Ratkaisu tehokkuusparadoksiin?
Reilussa kymmenessä vuodessa emme ole oppineet juuri viisaammiksi, mitä tulee resurssitehokkuuden tavoitteluun ja tehokkuusparadoksiin. Olisiko aika kaivaa Lean-oppaat jälleen esiin?
Pengoin viikonloppuna varastoa kun katseeni osui laatikolliseen kirjoja, jotka olivat tilanpuutteen vuoksi saaneet väistyä varaston hyllylle. Pinkan päällimmäisenä lojui Niklas Modigin ja Pär Åhlströmin kirja, joka oli varmasti meilläkin yksi 2010-luvun alun myydyimpiä johtamisoppaita.
Kyseinen kirja oli “Tätä on Lean – ratkaisu tehokkuusparadoksiin.”
Peruutetaan kuitenkin pari askelta taaksepäin.
Koko meidän nykyinen tapamme johtaa organisaatioita nojaa resurssitehokkuuteen. Resurssitehokkaan organisaation tavoitteena on pitää kaikki resurssit jatkuvasti täydessä käytössä. Tämä tarkoittaa, että jokaisella työntekijällä on oltava koko ajan jotain tekemistä, eikä tyhjäkäyntiä sallita. Utilisaatio ja laskutusaste ovat organisaation tehokkuuden (ja onnistumisen) mittareita.
Virtaustehokas organisaatio puolestaan keskittyy siihen, kuinka nopeasti ja sujuvasti asiakas saa haluamansa arvon. Tavoitteena on minimoida viiveet ja varmistaa, että työ etenee ilman turhia viiveitä prosessin läpi. Virtaustehokkuuden ensisijaisena mittarina on siis prosessin läpimenoaika, joka kuluu asiakkaan pyynnöstä sen ratkaisuun.
Paradoksi syntyy siitä, että resurssitehokkuuden maksimointi johtaa poikkeuksetta virtaustehokkuuden heikkenemiseen. Kun kaikki ovat jatkuvasti kiireisiä, syntyy helposti pullonkauloja ja odotusaikoja, koska systeemi ei pysty käsittelemään vaihtelua tai yllättäviä tilanteita. Hyvinvointialueiden haasteet ovat tästä surullisen kuuluisia esimerkkejä.
Oma näkökulmani ilmiöön on muotoutunut erityisesti tietotyön ja ajatustyön kautta. Metatyö lisää resurssitehokkuutta näennäisesti, koska työntekijät ovat jatkuvasti ”kiireisiä”. Todellisuudessa metatyö ei tuota arvoa asiakkaalle eikä edistä organisaation tavoitteita. Tämä luo tehokkuusparadoksin, jossa kiire ja korkea käyttöaste peittävät alleen todelliset tuottavuusongelmat.
Olemme luoneet työkulttuurin, jossa jokaisen kalenteri on täynnä ja kaikki ovat jatkuvasti varattuja. Mutta mitä hyötyä on siitä, että resurssit ovat tehokkaasti käytössä, jos itse työ ei ole tuottavaa? Miksi istumme loputtomissa palavereissa, jos ne eivät vie meitä lähemmäs tavoitteitamme? Miksi tuotamme raportteja, joita kukaan ei lue? Asiantuntijoiden käyttöaste voi olla korkea, mutta todellisuudessa tuottava työ kärsii metatyön vuoksi.
Tehokkuusparadoksi on paradoksi siksi, että resurssien optimointi, jonka pitäisi lisätä menestystä, johtaa usein päinvastaiseen lopputulokseen. Resurssitehokkuuden maksimointi johtaa lopulta tehottomuuteen ja heikentää kykyä tuottaa arvoa asiakkaalle. Se on piilossa näkyvillä kiireen ja täyden kalenterin takana.
Lean ei ole kiinnostunut siitä kuinka kiireisiä ihmiset ovat tai kuinka paljon kirjaamme tunteja, vaan se keskittyy yhteen kriittiseen kysymykseen – arvon tuotantoon, mahdollisimman jouhevasti.
Organisaatioilla on tapana keksiä vanhat jutut uudelleen aina 10-15 vuoden välein. Jotenkin tuntuu siltä, että tässä meillä on melko vahva kandidaatti.
Omassa työssäni on viimeisimpinä vuosina ollut kolme työn etenemistä huomattavasti hidastuttavaa trendiä.
Asioihin jotka ennen hoidettiin nopeasti ja kätevästi on nykyään jokaiseen olemassa erillinen IT-sovellus, joihin on annettu jonkinlainen perehdytys sovelluksen tullessa käyttöön. Ja jos äppiä harvoin käyttää, niin sen joutuu jossain määrin opetusmatskuista aina uusiksi opettelemaan.
Toinen trendi on ollut se, että kaiken tekemisen pitää olla ’kontrolloitua’. Niinpä tekeminen on nykyään konseptualisoitua ja siitä tehty -äppien ”avustuksella”- hyvin byrokraattista ja siten hidasta. Eli työn ’prosessin omaistaminen’ on tehnyt tekemisestä selvästi hitaampaa, koska ’prosessiin’ kuuluu paljon sellaista mikä ei anna oikeastaan itse työlle mitään lisäarvoa.
Kolmas tekijä on vaade erilaisten tukitoimintojen ’jatkuvasta parantamisesta’. Tämä taas on vienyt siihen, että ko. funktioiden johto joutuu koko ajan keksimään omalle vastuualueelleen jotain ”uutta”. Siis vaikkapa työsuojelu joutuu jatkuvasti tuottamaan uusia ja entistä tiukempia ja rajaavampia käytäntöjä.
Noilla eväillä työpäivä hiljakseen täyttyy sellaisella tekemisellä, joka ei enää lisää toiminnan laatua (se rajapyykki on jo kaukana takana), vaan syö kohtuuttomasti aikaa aivan marginaalisen hyödyn saavuttamiseksi.
Minusta tämä on suurten yritysten tauti – toisaalta siellä olisi hurjasti potentiaalia tehostamiseen ja tuottavuuden parantamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoa voi luoda myös volyymilla. Kuuleman mukaan Suomessa keskitytään liikaa kotimarkkinoihin, kun naapurissa yritys perustetaan jo lähtökohtaisesti olemaan maailmanlaajuinen.
Talouden näkökulmasta kannattaisi myös monipuolistaa tuotantorakennetta.
Tehokkuuteen kannattanee paneutua ainakin siinä vaiheessa, jos resursseista on pulaa.
Tavallista lienee jonkinlainen tasapaino tuottavuuden ja tehokkuuden välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen hallitusta johtaa Stephen Elopin klooni.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se Nokian tilanne ihan noin mennyt kuten kuvittelet. Osakkeenomistajat eivät halunneet enää suomalaista toimitusjohtajaa johtamaan yhtiötä kuten Ollila aikoinaan toivoi, koska muuten suomalainen TJ olisi taas taskut syvällä tekemättä mitään.
Siksi Elop huomasi organisaatiossa isoja ongelmia, jossa oli jonkinlaiset valtataistelut käynnissä ja MeeGo olisi ollut valmis mutta tarvittavien piirin valmistaja oli kertonut lopettaneensa ja käytännössä Nokialla ei ollut mitään uutta tarjottavaa heti markkinoille, kun jotkut organisaatiossa ovat tunaroineet. Siksi Elop teki sisäisen muistion ”palavasta lautasta”. Tässä näin tiivistetysti.
Luepas tästä:
https://muropaketti.com/mobiili/nokia-meegon-tarina/
https://muropaketti.com/mobiili/nokia-meegon-tarinan-jalkeen-osa-2/
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä asiaa. Tehokkuusparadoksi tosiaan ilmenee joka puolella, mutta erityisesti politiikassa, esiintyvänä tehottomuutena. Aivan liian usein tehostaminen johtaakin päinvastaiseen tulokseen.
Vääristyminen on mennyt niin pitkälle, että poliitikot eivät enää edes aina ymmärrä asioiden yksinkertaista ydintä. Pelkistävä Lean-ajattelu on vierasta peittyen kaikenkarvaisten sivuasioiden alle. Mielestäni karkein esimerkki tästä on sote-uudistus. Pystytettiin monsteri, joka johtaa alkuperäisen tarkoituksen vastaiseen tulokseen. Poliitikot väittävät, ettei viisasten kiveä ole vaikka sellainen on Lean- ja ekosysteemiajatteluun pohjautuen esitetty. Onhan tietysti totta, että Pelkistetyn Soten malli on niin yksinkertainen ja selkeä, ettei se voi politikoille olla totta. Muutenhan he joutuisivat naurunalaisiksi ja vaille monia ”tärkeitä” suojatyöpaikkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se siitä.kiäh kiäh.
Ilmoita asiaton viesti