Jeesus perussuomalaisten vaalivankkurina

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho julkaisi 23.12. Facebookissa joulupuheen. Sen aluksi hän ei tunnustanut Jeesuksen jumalallisuutta, mutta hän kertoi, että Jeesus ihmisenä opetti meitä sanoillaan ja teoillaan näin. Hän pilkkasi hyveellisyydellään pöyhkeileviä, ulkokultaisia ihmisiä, höykytti kirjanoppineita ja opetti, että lakien tarkoitus on palvella ihmisiä. Hän nakersi instituutioiden kuten sapatin, papiston ja rahanvaihtajien arvovaltaa, mutta yllytti ihmisiä käyttämään omia aivojaan. Siksi hänestä oli päästävä eroon roomalaisten avulla.

Seuraavaksi hän kuvitteli näin, mitä Jeesus sanoisi nyt meille. Hän pilkkaisi meidän aikamme uskonnollisia rituaaleja ja hyvesignalointia kuten monikulttuuri- ja ilmastorummutusta. Hän sivaltelisi sanan säilällä nykyajan papistoa eli Helsingin Sanomien ja Ylen toimittajia, ihmisoikeusprofessoreita, rasistitutkijoita, tiedostavia räpartisteja ja vihervasemmistolaisia poliitikkoja. Jeesus ehkä potkisi Nykytaiteen museossa pöydät nurin, koska siitä on tullut töhrijöiden temppeli. Halla-ahon määrittelemä papisto katsoisi Jeesuksen eripuran lietsojaksi, yllyttäisi vähäjärkiset kansalaiset kansalaistorille vaatimaan hänen kivittämistään hengiltä.

Halla-aho kertoi perussuomalaisten nojaavan vahvasti kristilliseen arvopohjaan ja Jeesuksen esimerkkiin. Hän toisti, että lakien on palveltava ihmisiä ja kertoi perussuomalaisten vastustavan elitismiä ja ulkokultaisuutta kuten myös tulkitsemaansa ”kirjanoppinutta papistoa”, joka kertoo mitä mieltä saa olla, mitä sanoja saa käyttää tai mitä ruokaa saa syödä.

Moni asia jäi Halla-aholta kertomatta osaksi siksi, että hän ei tunnustanut Jeesusta sekä kolmiyhteiseksi Jumalaksi että ihmiseksi. Jeesus tuskin kritisoisi ”ilmastorummutusta”, sillä Raamatun alkulehdillä Hän kehotti ihmisiä viljelemään ja varjelemaan maata. Hän ei todennäköisesti vastustaisi monikulttuurisuutta, sillä sen ajan Palestiina oli mitä monikulttuurisin. Siellä puhuttiin ainakin hepreaa ja arameaa, kreikkaa ja latinaa. Jerusalemiin kokoontui helluntaina väkeä heidän tuntemastaan koko maailmasta. Jo pakanoiden, itämaan tietäjien, tuleminen kunniottamaan Jeesusta oli enne siitä, että Jeesus oli tullut kutsumaan kaikkia kansoja opetuslapsikseen kuten hän lähetyskäskyssään näitä opasti. Hän ei siis vieroksunut lähestyä vieraita kulttuureja ja halveksittuja kuten samarialaista naista. Hyväntekemisen esimerkkinä on laupias samarialainen, ei juutalainen kanta-asukas. Sopisiko tuo Jeesuksen kritiikiksi perussuomalaisten suhtautumiseen humanitaarisiin maahanmuuttajiin?

Halla-aho ei vahingossakaan mainitse, että Jeesus näytti roomalaisten miehitystä vastustaville juutalaisille kolikkoa, jossa oli keisarin kuva toisella puolella, ja sanoi: ”Antakaa Jumalalle, mitä Jumalalle kuuluu, ja keisarille, mitä keisarille kuuluu”. Jo Jeesus ymmärsi, että verotus ei ole vain pahasta. Esimerkiksi teitä rakentamalla roomalaiset paransivat valtakuntansa infraa. Meillä itsenäisessä Suomessa keisareita ovat valtio ja kunnat verottajina. Ilman verotusta ei olisi hyvinvointivaltiota. Sillä on sama rooli nykyään kuin Jeesuksen kehotuksella pitää huolta köyhistä ja leskistä, ottaa muukalaiset suvaitsevaisesti vastaan ja toimia oikeudenmukaisesti. Silti perussuomalaiset ohjelmassaan alentaisivat verotusta. Halla-ahon puheen perusteella perussuomalaisten osuus Jumalalle ja keisarille antamisesta jää niukaksi.

Raamattu ei kerro mitään Jeesuksen suhtautumisesta taidemuseoihin. On melkoinen älyllinen hyppy väittää, että koska Jeesus kaatoi temppelissä rahanvaihtajien pöydät perusteenaan, että temppeli on rukouksen paikka, hän myös kauneuden kannattajana kaataisi Nykytaiteen museon pöydät töhrimistaiteen vuoksi. Jeesus perusteettomasti valjastetaan kannattamaan perussuomalaisten taidepolitiikkaa.

Halla-aho muinaiskirkkoslaavista tohtoriksi väitelleenä tuntenee Raamattua varmaankin aika lailla. Siksi minua tunnustavana kristittynä vihloo kovasti, että hän lukee kuin piru Raamattua ja valikoi sieltä perussuomalaisten ohjelmia edes näennäisesti tukevat kohdat, joilla hän uskottelee Raamattua yhä huonommin tunteville Jeesuksen olevan perussuomalaisten vaalivankkurien vetäjä.

Älyllinen epärehellisyys ei ole tohtorismiehelle meriitti, vaikka hänen kannattajansa niin näyttävät uskovan. Silmäilin ison määrän puheista annettuja kommentteja Suomen Uutisista 25.12. Niitä oli 386 ja jakoja 738. Erittäin monet ylistivät Halla-ahoa. Häntä pidettiin viisaana, mestarina, puhetta hienona ja nappiin osuneena ja toivottiin hänen puhettaan joulurauhanjulistuksen puheeksi tästä eteenpäin jne. Tuli väkisinkin mieleen se kun, Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin Hoosianna-huutojen siivittämänä. Nyt Halla-aho ratsastaa Jeesuksella hurmioituneiden kannattajiensa ympäröimänä kohti kuntavaaleja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu