka esimerkiksi työnsä puolesta joutuvat henkilöautolla ajamaan.

On olemassa erilaisia elämäntilanteita ja työpaikkoja, joissa oman auton käyttö on välttämätöntä. On epäoikeudenmukaista lyödä lisämaksuja autoiluun heitä kohtaan ja myös niitä kohtaan, jotka näitä palveluita tarvitsevat. Esimerkiksi puhevammainen, autistinen ja vaikeavammainen veljeni tarvitsee niin puhetulkkausta kuin henkilökohtaista apua. Suurin osa tulkeista tarvitsee työn luonteen vuoksi omaa autoa. Työt vaihtelevat ja sijaitsevat eri puolilla pääkaupunkiseutua. Asiakkaan luokse on päästävä nopeasti ja joskus lyhyelläkin varoitusajalla.

Toinen työntekijäryhmä on henkilökohtaiset avustajat. Olen havainnut, että varsinkin yritysten kautta tulevat avustajat käyttävät usein omaa autoa, koska työt sijaitsevat ympäri pääkaupunkiseutua ja joskus päivä saattaa koostua useasta muutaman tunnin rupeamasta. Kyse ei siis ole mistään rikkaasta, etuoikeutetusta porukasta vaan tavallisesta, osin matalapalkkaisistakin työntekijöistä. Onko hallituksen ja Sinnemäen tavoitteena tunkea nämä ihmiset kortistoon ja hankaloittaa vammaisten ja vanhusten saamaa apua, koska yksityisautoilun hinta tulee nousemaan jo yli kipurajan Suomessa, jos tämä kaavailtu ruuhkamaksu menee läpi.

Vielä on aikaa vaikuttaa

Nämä vaalit ovat myös liikennevaalit. Vielä on mahdollisuus vaikuttaa ketkä päättävät asioistamme Helsingin valtuustossa. Jos sama meininki jatkuu, punavihervasemmisto tulee saamaan Tukholman tyylillä ruuhkamaksun läpi. Siellä asia naamioitiin ensin kokeiluna. Sen jälkeen asiasta järjestettiin Tukholmassa oma ”kansanäänestys”, jossa ruuhkamaksun kannattajat voittivat niukalla enemmistöllä (53 %) kaikkien lähikuntien asukkaiden vastustaessa sitä. Jälkeenpäin sitten voivoteltiin, että eihän tämä reilua ollut, kun vain tukholmalaisten äänet vaikuttivat.

Me emme ole Tukholma. Meillä on puolet vähemmän asukkaita pääkaupunkiseudulla. Me emme tarvitse koronan rokottamaan kaupunkiin sen enempää yritysten toimintaa kuin tavallisten työssäkäyvien ihmisten ja perheellisten kotitaloutta heikentäviä lisämaksuja. Me tarvitsemme elinvoimaisen pääkaupunkiseudun, missä on hyvä asua, liikkua, elää ja olla. Me tarvitsemme kaikenlaista liikennettä. Tehdään se kannustimin – ei lisäveroin eikä lisämaksuin, jollainen ruuhkamaksu on.

Lähteet:

”https://yle.fi/uutiset/3-11799159”
”https://www.autoliitto.fi/tiedote/autoliiton-lausunto-fossiilittoman-liikenteen-tiekarttaluonnoksesta”
”https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e59f24b-9495-4224-9001-e0c2cb3fd0a0”
”https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bc163c48-4b4a-426e-b9e9-a4c99f3df2a7”
”https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM050:00/2019”
”https://moottori.fi/liikenne/jutut/autoliitto-uusia-veroja-ei-tarvita-liikenteeseen/”
”https://www.suomenuutiset.fi/koponen-vastustaa-hallituksen-kaavailemia-ruuhkamaksuja-tyossakayva-autoilija-verotetaan-hengilta/”
”https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keskustelu-helsingin-ruuhkamaksuista-kuumensi-tunteet-uutisaamussa-katso-apulaispormestarin-ja-kunnanjohtajan-kiivas-vaittely-videolta/7944184”
”https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_congestion_tax”
”https://www.youtube.com/watch?v=yrGcUXBhth4”
”https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liite2_mal_2019_vaikutusten_arviointiselostus_liitteineen.pdf”

ReettaAngelvoRiipinen
Perussuomalaiset Helsinki

Vanhusneuvoston jäsen, PS, Kynnyksen hallituksen jäsen, henkilökohtainen avustaja, lähihoitaja ja äiti Helsingistä. Harrastan musiikkia, tanssimista ja bloggaamista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu