Ukraina ja uutisointi katseen kohdistajana
Ukrainan kriisi sekä Krimin kansanäänestys ovat tuoneet selvästi esille sen, että ns. uutisilla on arvoa vain niin kauan kuin lukijat eivät selvästi miellä, että uutiset ovat jonkun tahon valitsema näkökulma, joka painetaan uutisen nimikkeellä.
Teoriassa uutisointi, artikkelit ja analyysit ovat ”vain faktat” -tiedottamista, objektiivista journalismia. Käytännössä homma vääristyy jo siinä vaiheessa kun uutisoitavat faktat valitaan tosiasioiden valtavasta tarjonnasta.
Pitäkää mielessänne myös tätä blogia lukiessanne. Me kirjoittajat olemme kuin käsi, joka kääntää kaleidoskooppia: samat palat muodostavat uuden kuvan. Ja taas, kun käsi kääntää, kuva/näkökulma muuttuu.
Kaleidoskoopin ohella muistakaa katsella kyllin isoa karttaa.
Rehellisesti ja avoimesti väärin äänestetty
Länsimainen lehdistö on korostanut Krimin kansanäänestyksen olleen vääristelty ja äänestyksen tapahtuneen lähinnä aseella uhaten, Venäjän miehitysjoukkojen vahtiessa.
Paikalla olleiden, kahdestakymmenestäkolmesta maasta peräisin olevien 135:n kansainvälisen tarkkailijan raportin mukaan äänestys oli järjestetty sataprosenttisesti eurooppalaisten standardien mukaan, eikä mitään rikkeitä tai painostusta havaittu, miehitysjoukkoja ei näkynyt – mutta tämä raportti on jäänyt melko lailla uutispaitsioon.
Asiaa voi tarkastella myös tilastoihin verraten.
Krimin tataarien – joilla epäilemättä on hyvässä muistissa Stalinin ajan vainot – on kerrottu pelänneen aivan paniikissa kansanäänestyksen tuloksia so. ”liittämistä Venäjään”.
Lehtitietojen perusteella äänestysprosentti kansanäänestyksessä oli 96,77% puolesta. Äänestysosallistuminen 83,1 prosenttia.
Princetonin yliopiston sivuilla on tietoa Krimin väestön etnisestä jakautumisesta. Venäläisiä on 58,32%, ukrainalaisia 24,32%, Krimin tataareja 12,1%, valkovenäläisiä 1,44%, tataareja 0,54%, armenialaisia 0,43% ja juutalaisia 0,22%.
Muita vähemmistöjä ovat korealaiset, romanialaiset, bulgaarit, puolalaiset, italialaiset, kreikkalaiset, Krimin saksalaiset ja azerit.
Väestön etnisen jakauman perusteella voitaneen vetää johtopäätös, että ainakin osa Krimin tataareista, ukrainalaisista, tataareista, valkovenäläisistä, armenialaisista, juutalaisista ja muista vähemmistöistä katsoi Venäjän Ukrainaa paremmaksi vaihtoehdoksi.
Jos jotain paniikkia on esiintynyt, näyttää se tosiasiassa kohdistuneen Ukrainan surkeaan taloudelliseen tilanteeseen, Ukrainan uuteen länsimaiden tukemaan äärioikeistolaiseen hallitukseen sekä kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n apuun: ”rakenneuudistuksiin” so. talouskuripolitiikkaan.
IMF:n poltetun maan taktiikka-talousuudistukset ovat tavallisen tallaajan kannalta kauhistuttavammat kuin Venäjä kaikkine vikoineen.
Krimin kansanäänestyksestä saattaakin olla se seuraus, että Ukraina tulee hajoamaan Itä- ja Länsi-Ukrainaan tai jopa useampaan osaan, kunhan aikaa kuluu. Moldovaan kuulunut pikkuruinen Transnistria on ilmoittanut kiinnostuksestaan liittyä Venäjän federaatioon.
Sivuhuomautus: Ukrainassa mielenosoittajille jaettu ohjelehtinen näyttää olevan sama kuin aikanaan Belgradissa ja Egyptin Tahrir-aukiolla jaettu lehtinen. http://12160.info/photo/photo/show?id=2649739%3APhoto%3A1376645 ; http://original.antiwar.com/malic/2011/06/23/invasion-of-the-mind-snatchers/ Rahoitus on alunperin Yhdysvalloista.
Kansallinen turvallisuus on peitesana
Venäjä on tunnustanut Krimin kansanäänestyksen myötä Krimin suvereeniksi, itsenäiseksi valtioksi. Krimi on pyytänyt Yhdistyneitä kansakuntia (YK) tunnustamaan itsenäisen Krimin.
Yhdysvaltain mukaan Krimin kansanäänestys uhkaa Yhdysvaltain kansallista turvallisuutta. Niinhän aina kaikki. Absurdi väite muuttuu ymmärrettävämmäksi, kun ajattelee, että ”kansallinen turvallisuus” on yhtä kuin amerikkalaisyritysten intressit.
Oilprice.com kertoo Krimin parlamentin äänestäneen 17. maaliskuuta Ukrainan valtio-omisteisen Chornomorneftegas-energiayhtiön Krimillä sijaitsevien öljy- ja kaasuvarallisuuden kansallistamisesta. Kansallistaminen on kirosana markkinataloudessa. Eritoten silloin, kun Washingtonista ohjailtu IMF on jo ilmoittanut tarpeesta yksityistää Ukrainan valtionyhtiöt. Kansallistaminen hidastaa kansakunnan ryöstöä merkittävästi (vrt. Libya) ja ohjaa rahat ”vääriin käsiin” (= kansa saa osansa kansallisomaisuuden tuotosta).
Talouspakotteet ja viisumivenkoilu
Yhdysvallat on julistanut talouspakotteen tynkää venäläisille yksityishenkilöille yhdessä Eu:n kanssa. Vladimir Putin voi olla kiitollinen. Putin on vuosia yrittänyt saada oligarkkeja kotiuttamaan rahojaan Venäjälle, nyt talouspakotteet ovat saaneet aikaan sen, että ainakin osa rahaa palaa sinne – eikä poistu, koska rupla devalvoitui. Venäjän kilpailukykyä devalvoituminen hyödyntää, juuri ketään muuta ei.
Venäjän duuma on pyytänyt Yhdysvaltoja ja Euroopan unionia ulottamaan talouspakotteensa kaikkiin venäläisiin parlamentaarikkoihin eikä vain rajoitettuun joukkoon yksilöitä. Ulkoinen uhka yhdistää – siksihän ulkoisia uhkia luodaan jos niitä ei muuten synny.
Ukrainan ja Krimin kriisi, uusi ”kylmä sota” ja toisen maailmansodan toistuminen näyttää toistaiseksi kuitenkin peruuntuneen. NBC San Diego uutisoi Yhdysvaltain presidentti Obaman sanoneen, että ”Ukraina on omillaan” eikä Yhdysvallat aio sekaantua asiaan sotilaallisesti.
Yhdysvaltain johtaman NATO:n riemu siitä, että NATO olisi nykymaailmassa jollain lailla tarpeellinen, mahtoi olla ennenaikaista. Tai sitten Yhdysvaltain ”kansalliset intressit” Irakissa, Libyassa, Afganistanissa, Pakistanissa, Jemenissä ja muualla ovat akuutimmat hoidettavat.
Ukraina on mobilisoinut reserviläisensä. Venäjää suurempi uhka hallinnon vakaudelle ovat vimmastuneet kansalaiset.
”Loppukevennyksenä” videoklippi, jossa kolme Ukrainan Svoboda-puolueen (aiemmin nimellä Neo-Nazi Social Party of Ukraine) kansanedustajaa röykyttää Ukrainan kansallisen television johtajaa Aleksandr Panteleymonovia nyrkillä ja pakottaa hänet eroamaan. Hyökkäävää ryhmää johtaa Ukrainan hallituksen sananvapauskomitean aiempi varapuheenjohtaja Igor Miroshnichenko. http://www.youtube.com/watch?v=F5GeBpZ5VHY#t=14
WSWS: Svoboda thugs attack head of Ukrainian national television
http://www.wsws.org/en/articles/2014/03/20/side-m20.html
Kommentti:
Mitä tässä Ukrainan ja Krimin kriisissä on tapahtunut, jos tarkastellaan pelkästään suurpelureita: Yhdysvaltoja, Venäjää ja Euroopan unionia?
Puolin ja toisin on huudeltu ja uhkailtu. Mutta sen lisäksi? Ei juuri mitään.
Tulee mieleen iltapäivälehtien otsikot viime vuosilta: Lumisota! Lumikaaos! Lumipaniikki! Lumipula! – ja sitten juttu kertoo Helsingin talven lumitilanteesta.
En hämmästyisi, vaikka joissain kassakaapeissa olisi Ukrainasta salainen sulle-mulle -sopimus Molotov-Ribbentrop -sopimuksen tyyliin.
Vaikkapa että Yhdysvallat perääntyy huudellen Ukrainasta ja Venäjä ei enää haittaa Yhdysvaltojen pyrkimyksiä ottaa haltuunsa Syyria.
Tai että Venäjä ei puutu Yhdysvaltojen Venezuelassa lietsomaan epävakauteen.
Tai että Venäjä ei tue enää yhtä voimakkaasti Irania.
Mahdollisuuksia on toki muitakin.
Loppupeleissä kuitenkin, kun kaikki kohutus ja turha riisutaan, jää käteen se, että poliitikot synnyttävät kriisin, lietsovat sitä ja alkavat sitten ”hoitaa asioita”, synnyttämäänsä kriisiä. Väestö kärsii joka vaiheessa.
Pääasialliset lähteet:
Princeton: Crimea
https://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Crimea.html
Global Research – Crimean ´referendum at gunpoint´ is a myth – International observers
http://www.globalresearch.ca/crimean-referendum-at-gunpoint-is-a-myth-international-observers/5373767
White House, press release: Executive order: Blocking property of certain persons contributing to the situation in Ukraine
http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2014/03/06/executive-order-blocking-property-certain-persons-contributing-situation
Oilprice.com: Crimea nationalizes Ukrainian Oil and Gas
http://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Crimea-Nationalizes-Ukrainian-Oil-and-Gas.html
EuObserver: Breakaway Moldova region wants to join Russia
http://euobserver.com/tickers/123520
Moscow Times: Constitutional court approves Russia-Crimea treaty
http://www.themoscowtimes.com/article/496483.html
(”Epädemokraattisella” Venäjällä on sivistysvaltion lailla perustuslaillinen tuomioistuin toisin kuin ”demokraattisella” Suomella)
NBC San Diego: President Obama: No U.S. military action in Ukraine
http://www.nbcsandiego.com/news/local/Obama-Military-Action-Russia-Ukraine-Crimea-Tensions-Troops-251067481.html
RT News: Russian lawmakers ask president Obama to impose sanctions on them all
http://rt.com/politics/russian-duma-sanctions-crimea-594/
Washington Post: Ukraine mobilizes reservists but relies on diplomacy
http://www.washingtonpost.com/world/ukraine-activates-reserves-pledges-military-build-up-after-crimea-vote/2014/03/17/aa707502-adc1-11e3-96dc-d6ea14c099f9_story.html
Counterpunch – Daniel N. White: Ukraine: Follow the money
http://www.counterpunch.org/2014/03/19/ukraine-follow-the-money/
Venäjä ei pitkään tunnustanut Ukrainan hallitusta, mutta eilisillasta lähtien on ollut keskusteluyhteys puolustusministerien Sergei Shoigu ja Ihor Tenjuh välillä. Ukrainan puolustusministeri Tenjuh on – tietenkin – juuri paljon haukutusta Svoboda-puolueesta.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi olisi tunnustanut? Ja miksi ei tunnustaisi nyt? Puolueella ei reaalipolitiikassa ole merkitystä, vain saatavalla hyödyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä… elokuussa 1939 Stalin sopi Hitlerin kanssa Itä-Euroopan jaosta, nähdäänkö nyt Ukrainan jako? Baltian maiden valloitusta seurasi vuonna 1940 ryöstö ja hävitys, ensimmäiset merkit siitä on jo nähty Krimilläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Välillä on nähty Ukrainan pakkoliitoksiakin 😉
Liittoutuneetkin jakoivat ja yhdistivät Eurooppaa II maailmansodan jälkeen uuteen kuosiin.
Huudetaan ja huudetaan, media kirjoittaa, poliitikot leikkivät hyödyllisiä ihmisiä.
Ehkä Ukrainan väestö noudattaa Krimin esimerkkiä ja äänestää itsensä eroon IMF:n taloussopeutusohjelmista hajoamalla moneksi pikkuvaltioksi?
Ilmoita asiaton viesti
Aiemmin tässä blogissa Ukrainasta:
Amerikkalaisdiplomaatti: EU voi painua v***uun (vanhin)
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1601…
Ukrainan vientituotteet: kapinauutiset ja prostituutio
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1621…
Kyiv Post: Ukrainan uusi hallitus ammuskelun taustalla?
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1623…
Sumutustarinoita: Ukraina, EU ja oikutteleva rahapussi
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1624…
Moni pyrkii osingoille Ukrainasta
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1624…
Ukraina voimallisen myynninedistämisen kohteena
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1626…
Ukraina harhautuksena ennen eurovaaleja
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1629…
Ukrainan kultareservi kadoksissa
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1632…
Ukraina turvallisuuskysymyksenä (uusin)
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1632…
=============
EDIT
Taloussanomat – Jan Hurri: Kaksi syytä, miksi Venäjä toimii niin kuin toimii
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2014/03/16/k…
Ilmoita asiaton viesti
Eli teesi, antiteesi ja synteesi.
Ja lopputulemana ”rippenropit”
Kuten sanoit: -”Krimin kansanäänestyksestä saattaakin olla se seuraus, että Ukraina tulee hajoamaan Itä- ja Länsi-Ukrainaan tai jopa useampaan osaan, kunhan aikaa kuluu. Moldovaan kuulunut pikkuruinen Transnistria on ilmoittanut kiinnostuksestaan liittyä Venäjän federaatioon”
Loppu hyvin kaikki hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Khersonin alueella vaaditaan kansanäänestystä Ukrainasta irtoamiseksi
New Ukraine province in play as ethnic Russians push new secession referendum
http://www.foxnews.com/world/2014/03/21/new-ukrain…
Reuters taas kertoo, että Venäjä ja Kiina ovat pääsemässä sopimukseen valtavista kaasukaupoista
Ilmoita asiaton viesti
Kuuluko eurooppalaiseen vaalistandardiin
– Läpinäkyvät vaaliuurnat
– Useampi henkilö äänestämässä samanaikaisesti samassa vaalikopissa
– Mahdollisuus jättää useampi äänestyslippu
– Tiedot alaikäisistä äänestäjistä
– Tiedot ei krimiläisistä äänestäjistä
– Tiettyä vaalitulosta toivovan puolen aseelliset, tunnistamattomat joukot
Ilmoita asiaton viesti
Kysy näiltä nimeltä mainituilta paikan päällä olleilta http://www.globalresearch.ca/crimean-referendum-at…
Ilmoita asiaton viesti
Siis väitätkö ihan vakavalla naamalla etteikö Krimiä valvoisi alueen Venäjään liittämistä ajavat aseelliset joukot?
En siis sanonut että äänestäjiä olisi pakotettu tekemään valintansa sillä Venäläiset kyllä äänestävät Venäjään liittymistä jos se heille suodaan.
Mitenkäs noi muut listan kohdat, varmaan kumoat nekin?
Lisäksi olen ennenkin jo ilmaisut luottamuspuutteeni CRG:n toimintaan ja raportteihin.
Ilmoita asiaton viesti
Jouni, Jouni, sykettä alas, ettet saa turhaan slaagia. Yhdysvaltalaiset ilmaisivat jo asian järkevästi sanomalla, että me painamme kartat niinkuin ne ovat eikä niinkuin ihmiset haluavat niiden olevan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minun sykkeeni ole yhtään koholla, ainakaan paljoa. Mutta jos edellä mainittuja järjestelyjä kuvaa eurooppalaiseksi standardiksi niin silloin pitänee todella huolestua eurooppalaisesta demokratiasta.
National Geographics ei ota kantaa asian poliittiseen puoleen vaan ainoastaan vallitsevaan tilaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se nyt niin paha standardi ole. Mulla on pahoja vapaan lehdistön aiheuttamia traumoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, eli sinun puolesta on ok jos vaikka jokainen persu kävisi ensi vaaleissa tiputtamassa yhden vaalilapun sijaan kaksi? Tulisipa jytky 😀
Ilmoita asiaton viesti
Muistelen, että Pulitzer-palkitun Tim Weinerin järkäleessä ”Keskustiedustelupalvelun historia” National Geographic mainittiin Timen ja Newsweekin ohella yhtenä niistä lehdistä, jotka ovat/olivat CIA:n kontrolloimia.
Ilmoita asiaton viesti
Unohdetaan nyt epäoleellinen eli etninen tausta, uskonto ja muu sellainen. Silloin jäljelle jää se, että tavalliset ihmiset äänestivät Krimillä erkaantuvansa Ukrainasta, jonka talous on kuralla ja jota odottaa IMF:n taloussopeutus eli palkan alennukset, leikkaukset eläkkeisiin, julkisen sektorin leikkaukset, yksityistämiset ja muu perussetti.
Tavallinen ihminen, joka haluaa elää säädyllistä elämää, tavallista arkea, ei välttämättä ole niin kiinnostunut venäläisyydestä, ukrainalaisuudesta, krimiläisyydestä tai puoluejargonista ymv. vaan siitä, että voisi elää jokseenkin normaalia elämää tehden työtä, joka elättää.
Jos kansanäänestys tarjoaa toiveita siitä, että irtaantumalla Ukrainasta normaali elämä on tavoitettavissa, niin sitä vaihtoehtoa äänestetään.
Odotan oikeastaan, että muualla Ukrainassa hoksataan kohdakkoin, että Krimin esimerkkiä seuraamalla saattaa onnistua välttämään IMF:n ”avun”. Jonka jälkeen Ukraina hajoaa osiin ja Kiovan hallitus jää ilman alamaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Aika todennäköistä. Hienoahan tässä oli se, että ihmisiä ei juurikaan kuollut.
Ilmoita asiaton viesti
Toivotaan että Krimiläiset ovat tyytyväisiä päätökseensä eikä huhut joita on kuulunut esim tataarien pakkosiirroista uusille asuinalueille pidä paikkaansa. Ukrainahan on pahassa jamassa mutta energiavarojen avulla jota Venäjä Itä-Ukrainasta haluaa Ukraina voisi päästä nopeasti jaloilleen.
Harmi vain jos Ukraina saakin talouden käännettyä ja Krimin tilanne säilyy yhtä kurjana kuin tähänkin asti – silloin saattaa Krimiläisiä harmittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Moscow Times kertoo: ”Ukraine’s breakaway region of Crimea will ask Tatars to vacate part of the land where they now live in exchange for new territory elsewhere in the region, a top Crimean government official has said.
Crimean Deputy Prime Minister Rustam Temirgaliyev said Tuesday that the new government in Crimea, where residents voted Sunday to become part of Russia, wants to regularize the land unofficially taken over by Crimean Tatar squatters following the collapse of the Soviet Union.
”We have asked the Crimean Tatars to vacate part of their land, which is required for social needs,” Temirgaliyev said. ”But we are ready to allocate and legalize many other plots of land to ensure a normal life for the Crimean Tatars,” he said.
Temirgaliyev emphasized that members of the Tatar community could receive senior political positions in the new government, in an apparent move to ease ethnic tensions in the region…”
Koko juttu linkissä
http://www.themoscowtimes.com/news/article/crimean…
—-
Itsekin toivon, että krimiläiset voivat olla tyytyväisiä valintaansa.
Tosin ottaen huomioon sen, kuinka poliitikot lupauksensa pitävät, varaus täytyy aina jättää. Aika näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Niin voihan toki merenpohjaa betonikengissä kutsua uudeksi asuinalueeksi. Asuinalueen sijainti riippuu protestihenkisyyden voimakkuudesta. No, ei vaiskaan kyllä Putin on lakimiehisyydestään huolimatta osoittanut inhimillisiä piirteitä. Ihan turha kutsua Putleriksi. Hitler olisi työntänyt Paraolympialaset polttouuniin.
Ilmoita asiaton viesti
Olet Jouni oikea kullanmuru! Taidat ihan vilpittömästi uskoa, että kyse oli jostain demokraattisista arvoista tai muusta vastaavasta poliittisen koneiston tuottamasta peruskauraretoriikasta? Tai edes jostain poliittisen tietoisuuden ilmentymästä.
Sanon sinulle, että Ukrainassa/Krimillä oli/on meneillään ihan tavallinen sääntelemättömän markkinatalouden kurjistaman väestön leipäkapina.
Ja se tulee jatkumaan muissa osissa Ukrainaa, vaikka reservi kutsuttiinkin käyttövalmiuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän olevani – niin äitinikin on sanonut minulle ihan pienestä asti 😉
Tottakai Ukrainan ”kapina” oli ihan leipäkapina, jonka ongelmat juontaa varmasti osin markkinatalouden ongelmiin tilanteessa jossa poliittinen järjestelmä sallii massiivisen korruption.
Se että tilanteeseen puuttuu toinen erittäin korruptoinut valtio järjestäen Krimille aseellisen kaappauksen koska olosuhteet olivat otolliset tekee asian vielä ikävämmäksi.
Pitää huomioida että Maidanilla oli osoittamassa mieltä ja valtaamalla rakennuksia hirveiden natsien rinnalla Krimin venäläisiä.
Ilmoita asiaton viesti
”Se että tilanteeseen puuttuu toinen erittäin korruptoinut valtio järjestäen Krimille aseellisen kaappauksen koska olosuhteet olivat otolliset tekee asian vielä ikävämmäksi.”
Kyllä, samoin ay-liike, homoseksuaalien oikeuksien puolustajat ja ketäs vielä.
”Se että tilanteeseen puuttuu toinen erittäin korruptoinut valtio järjestäen Krimille aseellisen kaappauksen koska olosuhteet olivat otolliset tekee asian vielä ikävämmäksi.”
Minusta siellä hääräili aika monen korruptoituneen valtion monta korruptoitunutta edustajaa. Turha niistä on yhtä erikseen esiin nostaa.
–
Olemme sitten äitisi kanssa samaa mieltä herttaisuudestasi 😉
Ilmoita asiaton viesti
Häh mitä onko multa mennyt jotain ohi, onko Brasiliakin käynyt apajilla. 😉
Maailman skaalassa Venäjä ei itseasiassa ole niin kauhean korruptoitunut. Matkustusasiakirjoista huomasi kyllä aina, että Venäjän presidentti on lakimies. Niissä oli kolme paikkaa allekirjoitukselle: tulo, lähtö ja vahingonkorvausvaatimuksista luopuminen.
Ilmoita asiaton viesti
Ovatkohan nämä nimeltä mainitut paikan päällä olleet samanlaisia ”valittuja” kuin vaalitarkkailija Johan Bäckmankin?
Ilmoita asiaton viesti
Älköön mainittako hänen nimeään,
Johan Bäckmanin tekstit ovat todella manipulatiivisia. Ärsyyntymällä me emme niitä kumoa, vaan ennemminkin vahvistamme niitä. Samoin vahvistamme niitä antamalla niille tilaa mediassa.
Tiedeyhteisö on julma. Ulkopuolinen ei sitä oikein voi käsittääkään kuinka kova kilpailu siellä vallitsee ja kuinka kovin ottein se kohtelee jäseniään varsinkin sellaisessa maassa kuin Suomi, jossa tutkimusmäärärahoja ja infrastruktuuria on niukasti käytettävissä ja yksiköt on aluepoliittisesti pilkottu pieniksi yksiköiksi. Lisäksi tulisi ymmärtää se, että nerouden ja hulluuden raja on häilyvä. Suurin osa tiedeyhteisön jäsenistä ovat aika erilaisia ihmisiä kuin valtaväestö.
Johan Bäckmannin teksteistä paistaa läpi se, että hän on tiedeyhteisön julmasti hylkäämä henkilö, jolle hän haluaa kostaa. Toinen ryhmä, joka ilmeisesti on hänet hylännyt ainakin hänen subjektiivisen käsityksensä mukaan, on suomenruotsalaiset tai sitten RKP. Johan ei todellakaan ole suomalainen nimi ja Porvoosta hän on kotoisin, mutta hänellä on uskomattoman jyrkkiä mielipiteitä pakkoruotsia vastaan, joka on RKP:n lempilapsi.
Johan B tekee karhunpalveluksen sekä suomalaisille että venäläisille. Ei kai venäjän kansalaisten etu ole, että heille annetaan virheellistä informaatiota Suomesta.
Jos Johan B:n tekstejä lukee tarkasti ja koittaa olla objektiivinen, niin huomaa, että niissähän on paljon sellaista, mikä pitää paikkaansa. Mutta sitten sielä on Johanin omalle agendalle kuuluvia viestejä, jotka ilmeisesti liittyvät hänen kokemiin pettymyksiin tms. Kuten esim. se, että pakkoruotsin vuoksi meillä ei ole venäjänkielen opetusta… Totuuden hitusia niissäkin on, mutta teksti on todella manipulatiivisesti ilmaistu omien tarkoitusperien toteuttamiseksi. Vaikuttaa myös vähän siltä, että viha on sen verran voimakasta, että voi mennä koko Suomi siinä sivussa.
Jos mielestäni on perusteetonta verrata Putinia Hitleriin, niin olisi ehkä hyvä miettiä yhtäläisyyksiä Johan B:n ja Hitlerin välillä.
Sitä en tiedä, onko Vladimir Putin tietoinen asiasta vai ei ja miksi hän kuuntelee Johan B:tä tai kuunteleeko. Jos kuuntelee, niin on liian lähellä Johan B:tä, jotta havaitsisi asian, vaikka kuinka olisi KGB:n mies. Sitä herää vain ympäristön esittämiin asia-argumenteihin, jossakin kohtaa. Saattaa olla, että Putin KGB:n miehenä on säilyttänyt turvallisen etäisyyden kaikkiian ihmisiin.
Eniten minua ihmetyttää se, että Johan B on saanut Putinin vastustamaan pakkoruotsia. Ei suomalaisilla varmaan mitään venäjän kielen opetusta vastaan olisi päinvastoin. Eikä suomenruotsalaisillakaan he vain luonnolisesti laittavat oman kielensä muiden edelle. Se vain on rahakysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko lähteitä näille listan väitteille? Vaalitulosta valvovista joukoista ei tarvitse laittaa lähdettä, se kyllä on yleisessä tiedossa.
Ilmoita asiaton viesti
Minä ole lähde sille, että mulla on ihan kauheat traumat kaikenmaailman uteliaista ahdistelevista toimittajista. Onneksi niistä on päässyt eroon. Hävetkää, kiusaatte pieniä ihmisiä.
Kataisen ilmeestä muistui, että mulla jäi hapankaali toimiston jääkaappiin.
Ilmoita asiaton viesti
Juu sori, en sulta yrittänytkään kysellä vaan tuolta Jouni Minkkiseltä hänen listastaan Krimin vaalien epäkohdista. Vähän huonosti toimii tämä Uuden Suomen kommenttiosio.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minä sen ymmärsin. Tuli vain kiusaus vastata.
Kauhee valitus kaikesta. Parempi se on, että kupongit yms on painettu valmiiksi, niin ei tule äänestettyä väärin. Toimittajat ainakin ymmärtävät väärin jne.
Iloisia olivat. Eikö sillä ole suurin merkitys.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä median vapaudesta voisi meilläkin keskustella. Vanhemmiten ole tullut siihen lopputulemaan, että ainoa ihan oikeasti vapaa media taitaa olla meidän valtiollinen Yle. Muita ohjaa enemmän tai vähemmän raha. Siksi lehtien arvonlisävero oli mielestäni todella törkeä teko nykyiseltä hallitukselta. Se vielä lisäsi sitä.
Ilmoita asiaton viesti
Läpinäkyvät vaaliuurnat ei muuten olisi paskempi idea. Tiedä mikä silppuri meikäläisissä uurnissa on sisällä, kun ei näe läpi.
Ilmoita asiaton viesti
Turha meidän on miettiä ja turha EU:n on uhoa. Kyllä talous itsessään hoitaa homman.
Voi olla, että tämän kanssa tulee ongelmia
http://yle.fi/uutiset/putin_kehottaa_venajan_super…
ja Venäjä on pakotettu luopumaan Krimistä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei välttämättä tule ongelmia. Jokainen historioitsija, poliitikko, toimittaja ja tietenkin jokainen salaliittoteoreetikko tietää, että sama fakta sopii moneen teoriaan.
Tässäkin asiassa mahdollisuuksia on monia.
Tuntemani venäläiset ovat varsin isänmaallisia ihmisiä (vaikka inhoaisivatkin nykyhallitusta) mutta NL:n koulimina myös käytännöllisiä. Se tehdään, mikä parhaaksi nähdään.
Ilmoita asiaton viesti
Riikka ”voi olla”, en sanonut, että tulee. Riikka olen 1/8-venäläinen. Jos röyhkeys on venäläinen pahe, niin solidaarisuus samanmielisiä (kieli ja kulttuuri yhdistää, ei syntyperä) kohtaan on venäläinen hyve. Ei siellä syljeksitä kadulle kaatuneen päälle.
Nostan hattua Barack Obamalle ja Vladimir Putinille siitä, etteivät alkaneet sotimaan keskenään ja tuottamaan radioaktiivista pölyä. Ilmeisesti tässä nyt Suomen onneksi haetaan nopeaa ratkaisua siihen, että purevatko oligarkkeihin kohdistetut talouspakotteet vai eivät. Ei sitten tarvitse Euroopankaan miettiä, jos tuki tulee.
En nyt kuitenkaan ole sinun kanssasi ihan samaa mieltä. Kyllä oligarkit ovat aika eri asia kuin keskivertovenäläiset. Olen työn puolesta tutustunut joihinkin heistä, vaikken venäjää osaakaan. Ihan on samaa tavaraa kuin meidän omat. Mutta pian se nähdään. Aika moisen paineen Putin heille heitti. Todella raju veto. Hatunnosto sillekin.
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa sinäkin sen sanoit ”vaikka inhoaisivatkin nykyhallitusta”.
Ilmoita asiaton viesti
Äänestysprosentti oli 83,1%, ja heistä 96,77% äänesti Venäjään liittymistä.
”Väestön etnisen jakauman perusteella voitaneen vetää johtopäätös, että ainakin osa Krimin tataareista, ukrainalaisista, tataareista, valkovenäläisistä, armenialaisista, juutalaisista ja muista vähemmistöistä katsoi Venäjän Ukrainaa paremmaksi vaihtoehdoksi.”
Tuo kaikki saattaa pitää paikkansa olettaen, ettei vaaliluetteloissa, äänestyksessä eikä ääntenlaskennassa jne. ole harjoitettu mitään kyseenalaisia menetelmiä. Siinä taitaakin olla asian clou: Voidaanko em. tietoihin luottaa, sillä nekin voivat edustaa tiettyä ”näkökulmaa”? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Yritän ja yritän ja yritän… sanoa että tavallisen ukrainalaisen/venäläisen/krimiläisen/suomalaisen kannalta on hv:n hailee minkä maalainen oligarkki heitä ryöstää ja millä tekosyyllä; että ainoa mikä tavallista jantteria kiinnostaa politiikassa on se, tuoko politiikka säädyllisen elintason, normaalin arjen ja vakaat elinolot tavalliselle jantterille.
Tyhjä maha on huonokuuloinen, sanoi Kulnev aikanaan. Ja oikeassa oli.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä noi Ylen uutisoimat Venäjän pakotteet varmaan tarkoitti, kun siinä luki, että ”virkamiehiä vatsaan”. Pahus olivat nopeita korjaamaan tekstin.
Ilmoita asiaton viesti
Propaganda, joka nosti kannatusta, oli varmaan se, että venäläiset kertoivat, paljonko tulevat saamaan palkkaa, jos liittyvät Venäjään. On se kauheeta, jos joku lupaa lisää liksaa.
Meillä on vielä merkittävästi korkeampi elitaso, mutta kuinka kauan, kun täällä saa kuunnella parkanjauhantaa ja sietää leikkauksia sekä veronkorotuksia.
Mutta Venäjän oligarkkien päätöstä odotan jännityksellä.
Ilmoita asiaton viesti
Enimmäkseen tämä hulabaloo lienee seurausta siitä, että nopeasti monopolisoituvat yritykset ovat tuottavien investointien perässä maarajoista välittämättä, suuntaan jos toiseen.
Venäläiset ovat ostelleet lännestä siinä, missä läntiset venäjältä, mutta Venäjän näkökulmasta ilmeisesti sisältäen vakavan riskin talous- ja geopoliittisen tasapainon horjumisesta.
Koska poliitikot ja media ovat pääomapiirien taskussa, on luontevaa ylireagoida omien ja edustamiensa intressien puolesta mahdollisimman näkyvästi. Venäjä ei lähihistorian tapahtumien vuoksi liene kovin valmis liian nopeaan etenemiseen.
Ukrainan nykyinen hallinto näyttää kuitenkin olevan enemmän kuin halukas vaarantamaan koko valtionsa lausuntojensa perusteella. Turhalla pullikoinnilla menee muutakin kuin Krimi.
Kaikesta päätellen Venäjälle riittää tässä vaiheessa, että se on saanut näyttää omien intressiensä rajat ja sitä kuunnellaan jatkossa tarkemmalla korvalla.
Ilmoita asiaton viesti
On se kivaa, että me ollaan niin ihanan ylpeitä itsestämme ja teknologiamme ylivoimaisuudesta, mutta kyllä Venäjältä löytyy paljon teknologiaa, josta länsi on kiinnostunut sekä sotilas- että siviiliteknologiaa. Ja juu Riikka on ihan yks hailee kuka riistää.
Ilmoita asiaton viesti
Ken tietää, mistä johtuu. Hän siis Ken tietää yleensä kaiken. Etsikäämme käsiimme tuo mystinen henkilö.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.utro.ru/articles/2008/12/26/789711.shtml
Itsehän en venäjää osaa, mutta Google-käännöksellä lyhyesti venäläiset analyytikot arvailivat jo 2008 että Obaman taustavaikuttajat järjestäisivät konfliktia Ukrainaan.
Ihmettelen miten ihmiset eivät näe Krimi-mekkalan olevan täysin suhteettomasti paisuteltu asia.
Samaan aikaan Israel on alkanut pommittaa kohteita Syyriassa ja retoriikka kovenee sekä sen että Iranin suhteen.
Yksi tapa päästä koittaa teilata Syyriaa helpommin on koittaa sitoa Venäjä Ukrainassa sytytettyyn tulipaloon.
Ilmoita asiaton viesti
Sillähän minä Syyrian mainitsin ja kehotin katselemaan karttaa.
Toissapäivänä lueskelin myös Israelin ilmoituksista pommittaa paria naapuria jos ja kun. Yhdistin sen tähän Ukraina-juttuun, mutta en ole ehtinyt ajatella vielä täysin läpi millaista kuviota muodostetaan ja kuka mitäkin suunnittelee hyötyvänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin siis ei olisi ensimmäinen kerta, kun USA haluaa kaapata Venäjän tekniikkaa. Yhdessä Krimin länsimediassa mainitsemattomassa kaupungissa sitä on. Ja Venäjähän kävi vähän aikaa sitten ko tekniikalla näyttämässä sukellusveneen pyrstöä USA:n edustalla.
Ihan sellainen pragmaattinen vinkki kauppakumppanin valintaan, että venäläisten kanssa on huomattavasti helpompi neuvotella kuin pohjoisamerikkalaisten, eteläamerikkalaisetkin ovat helpompia. Pohjoisamerikkalaiset ovat todella protektionistisia, mikä estää yhteistyön.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä nopeaa etenemistä tarvitse päivitellä. Sehän kertoo vain siitä, että on kyse sotilaallisesta kohteesta. Niiden varalle on suunnitelmat valmiina.
Ilmoita asiaton viesti
Pari juttua tässä tuli mieleen mistä mediassa ei pahemmin keskustella. Ukrainan armeija ei selvästikään tue Kiovan hallitusta ja kieltäytyy yhteistoiminnasta. Päättelen tämän siitä, että Ukrainan hallitus yrittää aseistaa kansalliskaartia samoin kuin siitä, että esim. pro-venäläisten kansanjoukkojen on ollut niin helppo vallata mm. kolme sotalaivaa.
Lisäksi muistelen jostain lukeneeni, että osa Ukrainan armeijaa on jo ottanut itselleen venäläiset passit.
Ukraina, josta kaavailtiin Nato-maata, on siis maa, jossa armeija p**kat piittaa Kiovan hallituksen – jota pitää laittomana – käskyistä. Tällä perusteella Ukrainasta ei tule Nato-maata.
Ukraina on myös hyvin velkaantunut maa. Kuka bail-outtaa Ukrainan, kun konkurssin hetki koittaa? Ei kukaan. Kun Ukrainan velat alaskirjataan, ”sijoittajat” maksattavat sen hallituksissa istuvien käskyläistensä avulla muiden maiden veronmaksajille. Globaalitalous tulee olemaan ”pirteässä kunnossa”.
Talouspakotepelleilystä. Yhdysvalloilla on joukkoja Afganistanissa. Niiden huolto kulkee Venäjän ja Pakistanin kautta. Mitä, jos Venäjä kieltäytyy yhteistyöstä ja huolto ei enää pääsekään kulkemaan Venäjän kautta? Se sotkee Yhdysvaltain suunnitelmat vetäytyä osittain Afganistanista. Venäjä voi sitoa Yhdysvallat vaikeaan tilanteeseen Afganistanissa pitkäksi aikaa, ja se tulee Yhdysvalloille kalliiksi. Yhdysvallat on muutenkin velkaantunut kestämättömällä tavalla seikkailtuaan sotimassa ympäri maapalloa ja kohdennettuaan veronkevennykset veronkiertäjille.
Venäjä voi myös lakata käyttämästä dollaria kaupankäynnissään. Eu:nkin kanssa käyty kauppa voidaan vaatia hoidettavaksi ruplilla ja/tai yuanilla tai jollain muulla kuten kullalla.
Periaatteessa Venäjän ei tarvitse kuin istua persiillään ja katsella kun Yhdysvallat yhdessä Eu:n kanssa sotkee itsensä suohon. Venäjälle jää kauppakumppaneiksi silti Latinalainen Amerikka, Kiina, Intia, Pakistan, Lähi-Itä, Afrikka jne.
Ilmoita asiaton viesti
No nyt voidaan sanoa, että voi kun sää olet söötti.
Ei kai niillä pakoitteilla mitään muuta yritetä saada aikaiseksi kuin hiljentää länsimedia perinteisellä näännytystaktiikalla.
Ovat vähän niin kuin Kalle Isokallio sanoi aamuTV:ssä, että on vähän niin kuin sama kuin menisi uhkaamaan, että jos et tee näin niin ammun itseäni jalkaan. Parisuhteessa itsensä vahingoittamisella voi olla tehoakin.
Idässä median hiljentäminen on paljon helpompaa ja kustannustehokkaampaa. Sanotaan vain, että olkaa hiljaa tai löydätte itsenne…
Näkeehän noista pakotteiden kohdentamisistakin, että USA:lla ja Venäjällä on tiedustelupalvelu ja Euroopalla ei. Media nyt jo kysyikin kiusallisen, miksi listat ovat erilaiset, johon Tuomioja vastaili ympäripyöreitä, eikä sanonut, että kun meillä ei ole hajuakaan missä Venäjän rahat luuraa.
Suomalaisilla liikemiehilläkin on varmaan parempi tieto siitä kuin meidän valtion johdolla. Mutta haluavat varmaan käydä kauppaa hyvän kumppanin kanssa eivätkä todellakaan ole Suomen linjan takana. Jotkut ovat ilmaisseet sen jopa julkisesti, kun taas Hjallis Harkimo olemalla hiljaa. Kait Hjallis nyt tietää, missä rahat luuraa, kun kerta tekee kauppaa noiden kanssa. Ei sitä kauppaa käteisellä käydä. Kyllä ne rahat siirretään ihan remburssilla tms. eikä poliisi niitä löydä, kun ei ole toimivaltaa tiettyihin asioihin. Jos muutosta ehdotettaisiin, niin poliitikkohan torppaa sen sanomalla, että eihän meistä mitään poliisivaltiota voi tehdä…
Puolueista luulisi isoketkuilla olevan paras tietämys, mutteivät tunnu hekään avautuvan. Rusatomia vain puolustavat, vaikka toisaalta ovat Russian pakotteiden kannalla. Rusatomin on tulkittu olevan niiden ulkopuolella. Hmmm milläköhän perusteella. (nimet muutettu)
Kalle Isokallio entisenä Nokian johtajana tietää hyvin, miten isot pojat leikkii ja hyvävelikerho toimii. Ei Kalle huono ollut/ole muut eivät vain tykänneet ja savustivat ulos. Saatiin kyllä ihan hyvä kirjailija Suomeen.
Venäjällä: hankala ihminen päätyy Siperiaan
Suomessa: hänestä tulee kaunokirjailija tms
Vuotajat heissä taas on pelisilmää, kunhan ymmärtävät huolehtia omasta turvallisuudesta niin, että tiedoista voi oikeasti käydä kauppaa. Muuten tulee vankilatuomio tai nappi otsaan (kumpi nyt sitten lopulta on ihmillisempää) ja rahat jää saamatta.
Piirrä Riikka sarjakuva aiheesta tms. ei sitä kukaan kuitenkaan usko.
Kalle Isokallion kirjat ovat muuten minun henkilökohtaisia suosikkeja. Siellä on henkilöhahmoja, jotka suuri yleisökin tunnistaa, mutta sitten siellä on henkilöhahmoja, joita kaikki eivät varmaankaan tunnista, mutta ovat ihan todellisuuspohjaisia.
Kallen tuotanto on kyllä mennyt tältä osin huonompaan suuntaan, kun nimet alkaa olla luokkaa, ettekö te nyt tyhmät tajua kenestä on kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
”Venäjällä: hankala ihminen päätyy Siperiaan
Suomessa: hänestä tulee kaunokirjailija tms”
😀
Voi myös sanoa, että Venäjällä hankalasta ihmisestä tulee ensin kaunokirjailija, sitten hankala ihminen päätyy Siperiaan. Sen jälkeen hänestä tulee Suomessa tunnettu toisinajattelija.
Suomessa hankalasta ihmisestä tulee heti kaunokirjailija.
”Ei kai niillä pakoitteilla mitään muuta yritetä saada aikaiseksi kuin hiljentää länsimedia perinteisellä näännytystaktiikalla.”
Pakotteet ovat tosiaan tarkoitetut yleisölle suunnatuiksi eleiksi: Katsokaa kuinka poliittinen johtonne pysyy lujana ja harjoittaa kylmäpäistä kriisinhallintaa!
Eivät ole huomanneet, että katsomossa ei ole yleisöä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinkin voi sanoa. Riippuu vähän mitä on tullut tehtyä. Mutta Suomessa tosiaan suoraan kaunokirjailijaksi.
Yleisökato siinä tarkoituksena onkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tai sitten ei joudu sanomaan, että jos Venäjä sulkee kaasuhanat Euroopalta niin Eu:n talous romahtaa (ja iso osa maailmantaloutta) samoin kuin Nato.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin se enää romahtaisi. Ei romahtanut talous voi romahtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Aiheellinen huomautus. Nato menisi siinä sivussa – tai on jo mennyt.
Ilmoita asiaton viesti
Perinteinen lehdistöpingis voidaan viimeaikaisten uutisten perusteella julistaa alkaneeksi. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ei voida nyt puhua ääneen Venäjän korruptiosta koska muuten jouduttaisiin myöntämään että on itsekin käytetty voitelua asioiden edistämiseen.
Joku inhottava saattaisi vetää puheeseen mukaan Eu:n korruption, ja vielä pahempi, Yhdysvaltain korruption.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy sitä taloutta voidella. Ei se muuten luista. Ja mieti, jos paljastuisi jotain uutta ja järisyttävää.
Ilmoita asiaton viesti
Muutama vuosi sitten ideoin kynnysmaton, jonka kuvio on Eu:n lippu. Voisi pyyhkiä jalkansa Eu:n mennen tullen.
Nyt voisi valmistuttaa exclusive-sarjan maatuskanukkeja poliitikoista, joiden sisällä on rakennuksiksi maalattuja nukkeja ko. henkilön vaalirahoittajayhtiöistä. Siinä oppisivat lapset käytännön politiikkaa leikkiessään.
Ilmoita asiaton viesti
Riikka,
Miksi rajoittua vain poliitikkoihin ja vaalirahoitukseen. Ja miksi asiaa muuten lähestytään vaalirahoituksen näkökulmasta. Onko kyseessä eliitin hallinnoiman median harhautusliikkeestä. Onko vaalirahoitus ylipäätään mikään ongelma vai onko ongelma se, että on puolueita, jotka eivät aja äänestäjiensä etua. Taviksia on paljon. He äänestävät. Eliittiä on vähän. Heidän on pakko ostaa kannattajia ja he hallinnoivat mediaa…
Toisaalta jos tämä katajainen kansa saisi oikeasti äänensä 100 % kuuluviin, niin missäköhän helvetin suossa mahdettaisiin olla.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikista huvittavinta on se, että EU laittaa tässä vaiheessa pakotelistalle armeijan edustajia. Onkohan tarkoitus estää hyökkäämästä vai mikä on ideana.
Mutta saatiin vapaakauppasopimus USA:n kanssa. Kyllä tämä vielä hyväksi muuttuu, heko heko. Vielä kun saataisiin perustuslakiin kielto sini-puna hallituksille ja sen variaatioille. Ne ovat yrittäjän ja pk-yritysvaltaisen Suomen kansantalouden painajainen.
Ilmoita asiaton viesti