HeritageDaily väittää 1000-luvun volgansuomalaisten hopeaesineitä ”novgorodilais-itäslaavilaisiksi” – Seura-lehti komppaa?

Outo kulttuurin ja historian tulkintaero paljastui uuden SEURA-lehden artikkelissa. Seura näyttää yllättäen uskovan venäjämielisempään tulkintaan vastoin Venäjän tiedeakatemian kantaa. Jutun mukaan 1000-luvulta peräisin oleva hopea-aarre on analyysien mukaan oletettua vanhempi. Aiempi teoria oli, että se olisi piilotettu mongolien hyökkäykseltä, mutta nyt se näyttääkin olevan ajalta sata vuotta ennen sitä.

Lehti lopettaa artikkelinsa: ”Nyt löydetty hopea-aarre on analyysien mukaan kuitenkin selvästi vanhempi, eikä kenelläkään ole toistaiseksi käsitystä, miksi se on piilotettu. On mahdollista, että kaupunkia uhkasi jo sata vuotta ennen mongolien hyökkäystä joku toinen uhkaavana pidetty vihollinen, josta ei ole jäänyt historiallisia merkintöjä.SEURA.fi 5.11.21

Hopea-aarteistoa voisi pitää HeritageDaily-nimisen julkaisun perusteella esivenäläisenä: ”including: neck torcs, bracelets, rings, and Novgorod-type grivnas (a grivna was a currency, as well as a measure of weight used in Kievan Rus’ and other East Slavic countries)”.

Kuitenkin Venäjän tiedeakatemian sivuilla kerrotaan venäjäksi ihan muuta (googleavusteisena käännöksenä):
sisältää 1. vuosituhannella jKr. volgansuomalaisten* kulttuurien tyyliin valmistettuja jalorautametallisia korkeasti taiteellisia esineitä”. ”Perinteisesti uskotaan, että slaavilaisen väestön edeltäjät Koillis-Venäjän alueella olivat yksi volgansuomalaisten heimojen ryhmistä, jotka on kirjattu Venäjän kronikoihin nimellä ”merja”. Silti tämä alue pysyi pitkään tyhjänä pisteenä suomalais-ugrilaisen asutuksen kartalla.
(Он включает предметы из цветного металла, изготовленные в стиле поволжско-финских культур I тыс. н.э. и отличающиеся высокими художественными качествами.)

 

Siis merjalaisten aarretta uhkasikin ehkä (nyt rivien välistä luettava) esivenäläisten hyökkäily? On muistettava, että noin vuoden 1000 aikoihin ei Venäjää ollut olemassa, ja nyky-Venäjän alueella asui tuolloin aivan muita kansoja kuten suomalaiskansoja, esimerkiksi silloisen Mustajoen (nyk. venäläisittäin Moskova) tienoilla. Kyseessä oleva hopea-aarre löydettiin Volgan sivujoen Okan tuntumasta Venäjän tiedeakatemian mukaan volgansuomalaisten kulttuuripiiristä.  Sinne esivenäläiset joukkiot aika ajoin tunkeutuivat jo tuolloin.
*Volgansuomalaiset_kansat

Onkin ihmeteltävä minkälaiseen infodankäyntiasetelmaan kuuluu, että virallinen historiatieteellinen venäjänkielinen taho puhuu asioista asiallisesti, mutta kansainvälinen historiallis-arkeologinen julkaisu syytää englanniksi putininilais-duginilais-isovenäläistä  historiatuubaa, joka näyttää uppoavan SEURAnkin toimitukseen kuin voissapaistettu käyrä sapeli?

Ovatkohan Putinin hybriditrollit ehtineet levittää tulkintansa verkkoon nopeammin kuin Venäjän tiedeakatemia ehti muuttaa omat sivunsa nyky-Kremlin mieleisiksi? Itse havaitsin venäjää taitamattomanakin huutavan asiavirheen näissä Seuran jutussa linkitettyjen lähteitten teksteissä. Seura olisikin voinut tehdä juttunsa pikemminkin tästä oudosta tulkintaerosta.

P.S. Seura-lehti sentään on kunnostautunut asiallisillakin Venäjä-artikkeleillaan – ks. esim. Ystävyyttä Krimin valtaus -näyttelyssä, talvisodan muistopäivänä Venäjän lähetystössä: Päätyykö Suomi–Venäjä-seura taas Kremlin käsikassaraksi?

 

 

+3

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu