Jos halutaan, Suomella on painoarvoa etupiirijaon suurvalta keskusteluissa.

Suomi on selkeästi tuonut esille turvallisuus- ja puolustuspoliittisen linjansa ja mitä mieltä se on nyt henkiin heränneestä etupiiriajattelusta.
Mitä käytännön toimiin tulee, Suomi on tilanteessa vielä kieli keskellä suuta. Nyt olisi jo hyvä tuoda kättä pitempää pelipöydälle. Nimittäin aika pelaa meitä vastaan, kun muut suurvallat pähkäilevät jo keskenään Suomen tilannetta.

Avain tehokkaaseen vaikuttamiseen on juuri tehty päätös F35 asejärjestelmän hankkimisesta.

Arabiemiirikunnat on hyvä esimerkki tilannekuvan nopeasta muuttumisesta.

Arabiemiirikuntien suunnitelma viidennen sukupolven hävittäjien hankinnasta Yhdysvalloista on lähetetty ”uudelleenarviointiin”, kertoo Reuters. Arabiemiirikuntien virkamies vahvisti Wall Street Journalin raportin Arabiemiirukuntien mahdollisesta sopimuksen hylkäämisestä. ”Tekniset vaatimukset, suvereenit toimintarajoitukset ja kustannus-hyötyanalyysi johti uudelleenarviointiin”.

Arabiemiirikunnat ovat valmiita perumaan/torpedoimaan F35 hankkeen lopultakin huomattavan pienillä syillä. Suomella sen sijaan syyt ovat todella syvemmällä.

Mikäli Yhdysvallat, ja Eun suurvallat päätyvät neuvotteluissa Venäjän vaatimuksiin uusista etupiirijaoista niin, että ne kaventaisivat Suomen puolustus- ja turvallisuuspoliittista liikkumavaraa, olisi Suomen siinä vaiheessa neuvotteluja ehkä hyvä tuoda esille se, että F35 asejärjestelmä ei tule sittenkään olemaan Suomen uusi asejärjestelmä.

Tähän F35 asejärjestelmän peruuntumiseen olisi vieläpä erittäin painavat syyt.
Ja pääsyy olisi se, että Suomen selkeää kantaa huomioon ottamatta, kolmannet osapuolet ovat muuttamassa puolustuspoliittisen perustamme aivan toiseksi, kuin mitä se oli silloin, kun hallitus teki F35 hankintapäätöksen.

Ja kun tällainen ”uusi etupiirikäytäntö” astuisi Suomen osalla voimaan, olisi tietenkin aivan yks ja sama mikä asejärjestelmä meillä silloin olisi käytössä. Tilanne muuttuisi oleellisesti niin rajusti, että Suomi ei voisi luottaa enää mihinkään ulkopuolisiin turvatakuisiin, optioihin tai lupauksiin kansainvälisten sopimusten noudattamisessa. Suomi joutuisi lisäämään omaa puolustusvalmiuttaan ja päivittämään kansallisen turvallisuutensa tahot uudelleen, suunnissa 0-360astetta. Tämä ei taatusti olisi nykyisten puolustusyhteistyötahojen mieleen. Mutta kuten sanottu, Suomi lähtisi uudessa tilanteessa tukemaan omaa turvallisuuttaan vain omasta näkökulmasta. Petetty suomineito ei olisi parasta illallisseuraa ex sulhoille.

Jos Suomi toisi nämä vaihtoehdot maailmalle selkeästi esille, niin Suomea varmasti kuunneltaisiin. Olemmehan aika hyviä kokemusasiantuntijoita siinä mitä kansakuntamme selviytymiseen tulee.

Suvereniteettimme puolustaminen ja mahdolliset seuraamukset siitä, mikäli ulkopuoliset sopijaosapuolet siihen puuttuvat, olisi myös selkeä signaali maailmalle USAn, Naton takuiden ja turvallisuuslinjauksien muutoksesta.

Olen jokseenkin varma, että tällä Suomen ilmoituksella ulkopuolisten tahojen etupiiriajattelun ns ”päivittäminen” loppuisi.
Toivon monen muun lailla tietenkin, että tällaiseen ei tarvitsisi mennä, koska hajota ja hallitse olisi tietysti Venäjän mieleen.

Kun on oikea aika, pienen maan on uskallettava käyttää tarvittavia ja joskus koviakin keinoja turvallisuutensa takaamiseksi.

PS, päivitys 18.12.2021

Valoinentalo: ”Yhdysvallat ei neuvottele Euroopan turvallisuudesta ilman liittolaisiaan ja kumppaneitaan, sanoi Valkoisen talon tiedottaja Jen Psaki perjantaina”   Suomi on kumppani.

0
ReijoPaunonen
Juva

Yrittäjä, IT-asiantuntija, sähköasentaja, muusikko
Ex-kuntapoliitikko.
Harrastuksia: Metsästys, ilmailu, kirjoittaminen ja musiikki.
Yhteiskunnallinen valveutuneisuus.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu